Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Dobře fungující sňatek mandolíny s basou

Vydáno: 31.01.2015 17:30 v sekci Recenze - Tomáš Parkan

Mandolínista Chris Thile a basista Edgar Meyer již před šesti lety dokázali, že jejich dva velmi rozdílné nástroje dokáží fungovat dohromady a především že na tomto spojení lze postavit celé album. Nedávno si tuto unikátní spolupráci zopakovali a vydali vynikající album "Bass & Mandolin".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Chris Thile & Edgar Meyer - Bass & Mandolin

Vydáno: 09.09.2014
Celkový čas: 47:31

Skladby: Why Only One?, Tarnation, The Auld Beagle, Big Top, Look What I Found, El Cinco Real, Friday, Monkey Actually, I'll Remember For You, It's Dark In Here

Vydavatel: Nonesuch

Ačkoli my v Česku jsme mohli vidět mandolínistu Chrise Thila v tandemu s pianistou Bradem Mehldauem při jejich koncertu v rámci festivalu Struny podzimu, je jejich spolupráce spíše výjimečná. Daleko častěji totiž tvoří a nahrává s kontrabasistou Edgarem Meyerem. Vedle již v perexu zmíněného debutu z roku 2008, Meyer produkoval a instrumentálně podpořil i "A Dotted Line" jeho skupiny Nickel Creek, Thileovu sólovku "Bach: Sonatas & Paritas, Vol.1" a především se oba podíleli na Grammy oceněném projektu "Goat Rodeo Sessions", kde se potkali ještě s houslistou Stuartem Duncanem a slavným cellistou Yo-Yo Mou. Jejich společné album "Bass & Mandolin" je tedy jakýmsi vyvrcholením vzájemné spolupráce.

Pokud byste hledali nějakou jednoznačnou a jednoduchou charakteristiku pro deset kompozic, které na tuto desku zařadili, bude to takřka nadlidský úkol. Jako by to chtěli oba pánové naznačit už názvem první z nich "Why Only One?", jedno označení rozhodně stačit nebude. Ve chvíli, kdy se do nich zaposloucháte, zjistíte, že jsou vlastně každá úplně jiná. Spojily se v nich veškeré zkušenosti a podněty za celou éru jejich spolupráce a vytvořily jakýsi pestrobarevný mix žánrů, postupů, nálad a stupňů náročnosti. Stylově se pohybují na spojnicích jazzu, klasiky, folku, minimalismu, bluegrassu, alternativní hudby, popu, historické hudby evropského původu i tomu, čemu Američané říkají roots music. Přitom ale jednoznačně nedokážete určit, jaký styl které skladbě zrovna vládne. Obvykle se jich v každé z nich prolévá hned několik a někdy až takovým způsobem, že vytvářejí něco zcela nového.

Podobné je to s naladěním jednotlivých skladeb. Některé jsou vážné, další příjemně hravé, až trošku potměšilé jako například "Friday". Vedle sebe narazíte na velmi umírněné, až minimalistické postupy i na energické, kdy jak mandolína, tak basa střílí jeden tón za druhým. V další skladbě se oba muzikanti mazlí s jednotlivými tóny, aby je vzápětí mohli na posluchače sypat a hrnout s neuvěřitelnou kadencí. Intenzita energie a náboj se tu pohybuje po velmi nepravidelné křivce, která má řadu dílčích vrcholů a propastí.

Podobné je to ale i s něčím, co bychom mohli nazvat líbivostí a chytlavostí. Na desce je řada melodií, do kterých se zamilujete na první poslech, ačkoli samozřejmě nemůžete čekat, že budou prvoplánové jako některé popové hity. Stále je potřeba brát v úvahu, že album jako celek je dosti umělecké a v určitých detailech poměrně progresivní. Koneckonců některé melodie a jejich formy se naopak dotýkají již alternativy, free jazzu a modernistické klasické hudby. Je ale třeba říct, že tento vnos je vždy spíše zpestřením a nikdy nepřeroste do jen těžko uposlouchatelné podoby, k níž občas zabrousil eponymní předchůdce.

Svoji roli v určitém odlehčení nese i to, že tentokrát v tom nezůstaly basa a mandolína zcela samy. Chris Thile totiž místy přispěl i svým kytarovým uměním, zatímco Edgar Meyer ukazuje, že je neméně výborným pianistou. Koneckonců jejich instrumentální umění je jedním z hlavních důvodů, proč je tato deska výjimečná. Instrumentální invence obou jsou jen velmi těžko popsatelné, daleko lepší je si je poslechnout. Thile i Meyer zde dokazují, proč patří ke špičkám nejen svých nástrojů a proč bývají řazeni k jedněm z nejlepších současných instrumentalistů vůbec.

Přesto, že je "Bass & Mandoline" v jednotlivých aspektech dosti kontrastní, je právě ono spojení mandolíny a basy tak silným pojítkem, že celkový dojem je naopak velmi kompaktní. Album se tak díky tomu všemu řadí k tomu nejlepšímu, co v roce 2014 v moderní instrumentální hudbě vzniklo. O tom koneckonců napovídají i nominace na Grammy. Je nominované na Nejlepší současné instrumentální album, skladba "Tarnation" za Nejlepší instrumentální kompozici a dále v kategorii Best Engineered Album, Non-Classical. To ocení ti, kteří si potrpí na luxusní zvuk, plný detailů a výborného a vyváženého dynamického rozsahu. Zkrátka ve všech směrech radost poslouchat.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?... (Anonym, 31.01.2015 23:58) Reagovat

    To už opravdu nemáte k čemu psát recenzi ?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jethro Tull, Kongresové Centrum, Praha, 24.3.2019
Naživo: Jethro Tull nadchli vyprodané Kongresové centrum Loňský koncert, který se odehrál na zámku Sychrov, nesl titul "Ian Anderson presents Jethro Tull", ten letošní už byl avizován opět pod hlavičkou Jethro Tull. I tentokrát se slavilo padesáté výročí vzniku kapely, mezi oběma koncerty... čtěte zde
Vydáno: 25.03.2019 13:50 v sekci Naživo
1
Khoiba - Khoiba 8/10
Recenze: Khoiba na eponymním albu nabízí dospělou, vyzrálou hudbu Dvanáctileté čekání se místy zdálo až nekonečné. Nakonec ale třetí (bezejmenná) deska Khoiby přece jen vyšla. Nabízí dospělou, zádumčivou, minimalistickou hudbu plnou melancholických nálad. "Khoiba" (jak je u této dvojice... čtěte zde
Vydáno: 25.03.2019 08:00 v sekci Recenze
0
Žižkovská noc, 2. den, Palác Akropolis + Vinohradský pivovar + Orion, Praha, 22.3.2019
Naživo: Druhý den na Žižkově čarovali The Atavists a Katarzia Druhý festivalový den přinesl tradičně větší zájem ze stran návštěvníků - některé kluby praskaly ve švech a klasicky ve Stormu byl vyhlášen stop stav. Hlavními lákadly pátečního večera byli Sto zvířat, Katarzia, čerství... čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 11:13 v sekci Naživo
0
Hudební ceny Evropy 2, The Rasmus, Chinaski
Naživo: The Rasmus i Chinaski na Hudebních cenách Evropy 2 zahráli, ale mají za sebou i lepší sety Ne, ještě ty pochodně nezvedejte, žádná katastrofa se nekonala. Vlastně byla většina lidí asi spíše spokojená. Jen ti rozmazlení rýpalové mezi námi, kteří mohli srovnávat, si pár mušek na vystoupeních obou formací všimli, a... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 19:16 v sekci Naživo
1
Žižkovská noc, 1. den, Storm + Orion, Praha, 21.3.2019
Naživo: První večer kralovalo Žižkovu Brno S jarem odstartoval i devátý ročník oblíbeného multižánrového klubového festivalu Žižkovská noc, který spojuje hudební nadšence napříč věkovými skupinami. Po dobu tří dnů mají návštěvníci možnost poznat zákoutí... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 16:47 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Velká párty ve stylu Punch Brothers (08.11.2018 12:03)
- Na letošním Jazz Festu Brno vystoupí klavírista Brad Mehldau (07.02.2018 08:24)
- Nové desky 4/2017 (30.01.2017 14:43)
- Recenze: Fosforeskující úderníci Punch Brothers nejsou pro každého (02.05.2015 08:00)
- Chris Thile opět svolal Punch Brothers, desku vydají na konci ledna (25.12.2014 13:08)
- Naživo: Thile a Mehldau bořili hranice a tvořili styl (04.11.2014 11:38)
- Recenze: Luxusně uzrálí Nickel Creek (12.10.2014 09:30)
- Chris Thile chystá další desku s Edgarem Meyerem (18.08.2014 09:56)
- Festival Struny podzimu již zná své hlavní hvězdy (19.04.2014 09:52)
- Boyband 5 Seconds Of Summer v USA málem porazil Frozen (11.04.2014 01:37)

ALBUM TÝDNE 12/2019

Khoiba
Khoiba

Dvanáctileté čekání se místy zdálo až nekonečné. Nakonec ale třetí (bezejmenná) deska Khoiby přece jen vyšla. Nabízí dospělou, zádumčivou, minimalistickou hudbu plnou melancholických nálad. "Khoiba" (jak je u této dvojice zvykem) není albem na první poslech, kdo mu ale dá čas, tomu se dostane vyzrálé kvality.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 26.03.
[loveit] sound: Sofi Tukker (USA) (Roxy, Praha)
St 27.03.
Dave Matthews Band (USA) (Forum Karlín, Praha)
Út 02.04.
Ady Suleiman (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 04.04.
Mogli (DE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 07.04.
Bob Dylan (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Po 08.04.
Lukas Rieger (DE) (Semilasso, Brno)
Po 08.04.
Bob Dylan (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Út 09.04.
Bob Dylan (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Po 15.04.
Kid Ink (USA) (Roxy, Praha)
Út 16.04.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Rihanna Sia Kryštof Madonna Queen Ewa Farna Linkin Park Adele Coldplay Beyoncé The Cure Ariana Grande Imagine Dragons Ed Sheeran AC/DC Ava Max Drake Camila Cabello Michael Jackson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver