Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Dobře fungující sňatek mandolíny s basou

Vydáno: 31.01.2015 17:30 v sekci Recenze - Tomáš Parkan

Mandolínista Chris Thile a basista Edgar Meyer již před šesti lety dokázali, že jejich dva velmi rozdílné nástroje dokáží fungovat dohromady a především že na tomto spojení lze postavit celé album. Nedávno si tuto unikátní spolupráci zopakovali a vydali vynikající album "Bass & Mandolin".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Vydáno: 09.09.2014
Celkový čas: 47:31

Skladby: Why Only One?, Tarnation, The Auld Beagle, Big Top, Look What I Found, El Cinco Real, Friday, Monkey Actually, I'll Remember For You, It's Dark In Here

Vydavatel: Nonesuch

Ačkoli my v Česku jsme mohli vidět mandolínistu Chrise Thila v tandemu s pianistou Bradem Mehldauem při jejich koncertu v rámci festivalu Struny podzimu, je jejich spolupráce spíše výjimečná. Daleko častěji totiž tvoří a nahrává s kontrabasistou Edgarem Meyerem. Vedle již v perexu zmíněného debutu z roku 2008, Meyer produkoval a instrumentálně podpořil i "A Dotted Line" jeho skupiny Nickel Creek, Thileovu sólovku "Bach: Sonatas & Paritas, Vol.1" a především se oba podíleli na Grammy oceněném projektu "Goat Rodeo Sessions", kde se potkali ještě s houslistou Stuartem Duncanem a slavným cellistou Yo-Yo Mou. Jejich společné album "Bass & Mandolin" je tedy jakýmsi vyvrcholením vzájemné spolupráce.

Pokud byste hledali nějakou jednoznačnou a jednoduchou charakteristiku pro deset kompozic, které na tuto desku zařadili, bude to takřka nadlidský úkol. Jako by to chtěli oba pánové naznačit už názvem první z nich "Why Only One?", jedno označení rozhodně stačit nebude. Ve chvíli, kdy se do nich zaposloucháte, zjistíte, že jsou vlastně každá úplně jiná. Spojily se v nich veškeré zkušenosti a podněty za celou éru jejich spolupráce a vytvořily jakýsi pestrobarevný mix žánrů, postupů, nálad a stupňů náročnosti. Stylově se pohybují na spojnicích jazzu, klasiky, folku, minimalismu, bluegrassu, alternativní hudby, popu, historické hudby evropského původu i tomu, čemu Američané říkají roots music. Přitom ale jednoznačně nedokážete určit, jaký styl které skladbě zrovna vládne. Obvykle se jich v každé z nich prolévá hned několik a někdy až takovým způsobem, že vytvářejí něco zcela nového.

Podobné je to s naladěním jednotlivých skladeb. Některé jsou vážné, další příjemně hravé, až trošku potměšilé jako například "Friday". Vedle sebe narazíte na velmi umírněné, až minimalistické postupy i na energické, kdy jak mandolína, tak basa střílí jeden tón za druhým. V další skladbě se oba muzikanti mazlí s jednotlivými tóny, aby je vzápětí mohli na posluchače sypat a hrnout s neuvěřitelnou kadencí. Intenzita energie a náboj se tu pohybuje po velmi nepravidelné křivce, která má řadu dílčích vrcholů a propastí.

Podobné je to ale i s něčím, co bychom mohli nazvat líbivostí a chytlavostí. Na desce je řada melodií, do kterých se zamilujete na první poslech, ačkoli samozřejmě nemůžete čekat, že budou prvoplánové jako některé popové hity. Stále je potřeba brát v úvahu, že album jako celek je dosti umělecké a v určitých detailech poměrně progresivní. Koneckonců některé melodie a jejich formy se naopak dotýkají již alternativy, free jazzu a modernistické klasické hudby. Je ale třeba říct, že tento vnos je vždy spíše zpestřením a nikdy nepřeroste do jen těžko uposlouchatelné podoby, k níž občas zabrousil eponymní předchůdce.

Svoji roli v určitém odlehčení nese i to, že tentokrát v tom nezůstaly basa a mandolína zcela samy. Chris Thile totiž místy přispěl i svým kytarovým uměním, zatímco Edgar Meyer ukazuje, že je neméně výborným pianistou. Koneckonců jejich instrumentální umění je jedním z hlavních důvodů, proč je tato deska výjimečná. Instrumentální invence obou jsou jen velmi těžko popsatelné, daleko lepší je si je poslechnout. Thile i Meyer zde dokazují, proč patří ke špičkám nejen svých nástrojů a proč bývají řazeni k jedněm z nejlepších současných instrumentalistů vůbec.

Přesto, že je "Bass & Mandoline" v jednotlivých aspektech dosti kontrastní, je právě ono spojení mandolíny a basy tak silným pojítkem, že celkový dojem je naopak velmi kompaktní. Album se tak díky tomu všemu řadí k tomu nejlepšímu, co v roce 2014 v moderní instrumentální hudbě vzniklo. O tom koneckonců napovídají i nominace na Grammy. Je nominované na Nejlepší současné instrumentální album, skladba "Tarnation" za Nejlepší instrumentální kompozici a dále v kategorii Best Engineered Album, Non-Classical. To ocení ti, kteří si potrpí na luxusní zvuk, plný detailů a výborného a vyváženého dynamického rozsahu. Zkrátka ve všech směrech radost poslouchat.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?... (Anonym, 31.01.2015 23:58) Reagovat

    To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Colours Of Ostrava, 1. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 17.7.2019
Naživo: První den plnoletých Colours Of Ostrava prozářily ženy Ve středu začal osmnáctý ročník multižánrového festivalu Colours Of Ostrava. Vše odpoledne odstartovala ostravská parta Buty, ale nebyla to zrovna ona, komu patřilo pódium. První den vládly ženy - divoká a fanouškům se... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2019 13:39 v sekci Naživo
3
Czech Music Crossroads 2019, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 15.-16. 7. 2019
Naživo: Czech Music Crossroads ovládla Bára Zmeková Pravidla silničního provozu stanovují, že vjede-li vozidlo do křižovatky, musí jí projet co nejrychleji, bez zbytečného odkladu, zastavování či dokonce otáčení. Vjedete-li ale do hudební křižovatky, nic z toho neplatí. Na Czech... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 18:30 v sekci Naživo
0
Rammstein, Eden aréna, Praha, 16.7.2019
Naživo: Hořící kočárky, uprchlíci, balady u piana i plameny nad Edenem. Rammstein se vrátili do Prahy Není na světě mnoho kapel, které by měly potenciál na to stát se právě tou, jejíž opulentní show se stane tou nejlepší, jakou jste kdy v životě viděli. Rammstein k nim ale bezpochyby patří. A na zbrusu novém turné, jehož dvě... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 11:43 v sekci Naživo
19
Pohled do českých hitparád - 28. týden 2019
Ed Sheeran útočil na čelo albové hitparády marně, posedmé zvítězil Viktor Sheen Možná by si leckdo vsadil na to, že po dvou pražských koncertech v Letňanech se Ed Sheeran s deskou "Divide" znovu vyškrábe do čela české albové hitparády. Nestalo se tak. Zpěvák zakotvil na dvojce, ve vedení neohroženě zůstává... čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 15:57 v sekci Novinky | České hitparády
2
Makrorecenze "Rammstein" Rammstein
Makrorecenze: Makrorecenze "Rammstein" Rammstein Někteří hudebníci a hudebnice chrlí alba doslova jedno za druhým. Jiní rádi nechávají své fanoušky čekat. A pak jsou tu Rammstein. Během prvních čtrnácti let existence vydali šest řadovek, ta sedmá ale přišla až po desetileté... čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 08:00 v sekci Recenze | Makrorecenze
10
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Velká párty ve stylu Punch Brothers (08.11.2018 12:03)
- Na letošním Jazz Festu Brno vystoupí klavírista Brad Mehldau (07.02.2018 08:24)
- Nové desky 4/2017 (30.01.2017 14:43)
- Recenze: Fosforeskující úderníci Punch Brothers nejsou pro každého (02.05.2015 08:00)
- Chris Thile opět svolal Punch Brothers, desku vydají na konci ledna (25.12.2014 13:08)
- Naživo: Thile a Mehldau bořili hranice a tvořili styl (04.11.2014 11:38)
- Recenze: Luxusně uzrálí Nickel Creek (12.10.2014 09:30)
- Chris Thile chystá další desku s Edgarem Meyerem (18.08.2014 09:56)
- Festival Struny podzimu již zná své hlavní hvězdy (19.04.2014 09:52)
- Boyband 5 Seconds Of Summer v USA málem porazil Frozen (11.04.2014 01:37)

ALBUM TÝDNE 28/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Rammstein Kryštof Lady Gaga Coldplay The Cure Beyoncé Adele Madonna Rihanna Ed Sheeran Sia Ewa Farna AC/DC Kapitán Demo Linkin Park Kylie Minogue Britney Spears Nine Inch Nails Robyn Zara Larsson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver