shop.musicserver.cz
Julianna Barwick, Lenka Dusilová, Palác Akropolis, Praha, 1.9.2016

Julianna Barwick a Lenka Dusilová zahájily pražský podzim

Vydáno: 07.09.2016 10:20 v sekci Naživo - Wojciech Nowacki | foto: Lucie Levá

Letní prázdniny skončily a 1. září v pražském Paláci Akropolis začala podzimní koncertní sezóna. Julianna Barwick a Lenka Dusilová musely čelit představám o své tvorbě, a proto ten večer proběhl nejen střet odcházejícího léta s nevyhnutelným podzimem, ale i setkání dvou silných ženských osobností.

Live: Julianna Barwick

support: Lenka Dusilová
místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 1. září 2016
Fotogalerie

Ženy jsou v oblasti alternativní hudby v současné době hlavní silou. Stará a uznávaná jména nemusí už nic dokazovat, čímž se mění jejich status. Florence + The Machine už ani nepředstírá, že patří do mainstreamového popu, Bat For Lashes se snaží simulovat ještě větší ambice a PJ Harvey v podstatě nejde už vnímat jinak než jako rockovou klasiku. Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou, a proto se musíme podívat hlouběji pod povrch alternativního mainstreamu, kde se skrývá například Julia Holter, Marissa Nadler nebo právě Julianna Barwick.

Julianna Barwick, Palác Akropolis, Praha, 1.9. 2016
© Lucie Levá
Tato Američanka získala uznání zejména předchozí, velmi pozitivně hodnocenou deskou "Nepenthe". Julianna na ní multiplikuje svůj hlas, vrství ho a opakuje, čím vytváří éterické ambientní plochy. Výsledek může na jedné straně připomínat zvuk labelu 4AD, na straně druhé jemnější tvorbu Sigur Rós, třeba jako z alba "Valtari". Není to žádné překvapení, "Nepenthe" totiž natočila na Islandu, hraje na ní místní kvarteto Amiina, známé ze spoluprací se Sigur Rós, a desku produkoval Alex Somers, přítel Jónsiho ze stejné kapely, se kterým jako duo Jónsi & Alex vydal podobně ambientní desku "The Riceboy Sleeps". Na letošní novince "Will" Julianna Barwick směleji používá živé nástroje, zvuk klavíru a písničkové struktury, ale v koncertní podobě nejde mezi jednotlivými skladbami slyšet větší rozdíl.

Julianna Barwick rozhodně není zpěvačkou, není ani klavíristkou. Nepůsobí jako producentka elektroniky, ačkoliv během koncertu příležitostně zněla víc synteticky. Nemá výjimečný hlas ani zvláštní vokální schopnosti. Hlas je pro ni pouhý zdroj zvukové vlny, která je opakovaná, vrstvená a neustále modifikovaná. Jednoduché a pomalé klavírní fráze fungují jako dekorace nabízející nenápaditý odpočinek od vokálních gradací. Julianna určitě našla svoje místo a techniku, které se bude se držet a už jen zdokonalovat.

Prostorný vokální ambient vytváří s lehkostí, ale chybí u ní jakákoli narace a vnitřní vývoj skladeb je krutě jednoduchý. Její hudba je prostě cyklická, nekonečné kruhy sobě podobných zvukových vln gradují, nabírají na intenzitě a vracejí se k počátečnímu bodu jenom proto, aby se mohly zopakovat. Periodicita může nést narativní obsah a informační hodnotu, ale v případě Julianny chybí technická a aranžní rozmanitost a především kompoziční schopnosti. Monotónnost nemusí být nudná, ale Julianna Barwick samotná na scéně mírně zklamala.

Lenku Dusilová, Palác Akropolis, Praha, 1.9. 2016
© Lucie Levá
Oproti tomu pro mě byla obrovským překvapením Lenka Dusilová. Měl jsem rád "Baromantiku", ale u "V hodině smrti" jsem si už kladl otázku, jaký je vlastně její autorský podíl na hudbě, kterou alespoň částečně podepisuje svým jménem. Je to především sebejistá zpěvačka s obrovskými zkušenostmi. Její vokální hry rozhodně znějí víc rozmanitě než výkon Julianny Barwick, jsou mnohem nápaditější a mají větší emocionální rozsah. Je v nich klasická jazzová škola, etnické prvky i rocková citovost.

Tentokrát byl Palác Akropolis nádherně nazvučený, Lenka obohatila své vokální experimenty, založené hlavně na skladbách z "Baromantiky", krystalickým zvukem kytary. Byl to krátký, ale nesmírně intenzivní zážitek. Prosté srovnání jasně dokazuje, kdo měl komu předskakovat. U alba Julianny Barwick můžu hezky usnout, ale Lenku Dusilovou uvidím rád živé ještě několikrát. Pod jednou podmínkou - musí být na scéně sama, žádnou skupinu rozhodně nepotřebuje.

NÁZORY
  • Cože ? (blixa, 07.09.2016 14:08) Reagovat

    "Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou" ???? Co to hulí za matroš pan recenzent ? Všechny tři poslední desky zmíněných dam jsou vynikající !!! Na musicserver fakt píše převážně jen novinářský odpad :(

  • ... (strom-z, 07.09.2016 23:44) Reagovat

    takovej hodně subjektivní report, což podle mě nemusí bejt vždycky chyba, ale přece jen.. a) Dusilovou jsem s Baromantikou naživo viděl a rozhodně to stálo za to b) Julianna dost možná působí silnějc z desek než naživo - ale osobně mě třeba naopak trochu zklamala trochu generická Nepenthe, skvělá mi JB připadala hlavně na Sanguine, Florine a Magic Place. ad. "Každá z těchto tří umělkyň zklamala svou poslední deskou" - s tim asi někdo souhlasit bude, někdo ne, v případě PJ Harvey mi to tak přišlo taky, u Florence tak napůl.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Lenka Dusilová se v krásném singlu "Maria" vrací k hravému písničkářství (04.11.2023 09:00)
- Nové desky 23/2023 - od Nialla Horana přes Extreme po Janelle Monáe (14.06.2023 20:00)
- Video: Cotatcha Orchestra v songu "Tsumaranai" znovu spojil síly s Lenkou Dusilovou (20.04.2023 17:42)
- Recenze: "Je všechno dobrý?" ptá se na svém debutu Marie Kieslowski. A my odpovídáme: "Je to výborný" (19.12.2022 00:00)
- Popmuseum Stage zve na unikátní online koncerty, sérii zahájila Lenka Dusilová (01.12.2022 19:01)
- Fotogalerie: Pussy Riot, Lenka Dusilová i David Koller oslavili 17. listopad Koncertem pro budoucnost (18.11.2022 11:54)
- Video: Lenka Dusilová a Vojtěch Dyk se hlásí o "Slovo" písní ke stejnojmennému filmu (31.08.2022 14:11)
- Naživo: "Jen dýchej," žadonil Nick Cave na Metronomu (24.06.2022 12:43)
- Fotogalerie: První den festivalu Metronome zachycený objektivem fotoaparátu podruhé (24.06.2022 10:58)
- Red Bird Festival podpoří v pražské MeetFactory Ukrajinu (03.04.2022 14:39)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu