Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Pink Floyd - The Early Years 1967-72 Cre/ation

Pink Floyd na "The Early Years 1967-72" otevřeli archiv

Vydáno: 05.04.2017 17:15 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec

V rámci úplného (?) vymetení hudebního archivu připravili Pink Floyd pro své skalní fanoušky řádnou porci raritních snímků. Vydali obsáhlý box všeho možného materiálu, který nazvali "Early Years 1965-1972", z něhož pak vybrali reprezentativní vzorek ve formě 2 CD, určený širšímu poli posluchačů.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
10/10

Pink Floyd - The Early Years 1967-72 Cre/ation

Vydáno: 11.11.2016
Celkový čas: 57:08 + 55:33

Skladby: CD1: Arnold Layne, See Emily Play; Matilda Mother; Jugband Blues; Paintbox; Flaming; In The Beechwoods; Point Me At The Sky; Careful With That Axe, Eugene (Single Version); Embryo; Ummagumma Radio Ad; Grantchester Meadows; Cymbaline; Interstellar Overdrive; Green Is The Colour; Careful With That Axe, Eugene - BBC Session

CD2: On The Highway; Auto Scene Version 2, The Riot Scene; Looking At Map, Take Off , Embryo, Atom Heart Mother, Nothing Part 14, Childhood\'s End, Free Four, Stay

Vydavatel: Warner Music

Po loňském postupném remasteru všech řadových vinylových desek došlo i na protřídění archivu. Z rozsahu kompilace je patrné, že bylo opravdu z čeho vybírat. Floydi totiž napěchovali svůj box doslova až po víko. Ten tak obsahuje celkem 27 disků s pětadvaceti hodinami hudebního a obrazového materiálu vztahujícího se k danému období. Přiznejme si, že tento komplet není cenově dostupný úplně každému, a zřejmě i z tohoto důvodu se kapela rozhodla vypustit do světa o něco kratší verzi těchto archiválií, jen s mírnou úpravou roku v názvu "1967-1972". Právě tento výběr je předmětem recenze.

Na ploše dvou stříbrných kotoučů nalezneme 27 skladeb, z nichž už většina vyšla na různých kompilacích či řadových albech. Kdyby u tohoto zůstalo, tak by tento počin asi nebyl moc zajímavý a jeho vydání by postrádalo smysl. Jenže značka Pink Floyd si vždy zakládala na preciznosti vydaného díla. Najdete zde sice část prvních singlů či písně z prvních řadovek, všechny jsou ale perfektně zremasterované a přemíchané. Mnohdy jsou navíc v živých či jinak odlišných verzích, než je známe z klasických alb. Síla tohoto kompletu však spočívá ve faktu, že obsahuje zaznamenaný tvůrčí proces, jenž dokresluje samotný vývoj skupiny. Mnohdy tak zapadne do mozaiky jejich zásadních děl, onen pověstný poslední dílek. Ale popořadě.

První CD začíná pohledem na hravé Barrettovské období kapely. Rané singly "Arnold Layne" a "See Emily Play" prošly celkovým vyčištěním, byť je můžeme slyšet pouze v mono verzi, i tak se zdá, že tu a tam nějaká nástrojová linka vystoupila a skladby zní nověji. Nejmarkantnější změna však čeká na posluchače ve skladbě "Matilda Mother". Ta je zde představena v odlišné a řekl bych snad i lepší verzi než na albu (navíc s alternativním textem). Po zvukové stránce se nechce ani věřit, že byla nahrána téměř před padesáti lety. Podobně je na tom i Barrettova labutí píseň - "Jugband Blues", která v novém mixu vyzní snad ještě tesklivěji než na samotné desce. Ze Sydova období najdeme na kompletu ještě další tři skladby. Za zmínku však stojí hlavně "In the Beechwoods". Raritní, dosud nevydaný snímek, jenž vznikl při jamu k "A Sarceful Of Secrets" a zůstal tak jen ve fázi náčrtu.

Barrettův osud je fanouškům Pink Floyd velmi dobře znám. Po jeho odchodu nastalo pro kapelu nové, hledačské období. To pokrývá zbytek prvního a vlastně je i náplní druhého nosiče. Zde si posluchač naplno užije hudebních experimentů a získává tak povědomí o tom, jak tito rockoví architekti budovali pilíře svého budoucího úspěchu. Základní kameny jejich tvorby tehdy tvořilo čarování se zvuky nástrojů, míchání hudby s různými ruchy, ať už je to šum moře, zurčící potok, bzučící hmyz nebo zpěv ptáků. Nastupuje tu však zásadní pinkfloydovské poznávací znamení - budování jisté ambientní, sférické atmosféry - která svého posluchače postupně pohltí a přenese jej do jiné dimenze.

Skladba "Embryo" získává na tomto výběru výsadní postavení, neboť je zde představena hned ve dvou verzích. Jestliže ta první je více v duchu zasněné psychedelie, ta druhá už má blíže k rockovému drivu, plného Gilmourovy kytary, který byl pro Floydy tak typický na albech "Meddle", "The Dark side Of the Moon" či "Animals". "Embryo" je skutečně trefný název skladby. Je opravdovým zárodkem signifikantní kompozice - "Echoes", zde uvedena jako "Nothing Part 14". Zároveň se v ní objevují prvky z "Julia Dream" či "Cymbaline", ta je zde uvedena v živém provedení z BBC.

Pink Floyd své písně, resp. mnohdy jen jejich základy, předvedli nejdříve v živém provedení (často ve formě jam session). Pak, podle reakcí publika, je následně upravovali, později ve studiu nahráli a doaranžovali. To je i případ zde uvedené "Green is The Colour", netypicky spojené s "Careful With That Axe, Eugene". Obě skladby by si společně s "Embryem" zasloužily vyjít na samostatném řadovém albu, ale to už bohužel spadá do kategorie nesplnitelných přání.

Druhý disk vnáší pohled do etapy, ve které se Floydi věnovali především skládání filmové hudby, jež už tehdy skvěle korespondovala s obrazy dějícími se na plátně. Najdeme zde skici složené pro film "Zabriskie point", z nichž nejzajímavější, z důvodu vývoje, je "The Riot Scene", jejíž ústřední motiv byl později použit v "Us and Them" na mnohem slavnějším albu "The Dark Side of The Moon". Onen motiv se taktéž objevil o čtyřiačtyřicet let později, v trochu jiné variaci jako "Anisina" na "The Endless Dream". Ale to už je úplně jiná kapitola.

Osmnáctiminutová, syrová koncertní verze "Atom Heart Mother" z roku 1970, oproštěná o její symfonický, filmový kabát známý z desky, je zajímavou sondou do toho, jak v dané době zněli PF živě. Disk pak ukončuje trojice remasterovaných skladeb, tentokrát z filmu "La Vallée", která pak vyšla na "Obscured By Clouds" a byla předobrazem věcí příštích.

"Early Years 1967-1972" není rozhodně zbytečným kompilátem a prodáváním desetkrát jedné a té samé věci. Má svůj smysl. Jsou zde opravdové a neslyšené poklady mapující vývoj jedné hudební legendy. Co bych však tomuto vydání vytkl, je zařazení notoricky, byť skvostně vyčištěných singlů, které vyšly již mnohokrát a posluchačům, lačných po oficiálně nevydaném materiálu, nenabízejí mnoho nového. Chápu však, že producenti chtěli tento počin přiblížit širšímu poli posluchačů a dát jim tak na stříbrném podnosu kompletní obraz vývoje skupiny. Osobně bych místo zmíněných singlů uvítal více rarit, např. právě z Barrettovského období. A tak nezbývá než si našetřit a pořídit celý výpravný box.

Chtěl bych vyzdvihnout skvělý zvuk celého výběru. Zde studioví inženýři odvedli skutečně skvělou práci. Obyčejně, když se vymetají archivy, tak výsledná zvuková a někdy i hudební kvalita vykopávek bývá sporná a nejednou jde jen o mírně vyčištěné bootlegy. Zde tomu tak není. Živé nahrávky jsou prosty veškerých ruchů a znějí naprosto skvostně. Ač nejsem přílišným vyznavačem kompilací, tato, přes uvedené výtky, zaslouží absolutorium. Snad bude stejným způsobem zmapován archiv od roku 1973.

Pánové Roger Waters, David Gilmour, Rick Wright a Nick Mason jsou zde představeni v nákroku do svého zlatého období. Ukazuje se, jaký kus cesty museli urazit, než vydali své slavné "The Dark Side of The Moon". Z tohoto pohledu by se mohlo zdát zbytečné mapovat etapu, která bude vždy asi tak trochu ve stínu vrcholových alb, které vyšly až po roce 1972. Ale byť se jedná o období silně hledačské a experimentální, má své kouzlo a pro mnohé fanoušky skupiny zůstává nepřekonané. V parafrázi na jedno veleúspěšné album skupiny, bych recenzi uzavřel slovy, že tento úsek je takovou základní cihlou ve zdi. Je dobře, že byl tento archiv otevřen.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Ty jo (Jan, 05.04.2017 17:57) Reagovat

    tady se zas někdo probral ze zimního spánku.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Brutal Assault - 4. den, Pevnost Josefov, Jaroměř, 10.8.2019
Naživo: Čtvrtý den Brutal Assaultu aneb Jak se v bahně utopil masomlýnek Čtvrtý den Brutal Assaultu vypadal při pohledu z okna slibně. Modrá obloha, mráčky, příjemný větřík. Jenže s polednem se zatáhlo a spustil se liják hodný biblické potopy světa. Pevnost Josefov tak od půlky odpoledne připomínala... čtěte zde
Vydáno: 17.08.2019 09:00 v sekci Naživo
0
Brutal Assault - 3. den, Pevnost Josefov, Jaroměř, 9.8.2019
Naživo: Třetí den ovládli Brutal Assault legendy a šamani Třetí den bývá na Brutalu (a obecně jakémkoliv festivalu) nejnáročnější minimálně po fyzické stránce. Letošek nebyl jiný, navíc se páteční program hemžil kvalitními jmény až dlouho do noci. Alespoň počasí spolupracovalo a... čtěte zde
Vydáno: 16.08.2019 17:21 v sekci Naživo
2
Ariana Grande vás s běžnými taškami ani peněženkami na koncert nepustí. Ráda vám ale prodá svoje
Na okraj: Ariana Grande vás s běžnými taškami ani peněženkami na koncert nepustí. Ráda vám ale prodá svoje Úspěch alb "sweetener" a "thank u, next", vydaných jen s půlroční mezerou, katapultoval Arianu Grande na vrchol. Její zářijový koncert v Praze je proto velmi očekávanou záležitostí, vždyť málokterá popová hvězda teď září... čtěte zde
Vydáno: 16.08.2019 11:00 v sekci Publicistika | Na okraj
8
Sziget festival, Den 7, Óbudai island, Budapešť, Maďarsko, 13.8.2019
Naživo: Strhující finiš. Foo Fighters s Twenty One Pilots na Szigetu poroučeli ohni, větru i vodě A je to za námi. Sedmadvacátý ročník pátého největšího festivalu na světě letos (ať už kompletně nebo jen na jeden den) navštívilo přes 530 000 návštěvníků a jejich srdce na Ostrově svobody byla plná radosti. Povedlo se skoro... čtěte zde
Vydáno: 15.08.2019 23:28 v sekci Naživo
0
Pohled do českých hitparád - 31. týden 2019
Česká rádia nespí, poprvé je dobyl Martin Garrix s "No Sleep". Ed Sheeran dovršuje albový hattrick Ed Sheeran potvrzuje své výjimečné postavení na současné scéně a s deskou "No. 6 Collaborations Project" kraluje českému albovému žebříčku i potřetí. O něco živěji je v rádiích, kde se novým číslem jedna stala píseň "No... čtěte zde
Vydáno: 14.08.2019 15:58 v sekci Novinky | České hitparády
31
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Nostalgie v duhové: Nick Mason přivezl do Prahy raná léta Pink Floyd (26.07.2019 09:57)
- Fotogalerie: Lucernou, natřískanou po střechu, zněla hudba Pink Floyd. Nutno říci, že parádně (26.07.2019 09:12)
- Roger Waters vstupuje do kin koncertním snímkem z veleúspěšného turné "Us + Them" (19.07.2019 10:21)
- Zakládající člen Pink Floyd Nick Mason vystoupí v Praze (16.03.2019 17:16)
- Britský revival Pink Floyd zrušil po Watersově výzvě koncerty v Izraeli (11.12.2018 19:53)
- Nové desky 43/2018 - od Toma Odella přes Monkey Business po Pentatonix (31.10.2018 00:02)
- Nové desky 35/2018 - od Troye Sivana přes Sophie Hunger po Madeleine Peyroux (04.09.2018 07:28)
- Naživo: "Trump je prase," hlásal v Praze Roger Waters (28.04.2018 09:28)
- Fotogalerie: Roger Waters předvedl v O2 areně skvělou show (28.04.2018 08:47)
- Recenze: David Gilmour se vrátil do Pompejí. Záznam z koncertu přináší fantastický zážitek (15.11.2017 11:30)

ALBUM TÝDNE 32/2019

Charlie Cunningham
Permanent Way

V soukromí je tento týpek spíše tichý a plachý, na koncertech však v plné míře předvádí své emoce z příběhů, které ve svých skladbách vypráví. Jeho druhé album "Permanent Way" je nečekaně velký grower, který má ten dar vás zcela pohltit. S každým poslechem Cunninghamovi čím dál více věříte vše, co do něj vložil.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)
Út 20.08.
Billie Eilish (UK) (O2 Arena, Praha)
Čt 22.08.
Paul Kalkbrenner (DE) (Žluté lázně, Praha)
So 24.08.
JMSN (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 27.08.
Hozier (IRL) (Forum Karlín, Praha)
Út 03.09.
Helmet (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
St 04.09.
Ariana Grande (USA) (O2 Arena, Praha)
Čt 05.09.
Zebrahead (USA) (MeetFactory, Praha)
Čt 05.09.
Courtney Barnett (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 09.09.
Cassia (UK) (Cross Club, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga The Cure Kryštof Sia Rihanna Adele Coldplay Madonna Ewa Farna Beyoncé AC/DC Linkin Park Rammstein Ed Sheeran Britney Spears Avicii Taylor Swift Kylie Minogue Aneta Langerová Zaz
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver