Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Soul Machine delikátní i v konzervě

Vydáno: 24.03.2002 11:04 v sekci Recenze - Hynek Just

O kapele Žáha jste se na MusicServeru mohli dočíst už v několika reportech z koncertu, rozhovoru... schází tedy už jen recenze aktuálního CD, o kterém se hojně mluvilo už půl roku před vydáním - debutu s názvem "Soul Machine". Ač album první, přesto je vyzrálé a na hudební zážitky rozhodně bohaté.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
9/10

Žáha - Soul Machine

Celkový čas: 55:06

Skladby: People Wanna Dance, Let's Get A Groove, What Mama Said, Don't Push, Better Days Must Come, Yes You Can Do It, Soul Machine, Funkybility, She's Got To Get It, It's Gonna Be Daydream, Don't Stop, Hold It On, Not Bad, Dneska, Wanna Take You Higher

Vydavatel: Sony Music / Bonton

Právě vycházejícímu debutovému projektu skupiny Žáha "Soul Machine" předcházela už na podzim minulého roku malá předkampaň. Možná vzpomínáte na report z první Soul Machine Night z počátku října, kdy kapela poprvé vystoupila v rozšířené sestavě a s novým, ve studiu čerstvě zaznamenaným repertoárem. Na obsah recenzované desky jsme tedy do velké míry mohli být připraveni - jména všech skladeb figurují v koncertních playlistech už téměř půl roku. S vydáním desky přichází čas pro odpovědi na některé otázky, které se při koncertním styku s Žáhou nabízejí. Kromě možná zbytečných otazníků za představami, jestli má skupina se soul-blues-funkovými písněmi a anglickými texty šanci na chudém českém trhu prorazit, či jestli je potřeba podobnou hudbu konzervovat ve studiovém prostředí, se nelze vyhnout otázce nejaktuálnější - může podobně živelná a do velké míry na kontaktu s publikem založená muzika přežít i na studiovém záznamu?

Pokud by bylo třeba rychlé a zjednodušující odpovědi, pak by byla jasná - "ano". V případě Žáhy nejde jen o partu nadšenců přehrávajících oblíbené šlágry příslušných stylů a tvořících vlastní písně opakující oblíbená klišé (k podobnému pólu mohla mít blízko v době svého vzniku - tedy druhé půlce 80. let). Žáha je skupina profesionálů, a to jak instrumentálních, tak řekněme "produkčních". Kapela, zastoupená tiskovým mluvčím Philipa Morrise, bluesovým samorostem, vědcem-biologem, živícím se výrobou kytar, hudebním byznysem zběhlým kytaristou a dvěma výrobci reklam, si je vzhledem ke svým povoláním i k dlouhé zkušenosti se společným hraním, plně vědoma toho, s čím si může dovolit vylézt ven a co má šanci obstát.

Pětapadesát minut "Soul Machine" představuje zcela reprezentativní průřez žánrových i výrazových poloh, které Žáha prezentuje na koncertech. Ze svého přibližně tříhodinového playlistu vybrala tedy tu třetinu, která je sama o sobě kompaktní a dostatečně krátká na to, aby nezačala být monotónní (to se u živého vystoupení v nepříznivých konstelacích malé návštěvnosti a unavených muzikantů stát může). Jestli pravidelný divák při koncertech může nabýt dojmu jisté "ufunkovatělosti", pak mu pestrost "Soul Machine" určitě přijde vhod. Vedle pro Žáhu klasických funkovo-rockových vypalovaček ("She's Got To Get It", "Not Bad") se sem dostal i poměrně příjemný experiment s tanečnem, resp. kombinací disco rytmu s bodidleyovskou dřevní kytarou "What Mama Said", gospelové vokálně-akustické vložky ("Better Days Must Come", "It's Gonna Be Daydream"); jasně jsou zde obnaženy i poctivé bluesové kořeny kytaristů, bonbónkem pro fanoušky je akustická "senilní" (naživo jinak plně elektrifikovaná) verze "Don't Stop", nebo velmi "srdeční záležitost", jediná skladba s českým textem, "Dneska". Dechová sekce, se kterou Žáha začala spolupracovat až s nacvičováním repertoáru k "Soul Machine", zatím figuruje jen v některých skladbách (budiž jim přičteno ke cti a rozumnosti). Místa, kde jen neposiluje soulový nádech aranží ("People Wanna Dance", "Don't Push") a celkový výraz, naopak posouvá někam dál, představují okamžiky, které by se bez velkých rozpaků daly nazvat na desce nejdokonalejšími a nejvýraznějšími - kromě leningradskokovbojské dechovky "Wanna Take You Higher" sem spadá i titulní píseň "Soul Machine" - věru podivná směs klezmeru, funky a rock'n'rollu.

Na svět přišla deska, která, ať bude prodejním trhákem, nebo na trhu zůstane upozaděna, zde má své poctivé místo. Ve způsobu kombinování výše zmiňovaných žánrů, v muzikantském nadhledu a vyzrálosti a energickém projevu, jsou u nás v každém případě ojedinělí (čili je zbytečné mluvit o dublování toho, co už předvádějí kapely typu mnohem jazzovějších -123minut, nebo naopak tanečnějších Monkey Business) a první studiový počin jejich jistotu v tom, co chtějí dělat a co dělají, jedině upevňuje.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné
Rozhovory: Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné "Písničky jsem chtěl absolutně překopat, aby to nebyl systém, kdy je kapela hraje tak, jak je všichni známe z nahrávky a koncertů, a pak se k tomu naroubuje dalších 50 muzikantů," říká Janek Ledecký o symfonickém turné. Skladby... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Opeth - In cauda venenum 9/10
Recenze: Opeth na albu "In cauda venenum" nalezli svou pravou progrockovou tvář Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu... čtěte zde
Vydáno: 14.10.2019 00:00 v sekci Recenze
3
Mirai - Arigató 7/10
Recenze: Mirai přinášejí na "Arigató" svěží, dospělejší zvuk Že Mirai zkrátka umějí skládat dobré písničky, víme už z debutu "Konnichiwa". Snaha zalíbit se každou skladbou ale byla trochu na škodu. Právě tomu jako by se kapela na dvojce "Arigató" chtěla vyhnout. Vytvořila povedenou, hravou... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2019 10:00 v sekci Recenze
12
Petr Fiala (Mňága a Žďorp) - Mám nárok na melancholické skuhrání
Rozhovory: Petr Fiala (Mňága a Žďorp) - Mám nárok na melancholické skuhrání Mňága a Žďorp vydává již čtrnácté album "Třecí plochy". Dvanáct nových písní přináší staré dobré smutnoveselí, na které jsou fanoušci zvyklí. "Smutný, depresivní písničky se píšou daleko líp, je to primitivní emoce,... čtěte zde
Vydáno: 11.10.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
4
Pixies, Blood Red Shoes, Forum Karlín, Praha, 8.10.2019
Naživo: Dvojkoncert Pixies a Blood Red Shoes potěšil i naštval Alternativní rockeři z Bostonu se od svého návratu na scénu v roce 2004 skoro nezastavili. Co začalo jako opatrné zveřejňování EPček s pár písničkami, se proměnilo ve výbornou regulérní řadovku "Indie Cindy", na kterou navázaly... čtěte zde
Vydáno: 10.10.2019 08:46 v sekci Naživo
14
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Políbit rytmus nestačí (29.09.2006 05:00)
- Žáha byla nucena přestěhovat web (08.02.2005 10:58)
- Naživo: Funkový parní válec jménem James Brown přejel Prahu (06.09.2004 08:13)
- Před Jamesem Brownem zahrají Žáha a Gulo čar (28.08.2004 11:21)
- Rozhovory: Žáha - Žádná masturbace před videem, ale opravdový sex! (03.05.2002 05:00)
- Naživo: Soul Machine projela do televize (25.03.2002 12:00)
- Naživo: Soul Machine protrhla startovní pásku (13.10.2001 08:42)
- Pojďte ve středu 10. října na Soul Machine Night s kapelou Žáha (07.10.2001 23:20)
- Rozhovory: S kapelou Žáha nejen o Lucii, MusicServeru a budoucnosti internetu (05.01.2001 05:00)
- Naživo: Horká bluesová noc (21.06.2000 05:00)

ALBUM TÝDNE 41/2019

Opeth
In cauda venenum

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 16.10.
Chromatics (USA) (MeetFactory, Praha)
St 16.10.
Heather Nova (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Čt 17.10.
Charlie Cunningham (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Čt 17.10.
Hilltop Hoods (AUS) + Mojo Juju (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Allah-Las (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Tourist (UK) (Café V lese, Praha)
Po 21.10.
Lucky Chops (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 22.10.
Richard Müller, Michael Kocáb a Ondřej Soukup (Forum Karlín, Praha)
St 23.10.
BE27: Tangerine Dream (DE) (Roxy, Praha)
St 23.10.
Ghost-Note (USA) (Metro Music Bar, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Karel Gott Jonas Blue Ready Kirken Armand Van Helden Metallica Kryštof 11 Fingers Records Thomas Dybdahl Lady Gaga Highly Suspect Ringo Deathstarr New Kids On The Block Jaga Jazzist Blood Red Shoes Kool And The Gang The Cure Coldplay Wanastowi Vjecy Rihanna Radio 4
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver