Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Boris Carloff - Morphosis

Časové spirály Borise Carloffa

Vydáno: 20.10.2014 09:31 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Přesně dva roky od "The Escapist" Boris Carloff představuje nové album "Morphosis", na němž nabízí své hudební posuvy a nové tvůrčí formy. Ústředním pojítkem se stalo téma ubíhajícího času a věcí, které v tomto nezastavitelném toku nacházíme a ztrácíme. Svým způsobem na "Morphosis" překonává sám sebe.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Boris Carloff - Morphosis

Vydáno: 17.10.2014
Celkový čas: 35:22

Skladby: I'm An Island And People Are The Sea, Days Go By, Cos You Know, Cave, No Matter, Intermezzo, All The Things At Last, I've Been Thinking Of You (feat. Kata Mogensen), Too Soon, Too Close, Last Runner

Vydavatel: Championship Music

Za debut posbíral několik cen, s klipem ke skladbě "Falling" odkryl své nadšení pro fantaskní svět Julese Vernea a náklonnost k filmům Karla Zemana. K tomu Boris Carloff pečlivě rozvíjí své skladatelské universum, hledá nové formy a evidentně nerad stojí na jednom místě. Tato cesta je zřetelně patrná v posledních dvou letech, kdy postupně pracoval na následovníkovi této povedené desky.

V procesu nemalou úlohu sehrál výběr producenta, nejužšího spolupracovníka, který by pomohl dopilovat finální podobu a tvář celé nahrávky. Postupným mapováním terénu došlo na Island (ten je, zdá se, u nás teď velmi v kurzu), v případě Carloffa to má však svou logiku a opodstatnění. Volba totiž nakonec padla na Barði Jóhannssona, jehož zkušenosti a bádání i v oblastech vážné hudby byly přesně to, co hledal. Hned s úvodní "I'm An Island And People Are The Sea" se tak rozevře krajinomalba nálad, které korespondují s typickým islandským naturelem, jež třeba prezentují Sigur Rós nebo Ásgeir.

"Morphosis" je velkým manévrem již ostříleného lodivoda. Oproti "The Escapist" je střídmější k ruchovým experimentům a pevněji stojí na základech melodií. Pryč je tak rozmáchnutá zvuková komplikovanost a košatost, ta sice byla cílevědomě sestavena do jednoho funkčního celku, nebyla však stravitelná pro všechny, kteří ji zkoušeli pochopit a ponořit se do ní. Na druhém albu je znát, že i když zůstala ona rovina laborování a hledání nových formulací, jak získat potřebné harmonie a elementární stavební pilíře jednotlivých skladeb, do popředí se dostala určitá přímočarost. Naštěstí byla zachována rozmanitost a dějový vývoj, díky nimž na "Morphosis" není hluchého místa. Všechny tyto proměny zachycuje i dobře vybraný pilotní singl "Days Go By".

Kromě Barðiho se na natáčení podílel Doug Yowell (opět se podepsal pod rytmikou a programmingem bicích), cellistka Terezie Kovalová a klavírista Honza Andr. Samotné "Morphosis" má hned několik tváří, na jedné straně nabídne až tetelící se kompozice postavené na niterných atmosférách (na taktu klavíru a ruších vystavená "Cave" nebo melodramatická "No Matter"), druhým/opačným horizontem jsou téměř roztančená spektra (například z dřívějších koncertů známá "Cos You Know" v mnohem propracovanější finální verzi). Kandidáty na další singl je závěrečný souboj mezi "Too Soon, Too Close" a "Last Runner", který je i stěžejním textovým středobodem (a zároveň paralelou) celé desky.

"The Escapist" bylo uceleným srovnáním se s životními událostmi a místy mělo až depresivní zákoutí. "Morphosis" je taktéž v tomto celistvé, co se týče zvoleného tématu: věnuje se totiž toku času, časovým smyčkám, cyklům, v kterých prožíváme nejenom pozitivní momenty, skutečnosti a že svým způsobem máme každý přesně vymezený (možná i na setiny sekund změřitelný) interval svého žití. Jak vše střemhlav nezastavitelně utíká, jak nalézáme, ale i ztrácíme důležité věci okolo nás v sestavené rovnici dní. Všude přítomný melancholický podtón se tak dotýká zjištění, že čas je sám o sobě ošemetná, pomíjitelná veličina, která nás dokonale dokáže ovládnout. Mezi řádky a slovy je čitelný i strach ze ztrát a z nich plynoucích budoucích nálezů. Nad tím vším se ale pokouší vládnout a vkrádat se titěrná, křehká zasněnost a záchvěvy naděje a optimismu.

Boris Carloff však i nadále zůstává experimentátorem, pro kterého onen výlet na Island a kooperace s Barði Jóhannssonem mohla být důležitým tvůrčím impulsem do následných let a zjištěním, jak se dá efektivně pracovat, nakládat se svým nabitým rozhledem a získanými indiciemi inspirací. Současně s tímto obohacuje a rozvíjí svůj hlasový potenciál, který je charakteristický nezaměnitelnou barvou hlasu a způsobem zpěvu. Zajímavým kontrastem v tomto je pak, zatím ojedinělý, téměř duet "I've Been Thinking Of You", v němž hostuje Katrína Kata Mogensen z kapely Mammút.

"Morphosis" je jako časová spirála, díky které si Carloff srovnává své pocity a postřehy o řečišti hodin, dnů, měsíců, roků a s ním spojenými hmatatelnými událostmi a flashbacky do minulosti. Jeho druhá deska neztrácí nic z propracovanosti prvotiny "The Escapist", nabízí však nový pohled a efektivnější přístup, jak s touto hudební hmotou zacházet a získat z ní maximum. Je i mnohem přístupnější, přestože to je stále celkem komplikovaný pop s mnoha přesahy. A do hry o domácí album roku nám tak vstupuje další silný hráč.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Morphosis (Emka, 20.10.2014 14:01) Reagovat

    Jednoznačně deska roku!Escapist mě zprvu moc nebavil, ale teď mám pocit, že jsem díky Morphosis přišel na chuť i první desce!

  • Škoda... (Jerry, 20.10.2014 20:17) Reagovat

    Kdyby to album složil pro nějakého dobrého zpěváka, tak by to byla událost roku. Dopadlo to jako Woodkid - hudba dokonalá, zpěv to zabíjí...

  • Zpěv (Petr, 20.10.2014 22:01) Reagovat

    Právě, že přesně naopak.Ten zpěv je na tom nejúžasnější.Připomíná mi barvou Antony and Johnsons.Výborná deska.

  • Nuda (Anonym, 20.10.2014 23:30) Reagovat

    Teda tolik nudy jsem si dlouho neužil. Hrůza.

  • Boris Carłoff je úžasný (Anonym, 21.10.2014 00:43) Reagovat

    Tohle je prostě skvělá deska. Tolik nádherný energie a nádhernej zpěv a melodie. Cítím z toho Island .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Deaf Heart - Soft Heart Attack 9/10
Recenze: Deaf Heart nakopávají vyzrálým debutem "Soft Heart Attack" českou rockovou scénu Deaf Heart jsou pro mnohé ještě velkou neznámou, ale při poslechu jejich singlů poznáte, že jsou prostě dobří. Své zkušenosti z předchozích uskupení zúročila čtveřice muzikantů v čele s frackoidním Lichtagem na prosincovém... čtěte zde
Vydáno: 25.01.2021 00:00 v sekci Recenze
0
Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2020 podle musicserveru (40-31)
Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2020 podle musicserveru (40-31) Rok 2020 byl podivný, hudební svět nevyjímaje. Přesto i loni vyšly nějaké ty desky, a tak jsme je i tentokrát zrekapitulovali a vybrali ty nejlepší. Jednadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem rovné tři stovky zahraničních... čtěte zde
Vydáno: 24.01.2021 15:45 v sekci Publicistika
4
Michal Bystrov - Michal Prokop: Ztráty a návraty 7/10
Recenze: "Ztráty a návraty" ukazují Michala Prokopa takového, jaký opravdu je. S jeho úspěchy i pády Michal Prokop je nepřehlédnutelná osobnost. Za svůj život stihl hrát s kapelou Framus Five, účinkovat v Semaforu, být poslancem, dělat náměstka ministra kultury, uvádět dvě úspěšné televizní talkshow nebo doprovázet sbor Karla... čtěte zde
Vydáno: 24.01.2021 09:00 v sekci Recenze
2
Slavná alba: "Songs From The Big Chair" kapely Tears For Fears je pro mnohé ztělesněním 80. let
Publicistika: Slavná alba: "Songs From The Big Chair" kapely Tears For Fears je pro mnohé ztělesněním 80. let Osmdesátá léta patřila syntezátorům. Srdce posluchačů ovládly kapely jako Depeche Mode, Human League či Orchestral Manouvers In The Dark. Nebo Tears For Fears, skupina, které se podařilo svézt na synth-popové vlně a zároveň se... čtěte zde
Vydáno: 23.01.2021 08:45 v sekci Publicistika
8
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16)
Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16) Rok 2020 byl podivný, hudební svět nevyjímaje. Přesto i loni vyšly nějaké ty desky, a tak jsme je i tentokrát zrekapitulovali a vybrali ty nejlepší. Jednadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem sto dvacet pět domácích... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2021 08:00 v sekci Publicistika
13
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Boris Carloff ON AIR: Vintage mikrofony jsou jednou z nejlepších investic (06.11.2020 08:58)
- Calm Season ohlásili návrat. Zatím jen pro jediný večer (14.09.2020 08:49)
- Video: Calm Season se záznamem z Akropole vracejí ke svému nejepičtějšímu koncertu (07.01.2019 10:13)
- Video: "In The Sky" Borise Carloffa zve do vesmíru plného vzpomínek (01.11.2018 17:43)
- Boris Carloff chystá premiéru klipu "In The Sky" v pražském Café V lese (13.10.2018 13:51)
- Rozhovory: Evžen Hofmann - Jsem dítě digitálního věku (08.10.2018 14:00)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2017 podle musicserveru (15-11) (31.01.2018 10:00)
- Publicistika: Nejlepší domácí videoklipy roku 2017 podle musicserveru (17.01.2018 14:30)
- Rozhovory: Boris Carloff - Bublina, ve které jsem, mě jednoduše baví (20.12.2017 08:30)
- Recenze: Vpusťte Zvíře jménem Podzim dovnitř (11.12.2017 00:00)

ALBUM TÝDNE 04/2021

Deaf Heart
Soft Heart Attack

Deaf Heart jsou pro mnohé ještě velkou neznámou, ale při poslechu jejich singlů poznáte, že jsou prostě dobří. Své zkušenosti z předchozích uskupení zúročila čtveřice muzikantů v čele s frackoidním Lichtagem na prosincovém debutu "Soft Heart Attack", jedné z nejlepších tuzemských desek loňského ro(c)ku.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)
Út 23.02.
Axel Flóvent (ISL) + Plàsi (SWE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 14.03.
Elderbrook (UK) (MeetFactory, Praha)
St 17.03.
Avril Lavigne (CAN) (Tipsport Arena, Praha)
Čt 18.03.
Fontaines D.C. (IR) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Kryštof AC/DC Beyoncé Ewa Farna Viktor Sheen Ariana Grande Deftones Lana Del Rey Tři sestry Rammstein Kylie Minogue Pokáč Mirai Tata Bojs Jaromír Nohavica Karel Gott Dua Lipa Adam Lambert
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu