Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

"Modrý vrch" Deža Ursinyho je melancholickou cestou do duše introverta

Vydáno: 16.05.2018 11:40 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek

Vydávání vinylových reedic desek slovenského rockového melancholika Deža Ursinyho pokračuje albem "Modrý vrch". Dostáváme se tak do období, kdy si hudebník začal prošlapávat nové cestičky pro svou tvorbu. Zároveň na této nahrávce pravděpodobně vyvrcholila jeho spolupráce s básníkem Ivanem Štrpkou.

SDÍLET:    
8/10

Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

Vydáno: 22.2.2018
Celkový čas: 45:51

Skladby: Cestujúci, Lúka, Obrázok hráča, Modrý vrch, Pod hladinou, Pristátie v marci, Spomienky na drozda, Modrý vrch II, Nad riekou, Útok z hlbokého rána, Všetko vo vajci

Vydavatel: Provisorium

Rok 1980, respektive album "Modrý vrch" (vydáno až o rok později, 1981) byly do jisté míry zlomem v kariéře Deža Ursinyho. Poměrně rychle - vlastně už na svém druhém sólovém počinu - opustil angličtinu, zůstal však věrný artrockovému výrazivu. "Modrý vrch" vyznačuje období, kdy tento slovenský muzikant začal čerpat z lehčích žánrů, přesto však nijak výrazně neopustil pozice svého uměleckého výrazu a vidění světa.

Tento pohled se kongeniálně doplňuje s básnictvím Ivana Štrpky. Věřím, že se nemýlím, když řeknu, že Štrpka texty obsažené na "Modrém vrchu" nepsal se záměrem jejich zhudebnění. Volné verše se na papíře často lámou jinde, než kam zlomy klade Ursiny. Sám zpěvák je svým uvolněným frázováním tvaruje a dává jim výraz. Mnohý lepší zpěvák by si na nich vylámal zuby, hledaje básnický rytmus. Ursinymu stačí být svůj, jaksi ledabylý, uvolněný, schopný přirozeně se pohybovat na rovině slov.

Skvěle si však rozumí i s obsahovou rovinou Štrpkových textů. S jejich nezaujatou schopností pozorovat a vyzobávat momenty, které dýchají obyčejností. Jsou to jakési střípky života. Ne nadarmo je jedním ze zásadních motivů cestování, pohyb prostorem. Objevují se tramvaje, cestování coby prostředek ke splynutí duší: "Nehovor nič, len cestuj so mnou." Štrpkovy texty jsou pevně zakořeněné v městském prostředí. Zřejmý je pohled introverta, kterého úzké uličky svírají, pohybuje se po zasněžených chodnících, podél špinavých kanálů. Pokud dojde na přírodu, její krása i možnost úniku je zkalena přítomností civilizace: "Rieka se ďalej valí / … / Škrípúce bagre hlbia / pod riečnou špinou riečne dno."

Onen introvert, klasický básnický subjekt pro Štrpku a ideální postava pro rovněž introvertního Ursinyho, hledá únik. Ale únikem, zdá se, nemá být světlo, nýbrž tma. Nikoliv lidská společnost, ale její opuštění: "Mám izbu bez kl’úča, bez zámku, bez dverí / všetko v nej sa otvárá na dotyk. / Stiskneš vypínač a zo slunka je tma." Je onen titulní modrý vrch (ostatně, ne nadarmo je modrá spojována se svobodou a usmířením) symbolem právě této touhy po uvolnění se z tenat přítomného světa? Anebo je toto usmíření nakonec nalezeno v rodinném kruhu, který je plný tak zdánlivě obyčejných věcí, jako je šťavnaté jablko, jak napovídají dvě závěrečné miniskladby?

"Modrý vrch" je bytostně básnická výpověď, která, spíše než aby odpovídala, klade otázky. Ursiny záměrně přitahuje pozornost k textům. Hudba sama je podporuje, vykresluje atmosféru. Jakkoliv jsou verše nadčasové, jejich doprovod je ze značné míry produktem doby, který přece jen lehce zestárnul. To však neznamená, že by byl špatný nebo nedejbože nefunkční. Hodně si bere z dobového funku, dosti charakteristickou basovou kytarou (P. Daněk) kreslí hutné rytmické figury. Na ty jsou vršeny klávesy, které mají na albu dominantní podíl, svou hrou přispěl i mistr svého řemesla Marián Varga. Vzniklý celek pulzuje silným vnitřním napětím. Při letmém poslechu totiž může působit lehce, nezávazně, tak nějak dobově. Ursiny cestu posluchači nijak neulehčuje. Pouze pootevírá dveře do svého zadumaného vnitřního světa, nezve. Krok samotný je na posluchači, za ruku ho nikdo nepovede.

Těžko říct, podle jakého klíče vydavatelé reedic Ursinyho díla postupují. Kontrast mezi "Provisoriem" a "Modrým vrchem" totiž těžko mohl být větší. Lehce se tak vytrácí souvislosti a kontinuita. Ta vzniká teprve postupně. Doufám, že se tak hudebníkovo dílo nakonec podaří vydat kompletně.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • URSINY JE NEJLEPŠÍ (Vašek Vašák, 16.05.2018 15:12) Reagovat

    Ze začátku byl novátor (The Beatmen a The Soulmen), pak napsal skvělý televizní muzikál Neberte nám princeznu (s Marikou Gombitovou, Marií Rottrovou a Miro Žbirkou v hlavních rolích - 1981). Další jeho muzika se poznala podle neopakovatelné atmosféry. Podle mě byl Dežo Ursiny nejlepším slovenským skladatelem a hudební osobností. Škoda, že už není.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Zaz, Forum Karlín, Praha, 17.2.2019
Naživo: Zaz vtáhla do malebných uliček Paříže. Nejlepší byla, když tančila Pěkný, ale chvílemi dlouhý. Takový byl první ze dvou vyprodaných pražských koncertů Zaz v rámci turné k aktuální desce "Effet Miroir". Osmatřicetiletá Francouzka se předvedla jako výborná zpěvačka obklopená prvotřídními... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 01:49 v sekci Naživo
0
De Staat - Bubble Gum 8/10
Recenze: "Bubble Gum" De Staat je excelentní tripová jízda De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní,... čtěte zde
Vydáno: 18.02.2019 00:00 v sekci Recenze
0
Twenty One Pilots, O2 arena, Praha, 16.2.2019
Naživo: Twenty One Pilots na O2 arenu ještě nemají O raketovém růstu Twenty One Pilots si spousta kapel může nechat jen zdát. Během tří let zvládli v Praze vystřídat Lucena Music Bar, Tipsport arenu a nyní vyprodali i O2 arenu. Tento prostor už je ale přece jen jiná liga, hudebníkům... čtěte zde
Vydáno: 17.02.2019 11:23 v sekci Naživo
56
Within Temptation - Resist 6/10
Recenze: Within Temptation na "Resist" potemněli, popu se ale nevzdali Holandští Within Temptation svými předchozími alby "The Unforgiving" a "Hydra" rozpoutali mezi fanoušky slušnou bouři. Příklon k pop metalu ovšem potvrzují i na další nahrávce "Resist", která vyšla po čtyřleté, pro kapelu... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2019 10:20 v sekci Recenze
3
Gaia Mesiah - Excellent Mistake 10/10
Recenze: Kapele Gaia Mesiah to na "Excellent Mistake" hraje líp než kdy předtím Znovuobnovená Gaia Mesiah je zpět, v plné síle, v původním obsazení (zpěv - Marka Rybin, kytara - Santa Morella, bicí - Misha M a baskytara - Josh) a ve formě, v jaké snad dosud nebyla! Po dvanácti letech vydala svoji třetí řadovku... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2019 13:30 v sekci Recenze
4
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Dlouho nevydaný muzikál Deža Ursinyho "P + L" zapůsobí, své chyby ale má (02.01.2019 13:42)
- Vychází studiová verze nerealizovaného muzikálu Deža Ursinyho "P + L" (07.10.2018 14:24)
- Vydávání reedic alb Deža Ursinyho pokračuje deskou "Modrý vrch" (21.02.2018 15:36)
- Recenze: Vinylová reedice "Provisoria" je zdařilou připomínkou legendárního alba Deža Ursinyho (13.08.2017 14:44)
- Recenze: "Are Goin’ On" The Beatmen je autentická výpověď o zlatých letech československého bigbítu (08.05.2017 19:15)
- Rozhovory: Jana Kirschner - Moruše je symbolem nostalgie (06.03.2014 12:00)
- Karlovarský filmový festival přichystal i hudební program (02.07.2009 12:59)
- Filmový festival Finále nabídne i muziku (24.04.2007 08:03)

ALBUM TÝDNE 07/2019

De Staat
Bubble Gum

De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní, které řvou o vaši pozornost, je skutečně strhujícím poslechem.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 19.02.
Tommy Cash (EST) (Roxy, Praha)
St 20.02.
Tender (UK) (Café V lese, Praha)
Čt 21.02.
Bastille (UK) (Forum Karlín, Praha)
Čt 21.02.
LANY (USA) (MeetFactory, Praha)
So 23.02.
Shakin' Stevens (UK) (Forum Karlín, Praha)
Út 26.02.
Deaf Havana (UK) (Café V lese, Praha)
Pá 01.03.
SWMRS (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 07.03.
Júníus Meyvant (ISL) (Rock Café, Praha)
Čt 07.03.
White Lies (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.03.
Lil Xan (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Rihanna Madonna AC/DC Beyoncé Kryštof Coldplay Sia Adele The Cure Queen Ewa Farna Billie Eilish Imagine Dragons Linkin Park Ariana Grande Lucie Ava Max Muse LP
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver