shop.musicserver.cz
Lenka Dusilová - Chůze mlhou je pro mě vzrušující

Lenka Dusilová - Chůze mlhou je pro mě vzrušující

Vydáno: 10.10.2014 12:00 v sekci Rozhovory - Honza Průša | foto: Adam Holý

Lenka Dusilová nahrála s Baromantikou druhou společnou studiovou desku "V hodině smrti". Album se podle nás moc povedlo, a tak jsme se s ní a s Beatou Hlavenkovou rádi potkali, abychom si o něm mohli popovídat. A kromě Baromantiky jsme zavzpomínali třeba na spolupráci s Danem Landou.

Lenka Dusilová
© Adam Holý
Album "V hodině smrti" má být o transformacích uvnitř člověka uprostřed jeho života. Jak jste dospěli k tomuto tématu?

Lenka Dusilová: Souzní to s dobou, v níž teď žiji. Cítím se být uprostřed života. Nedávno jsem si musela uvědomit, co vlastně sama chci a co jsem schopná ze sebe vydat. Také jestli dokážu v partnerských vztazích udělat toho druhého člověka šťastným. Když člověk něco ztrácí a podívá se přitom pravdě do očí, může nalézt sám sebe. A to je pro mě důležité. Hodně důležité. Někdy člověk musí projít tmou. Dost mě přitom nakoplo, že jsem v té době četla Junga, z jehož tvorby jsem vytrhla i to motto. Přišlo mi nejvíc popisné k tomu, co si teď řeším. Ale vlastně i smrt je pro mne transformace a skrz porod a různé další události cítím, že je potřeba se poprat s různými dogmaty. Být otevřená tomu, co přichází, a vnímat, co to má člověku říct. V tom byl třeba porod hodně silný, protože jsem měla svoje představy, jak se budou věci odvíjet. A nakonec jsem zjistila, že jsou úplně jinak, než jsem si dokázala představit.

Ty jsi rodila sama doma?

Lenka Dusilová: Sama ne. Rodila jsem doma s porodní asistentkou. Ten porod přinesl dvě změny. Tu očekávanou - narodil se nový život a člověk začíná žít úplně jinak než předtím. A tu překvapivou. Probudila jsem se do reality života tady a uvědomila si, jak to vypadá s nevstřícností a nepochopením. Jsem z toho hrozně fascinovaná. Vlastně jsem ani netušila, že se mi něco takového stane. Ale to vlastně není moc důležité. Jen to zapadá do celé té mozaiky výpovědi, kterou jsme si zvolili a kterou rezonujeme, protože spolu jako Baromantika děláme už čtvrtým rokem. Sdílíme spolu naše hudební životy, sdílíme spolu naše životní příběhy. A vše zapadá do toho středu života, kdy člověk řeší transformace.

Písničky na desku vznikaly až po porodu?

Lenka Dusilová: Ne. Rodila jsem začátkem května, což bylo asi v druhé třetině procesu vzniku desky.

Beata Hlavenková: Některé písně byly už dlouho nakopnuté nebo napsané a některé se, třeba textově, vyvíjely až pak. Ale to téma jsme řešili hned na začátku našeho soustředění. Přinesli jsme si hudební materiál a rozpracovávali jsme ho společně. A pak Lenka přišla s tím, že bude mít dítě, a ono i to téma pak bylo jasnější. Začali jsme více konkrétně přemýšlet nad textovým konceptem. Nad tím, co se chce tou deskou říct.

Lenka Dusilová: Pro mě je hrozně vzrušující ta chůze mlhou, kdy nemáš ještě vše rozmyšlené a pojmenované. Vůbec jsem nebyla ve stresu z toho, že ještě v květnu nevím, jak se bude deska jmenovat. Věděla jsem, že si musím projít ten porod a že to všechno má nějaký smysl a pointa se dostaví.

Jak vznikají písničky Baromantiky? Na albu máte zhudebněné básně, ale i texty psané přímo pro vás od Martina Kyšperského. Bývá impulzem pro písničku vždy text, nebo je to i naopak?

Lenka Dusilová: Každý pracujeme jinak. Martin Kyšperský otextoval věci na hotovou hudbu. Beatka zas víc pracovala se zhudebňováním, Patrik taky. Já jedu víc na emocích. Vymýšlím si nejdřív melodie, témata nebo riffy. To mě baví. Jsem intuitivní muzikant.

Beata Hlavenková: Je to velmi individuální. Někdy můžu sedět a chtít zhudebnit text a ono to nejde. Záleží, jestli tě ten text chytne, v jakém jsi rozpoložení, jestli tě tlačí čas. To pak není čas na hrdinství.

Z alba mám pocit, že jsou texty mnohem důležitější, než kdy na tvých deskách byly. A vzhledem k tomu, jak k sobě pasují a jak dohromady staví to spojující téma, určitě muselo dát hodně práce posbírat je dohromady a vybrat. Stejně jako pro textaře muselo být těžké trefit se do toho celku.

Lenka Dusilová: Martin už mě velmi dobře zná, hodně do mě vidí. Takže už to neměl tak těžké jako u předchozí desky.

Taky pro tebe píše úplně jinak než pro sebe.

Lenka Dusilová
© Adam Holý
Lenka Dusilová: Martin se tím rád zabývá. Vždycky mi říkal, že ho baví psát pro někoho jiného. Nevím, kolikrát se mu podařilo to zrealizovat, ale z jeho práce cítím, že mu to dělá radost. Spolupracuje se s ním moc dobře. Když mi několik textů nezapadalo do celkové nálady, vůbec neměl problém s mými připomínkami. Vždycky měl chuť to psát dál a dál. Je radost s takovým člověkem spolupracovat.

Vy jste spolu poprvé spolupracovali už na jeho Květech.

Lenka Dusilová: Je to tak. Hostovala jsem na albu "V čajové konvici". Zpívala jsem písničku "Šnek". Moc se mi líbí ten svět, co má Martin v hlavě. To je kouzelný.

Jak to prakticky vypadá, když spolu píšete? Vracíš mu písničky, nebo ty texty dává na první dobrou?

Lenka Dusilová: Když si najdeme téma písničky, tak ladíme jen drobnosti. Občas mu vracím nějaké věty nebo místa, obraty, ve kterých bych si při zpěvu nevěřila.

Lenka Dusilová

Lenka Dusilová na sebe upozornila v devadesátých letech minulého století. Zpívala se Sluníčkem, kde si jí všimla tehdy comebackující Lucie. A tak se dostala k nazpívání vokálů na desce "Černý kočky, mokrý žáby" a odjela s kapelou i celé turné. Následovala Pusa, skupina, v níž se Lenka začala představovat i autorsky, a to hned prvním singlem "Muka". Pokračovala spolupráce s mnoha muzikanty. Dusilová zpívala s Čechomorem, Janem Burianem, Michalem Hrůzou, Květy, Obří broskví, Fru Fru, Danielem Landou a mnoha a mnoha dalšími. Mezitím nahrávala alba s dalšími kapelami - Secret Service, Secretion, Eternal Seekers a aktuálně s Baromantikou.

Co znamená Takafei?

Lenka Dusilová: Takafei je pracovní název, kterým si Beatka pojmenovala písničku. Pak jsme přemýšleli, jak by se měla jmenovat, a Martin říkal, ať necháme "Takafei". A mně se to taky líbilo. Mám ráda slova, která třeba neexistují, ale mají hezký zvuk.

Beata Hlavenková: Snažila jsem se přijít na to, kde a jak mě to napadlo, ale už si nevzpomínám. Dost věcí si pamatuju, ale tady vůbec nevím, jak to připlulo. Možná to bylo v době, kdy jsem psala "Epitaph", kde jsou jména Li Po a Fu I. Když to pak Martin otextoval a psal o tom strachu a s Patrikem jsme dodělali tu aranž a já tam zpívala to Takafei, tak jsem si říkala: "Vždyť je to vlastně dobrý."

Lenka Dusilová
© Adam Holý
A jak jste se dostali k "Epitaphu"?

Beata Hlavenková: Doma jsem hledala anglické básničky a našla jsem tam sbírku Ezry Pounda. Hodně mě bavila pointa celé té krátké básně. Sedla jsem si ke klávesám a hned jsem věděla, jak má ta písnička znít. Někdy tě emoce toho textu nakopne a ty víš. To jsem měla třeba i na albu "Eternal Seekers". Hned najdeš tu cestu, jak text propojit s hudbou. Když jsme to pak nahrávali, řekla jsem Lence, ať dá do zpěvu emoce toho šílenství, drog a alkoholu, díky kterým se člověk dostává do úplně jiného stavu vědomí.

Ezra Pound byl poměrně kontroverzní osobností. Jeho jméno je spojeno i s fašismem. Řešili jste to nějak, když jste chtěli použít jeho text?

Beata Hlavenková: Když jsem to zhudebňovala, nevěděla jsem to. Upozornil mě na to až Michal Máka, když jsme mu to v březnu pouštěli. Dost mě to zarazilo, protože s tím samozřejmě absolutně nesouzním. A asi bych jindy řekla ne, nebudu podporovat člověka, který souhlasil s antisemitismem a fašismem. Ale umění vlastně vychází od různých lidí. My moc nemůžeme posuzovat skladatele z minulosti, protože nevíme, jací opravdu byli. Třeba Richard Wagner, toho protežoval Hitler. Ale jeho muzika je sama o sobě tak silná, že by neměla stát v cestě charakteru člověka. A i ta báseň od Ezry Pounda je velmi silná.

Jinými slovy - nemá smysl kádrovat umění.

Beata Hlavenková: Přesně tak.

Lenka Dusilová: Když se na to koukáme optikou toho, jaký to byl člověk, tak jsme tím ovlivnění. Člověk pak nesoudí jeho dílo, ale toho autora. To, že má někdo špatnou povahu nebo je slaboch, je součást lidství, ale ne součást tvorby.

Beata Hlavenková: A pokud to cíleně v té umělecké výpovědi nepropaguje, tak bychom to neměli řešit.

Lenka Dusilová: Určitě je to složité téma. Kdyby se to řešilo před čtyřiceti, padesáti lety, nemohli bychom si asi dovolit použít text takového člověka. Já jsem o něm předtím nikdy neslyšela. Na mě funguje jeho báseň.

Na desce máte dost hostů. Je tam David Koller, s nímž jsi už mockrát spolupracovala. Je tam Dan Bárta. S Danem jste se potkali poprvé?

Lenka Dusilová: Poprvé. Konečně.

Lenka Dusilová a Baromantika
© facebook interpreta
Proč to trvalo tak dlouho?

Lenka Dusilová: I tak mi přijde ode mne troufalé stát vedle takového člověka. Dan je ode mne pořád pěvecky hodně daleko. Nedokázala bych zazpívat to, co on.

Beata Hlavenková: On zas nezazpívá to, co ty.

Lenka Dusilová: Asi máš pravdu, ale fakt je těžké postavit se vedle takového zpěváka. S Davidem je to jednoduché, to je člověk mého kmene. V mnohém jsme si podobní. Ale Dan má úplně jiné myšlení, jiný přístup. Mám pocit, že jsem vedle něj nepodala úplně dobrý výkon. Asi mám nějaký mindrák. Asi ho obdivuji.

Přitom jste byli tak často srovnávaní

Lenka Dusilová: Asi proto, že jsme muzikanti, kteří mají nějaký neklid. Nebojíme se, děláme si to po svém a dost klademe důraz na to, s kým pracujeme.

Na desku jsi vybírala peníze na crowdfundingovém Hithitu. Jak se ti líbí tenhle způsob práce s fanoušky?

Lenka Dusilová: Jsem velký příznivec crowdfundingu a sama dost často podporuji projekty, které se mi líbí. Je to ta nejpřímější forma, jak mohu podpořit svého umělce a nechat vzniknout dílo, jaké se mi líbí. Možná to vypadá divně. Vydáváme u velkého vydavatele a ještě sháníme peníze. Ale dnes už není taková doba, aby ti vydavatel mohl poskytnout prostředky na produkčně složitější desku. Zvlášť když nejsi mainstream. Ta kombinace fundraisingu s vydavatelstvím, které nám poskytuje absolutní hudební svobodu, je příjemný luxus.

Během své pěvecké kariéry jsi hostovala na celé řadě nahrávek nejrůznějších muzikantů.

Lenka Dusilová: To je takový můj sport.

Co ti to dává? Co tě na tom baví?

Lenka Dusilová: Baví mě, ke kolika různým světům můžu přičichnout. Můžu se něco nového dozvědět nebo naučit. Někdy je to přitom úplně easy, třeba když si zazpívám s Michalem Hrůzou. To byla vlastně strašně jednoduchá věc, ale na nic si to nehraje a šlo o strávení příjemného času s příjemnou partou lidí. Člověk při tom také poznává nové spolupracovníky a já si střádám pěknou kolekci z hostovaček, kterou bych mohla někdy vydat na albu.

Dělala jsi někdy věci, do kterých bys už dnes nešla?

Lenka Dusilová: Určitě jsou písničky, které jsem blbě nazpívala, ale to snad ani nikdo neslyšel. Někdy se nechám ukecat do divných věcí. Ale vlastně ani ne. Nic si nevybavuji.

Co třeba "Smrtihlav" s Danem Landou?

Lenka Dusilová: To tenkrát zapadalo do období, v němž jsem se nacházela. Takže bych to nerušila.

Beata Hlavenková: My jsme si zrovna dneska říkaly, že nemá cenu ničeho v životě litovat.

Lenka Dusilová: V téhle republice je kontroverzní dělat s Danem Landou. Ale já jsem se tam chopila témat, která se mnou tenkrát dost rezonovala. Byla jsem v p*deli, na drogách a byla jsem zoufalá. Neměla jsem pocit, že mám nějaký smysl života. A tím způsobem, jak jsem se k sobě chovala, to do sebe zapadalo. Dan na té desce řešil ztracený duše. Proto jsem do toho šla. A nezpívala jsem tam jenom já.

Tenkrát ti to pomohlo?

Lenka Dusilová: Vlastně jo. Jednak jsem dostala nějaké peníze, takže bylo na další mejdany. Hlavně jsem si ale předtím myslela, že už žádnou hudbu dělat nebudu. A nějak mi to vrátilo chuť zpívat. Bylo to po Puse a po Lucii. Prožít s Lucií takovou dobu byl strašnej nátěr a masakr.

Měla jsi štěstí aktivně zažít Lucii v jejím nejlepším a nejsilnějším období. Jak se ti s ní teď zpívalo?

Lenka Dusilová: Výborně. Byly to první koncerty po porodu, vyrazila jsem už ve čtvrtém týdnu, ale kluci mi zajistili takové podmínky, abych si to mohla dovolit. Když jsme se klaněli v Lochotíně, někdo pronesl: "To už možná před tolika lidmi nikdy nezažijeme."

Poslední písnička na desce, "Dvanáctá", je o loďce, co pluje po řece. Jak to máš ty, necháváš se často unášet proudem, nebo se mu snažít vzepřít?

Lenka Dusilová: Spíš se nechávám unést proudem. V té písničce člověk pluje, drží se vesel, ale chce být vlastně v jiné loďce. To je ten stereotyp, který vlastně také zapadá do našeho tématu. Ale já to mám trochu jinak. Jsem spíš otevřená. Od určité doby se snažím v životě zmírňovat utrpení, které jsem cítila dřív. Tím, že se snažím mít otevřené oči a dívat se kolem sebe, je mi na světě docela dobře. Ne že by mi to bylo jedno, ale asi si nepřipouštím tolik věcí jako dřív.


NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem
Rozhovory: Jana Kirschner - Přestala jsem se hnát za úspěchem Do příběhu nového alba Jany Kirschner "Obyčajnosti" významně promluvila pandemie. V Londýně žijící zpěvačka totiž trpěla nedostatkem kontaktu se svými blízkými ze Slovenska, které dle svých slov neviděla rok. Tvorba písní pro... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 15:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Pohled do českých hitparád - 16. týden 2024
Český albový žebříček ovládla Yzomandiasova "Paranoia" První desítka tuzemské albové hitparády zůstává i nadále v obležení rapu pro mladou generaci. Obvyklého lídra Viktora Sheena tentokrát v čele vystřídal Yzomandias s novinkou v podobě EP "Paranoia". Popový prapor drží Mirai a... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2024 07:30 v sekci Novinky | České hitparády
Tereza Vítů - Zůstaň 7/10
Video: Někdy potěší, že herečky začnou zpívat. Jako třeba Tereza Vítů ve skladbě "Zůstaň" Když se nějaká modelka, moderátorka, nebo (díky bohu alespoň) herečka rozhodne vedle své hlavní profese pustit také na hudební dráhu, většinou to nedopadne dobře. Devět z deseti podobných pokusů zůstane pouze v naší interní... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride
Nové desky 16/2024 - od Taylor Swift přes Pearl Jam po My Dying Bride Aktuálnímu týdnu hudebních novinek vévodí Taylor Swift, nejen ona ale vydala nové album. Rockery a metalisty potěší kromě Pearl Jam i Billy Morrison s deskou plnou hvězd či My Dying Bride. S čerstvou muzikou se hlásí i cellista... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 10:00 v sekci Novinky | Nové desky
Caleb Landry Jones - Hey Gary, Hey Dawn 10/10
Recenze: Magnum opus. Caleb Landry Jones natočil bezchybnou desku "Hey Gary, Hey Dawn" Bezmála rok a půl po předešlé řadovce "Gadzooks Vol. 2" se americký zpěvák a herec Caleb Landry Jones vrací s dalším hudebním materiálem. Jeho nové album "Hey Gary, Hey Dawn" se ale od těch předchozích přece jen trochu liší.... čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 16:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Dan Bárta & Illustratosphere rozsvítí Plzeň. Na koncert s exkluzivní light show přiváží i reedice remasterovaných alb (11.04.2024 14:45)
- Na okraj: Ceny Anděl se chtějí přiblížit mladým, u akademiků ale vítězí hlavně stálice (31.03.2024 20:46)
- David Koller má před sebou poslední část turné k albu "LP XXIII", které má dvě nominace na Anděla. Láká na něj novým živým videem (17.03.2024 08:17)
- Naživo: Thom Artway pokřtil album "Trhám mraky", kmotrou byla Beata Hlavenková (15.03.2024 17:45)
- Dana Bártu & Illustratosphere čeká na jaře turné po ČR. S sebou přiváží další remasterovaná alba (02.03.2024 09:07)
- Rozhovory: Robert Balzar (Robert Balzar Trio, Illustratosphere, J.A.R) - Muzika se začne dít ve chvíli, kdy pominou sportovní kritéria (09.02.2024 18:00)
- David Koller odchází z Lucie, kapela chce pokračovat i bez něj (05.02.2024 09:14)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2023 podle musicserveru (5-1) (01.02.2024 19:00)
- Naživo: Robert Balzar Trio křtilo U Staré paní nové album a nabídlo ukázku dokonalé muzikantské synergie (11.12.2023 09:41)
- Fotogalerie: Robert Balzar pokřtil nové album. U Staré paní a s Danem Bártou (09.12.2023 10:39)

ALBUM TÝDNE 17/2024

Mark Knopfler
One Deep River

Po nejdelší pauze mezi sólovými alby - konkrétně po šesti letech - je tu nezaměnitelný zpěvák a kytarista Mark Knopfler se svou desátou deskou "One Deep River". A jak se dalo čekat, všechno je u něj jako vždy na svém místě, nic se nezměnilo. Díkybohu.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Taylor Swift Adele Kabát Queen Sia U2 AC/DC Rush Beyoncé Bono Mirai Lady Gaga Dua Lipa Liam Gallagher Linkin Park Imagine Dragons
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu