Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Quentin Sirjacq, Beata Hlavenková, Chrám u Salvátora, Praha, 26.1.2015

Klavírní umění Quentina Sirjacqa a Beaty Hlavenkové sdílí stejnou krevní skupinu

Vydáno: 29.01.2015 12:58 v sekci Naživo - Veronika Ondečková | foto: Michal Hradecký

Festival Spectaculare kromě elektroniky představuje také současnou moderní vážnou hudbu. Zastoupení v této sekci letos mimo jiné nalezl mladý francouzský pianista Quentin Sirjacq, jehož klavírní improvizace spojují komorní hudbu a avantgardu s náladovým ambientem či postupy filmové hudby.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Quentin Sirjacq

support: Beata Hlavenková (v rámci festivalu Spectaculare)
místo: Chrám U Salvátora, Praha
datum: 26. ledna 2015

Tým organizátorů druhého ročníku multižánrového festivalu Spectaculare učinil jedním ze svých hracích spotů pro většinu řadových Pražáků zatím neprozkoumaný Chrám u Salvátora na Starém městě a přesně věděl proč (pozn. pokud si nejste ve stověžaté matičce stoprocentně jistí, radši si předem dobře ověřte správnou trasu, až se na toto zapadlé místo vypravíte, abyste jej nezaměnili za kostel Nejsvětějšího Salvátora v areálu Klementina jako někdo). Prostorně a minimalisticky pojatý interiér budovy skýtá velkorysé možnosti pro nejrůznější light projekce, což se prokázalo i při pondělním klavírním vystoupení čelní představitelky domácí scény, Beaty Hlavenkové, a jedné z hlavních hvězd festivalu Quentina Sirjacqa z Francie. Pohyblivá světelná atrakce během dvojkoncertu neplnila roli pouhého zvýrazňovače atmosféry, ale povýšila hudební část večera do úplně jiných rozměrů .

Chrám u Salvátora
© Michal Hradecký
Vystoupení obou zúčastněných patřila k těm, která bez dalšího pohltí veškerou pozornost posluchače a daří se jim udržet ji ve svém nitru po celou dobu koncertu. Díky vysoké míře abstraktnosti dost možná každého z naslouchajících odvedla na odlišné místo, všechna se však jistě vyznačovala něčím společným, přinejmenším blízkostí přírodě. Pokud by řečí Beaty Hlavenkové a Quentina Syrjacqa nebyla hudba, ale živé obrazy, zachycovaly by zurčení horských vod, šumění stromů protkaných slunečními paprsky a nebeské stopy padání hvězd, které ostatně výstižně doplnila zvolená projekce. Největší podívaná se nepochybně nabízela předním řadám, kterým nástěnné výjevy s přehledem zakryly celé zorné pole, a tak je snáze odtrhly od všední reality.

Beata Hlavenková
© Michal Hradecký
Beata Hlavenková sklidila u publika zasloužený ohlas. Zastihla posluchače v čerstvějším rozpoložení a méně prochladlé než Quentin Syrjacq. Pozornosti obecenstva využila maximálně. Set přední české klavíristky se vyznačoval neobyčejnou jemností, ubíhal v poryvech neustále kupředu a málokdy se dostal do dramatického forte. Naopak často takřka neslyšitelně vydechoval a ztrácel se v dozvuku ozvěn chrámoví, to když se dostával do svých nejklidnějších pasáží. Zpestřením byly drobné vokální epizody, kterými se Beáta představila také jako oduševnělá písničkářka. Ke klasické písničce však její autorské skladby nepřestávají mít daleko. Zpívané kusy jako skladba "Archivní" se vyznačují křehkostí a tak výrazným podílem melancholických nápěvů, že opět zdůrazňují především její brilantní hru na piano.

Zástupce francouzské klavírní scény Quentin Sirjacq nezklamal. Jeho pražské vystoupení čerpalo z aktuálního alba "Piano Memories", které více než přesně odráží charakteristiku čerstvé tvorby mladého klavíristy. Zatímco předchozí nahrávky vykazovaly širší škálu zařazených nástrojů, "Piano Memories" je daleko více o Quentinovi a jeho osudovému pianu. Vyznavači klavírní alternativy díky tomu v jeho projevu mohli postrádat avantgardní složku hry, která mu bývá často lehce neprávem připisována, podobně jako dalším mladým klavíristům (viz ambientnější Nils Frahm, který se nebojí experimentovat s elektronikou a pracovat s hudebními nástroji, které vlastně vůbec hudebními nástroji vůbec nejsou). V tomhle směru se Sirjacq projevil jako romantičtější a více umírněný kolega.

Quentin Sirjacq small
© Michal Hradecký
Navzdory tomu, že se Quentin Sirjacq výrazněji přidržuje tradice, nepostrádá fantazii a jeho skladby nejsou jenom koncentrovaná líbeznost, jako je tomu u italské ikony Ludovica Einaudiho. Abstraktní pojetí tvorby jej v tomhle směru řadí blíže k již zmíněnému Frahmovi. Hudební vyjížďka, na kterou s sebou vzal pražské publikum, neměla namířeno do malebných zákoutí ovocného sadu uprostřed léta, ale hluboko do galaxií, které se otevírají tisíce světelných let daleko nad našimi hlavami. Byl tam chlad, ale zároveň klid a mír, stejně jako v potemnělém prostoru kostela, kde člověku soustavně běhal mráz po zádech, obzvlášť v momentech, kdy Quentin dráždil nejvýš položené tóny na klaviatuře.

Sladký nádech vystoupení tu a tam dodal speciální nástroj celesta, který si Quentin od produkce vyžádal. Tento klávesový nástroj pochází z Francie 19. století a vydává podobný zvuk jako zvonkohra, jenom chladnější, jako kdyby se rozezníval bezpočet ledových rampouchů. Kombinace piana, jehož zvuku se díky ozvěně kostela dostalo patřičného zkreslení, a celesty, která dávala vzpomenout na soundtracky k nejlepším bijákům Tima Burtona, výborně korespondovala s atmosférou zimního Starého města. Škoda, že Quentin nezapojil celestu častěji a většinu času tak pouze bránil ve výhledu na dění za klavírem.

Celý koncert se nesl v duchu tak trochu utajené záležitosti. Nepočetné, ale mimořádně soustředěné publikum stmelovalo vnímání blízkosti něčeho nadpřirozeného, co člověk intuitivně cítí, kdykoli se ocitne v prostředí chrámu, stejně jako při naslouchání geniální hře pokorného umělce, jako je Quentin Sirjacq. To jsou okamžiky, které vytváří zážitky na celý život. Díky za ně Festivalu Spectaculare.

Festival Spectaculare pokračuje i v následujících dnech několika workshopy, projekcemi hudebních snímků a koncerty, mezi nimiž hledejte například následující vystoupení: Poppy Ackroyd + Zabelov Group (29.1.), Throwing Snow + Shivaki & Kalipo (30.1.), Chantal Acda + Lenka Dusilová (3.2.), Femme En Fourrure + Synkro (4.2.), Biosphere (5.2.) a Brandt Brauer Frick + Orlak (6.2.). Podrobný program naleznete na tomto místě.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Předobjednejte si nové album AC/DC za super cenu a dostanete jako bonus limitovaný plakát
Předobjednejte si nové album AC/DC za super cenu a dostanete jako bonus limitovaný plakát Australští rockoví titáni AC/DC vydají už 13. listopadu nové studiové album "Power Up". To si můžete objednat v několika formátech už teď v e-shopu Sparku za parádní cenu. V pořadí sedmnáctá studiovka kapely znamená návrat... čtěte zde
Vydáno: 24.10.2020 15:46 v sekci Novinky | Tiskové zprávy
0
Michal Pařízek - Uprostřed příběhu 8/10
Recenze: Kniha "Uprostřed příběhu" Michala Pařízka suverénně překračuje hranice pojmu výběr textů "Uprostřed příběhu" není kniha, v níž by její autor Michal Pařízek bilancoval a ohlížel se do minulosti. Šéfredaktor Full Moonu v tomto kompletu primárně poodhaluje své nadšení pro umění. Velmi povedená selekce jeho textů... čtěte zde
Vydáno: 24.10.2020 13:00 v sekci Recenze
0
Richard Müller - Hodina medzi psom a vlkom 7/10
Recenze: "Boží mlýny melú, starci starnú" a Richard Müller je na albu "Hodina medzi psom a vlkom" stále v plné síle Sociální izolace může vést k tvůrčímu rozmachu. Jednou možná budeme mluvit o covidových albech - těch, která vznikla z tvůrčího pnutí během (dobrovolné) karantény. Jedním z nich bude i poněkud překvapivě do světa vypuštěná... čtěte zde
Vydáno: 23.10.2020 16:30 v sekci Recenze
0
Martin Zeller - Teď se věnujeme záchraně holý existence
Rozhovory: Martin Zeller - Teď se věnujeme záchraně holý existence Cocotte Minute se po zrušené části svého výročního turné k debutu "Czeko" na jaře letošního roku rozhodli potěšit fanoušky a na podzim naplánovali šňůru s partou Gaia Mesiah. I tyhle koncerty ale musely být nakonec odpískány.... čtěte zde
Vydáno: 23.10.2020 10:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
2
Pohled do českých hitparád - 42. týden 2020
Topic a Nik Tendo stále vedou české žebříčky, albová novinka Richarda Müllera vstoupila do první desítky Aktuální kolo českých hitparád patří spíše k těm poklidnějším. Vítěz rádiového ani albového žebříčku se nemění a pořadí nejbližších pronásledovatelů se pouze lehce přeskupilo. Do Top 10 se v albech probojovala jen... čtěte zde
Vydáno: 22.10.2020 18:38 v sekci Novinky | České hitparády
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Beata Hlavenková přináší na albu "Sně" méně jazzu a více magie (17.03.2020 12:15)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2019 podle musicserveru (5-1) (05.02.2020 10:00)
- Minirecenze: "All Encores" ukazuje všechny tváře Nilse Frahma (01.01.2020 15:15)
- Video: Emoce v minimalismu, to je "Husa v mlze" Beaty Hlavenkové (17.12.2019 13:34)
- Nové desky 44/2019 - od Ringo Starra přes Stereophonics po Mydy Rabycad (31.10.2019 00:05)
- Nové desky 43/2019 - od Alter Bridge přes Jamese Arthura po Lucii Bílou (21.10.2019 22:12)
- Fotogalerie: Nils Frahm v obrazech (26.04.2018 11:16)
- Naživo: Nils Frahm odehrál komorní koncert v nekomorním prostředí (24.04.2018 16:54)
- Recenze: Nils Frahm je na "All Melody" akustický, cinematický a minimalistický (23.04.2018 12:00)
- Festival Spectaculare zahájí Peter Broderick, kolega Nilse Frahma (31.01.2018 11:21)

ALBUM TÝDNE 42/2020

Travis
10 Songs

Dávno už nevládnou hitparádám, pořád jsou ale tady. Skotští Travis se po čtyřech letech hlásí s novou kolekcí "10 Songs". Parta kolem Frana Healyho dává posluchačům do neklidné současné doby ten nejlepší dárek: přesně takové album, jaké by člověk od zadumaných rockerů čekal.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 01.11.
The Weeknd (CAN) (O2 Arena, Praha)
Pá 06.11.
OneRepublic (USA) (O2 Arena, Praha)
Pá 06.11.
Asking Alexandria (UK) (Forum Karlín, Praha)
So 07.11.
David Keenan (IE) (Chapeau Rouge, Praha)
Út 10.11.
Dives (AT) (Café V lese, Praha)
So 14.11.
UpTone: Will & The People (UK) (Cross Club, Praha)
Pá 27.11.
Woodkid (FR) (Forum Karlín, Praha)
So 28.11.
The Dead South (CAN) (Forum Karlín, Praha)
Po 30.11.
Ben Caplan (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 03.12.
Tempers (USA) (Café V lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga AC/DC Adele Coldplay Kryštof Beyoncé Katy Perry Metallica Madonna Taylor Swift Rihanna Sia Britney Spears Miley Cyrus Ewa Farna Dua Lipa Ava Max Lana Del Rey The Cure
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver