Čím menší prostor, tím větší nadšení, chtělo by se říct. Nezaslouženě opomenutým albem "Future Politcs" Austra třeba nepřitáhla do pražského MeetFactory davy, ale kdo pochopil příští politiku Kanaďanů, ten si užil dokonalý začátek koncertní sezóny.
© Lucie Levá Na debutovém albu "Feel It Break"
Austra zněla jako synth-popová
Florence + The Machine a soustředila se víc na indie atmosféru než na nápadité skladby. "Olympia" už úplně otevřeně flirtovala s přímočarým popem a rozmanitějším zvukem. "Future Politcs" je divné album, ale jeho přitažlivost a originalita pramení právě z této okouzlující divnosti. Tato deska s přibývajícím časem bude jenom nabírat na významu, ale už teď přinesla výborný titulní singl, jednu z nejlepších skladeb začátku letošního roku.
Ten zazněl na koncertu už jako druhá skladba v pořadí, přesně tak, jak jsem očekával. Je to ostatně typické místo pro významné hity, ačkoliv jsem tiše doufal, že s ní muzikanti počkají, až se návštěvníci trochu rozehřejí. Však víte, jak to vypadá hned na začátku koncertu, publikum je víc nadšené než soustředné, zvukově i největší profesionál potřebuje vteřinku na vyvážení všech prvků. Katie Stalmanis vteřinku ale nepotřebovala, její hlas zněl silně, monumentálně a sebejistě od prvního tónu, nechyběla v něm ale holčičí křehkost.
© Lucie Levá Její skutečnou zbraní je ale její úsměv. Vážně, nemáte pocit, že zpěvaček ponořených do temnoty je poslední dobou opravdu hodně? Austra taky nenabízí jednoduchá témata, ale přidává jim konejšivý klid a optimismus. Však "Utopia" nebo "I Love You More Than You Love Yourself" hovoří samy za sebe.
Oproti tomu je její hudba v živé podobě mnohem tvrdší a drsnější než na desce. "Future Politics" si občas lehce neohrabaně zahrává s tichem a archaickou elektronikou, takže celkově potenciálně grandiózní album zní překvapivě minimalisticky. V živé podobě je pro Austru výchozím bodem víceméně synth-pop, cestou od temnějších
Depeche Mode se pak blíží k motorickému technu a deep-housovým plochám. Paradoxně tomu pomáhá živá rytmika - basové linky a bicí, na které dovedně hrála už i kolumbijská předskokanka
Ela Minus.
© Lucie Levá Koncertní Austra balancuje mezi elektronickou formou a živou hrou na hudební nástroje, ale nikdy neztrácí lidskou tvář. Vystoupení bylo krátké, intenzivní a nenudilo ani sekundu. Katie Stalmanis působila jako dobrá roztomilá kamarádka, která má vždycky co moudrého říct. Na prezentaci své
příští politiky nemohla najít v Česku příhodnější čas.