Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Quentin Sirjacq, Beata Hlavenková, Chrám u Salvátora, Praha, 26.1.2015

Klavírní umění Quentina Sirjacqa a Beaty Hlavenkové sdílí stejnou krevní skupinu

Vydáno: 29.01.2015 12:58 v sekci Naživo - Veronika Ondečková

Festival Spectaculare kromě elektroniky představuje také současnou moderní vážnou hudbu. Zastoupení v této sekci letos mimo jiné nalezl mladý francouzský pianista Quentin Sirjacq, jehož klavírní improvizace spojují komorní hudbu a avantgardu s náladovým ambientem či postupy filmové hudby.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Quentin Sirjacq

support: Beata Hlavenková (v rámci festivalu Spectaculare)
místo: Chrám U Salvátora, Praha
datum: 26. ledna 2015

Tým organizátorů druhého ročníku multižánrového festivalu Spectaculare učinil jedním ze svých hracích spotů pro většinu řadových Pražáků zatím neprozkoumaný Chrám u Salvátora na Starém městě a přesně věděl proč (pozn. pokud si nejste ve stověžaté matičce stoprocentně jistí, radši si předem dobře ověřte správnou trasu, až se na toto zapadlé místo vypravíte, abyste jej nezaměnili za kostel Nejsvětějšího Salvátora v areálu Klementina jako někdo). Prostorně a minimalisticky pojatý interiér budovy skýtá velkorysé možnosti pro nejrůznější light projekce, což se prokázalo i při pondělním klavírním vystoupení čelní představitelky domácí scény, Beaty Hlavenkové, a jedné z hlavních hvězd festivalu Quentina Sirjacqa z Francie. Pohyblivá světelná atrakce během dvojkoncertu neplnila roli pouhého zvýrazňovače atmosféry, ale povýšila hudební část večera do úplně jiných rozměrů .

Chrám u Salvátora
© Michal Hradecký
Vystoupení obou zúčastněných patřila k těm, která bez dalšího pohltí veškerou pozornost posluchače a daří se jim udržet ji ve svém nitru po celou dobu koncertu. Díky vysoké míře abstraktnosti dost možná každého z naslouchajících odvedla na odlišné místo, všechna se však jistě vyznačovala něčím společným, přinejmenším blízkostí přírodě. Pokud by řečí Beaty Hlavenkové a Quentina Syrjacqa nebyla hudba, ale živé obrazy, zachycovaly by zurčení horských vod, šumění stromů protkaných slunečními paprsky a nebeské stopy padání hvězd, které ostatně výstižně doplnila zvolená projekce. Největší podívaná se nepochybně nabízela předním řadám, kterým nástěnné výjevy s přehledem zakryly celé zorné pole, a tak je snáze odtrhly od všední reality.

Beata Hlavenková
© Michal Hradecký
Beata Hlavenková sklidila u publika zasloužený ohlas. Zastihla posluchače v čerstvějším rozpoložení a méně prochladlé než Quentin Syrjacq. Pozornosti obecenstva využila maximálně. Set přední české klavíristky se vyznačoval neobyčejnou jemností, ubíhal v poryvech neustále kupředu a málokdy se dostal do dramatického forte. Naopak často takřka neslyšitelně vydechoval a ztrácel se v dozvuku ozvěn chrámoví, to když se dostával do svých nejklidnějších pasáží. Zpestřením byly drobné vokální epizody, kterými se Beáta představila také jako oduševnělá písničkářka. Ke klasické písničce však její autorské skladby nepřestávají mít daleko. Zpívané kusy jako skladba "Archivní" se vyznačují křehkostí a tak výrazným podílem melancholických nápěvů, že opět zdůrazňují především její brilantní hru na piano.

Zástupce francouzské klavírní scény Quentin Sirjacq nezklamal. Jeho pražské vystoupení čerpalo z aktuálního alba "Piano Memories", které více než přesně odráží charakteristiku čerstvé tvorby mladého klavíristy. Zatímco předchozí nahrávky vykazovaly širší škálu zařazených nástrojů, "Piano Memories" je daleko více o Quentinovi a jeho osudovému pianu. Vyznavači klavírní alternativy díky tomu v jeho projevu mohli postrádat avantgardní složku hry, která mu bývá často lehce neprávem připisována, podobně jako dalším mladým klavíristům (viz ambientnější Nils Frahm, který se nebojí experimentovat s elektronikou a pracovat s hudebními nástroji, které vlastně vůbec hudebními nástroji vůbec nejsou). V tomhle směru se Sirjacq projevil jako romantičtější a více umírněný kolega.

Quentin Sirjacq small
© Michal Hradecký
Navzdory tomu, že se Quentin Sirjacq výrazněji přidržuje tradice, nepostrádá fantazii a jeho skladby nejsou jenom koncentrovaná líbeznost, jako je tomu u italské ikony Ludovica Einaudiho. Abstraktní pojetí tvorby jej v tomhle směru řadí blíže k již zmíněnému Frahmovi. Hudební vyjížďka, na kterou s sebou vzal pražské publikum, neměla namířeno do malebných zákoutí ovocného sadu uprostřed léta, ale hluboko do galaxií, které se otevírají tisíce světelných let daleko nad našimi hlavami. Byl tam chlad, ale zároveň klid a mír, stejně jako v potemnělém prostoru kostela, kde člověku soustavně běhal mráz po zádech, obzvlášť v momentech, kdy Quentin dráždil nejvýš položené tóny na klaviatuře.

Sladký nádech vystoupení tu a tam dodal speciální nástroj celesta, který si Quentin od produkce vyžádal. Tento klávesový nástroj pochází z Francie 19. století a vydává podobný zvuk jako zvonkohra, jenom chladnější, jako kdyby se rozezníval bezpočet ledových rampouchů. Kombinace piana, jehož zvuku se díky ozvěně kostela dostalo patřičného zkreslení, a celesty, která dávala vzpomenout na soundtracky k nejlepším bijákům Tima Burtona, výborně korespondovala s atmosférou zimního Starého města. Škoda, že Quentin nezapojil celestu častěji a většinu času tak pouze bránil ve výhledu na dění za klavírem.

Celý koncert se nesl v duchu tak trochu utajené záležitosti. Nepočetné, ale mimořádně soustředěné publikum stmelovalo vnímání blízkosti něčeho nadpřirozeného, co člověk intuitivně cítí, kdykoli se ocitne v prostředí chrámu, stejně jako při naslouchání geniální hře pokorného umělce, jako je Quentin Sirjacq. To jsou okamžiky, které vytváří zážitky na celý život. Díky za ně Festivalu Spectaculare.

Festival Spectaculare pokračuje i v následujících dnech několika workshopy, projekcemi hudebních snímků a koncerty, mezi nimiž hledejte například následující vystoupení: Poppy Ackroyd + Zabelov Group (29.1.), Throwing Snow + Shivaki & Kalipo (30.1.), Chantal Acda + Lenka Dusilová (3.2.), Femme En Fourrure + Synkro (4.2.), Biosphere (5.2.) a Brandt Brauer Frick + Orlak (6.2.). Podrobný program naleznete na tomto místě.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 8. týden 2020
Justin Bieber s "Changes" dobyl český albový žebříček, rádiím znovu vévodí Kryštof Na nejvyšší příčky hitparád zaútočil prakticky všude ve světě, není tedy divu, že se Justin Bieber s novou deskou "Changes" postavil na piedestal také v České republice. Rádia hlásí staronové vítěze. DJ Regard vyklízí první... čtěte zde
Vydáno: 26.02.2020 17:30 v sekci Novinky | České hitparády
2
Kosheen, Lucerna Music Bar, Praha, 23.2.2020
Naživo: Kosheen nikdy nemarní naším časem. Sian Evans podala v Praze maximální výkon Kosheen netřeba sáhohodlouze představovat. V českých končinách se stali fenoménem, a proto si mohou dovolit sérii několika koncertů za sebou. V nejbližších dnech zahrají ještě v Brně, Ostravě a v Pardubicích. První vystoupení v... čtěte zde
Vydáno: 26.02.2020 14:10 v sekci Naživo
1
Nové desky 7/2020 - od Ozzyho Osbourna přes Pata Methenyho po BTS
Nové desky 7/2020 - od Ozzyho Osbourna přes Pata Methenyho po BTS Ačkoli hudebním novinkám dle titulku vládnou muži jako Ozzy Osbourne, Pat Metheny nebo korejští BTS, co se týče počtu, budou mít převahu ženy. Můžete se těšit na Agnes Obel, Grimes, nečekaný návrat Sarah Harmer, ostravský objev... čtěte zde
Vydáno: 26.02.2020 06:35 v sekci Novinky | Nové desky
7
MYDY - Zkrácením názvu jsme se rozloučili s bezstarostným dětstvím
Rozhovory: MYDY - Zkrácením názvu jsme se rozloučili s bezstarostným dětstvím Loňský rok byl pro MYDY zlomový. Vydali řadovku "Numbers" a pokusili se dobýt Forum Karlín. Na desce vsadili na oheň, změnili image, i když extravagance jim zůstala, a hlavně ve svém jméně škrtli slovo Rabycad. Udělali tak pomyslnou... čtěte zde
Vydáno: 25.02.2020 12:05 v sekci Publicistika | Rozhovory
2
Ozzy Osbourne - Ordinary Man 8/10
Recenze: Ozzy Osbourne rozhodně není "Ordinary Man" Ozzy Osbourne je všechno, jen ne obyčejný. Po všech životních lapáliích je tu stále s námi, a i přes Parkinsona, kterého této živoucí legendě lékaři před rokem diagnostikovali, vydává nový materiál. Na albu "Ordinary Man"... čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 12:30 v sekci Recenze
13
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2019 podle musicserveru (5-1) (05.02.2020 10:00)
- Minirecenze: "All Encores" ukazuje všechny tváře Nilse Frahma (01.01.2020 15:15)
- Video: Emoce v minimalismu, to je "Husa v mlze" Beaty Hlavenkové (17.12.2019 13:34)
- Nové desky 44/2019 - od Ringo Starra přes Stereophonics po Mydy Rabycad (31.10.2019 00:05)
- Nové desky 43/2019 - od Alter Bridge přes Jamese Arthura po Lucii Bílou (21.10.2019 22:12)
- Fotogalerie: Nils Frahm v obrazech (26.04.2018 11:16)
- Naživo: Nils Frahm odehrál komorní koncert v nekomorním prostředí (24.04.2018 16:54)
- Recenze: Nils Frahm je na "All Melody" akustický, cinematický a minimalistický (23.04.2018 12:00)
- Festival Spectaculare zahájí Peter Broderick, kolega Nilse Frahma (31.01.2018 11:21)
- Nové desky 47/2017 - od Noela Gallaghera přes Björk po Garyho Moora (26.11.2017 15:13)

ALBUM TÝDNE 08/2020

Oh Wonder
No One Else Can Wear Your Crown

Stejně je to k vzteku - objevíte skupinu, která dělá fakt dobrou hudbu, tlačíte ji, kde se dá, předpovídáte jí úspěchy, a nakonec o její poslední desce není třeba na Metacritic ani zmínka. Co už... Album "No One Else Can Wear Your Crown" od Oh Wonder je krásné a stojí za to ho slyšet. A stojí za to o něm psát.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 27.02.
Seafret (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Čt 27.02.
Maluma (CO) (O2 Arena, Praha)
Pá 28.02.
Half Moon Run (CAN) (Rock Café, Praha)
Pá 28.02.
Turnover (USA) (Café V lese, Praha)
So 29.02.
Griz (USA) (Rock Café, Praha)
Ne 01.03.
Milky Chance (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 02.03.
Jade Bird (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Po 02.03.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Út 03.03.
Ash (UK) (Futurum Music Bar, Praha)
St 04.03.
Stormzy (UK) (Malá sportovní hala, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Coldplay Rihanna Sia Taylor Swift Mandrage Beyoncé Imagine Dragons Kryštof Lady Gaga Adele Marek Ztracený The Weeknd Bruno Mars Ewa Farna The Cure Chinaski Madonna AC/DC Billie Eilish Metallica
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver