shop.musicserver.cz
Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

"Modrý vrch" Deža Ursinyho je melancholickou cestou do duše introverta

Vydáno: 16.05.2018 11:40 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek | foto: facebook interpreta

Vydávání vinylových reedic desek slovenského rockového melancholika Deža Ursinyho pokračuje albem "Modrý vrch". Dostáváme se tak do období, kdy si hudebník začal prošlapávat nové cestičky pro svou tvorbu. Zároveň na této nahrávce pravděpodobně vyvrcholila jeho spolupráce s básníkem Ivanem Štrpkou.

8/10

Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

Vydáno: 22.2.2018
Celkový čas: 45:51

Skladby: Cestujúci, Lúka, Obrázok hráča, Modrý vrch, Pod hladinou, Pristátie v marci, Spomienky na drozda, Modrý vrch II, Nad riekou, Útok z hlbokého rána, Všetko vo vajci

Vydavatel: Provisorium

Rok 1980, respektive album "Modrý vrch" (vydáno až o rok později, 1981) byly do jisté míry zlomem v kariéře Deža Ursinyho. Poměrně rychle - vlastně už na svém druhém sólovém počinu - opustil angličtinu, zůstal však věrný artrockovému výrazivu. "Modrý vrch" vyznačuje období, kdy tento slovenský muzikant začal čerpat z lehčích žánrů, přesto však nijak výrazně neopustil pozice svého uměleckého výrazu a vidění světa.

Tento pohled se kongeniálně doplňuje s básnictvím Ivana Štrpky. Věřím, že se nemýlím, když řeknu, že Štrpka texty obsažené na "Modrém vrchu" nepsal se záměrem jejich zhudebnění. Volné verše se na papíře často lámou jinde, než kam zlomy klade Ursiny. Sám zpěvák je svým uvolněným frázováním tvaruje a dává jim výraz. Mnohý lepší zpěvák by si na nich vylámal zuby, hledaje básnický rytmus. Ursinymu stačí být svůj, jaksi ledabylý, uvolněný, schopný přirozeně se pohybovat na rovině slov.

Skvěle si však rozumí i s obsahovou rovinou Štrpkových textů. S jejich nezaujatou schopností pozorovat a vyzobávat momenty, které dýchají obyčejností. Jsou to jakési střípky života. Ne nadarmo je jedním ze zásadních motivů cestování, pohyb prostorem. Objevují se tramvaje, cestování coby prostředek ke splynutí duší: "Nehovor nič, len cestuj so mnou." Štrpkovy texty jsou pevně zakořeněné v městském prostředí. Zřejmý je pohled introverta, kterého úzké uličky svírají, pohybuje se po zasněžených chodnících, podél špinavých kanálů. Pokud dojde na přírodu, její krása i možnost úniku je zkalena přítomností civilizace: "Rieka se ďalej valí / … / Škrípúce bagre hlbia / pod riečnou špinou riečne dno."

Onen introvert, klasický básnický subjekt pro Štrpku a ideální postava pro rovněž introvertního Ursinyho, hledá únik. Ale únikem, zdá se, nemá být světlo, nýbrž tma. Nikoliv lidská společnost, ale její opuštění: "Mám izbu bez kl’úča, bez zámku, bez dverí / všetko v nej sa otvárá na dotyk. / Stiskneš vypínač a zo slunka je tma." Je onen titulní modrý vrch (ostatně, ne nadarmo je modrá spojována se svobodou a usmířením) symbolem právě této touhy po uvolnění se z tenat přítomného světa? Anebo je toto usmíření nakonec nalezeno v rodinném kruhu, který je plný tak zdánlivě obyčejných věcí, jako je šťavnaté jablko, jak napovídají dvě závěrečné miniskladby?

"Modrý vrch" je bytostně básnická výpověď, která, spíše než aby odpovídala, klade otázky. Ursiny záměrně přitahuje pozornost k textům. Hudba sama je podporuje, vykresluje atmosféru. Jakkoliv jsou verše nadčasové, jejich doprovod je ze značné míry produktem doby, který přece jen lehce zestárnul. To však neznamená, že by byl špatný nebo nedejbože nefunkční. Hodně si bere z dobového funku, dosti charakteristickou basovou kytarou (P. Daněk) kreslí hutné rytmické figury. Na ty jsou vršeny klávesy, které mají na albu dominantní podíl, svou hrou přispěl i mistr svého řemesla Marián Varga. Vzniklý celek pulzuje silným vnitřním napětím. Při letmém poslechu totiž může působit lehce, nezávazně, tak nějak dobově. Ursiny cestu posluchači nijak neulehčuje. Pouze pootevírá dveře do svého zadumaného vnitřního světa, nezve. Krok samotný je na posluchači, za ruku ho nikdo nepovede.

Těžko říct, podle jakého klíče vydavatelé reedic Ursinyho díla postupují. Kontrast mezi "Provisoriem" a "Modrým vrchem" totiž těžko mohl být větší. Lehce se tak vytrácí souvislosti a kontinuita. Ta vzniká teprve postupně. Doufám, že se tak hudebníkovo dílo nakonec podaří vydat kompletně.

NÁZORY
  • URSINY JE NEJLEPŠÍ (Vašek Vašák, 16.05.2018 15:12) Reagovat

    Ze začátku byl novátor (The Beatmen a The Soulmen), pak napsal skvělý televizní muzikál Neberte nám princeznu (s Marikou Gombitovou, Marií Rottrovou a Miro Žbirkou v hlavních rolích - 1981). Další jeho muzika se poznala podle neopakovatelné atmosféry. Podle mě byl Dežo Ursiny nejlepším slovenským skladatelem a hudební osobností. Škoda, že už není.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Posmutněle optimistické "Nové mapy ticha" Deža Ursinyho se připomínají v podařené reedici (13.03.2021 15:35)
- Recenze: Kompilace "Art Rock Line" shrnuje drobečky ze stolu československého sofistikovaného rocku (25.02.2021 09:00)
- Vychází reedice alba Deža Ursinyho "Nové mapy ticha" (25.09.2020 17:45)
- Album "Modrý vrch" Deža Ursinyho se dočká živého provedení (29.07.2020 10:53)
- Recenze: Deska "4/4" zavedla Deža Ursinyho do lehčích vod, ale bez vlastní zpronevěry (10.05.2020 12:00)
- Recenze: "Pevnina detstva" Deža Ursinyho je koncem i začátkem v jeho kariéře (31.12.2019 16:45)
- Řada reedic Deža Ursinyho se rozšířila o album "Pevnina detstva" (07.10.2019 15:24)
- Recenze: Dlouho nevydaný muzikál Deža Ursinyho "P + L" zapůsobí, své chyby ale má (02.01.2019 13:42)
- Vychází studiová verze nerealizovaného muzikálu Deža Ursinyho "P + L" (07.10.2018 14:24)
- Vydávání reedic alb Deža Ursinyho pokračuje deskou "Modrý vrch" (21.02.2018 15:36)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu