Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Dobře fungující sňatek mandolíny s basou

Vydáno: 31.01.2015 17:30 v sekci Recenze - Tomáš Parkan

Mandolínista Chris Thile a basista Edgar Meyer již před šesti lety dokázali, že jejich dva velmi rozdílné nástroje dokáží fungovat dohromady a především že na tomto spojení lze postavit celé album. Nedávno si tuto unikátní spolupráci zopakovali a vydali vynikající album "Bass & Mandolin".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Vydáno: 09.09.2014
Celkový čas: 47:31

Skladby: Why Only One?, Tarnation, The Auld Beagle, Big Top, Look What I Found, El Cinco Real, Friday, Monkey Actually, I'll Remember For You, It's Dark In Here

Vydavatel: Nonesuch

Ačkoli my v Česku jsme mohli vidět mandolínistu Chrise Thila v tandemu s pianistou Bradem Mehldauem při jejich koncertu v rámci festivalu Struny podzimu, je jejich spolupráce spíše výjimečná. Daleko častěji totiž tvoří a nahrává s kontrabasistou Edgarem Meyerem. Vedle již v perexu zmíněného debutu z roku 2008, Meyer produkoval a instrumentálně podpořil i "A Dotted Line" jeho skupiny Nickel Creek, Thileovu sólovku "Bach: Sonatas & Paritas, Vol.1" a především se oba podíleli na Grammy oceněném projektu "Goat Rodeo Sessions", kde se potkali ještě s houslistou Stuartem Duncanem a slavným cellistou Yo-Yo Mou. Jejich společné album "Bass & Mandolin" je tedy jakýmsi vyvrcholením vzájemné spolupráce.

Pokud byste hledali nějakou jednoznačnou a jednoduchou charakteristiku pro deset kompozic, které na tuto desku zařadili, bude to takřka nadlidský úkol. Jako by to chtěli oba pánové naznačit už názvem první z nich "Why Only One?", jedno označení rozhodně stačit nebude. Ve chvíli, kdy se do nich zaposloucháte, zjistíte, že jsou vlastně každá úplně jiná. Spojily se v nich veškeré zkušenosti a podněty za celou éru jejich spolupráce a vytvořily jakýsi pestrobarevný mix žánrů, postupů, nálad a stupňů náročnosti. Stylově se pohybují na spojnicích jazzu, klasiky, folku, minimalismu, bluegrassu, alternativní hudby, popu, historické hudby evropského původu i tomu, čemu Američané říkají roots music. Přitom ale jednoznačně nedokážete určit, jaký styl které skladbě zrovna vládne. Obvykle se jich v každé z nich prolévá hned několik a někdy až takovým způsobem, že vytvářejí něco zcela nového.

Podobné je to s naladěním jednotlivých skladeb. Některé jsou vážné, další příjemně hravé, až trošku potměšilé jako například "Friday". Vedle sebe narazíte na velmi umírněné, až minimalistické postupy i na energické, kdy jak mandolína, tak basa střílí jeden tón za druhým. V další skladbě se oba muzikanti mazlí s jednotlivými tóny, aby je vzápětí mohli na posluchače sypat a hrnout s neuvěřitelnou kadencí. Intenzita energie a náboj se tu pohybuje po velmi nepravidelné křivce, která má řadu dílčích vrcholů a propastí.

Podobné je to ale i s něčím, co bychom mohli nazvat líbivostí a chytlavostí. Na desce je řada melodií, do kterých se zamilujete na první poslech, ačkoli samozřejmě nemůžete čekat, že budou prvoplánové jako některé popové hity. Stále je potřeba brát v úvahu, že album jako celek je dosti umělecké a v určitých detailech poměrně progresivní. Koneckonců některé melodie a jejich formy se naopak dotýkají již alternativy, free jazzu a modernistické klasické hudby. Je ale třeba říct, že tento vnos je vždy spíše zpestřením a nikdy nepřeroste do jen těžko uposlouchatelné podoby, k níž občas zabrousil eponymní předchůdce.

Svoji roli v určitém odlehčení nese i to, že tentokrát v tom nezůstaly basa a mandolína zcela samy. Chris Thile totiž místy přispěl i svým kytarovým uměním, zatímco Edgar Meyer ukazuje, že je neméně výborným pianistou. Koneckonců jejich instrumentální umění je jedním z hlavních důvodů, proč je tato deska výjimečná. Instrumentální invence obou jsou jen velmi těžko popsatelné, daleko lepší je si je poslechnout. Thile i Meyer zde dokazují, proč patří ke špičkám nejen svých nástrojů a proč bývají řazeni k jedněm z nejlepších současných instrumentalistů vůbec.

Přesto, že je "Bass & Mandoline" v jednotlivých aspektech dosti kontrastní, je právě ono spojení mandolíny a basy tak silným pojítkem, že celkový dojem je naopak velmi kompaktní. Album se tak díky tomu všemu řadí k tomu nejlepšímu, co v roce 2014 v moderní instrumentální hudbě vzniklo. O tom koneckonců napovídají i nominace na Grammy. Je nominované na Nejlepší současné instrumentální album, skladba "Tarnation" za Nejlepší instrumentální kompozici a dále v kategorii Best Engineered Album, Non-Classical. To ocení ti, kteří si potrpí na luxusní zvuk, plný detailů a výborného a vyváženého dynamického rozsahu. Zkrátka ve všech směrech radost poslouchat.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?... (Anonym, 31.01.2015 23:58) Reagovat

    To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
5 + 1 zářezů Liama Gallaghera aneb Od Oasis k sobě samému
Publicistika: 5 + 1 zářezů Liama Gallaghera aneb Od Oasis k sobě samému Oasis jsme u nás zažili jednou (koncem minulého století), Noelovy High Flying Birds už také, a tak už zbývá doplnit koncertní zážitky jen sólovým vystoupením mladšího z bratrů Gallagherových, Liama. Ten se ukáže v Praze na... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2019 12:00 v sekci Publicistika
0
Pohled do českých hitparád - 16. týden 2019
Billie Eilish dovršuje v albové hitparádě hattrick, v rádiích se na trůn vrací Alec Benjamin Lídři albového i rádiového žebříčku urvali v uplynulém týdnu shodně své třetí prvenství. Zatímco Billie Eilish s debutovou deskou "When We All Fall Asleep, Where Do We Go?" vévodí pořadí potřetí v řadě, Alec Benjamin se s... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2019 13:34 v sekci Novinky | České hitparády
0
Jessie J, Forum Karlín, Praha, 23.4.2019
Naživo: Jessie J ve Foru Karlín předvedla skvělou práci s publikem Jessie J má za sebou svoji pražskou premiéru. Vedle těch nejzásadnějších hitů rozzářila Forum Karlín svým sex appealem a skvělou prací s publikem. Pro leckoho ale na výsledný dojem mohlo mít vliv její chvílemi dlouhé povídání.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2019 10:34 v sekci Naživo
3
Nové desky 17/2019 - od Cage The Elephant přes Angélique Kidjo po Roda Melancona
Nové desky 17/2019 - od Cage The Elephant přes Angélique Kidjo po Roda Melancona O velikonočním týdnu sice není nouze o novinky, ale spíše od méně známých jmen. Nad nimi ční rockeři Cage The Elephant, legenda world music Angélique Kidjo a rekapitulující The Rolling Stones. Seznámíme vás s Rodem Melanconem a... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2019 11:46 v sekci Novinky | Nové desky
0
Dominika Hašková - Jsem ráda, z jaké rodiny jsem přišla
Rozhovory: Dominika Hašková - Jsem ráda, z jaké rodiny jsem přišla "Po soutěži přišlo několik nabídek od manažerů, pár skladatelů mi dokonce poslalo i české písničky. Což byl hlavní problém, necítila jsem se v nich doma," říká Dominika Hašková. Zpěvačka po devíti letech od účasti v... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
5
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Velká párty ve stylu Punch Brothers (08.11.2018 12:03)
- Na letošním Jazz Festu Brno vystoupí klavírista Brad Mehldau (07.02.2018 08:24)
- Nové desky 4/2017 (30.01.2017 14:43)
- Recenze: Fosforeskující úderníci Punch Brothers nejsou pro každého (02.05.2015 08:00)
- Chris Thile opět svolal Punch Brothers, desku vydají na konci ledna (25.12.2014 13:08)
- Naživo: Thile a Mehldau bořili hranice a tvořili styl (04.11.2014 11:38)
- Recenze: Luxusně uzrálí Nickel Creek (12.10.2014 09:30)
- Chris Thile chystá další desku s Edgarem Meyerem (18.08.2014 09:56)
- Festival Struny podzimu již zná své hlavní hvězdy (19.04.2014 09:52)
- Boyband 5 Seconds Of Summer v USA málem porazil Frozen (11.04.2014 01:37)

ALBUM TÝDNE 16/2019

Norah Jones
Begin Again

Norah Jones nahrála v průběhu posledních dvou let sedm samostatných singlů, které se nyní rozhodla vydat jako album pod názvem "Begin Again". Kolekce je tak plnohodnotným nástupcem tři roky staré nahrávky "Day Breaks". Na ploše necelé půlhodinky se prezentuje hudebně rozličnými písněmi, které pojí jazzové jádro.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 26.04.
Walking On Cars (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 26.04.
Connie Constance (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 28.04.
Ewert And The Two Dragons (EST) (Roxy/NoD, Praha)
Po 29.04.
The Hunna (UK) (Café V lese, Praha)
Út 30.04.
All Them Witches (USA) (Rock Café, Praha)
Út 30.04.
Winds Of Promise (USA) (Klub 007 Strahov, Praha)
Ne 05.05.
Dido (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 05.05.
X Ambassadors (USA) (Roxy, Praha)
Po 06.05.
Benjamin Francis Leftwich (UK) (Rock Café, Praha)
Út 07.05.
Elton John (UK) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Beyoncé Ariana Grande Britney Spears Madonna Rihanna Coldplay Sia Ewa Farna Linkin Park Kryštof The Cure Adele Drake AC/DC Ed Sheeran Queen Imagine Dragons Michael Jackson Ava Max
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver