shop.musicserver.cz
Obscura, Nová Chmelnice, Praha, 4.11.2016

Davu je třeba servírovat složitou hudbu, vzkázala Obscura

Vydáno: 05.11.2016 09:58 v sekci Naživo - Matěj Bílý | foto: Tereza Váchová / musicserver.cz

Lidem musíte servírovat jednoduchou muziku, jinak nepřijdou. A pokud přijdou, nebudou se bavit. A jestli se budou bavit, tak pouze zkalení pod obraz. Znáte toto mnohými opakované moudro? Pražská zastávka Akróasis tour v podání německých techniků Obscura a výživného, podobně orientovaného supportu ho zbořila a to dokonale.

Live: Obscura

support: Revocation, Beyond Creation, Rivers of Nihil
místo: Nová Chmelnice, Praha
datum: 4. listopadu 2016
setlist: Ten Sepiroth, The Monist, Ocean Gateways, Akróasis, The Anticosmic Overload, Sermon of the Seven Suns, Ode to the Sun, Perpetual Infinity, Incarnated, Centric Flow

"Když se dá dohromady kvalitní soubor kapel, přijde 300, 400 lidí a je vidět, že death metal není mrtvej," prohlásil s uspokojením Steffen Kummerer, frontman Obscury při pohledu do zaplněného sálu. Měl naprostou pravdu. Páteční dostaveníčko na Nové Chmelnici bylo naprostou povinností pro každého příznivce extrémní technické muziky a účast jednoduše odpovídala kvalitě servírované hudební produkce.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Jako první se nástrojů chopila pensylvánská sebranka Rivers of Nihil, mnohými pasovaná do role černého koně večera. Mladá pětice očekávání bezezbytku naplnila. Instrumentálně nadupaní Američané prezentovali se suverénní zručností mix tradičnějšího a moderního pojetí technického smrtícího kovu. Nejednalo se v žádném případě o žádné bezduché honění hmatníků. Tvorba kapely má hlavu a patu a songy především nejsou monotónní a nepostrádají slušné nápady. V dnešní době, kdy zahraniční scéna chrlí nepřeberné množství hráčů, pro něž precizní ovládnutí nástrojů není zárukou úspěchu ale jeho minimálním předpokladem, musíme takovou kreativitu ocenit.

Rivers of Nihil navíc nepostrádali energii a rozhodně nelze hovořit o sterilním vystoupení. Vokalista Jake neustále hecoval publikum, které se mu odměnilo divokým mosh pitem. O tom, že i pánové si večer velmi užili svědčí jejich pozdější stagediving při setu krajanů Revocation.

Pod rozpálený kotel následně ještě přiložili kanadští Beyond Creation. Výše popsané trendy zůstaly zachovány i během jejich vystoupení. Snad jen mírně se propadla zvuková kvalita, která si nicméně i tak po celý večer držela na poměry Nové Chmelnice značný nadstandard a především set headlinera byl na zvukařský metál. Quebecké kvarteto předvedlo snad ještě spletitější hudební postupy, z nichž je třeba vyzdvihnout tappingové výkony strunné sekce. I v tomto případě nešlo než tleskat a uznale hrozit.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Bostonští Revocation mají ve srovnání s prvními dvěma kapelami něco za sebou. V sestavě možná pro některé působili jako pěst na oko, jelikož přece jen sázejí na tradičnější postupy. To se zřejmě odrazilo i v určitém prořídnutí mladší části publika. Kdo ale odešel, udělal chybu. Zkušení matadoři nabídli pestrou škálu extrémního hudebního obsahu - nadupané deathmetalové party, thrashem silně ovlivněnou riffáž, ale také složitější kompozice, doplněné nezanedbatelným citem pro melodické motivy. To vše bylo zaobaleno v technicky více než slušném hávu a pod pódiem to podle toho vypadalo. V kotli neustále přituhovalo přitom a to nejzásadnější mělo teprve přijít...

Pompézní stagebannery a masivní průhledná bicí artilerie ukazovaly, kdo je dnes headlinerem. Obscura nicméně nehrála žádné hvězdné divadélko, lidi nenechala dlouho čekat a prakticky na čas zahájila svůj hodinový koncert. Koncert je v tomto případě velmi příznačné slovo. Německá čtveřice totiž suverénně dala zapomenout na pochybnější vystoupení na letošním Brutal Assaultu. Nová sestava vsadila především na vály z aktuálního alba "Akróasis" a prezentovala je doslova se studiovou přesností, kterou ale doplnilo značně živelné vystupování, především v podání dua Kummerer-Klausenitzer. Zamrzela snad pouze absence materiálu z vynikající desky "Omnivium", kterou reprezentoval jediný a to navíc poměrně specifický song "Ocean Gateways".

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Za zmínku stojí nové postavy, mladý kytarista Rafael Trujillo a zkušený tlučmistr Sebastian Lanser. První jmenovaný nezavdal jakýkoliv důvod k pochybám, že by snad nebyl adekvátní náhradou za Christiana Muenznera. Jeho hra je učebnicové čistá, což platí především v sólech, v nichž si ovšem vypomáhá tlumící gumičkou. Tato technika hojně využívaná ve studiu k dosažení křišťálového soundu a eliminaci případných přezvuků se v živém podání příliš nevidí. Nemá cenu se pouštět do "akademické" debaty, zda se jedná o podvod. Výsledek je totiž vynikající, především srovnáme-li jak se prosazují Rafaelova a Steffenova sóla. Pochopitelně v tomto nerovném souboji hrají ve prospěch prvně uvedeného i o poznání lepší instrumentální schopnosti, což bylo ostatně slyšet i tentokrát.

Pochybovat se nedá ani o kvalitách pana Lansera. Problémem je skutečnost, že před angažmá v Obscura toho tento jazzovým feelingem ovlivněný bubeník v rámci deathmetalu mnoho nenahrál. Během zmíněného letního vystoupení v Josefově to ostatně bylo slyšet především razance blast beatů zaostávala za drtivými výprasky lokomotivy jménem Hannes Grossmann. V klubu však bylo vše v pořádku a Sebastian se do specifik tohoto žánru dostává více než zdárně a ještě určitě neřekl v tomto smyslu poslední slovo.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Jestliže publikum do nástupu headlinera předvádělo na tech-death poměrně nevídaný kotel, to, co se strhlo pod pódiem během setu mnichovské party klub dlouho nezažil. Masivní circle pit mnohdy sahal téměř ke zvukaři. To je výmluvným důkazem, že virtuozita a komplikovaný hudební obsah neubral vystoupení na tom, co dělá death metal death metalem. Obscura znovu ukázala, že je především klubovou kapelou a velká festivalová pódia jí příliš nesvědčí.

Akce se tedy povedla na výbornou a je horkým kandidátem na nejlepší letošní koncert na poli extrémního technického metalu. Zaplněný klub ukázal, že lidem není vždy nutné servírovat jednoduchou muziku.

NÁZORY
  • tlumící gumička (Kytarista Jirka, 05.11.2016 11:03) Reagovat

    Ta tzv. tlumící gumička není v žádném případě podvod. Když hrajete například superrychlá arpeggia technikou string skipping v kombinaci s tappingem, tak prostě nelze tlumit ostatní struny a eliminovat tak vznikající přezvuky. Je to jen vcelku běžná pomůcka (u špičkových kytaristů) umožňující používat naplno tuto techniku hry, a to nejenom ve studiu, ale samozřejmě i live. Např. Jeniffer Batten (bývalá kytaristka Michaela Jacksona) má dokonce na hlavě kytary nainstalovaný speciální tlumící mechanismus, někde na youtube je/bylo video, kde to ukazuje a vysvětluje, jak funguje.

    • Re: tlumící gumička (Matěj Bílý, 05.11.2016 11:09) Reagovat

      Neříkám, že jde o podvod. Spíše jsem reagoval na názory v tomto duchu, které jsem zaslechl a to i od nejlepších tuzemských kytarových střelců. Naživo je to nicméně méně tradiční než ve studiu.
      Pak by se dala položit ještě kacířská otázka, zda eliminace přezvuků při sweepech, tappingu apod. není součástí umu každého hráče a neláme se na tom pomyslný chleba. To je ale spíše námět k diskuzi.

      • Re: tlumící gumička (Kytarista Jirka, 05.11.2016 11:38) Reagovat

        Jo, takové názory tu stále ještě jsou. Při sweepech je to v pohodě, tam se dají případné pžezvuky tlumit, ale při string skipping tappingových arpeggiích není moc čím, i takový borec jako je Guthrie Govan tu tlumící gumičku občas používá. Já osobně to beru jako pouze možnost, jak tyto vrcholné techniky kytarové hry využívat na maximum, i když tlumící gumičku nepoužívám. String skipping arpegia s tappingem používám jen sem tam v kombinaci s jinými technikami (sweep picking, hybrid picking, alternate picking, tapping, atd) a vím, že kdybych chtěl tuto techniku využívat naplno,tak bych se bez té gumičky neobešel.
        Ale jistě, dá se o tom diskutovat donekonečna a každý si bude hájit to své (tím nemyslím autora článku, ale kytaristy), já nejsem v tomto případě konzervativní a nebráním se novým možnostem.
        Pokud jde o Obscuru, tak to jsou skutečně velmi zdatní instrumentalisté a jejich koncert musel být skvělý zážitek, takže díky za report.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Lorna Shore zmasakrovali Prahu (21.11.2023 12:58)
- Fotogalerie: První den Brutal Assaultu aneb Návrat do známého prostředí (15.08.2022 08:24)
- Naživo: Basinfirefest 2022 přinesl vedro i déšť a hlavně skvělé koncerty (02.07.2022 16:55)
- Basinfirefest ožívá pod křídly Brutal Assaultu (26.05.2022 14:38)
- Nové desky 38/2021 - od Mig 21 přes Poppy po Vladimíra Mišíka (29.09.2021 17:05)
- Brutal Assault rozšiřuje svou soupisku o dalších dvacet jmen. Přijede Vanessa, The Black Dahlia Murder i Die Krupps (21.12.2020 19:01)
- Brutal Assault přidává pořádnou dávku nových kapel, vévodí jí Cradle of Filth, Static-X či Vader (22.10.2019 08:10)
- Naživo: Brno nahlédlo do death metalové budoucnosti (05.12.2018 13:27)
- Brno ovládne tech-metalová exhibice v čele s americkými Revocation (10.11.2018 18:40)
- Němečtí instrumentální mistři Obscura se představí v Praze (19.10.2016 12:55)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Adele Karel Gott Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Télépopmusik Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu