Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Daft Punk - Random Access Memories

Vesmírná disco odysea ve francouzském stylu

Vydáno: 20.05.2013 08:12 v sekci Recenze - Jakub Malar

Francouzští roboti Daft Punk se konečně po osmi letech vracejí a společně s hvězdnou sestavou muzikantů se jim opět daří redefinovat pojem electronic dance music. Jejich nejnovější hudební výlet přinášející svědectví o věčné síle disco hudby nese název "Random Access Memories".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
10/10

Daft Punk - Random Access Memories

Vydáno: 20.5.2013
Celkový čas: 74:24

Skladby: Give Life Back To Music, The Game Of Love, Giorgio By Moroder, Within, Instant Crush, Lose Yourself To Dance, Touch, Get Lucky, Beyond, Motherboard, Fragments Of Time, Doin' It Right, Contact

Vydavatel: Sony Music

Že se letos Daft Punk vrátí s novou deskou, musel postřehnout každý, kdo se alespoň trochu zajímá o dění na současné hudební scéně. Kampani, s níž francouzské duo vyrukovalo zkraje roku, šlo totiž uniknout jen stěží. Tajemné teasery, billboardy, videorozhovory s jednotlivými umělci, kteří měli to štěstí s nimi pracovat, nesmíme zapomenout ani na unikátní spot na americkém festivalu Coachella, z něhož také pochází patnáctisekundová smyčka z představeného singlu "Get Lucky", která obletěla internet a strhla vlnu nadšení (tu jenom podtrhlo umístění singlu na prvních místech hned několika světových žebříčků). Všechny tyhle vyčerpávající promoaktivity naznačovaly, že si brzo poslechneme něco výjimečného. Vlastně celá tahle kampaň by se mohla zapsat do historie a sloužit jako učebnicový příklad pro studenty marketingu. Jenže pak je tady samotné album...

Když se Daft Punk uvedli světu debutem "Homework", už tehdy v roce 1997 bylo jasné, že máme co do činění s potenciálními revolucionáři elektronické hudby. To se potvrdilo, když o čtyři roky později přišli s "Discovery" - nahrávkou, která vytvořila šablonu pro pop 21. století (všichni od Kylie Minogue po Kanye Westa by mohli vyprávět). Francouzi ale úspěch dalším albem nezopakovali a nahrávka "Human After All" dnes působí dost uspěchaně bez hlubší inspirace. Do hry je nevrátil ani soundtrack k filmu "Tron: Legacy", ale ten alespoň splnil svůj účel a hlavně oběma hudebníkům otevřel úplně nový svět. Právě nejspíš v době prací na filmovém doprovodu si uvědomili, jak je současná hudba skoro až zbytečně jednoduchá, když si dneska každý může natočit slušně znějící desku v obýváku. Z toho pak vychází určitý primitivismus promítající se do nynější žebříčkové hudby. A právě proti tomu se Daft Punk staví a na "Random Access Memories" vyzdvihují živé nástroje (protože jak sami říkají, počítače nejsou hudební nástroje).

"Random Access Memories" ale není jen snahou pozvednout současnou hudební scénu, je to "The War Of The Worlds" naší doby, progresivní elektronika, která se nebojí znít retro a současně zároveň, elektronika skrývající v sobě filmovou epičnost i sentiment, v níž je sebevětší klišé pozvednuto na umění. Už dlouho tady nebylo tolik propracované dílo, které je radost zkoumat, vrtat se v něm a nebo se jen tak nechat bavit, protože o zábavu, o tu tady jde především. Odvážnější, pestřejší, chytřejší a hlavně příjemnější taneční album byste v současné době těžko hledali.

Daft Punk
© rollingstone.com
Jejich vesmírná taneční odysea začíná s prvními tóny "Give Life Back To Music". Dominantní kytara disco gurua Nilea Rodgerse (jako producent spolupracoval s kdekým od Davida Bowieho, přes Madonnu až po Duran Duran a Micka Jaggera) vévodí unikátnímu prog-popovému večírku, na němž si podává ruku disco s kapelou Yes. Že to působí trochu divně, zmateně, možná úplně mimo? Dost určitě, ale v momentě, že přistoupíte na jejich pravidla, nebudete se chtít od nahrávky odtrhnout. Ono je to stejně celé více o poslechu než o tanci. Už ve skladbě číslo dvě, "The Game Of Love", se výrazně zpomalí a oba roboti se ponoří do příjemné melancholie. Z té nás následně vytrhne sám velký Giorgio Moroder, další ikona rané disco music. Při první poslechu "Giorgio By Moroder" si nejspíš řeknete "WTF?", ale v Moroderově vzpomínání na jeho hudební začátky v Německu, kdy přespával v autě a snažil se najít zvuk budoucnosti, který nakonec našel v syntezátorech, je ukryto něco kouzelného. Skladba se poté přenese od moogového úvodu ke klidnější pasáži, v níž je zapojeno smyčcové kvarteto, a celé to vyvrcholí kvílivým kytarovým sólem. Ani vám nepřijde, že to celé trvá devět minut.

Při poslechu "Instant Crush" s Julianem Casablancasem konečně pochopíte, odkud že vítr vál, když spolu s The Strokes připravovali "Comedown Machine". Jeho andělské falseto protažené vokodérem, posazeném na jednom z těch spíše pomalejších beatů, tady sice nezní jako nic, co by natočil před tím, ale na poslední album jeho kapely by píseň nezněla úplně mimo. Pokud jde o již zmíněný singl "Get Lucky" s úžasným Pharrellem Williamsem (a opět Nilem Rodgersem), nelze než smeknout. Jestli bychom měli vyzdvihnout jeden moment, který by měl mít stejný dopad jako kdysi "One More Time", je to právě tahle oslava disco-funky hudby v co možná její nejčistší podobě.

Nejpompéznější kompozicí je beze sporu "Touch" s legendárním americkým skladatelem Paulem Williamsem, která je pro svou strukturu již nyní přirovnávána k "A Day In The Life" od The Beatles. Teatrální osmiminutové představení o síle lidských vztahů začíná jako srdceryvná balada a následně se dočkáme i kytary v shaftovském stylu, smyčců, dechů, honky-tonk piana, samozřejmě diska a dojde i na pěvecký sbor. A jestli vás ani tohle nedostane, je tady ještě "Doin' It Right" s Panda Bear - experimentální sunshine pop alá Animal Collective je ve spojení s francouzskými roboty prostě neodolatelný.

"Everybody will be dancing and be feeling all right!" zpívá se ve zmíněné skladbě a snad nebudu úplně vedle, když napíšu, že právě tahle slova přesně vystihují náladu "Random Access Memories". Opravdu tady nejde o nic víc, než o radost z taneční hudby. Někteří možná budou remcat, že to není druhé "Discovery", ale za prvé není rok 2001 a za druhé oni stejně Daft Punk pořád dokáží znít jako Daft Punk. Tentokrát ale o nich můžeme s jistotou říct, že jsou "human after all."

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • 5/10 (MK, 20.05.2013 08:57) Reagovat

    uf 10/10 jsem opravdu nečekal. ale proč ne.
    já sem teda poměrně dost zklamaný, po skvělém singlu Get Lucky je to velké rozčarování. když jsem se přestal u něj divit, jak moc je radio friendly, slyšel jsem celé album. Totiž u GL jsem si právě říkal, že to bude ten song pro rádia a hlavní lákadlo a zbytek že bude méně "mainstream". ale toto? po něolika posleších jsem se utvrdil v tom, že asi DP chtělí prorazit hlavně do éteru rádíí typu Evropy 2.
    RAM mi příjde strašně povrchní, snadno zkousnutelná deska, jasně s hitama, ale ty jsou strašně rychle obehrávající. pro mě je deska až příliš funky a příliš disco a překvapilo mě, jak moc se vrátili ke zvuku Discovery (což je podle mě ale úplně boží deska).
    na druhou stranu uznávám, že kdyby tohle album nenahráli Dafti, tak hodnotím trochu výš a uznám, že je to dobrý pop. prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén.
    Radši bych dostal druhej Human after all než tohle. Jsem zvědavej, jak mi tohle v přehrávači vydrží. třeba po půl roce změním názor, ale moc optimisticky to nevidím. Ach jo.

    best tracks: Giorgio By Moroder, Get Lucky, Contact, Instant Crush

    • Re: 5/10 (Greg, 20.05.2013 09:20) Reagovat

      >až moc funky a dico
      >Discovery je boží deska

      • Re: 5/10 (MK, 20.05.2013 09:26) Reagovat

        moc nechápu vaši reakci. myslíte, že by se to opakování frází dalo nějak vysvětlit?

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:48) Reagovat

      "prostě sjem zvyklej od nich dostat songy, kde jsou 3,4 věty ne-li slova, a víc hudby, než popiny o složení sloka-refrén-sloka-refrén-refrén. " - Právo na názor má každý, ale touhle větou jste to celé totálně zabil. Bud´nemáte uši nebo jste totálně nepochopil celou koncepci RAM. Je to o radosti ze živé (taneční) hudby. Ne ze 4 samplů pořád dokola. Je to normální živá deska, která by se dala odehrát naživo na koncertě, narozdíl od nějakých nablblých setů od týpků s gramcema, co nemají hudební sluch a všechnu hudbu za ně udělal počítač a nasamlovaní muzikanti...

    • Re: 5/10 (Dan, 24.05.2013 01:50) Reagovat

      A ještě něco. Tvrdit, že "to zní jako Discovery"? To je blábol. Slyšel jste někdy Jeana Michella Jarreho? Sorry, ale fakt si nechce profouknout uši, ten rozdíl ve zvuku je slyšet hned u prvních vteřin alba...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Zvíře jménem Podzim - Září 10/10
Recenze: (Skoro) hodina mezi psem a vlkem? Ti, ke kterým se "Září" od Zvířete dostalo, se takřka jednohlasně shodují, že jde o něco velmi výjimečného. Skladba "Psí sny", první píseň, kterou pustilo Zvíře do světa hned po nasazení do Velké Sedmy, vyšplhala na první... čtěte zde
Vydáno: 23.09.2019 00:00 v sekci Recenze
1
Kochlea - Flegma 10/10
Recenze: Kochlea na desce "Flegma" plní zvukovody i nu-jazzovými náladami Ona zprofanovaná předpona nu- může schovávat ledacos: od dnes již prakticky vyčerpaných metalových crossoverů s rapem přes žánrové hybridy svědčící spíše o neschopnosti rozhodnout se, co vlastně muzikanti hraji, až k albům,... čtěte zde
Vydáno: 21.09.2019 09:00 v sekci Recenze
0
Taylor Swift - Lover 7/10
Recenze: Taylor Swift si na albu "Lover" připomněla všechny své dřívější podoby Pozici Taylor Swift coby královny mainstreamu poslední roky narušuje jistá holčina s dlouhým culíkem. Avšak zatímco Ariana Grande někdy až příliš tlačí na pilu ve snaze být originální, Taylor si své už dávno odbyla a začala... čtěte zde
Vydáno: 19.09.2019 13:30 v sekci Recenze
34
Michael Bublé, O2 arena, Praha, 17.9.2019
Naživo: Michael Bublé v Praze kradl mobily a srdce Více než pět let po své české premiéře se do pražské O2 areny vrátil se šarmem a šibalstvím sobě vlastním Kanaďan Michael Bublé. Hlavním tématem byla láska a vše kolem ní, a tak není divu, že si během skvělé show kromě... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 20:31 v sekci Naživo
7
Pohled do českých hitparád - 36. týden 2019
Jonas Brothers poprvé vládnou českým rádiím, nejžádanější album má Post Malone Albový žebříček působí v polovině září mnohem živěji než ten rádiový, zejména co se novinek týče. V éteru sice čerstvě z jedničky vyhrávají Jonas Brothers se "Sucker", jinak je v něm ale mrtvo. Zato nových desek vyšlo... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 15:20 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Tove Lo si střihla duet "Really Don't Like U" s Kylie Minogue, lyric video natáčela i v Praze (18.09.2019 16:47)
- Sběratelé Bowieho vinylů dostanou na podzim další dárek - v reedici vyjde album "VH1 Storytellers" (22.08.2019 13:05)
- The Beatles oslaví 50. výročí desky "Abbey Road" výpravnou reedicí (11.08.2019 10:43)
- Top 10: Největší letní (s)hity uplynulé dekády (09.08.2019 08:05)
- Video: Nový klip ke skladbě "Space Oddity" Davida Bowieho připomíná její výročí i přistání na Měsíci (22.07.2019 14:10)
- Audio: Syn slavného otce Dhani Harrison ohlašuje skladbou "Motorways (Erase It)" nové album (15.07.2019 14:24)
- Nové desky 27/2019 - od The Black Keys přes Kylie Minogue po Generation Axe (05.07.2019 07:05)
- Recenze: Madonna a její alter ego "Madame X" představují nahrávku, kterou budete buď naprosto milovat, nebo nenávidět (21.06.2019 10:00)
- Nové desky 25/2019 - od Bruce Springsteena přes Madonnu po Bastille (19.06.2019 23:32)
- Video: Madonna začíná experimentovat. "Dark Ballet" je nejdivnější skladbou z celé její kariéry (11.06.2019 13:14)

ALBUM TÝDNE 38/2019

Zvíře jménem Podzim
Září

Ti, ke kterým se "Září" od Zvířete dostalo, se takřka jednohlasně shodují, že jde o něco velmi výjimečného. Skladba "Psí sny", první píseň, kterou pustilo Zvíře do světa hned po nasazení do Velké Sedmy, vyšplhala na první místo. Pusťte si to. Aspoň to zkuste. Fakt to stojí za to.

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 23.09.
Carnival Youth (LV) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 24.09.
Monarchy (AUS) (Café V lese, Praha)
Út 24.09.
We Were Promised Jetpacks (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
So 28.09.
Alyona Alyona (UA) (Café V lese, Praha)
St 02.10.
Airbourne (AUS) (Roxy, Praha)
Čt 03.10.
New Order (UK) (Forum Karlín, Praha)
Čt 03.10.
Stereo Total (DE) (Café V lese, Praha)
Po 07.10.
Little Big (RU) (Sono Centrum, Brno)
Po 07.10.
Blackbear (USA) (Roxy, Praha)
Út 08.10.
Pixies (USA) + Blood Red Shoes (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lana Del Rey Lady Gaga Sia Kryštof Coldplay Madonna Rihanna Adele Ewa Farna Taylor Swift Beyoncé Rammstein The Cure Ed Sheeran Britney Spears Linkin Park AC/DC Metallica Lenka Filipová Kylie Minogue
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver