Jednotliví členové švédského tria Miike Snow stojí za obrovskou spoustou globálně úspěšných písní od interpretů, jako jsou Britney Spears, Kylie Minogue, Kelis, Bruno Mars, Madonna, Katy Perry nebo Rob Thomas. Jejich společný projekt Miike Snow ale paradoxně až tak známý není. Změní se to?
Jaká byla největší koncertní překvapení, která jste ve svém životě zažili? Chodíte-li často na festivaly, víte, že dosud nepoznanou kapelu, jež vás zcela strhne, najdete téměř vždy. Co z těch všech nečekaných překvapení ale bylo úplně nejlepší, že jste si to vybavili i po letech? Pro recenzenta byli jedním z takových objevů švédští
Miike Snow na
festivalu FM4 Frequency v roce 2012. Kritici je dříve považovali za spojnici mezi
A-ha a
Animal Collective, vtahující muzika na kryté stagi v Rakousku ale naživo evokovala tu
M83, onde dokonce
Pendulum, a jako celek působila zcela omamným dojmem.
Od té doby se toho samozřejmě spoustu změnilo a producentské duo Bloody & Avant, které na počátku tisíciletí stálo například za "Toxic" od
Britney Spears, s frontmanem Andrewem Wyattem po eponymní desce a dvojce
"Happy To You" na čas rozdělilo cesty. Wyatt hostoval na sólovce
Marka Ronsona, pro
Bruna Marse napsal "When I Was Your Man" a seznámil se i s
Charli XCX, které na desku
"Sucker" napsal "Die Tonight" a "I Need Ur Luv". Christian Karlsson, tedy polovina producentského dua, rozjel s Linusem Eklöwem boční projekt
Galantis, který byl díky hitu "Runaway (U & I)" paradoxně úspěšnější než všechno, co do té doby v Miike Snow vytvořil. Teď se ale trio vrací ke kořenům a vydává třetí řadovku "iii".
Ta je oproti elektroničtějším, repetitivně meditačnějším předchůdcům mnohem popovější, barevnější a žánrově pestřejší. Na indietronicu narazíte zřídka, prim hraje hravá produkce toužící po vrchních příčkách hitparád a falzety Wyatta, jimiž dává třeba v úvodní "My Trigger" nebo "Back Of The Car" vzpomenout na
Scissor Sisters či
Maroon 5.
Chytlavost singlů "Genghis Khan" a "The Heart Of Me" zase nezapře vliv
Daft Punk, zatímco dravou elektronikou a refrénem v podání Charli XCX hnaná "For U" působí k popovým hitům jako protiváha.
Miike Snow se totiž sice chtějí líbit, ale zase ne až příliš. Proto jim nedělá problém zařadit soulovou samplovanou říkanku "Heart Is Full", autotunovým zpěvem protkanou R'n'B baladu "I Feel The Weight", která jako by vypadla ze soundtracku k "Hotline Miami", nebo proženou riffující kytaru v produkčně bohaté "Over And Over" tolika efekty, že pak nevíte, co si o tom všem i díky bonusovému remixu, v němž hostují rappeři
Run The Jewels, máte myslet.
Třetí album hitových Švédů a jednoho Newyorčana tak zní na jednu stranu jako přeslazený
maglajz, na tu druhou mu ale nelze upřít nepopiratelnou křehkost a lehkost, které v případě, že si pustíte jen některou z písní, rozkvetou do krásy a rádi se k ní budete vracet. Tak jako na FM4 Frequency, kde Miike Snow letos mezi 17. a 20. srpnem po čtyřech letech opět zahrají. Tentokrát už jako jedna z těch větších hvězd. Kruh se uzavře.