Kasabian zdraví St. Vincent, St. Vincent zdraví vyděděnce

18.07.2015 14:49 - Tereza Vavroušková | foto: Marek Gerhard / musicserver.cz

Páteční festivalový den kromě třicítkových veder přinesl čtyřicetosm-třináctkové Kasabian, americké zjevení St. Vincent, pisníčkáře s typickým švédským jménem José Gonzáles a spoustu tanečních hvězd. Prim druhého festivalového dne tedy hrály kytary. Souhrn z druhého dne si přečtěte na musicserveru.

Live: Colours Of Ostrava 2015, 2.den

místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
vystoupili: Kasabian, St. Vincent, José González, HVOB, The Cinematic Orchestra, Swans a další
datum: 17. července 2015
Fotogalerie

Druhý den Colours se díky extrémím teplotám nesl ve znamení spálenin, úžehů, úpalů a zvýšené aplikace deodorantů (alespoň u některých). Nejvíce však přitopila hlavní hvězda večera, britská kapela Kasabian.

Kasabian setlist

Bumblebeee, Shoot the Runner, Underdog, Days Are Forgotten, Eez-Eh, Club Foot, Re-Wired, Thick as Thieves, People Are Strange (The Doors), Treat, Switchblade Smiles, Stevie, Vlad the Impaler, Fire, Praise You (Fatboy Slim), L.S.F.

Kasabian, Colours Of Ostrava 2015, Dolní oblast Vítkovice, 17.7.2015
© Marek Gerhard / musicserver.cz
Kasabian mají díky početným hudebním cenám certifikát na "nejlepší koncertní kapelu" a ostravské publikum jim nadšeně dalo za pravdu. Kapela v čele se zpěvákem Tomem Meighanem nedala za celý koncertní set divákům vydechnout. Zdatně mu sekundoval i kytarista Sergio Pizzorno, se kterým se zpěvák předváděl v kytarových, v Tomově případě air-kytarových performencích a z jejich dynamiky bylo zřejmé, že i po tolika společných letech s touhle bandou rozhodně nebude na večírku nuda.

Leicesterští rodáci (schválně to zkuste vyslovit třikrát za sebou) zahájili set songem "Bumblebeee" z poslední desky 48:13 a až do konce show nezvolnili tempo. Refrén "I'm gonna keep you up all night" z písně "Eez-Eh" byste jim tak klidně uvěřili, kdyby tedy nehráli jen hodinu a čtvrt. Došlo i na hity jako "Days Are Forgotten" či "L.S.F.", kterou skvěle zremixoval i Mark Ronson na desce Version, i na covery "People Are Strange" od Doors a "Praise You" od Fatboye Slima. Na závěr kapela pozdravila zpěvačku St. Vincent, která na hlavní stagi vystupovala hned po Kasabian.

José Gonzáles očima Honzy Trávníčka


O členovi folk-rockové kapely Junip nebylo dlouho slyšet, v únoru letošního roku ale po téměř osmi letech vydal třetí sólovku "Vestiges & Claws", kterou na předchozí díla navázal tak přirozeně, jako by ta prodleva trvala sotva pár týdnů. V Ostravě se, podobně jako na březnovém koncertě v Praze, držel hlavně nového materiálu a prostor tak dostaly kousky "What Will" nebo nepatrně živější "Leaf Off/The Cave". Kromě plachého a útlocitně působícího písničkáře vybrnkávajícího si jemné melodie na španělku se na pódiu předvedla i jeho doprovodná, zejména na perkuse a vícehlasy zaměřená skupina. Jak je u José Gonzálese zvykem, jeho projev byl docela monotónní a trochu opatrný, což mohlo sváteční návštěvníky jeho koncertů odradit. Také se spousta z nich raději věnovala hlasitým hovorům s kamarády, než aby vnímali třeba milý moment, kdy jedna z fanynek ukázala na zpěváka z prstů složené srdíčko, čímž jej konečně trošku vyvedla z konceptu. Nesmělý úsměv na jeho tváři zůstal až do konce, kdy se jeho příznivci radovali ze zařazení "Teardrop" od Massive Attack a hlavně "Heartbeats" od The Knife, jež je velmi dobře známá nejen příznivcům nedoceněného seriálu "One Tree Hill". A i když to zatím na první písničkářskou ligu pořád nevypadá, šlo v souhrnu o sympatický koncert.

St. Vincent, Colours Of Ostrava 2015, Dolní oblast Vítkovice, 1.7.2015
© Marek Gerhard / musicserver.cz
St. Vincent, vlastním jménem Annie Clark (bulvární okénko - a přítelkyně supermodelky Cary Delevigne), vystoupila v ultrasexy koženo-latexo-dírovaném oblečku s výstřihem až k palcům u nohou. Není jisté, zda pozdravem pro všechny "vyděděnce a ztracené existence" pozdravila zpátky Kasabian, nebo publikum, každopádně to diváci přijali s nadšením. Možná kvůli tomu výstřihu.

Annie je mimojiné průkopnicí "granny-hair", tedy trendu, kdy si mladé dívky barví vlasy na šedo, do Ostravy nicméně přijela s konzervativní tmavou barvou. St. Vincent však není jen módní ikonou, ale v první řadě vynikající kytaristkou a skladatelkou, díky čemuž si ji pro spolupráci vybral samotný David Byrne. Zpěvačka spolu se svou kapelou předvedla skvělý set plný emocí, kytarových riffů a industriálních zvuků, které skvěle korespondovaly s prostředím Vítkovických železáren a ačkoliv sebou bohužel nepřivezla Caru, její set byl pastvou pro uši i oči.

Avishai Cohen's New York Division očima Dana Hájka

Colours Of Ostrava a jeho scéna Gong už zažila nemálo znamenitých jazzových setů, to co však předvedl Avishai Cohen se svou družinou New York Division (sestavenou z es tamní scény) bylo cosi neskutečného a fantaskního. Přestože to z počátku vypadalo, že to bude jen poctivý jam session k poslední desce "Almah" a každý ze členů bude mít sem tam nějaké to sólo, s přibývajícím časem se upevnila vazba mezi publikem a těmito fantastickými hráči. To od začátku reagovalo aplausem, kvitovalo každou improvizaci, v první polovině zejména dechové sekce (trumpetista Diego Urcola a trombonista Steve Davis, kterého Avishai při představování označil za leadera současných hráčů na trombón). V té druhé naopak figuroval neskutečný klavírista Nitai Hershovtis, kytarista Kurt Rosenwinkel a geniální bubeník Daniel Dor, který s Cohen funguje již nějaký ten pátek.

Vzájemná alchymie postupně gradovala, do intenzivních jazzových variací s přesahem, kdy jejich sehranost a um braly dech. Rozsáhlé kompozice dostávaly muzikální preludia rozličných nálad, a i když každý z hráčů dokázal zaujmout, strhnout pozornost na sebe, středobodem, dirigentem byl fenomenální Avishai Cohen. Ten se svým kontrabasem sehrál šachovou partii od mírumilovného oťukávání se s liniemi tónů až po téměř vražedné kombinace, které podpořil za bubny Daniel Dor. Po přesně vyhraněné hodině je rozjařené publikum nechtělo pustit a tak se ještě vrátili na dvě zpívané písně, tedy konečně došlo i na možnost si vyslechnout sférický hlasový projev Avishaie. Gong posledních patnáct minut byl na nohách, hecoval tuto neskutečnou partu a hýčkal si je. Bylo to intenzivní, včetně již zmíněné vazby publikum - vystupující. A malá osobní poznámka na závěr, chtěl bych někdy zažít bubenický souboj mezi Danielem Dorem a Mariánem Slávkou, navrátivšího se člena bratislavských Longital, který mi svou hrou právě Dora připomínal a baví mě jeho smysl pro hru na bicí a neobvyklé rytmy.

The Cinematic Orchestra, Colours of Ostrava, Dolní oblast Vítkovice, 17.7.2015
© Martin Chochola / musicserver.cz
Program na hlavní stagi ukončili rakouští elektroničtí Klangkarussell , kteří se proslavili především díky singlu "Sonnentanz". Nejspíš chytli přes den také úžeh a chytli dojem, že hrají na akci typu Sensation White, jejich věčné DJské nájezdy naprázdno však publikum překvapivě kvitovalo.

Na vedlejší ArcelorMittal stagi ten večer kromě José Gonzálese zahráli také melancholičtí The Cinematic Orchestra z labelu Ninja Tune se svým jazzovo-futiristickým setem, či belgičtí elektropopoví Oscar And The Wolf, jejichž zpěvák Max Colombie si nejspíš půjčil outfit od skupiny Zrní.

Clarinet Factory & Floex očima Pavla Parikrupy

Jednou z typických věcí Colours je zvuk plastového kelímku padlého do ticha haly Gong. To si tak posluchač hoví pod žárovkovou oblohou, zavře oči a nechá se unášet do snových krajin a moří malovaných hudbou a najednou pád-vpád kelímku, akusticky dokonalý, to zas ano. Je to takové mlasknutí jako kdyby vám Xi Xao z filmu Bohové musejí být šílení chtěl něco říct z druhého konce vesmíru. Tak si totiž posluchač mohl připadat při produkci Clarinet Factory se zvukovým mágem Tomášem Dvořákem aka Floexem. Ono psát o hudbě vznikající z několika klarinetů (ve spojení s beatboxem a zpěvem v různých jazycích) a Floexovými mašinkami a xylofonem, se dá dost nesnadno. Technicky vzato byly skladby kvarteta i Floexovy rozebrány a znovu postaveny, aby z nich vzniklo něco kouzelného. Půlnoční magie.

V sobotu se návštěvníci můžou těšit na rozjeté Rudimental, synthpopové Clean Bandit s hitem "Mozart's House", slovenský objev Fallgrapp, avantgardního Owena Palletta či domácí Anetu Langerovou. Report z koncertů vám opět přineseme na musicserveru.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY