Americká parta Deftones se po čtyřech letech vrací s dalším zářezem do své obdivuhodné diskografie, nazvaným lákavě "Gore". Jedná se o první album po smrti dlouholetého člena kapely Chi Chenga, který zemřel v roce 2013. Jak se ze smutné události ikonická kapela vykřičela, se dozvíte v následující recenzi.
Deftones vždy patřili k formacím, kterým nikdo do hudby nekecal. Tvořili po svém a jejich dosavadních sedm alb je možná stále ještě plně nedoceněných. Od počátku působili jako takový protipól klasické metalové i rockové scény, nikdy nebyli melodičtí a přece je jejich hudba chytlavá. Nikdy nesklouzli k mainstreamu a přesto mají nespočet hitů. Nepatří k největším kapelám současnosti, i když by si to zasloužili. Poslouchat Deftones je jako se dívat na svět z druhé strany.
Rok 2008 se však stal pro kapelu rokem ztráty téměř zakládajícího člena, baskytaristy Chi Chenga, který upadl do kómatu po dopravní nehodě. Dlouho ho drželi na přístrojích při životě a doufali, že se jednoho dne probudí. Nestalo se tak. V roce 2013 prodělal infarkt, po kterém mu přestalo tlouct srdce a veškeré naděje po dlouhém boji tak uhasly. Zbylí členové však neztratili chuť pokračovat a po čtyřech letech po poslední výborné nahrávce
"Koi No Yokan" nyní přichází osmá studiovka "Gore".
Chino Moreno se svými čtyřmi parťáky ukryli do působivého
plameňákového obalu další alternativní klenot. "Gore" patří mezi alba, která nenechají svého posluchače spát. Není to lehké poslouchání. Deftones znovu svým fanouškům nedávají nic zadarmo a nutí je se probírat v jen těžko definovaném žánrovém lektvaru. Uslyšíte-li prvky noise, punku, experimentálního metalu nebo post-rocku, nepletete se. Přesto se notorickým žánrovým
škatulkářům asi zamotá hlava. Deftones si za ty roky vytvořili natolik charakteristický
sound, že označení
Deftones metal je asi nejvěrnějším popisem.
Album je nejsilnější v samém úvodu. Trio "Prayers Triangles", "Acid Hologram" a "Doomed User" má v sobě tolik podprahové krutosti, agrese, ale i zvláštního klidu, že z toho až mrazí. Málokdy vizuální přebal samotného počinu tak dokonale pocitově odpovídá obsahu. Nápis
Gore v kontrastu s letícími plameňáky vzbuzuje přesně to neklidné podprahové napětí, které se vkrádá při poslechu samotné hudby. Filosofující a vesměs potemnělé texty pak celkový dojem jen podtrhují. "Gore" je jako celek dost možná nadčasovým uměleckým dílem, byť značně mrazivým a nepřívětivým. Kromě úvodní odzbrojující trojice pak zaujmou i závěrečné dvě písně "Phantom Bride" (s hostujícím Jerrym Cantrellem) a "Rubicon", po níž už následuje jen hluboké prázdné ticho a desítky minut bilancování, cože se to těch padesát předchozích minut vlastně odehrávalo.
Je jedno, že album nemá žádný typický hit, jakým byla pecka "Swerve City" na "Koi No Yokan" či "Diamond Eyes" na stejnojmenném
počinu z roku 2010. Vyjma skladeb "Xenon" a "(L)MIRL", které působí oproti zbytku nahrávky trochu fádněji a chybí jim výraznější moment, v něm najdeme jen silné působivé skladby. Těm dominuje Morenův vokál střídající klidné pasáže s vypjatými i originální Carpenterovy kytarové riffy a dunivá basa Sergia Vegy.
Dobrým tahem se zdá být angažování ostříleného producenta Matta Hydea, který vystřídal neméně hvězdného Nicka Raskulinecze. Hyde, jehož výčet producentské práce na zásadních albech rockové a metalové historie by stačil na samostatný článek, vnesl do hudby
Deftones novou jiskru. Ne že by poslední studiovky pod Raskulineczovým vedením byly špatné, ale "Gore" se jeví experimentálněji, snad i syrověji a odvážněji než její předchůdci. A po všech stránkách se to jeví jako zatraceně dobrý tah. "Gore" bude nepochybně figurovat v bilančních žebříčcích za rok 2016 na předních místech a málokdo si to svým přístupem a originální sebevědomou tvorbou zaslouží tolik jako tato, dovolím si tvrdit, alternativně-metalová legenda
hluchých tónů.
-
desky tydne (jarecek, 11.04.2016 09:25) Reagovat
deftones - gore / m83 - junk. zvlast gonzalez me totalne dostal. muzika je to sice silena, ale umelecky naprosto bez kompromisu. za to velky respekt. jsem zvedavej, jestli si tady na to nekdo troufne :) jinak novi deftones jsou taky ohromne analyticky podnetni a je skoda, ze se jim tady nedostalo trochu zajimavejsiho textu ..
-
ty brďo (eagle-eye, 11.04.2016 11:04) Reagovat
Navážuju na jarecka, M83 si jedou svoje, těžko srovnávat s předchozími počiny, je to šílené každopádně a Deftones? No to se těším jako kráva...
-
velmi těžko poslouchatelná (Petr, 11.04.2016 13:12) Reagovat
...musím se přiznat, že mám problém už s deftones od Diamond eyes....jak je to pořád moje druhá nej kapela..ztrácím se v nich..i když neříkám i první deska byla těžká ale nevím asi se mi nelíbí jak Chino teď pracuje s hlasem..jak správně autor uvedl tohle už není na žádnou škatulku to je ...just "Deftones metal"...tož ještě zkusíme pár poslechů a uvidíme u Deftones nikdy neví jak jsou těžcí na první poslech posléze zjistí jak se mu zažírá do kostí jako jejich první tři alba ty tam zůstaly hodně hluboko...:)
-
Deftones - Gore (Vlado, 12.04.2016 16:04) Reagovat
Na každý nový album Deftones sa neskutočne teším; a už len info, že na niečom pracujú ma vždy poteší. Taktiež som ich fanúšikom - snáď už nejakých 16-17 rokov, čiže prvý krát som sa k nim dostal vďaka White Pony ale hneď som dobehol ´zanedbané´ a mám napočúvané x krát aj ich prvé dva albumy a vlastne všetko, čo nasledovalo od White Pony až dodnes.
Musím súhlasiť s tým, čo píše Petr ohľadom toho, ako pracuje Chino s hlasom.. niečo na tom bude, myslím, že aj ja som nadobudol pocit, ako keby tie ´motívy´ a frázovanie.. ten celkový prejav vo ´vyjadrení´ bol v jednej línii a chýba mi viac melodickosti v hlase (???). Neviem to presne opísať. Netvrdím, že to tak je, je to len môj subjektívny pocit; a ten nič nemení na tom, že album je skvelý.
Ale, skutočne je veľmi veľmi ťažký. Ale vďaka za každý nový Deftones ;)
-
- (thornhill, 12.04.2016 19:16) Reagovat
Po prvom počutí som mal pocit že to je najslabší Deftones ale už doňho prenikám hlbšie :) fakt ťažký "nehitový" album. znova trochu iný ako predošlé albumy. Deftones má velmi vyrovnanú diskografiu. tam sa robí ťažko rebríček