Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012

Krallovský kontraalt v zajetí let dvacátých

Vydáno: 13.11.2012 19:26 v sekci Naživo - Tomáš Parkan | foto: Tereza Váchová / musicserver.cz

Do Prahy se po třech letech vrátila jazzová královna Diana Krall. Kanadská zpěvačka a klavíristka do Kongresového centra přivezla své turné k albu "Glad Rag Doll" a tedy velmi speciální zvuk dvacátých až třicátých let, který mohl některé návštěvníky překvapit. Ale zcela jistě ne nepříjemně.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Diana Krall

místo: Kongresové centrum, Praha
datum: 12. listopadu 2012
Fotogalerie

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Už při vstupu do sálu bylo jasné, že celé ladění koncertu podléhá aktuálnímu albu "Glad Rag Doll." A jestli jsem si v případě koncertu Katie Meluy pochvaloval, že je jedním z mála interpretů, který se na pódiu Kongresového centra neztrácel, pak v případě scény Diany Krall to platilo dvojnásob. Spíš to vypadalo, jako by byla přímo pro velký sál Pakulu navržená - sedla tam jak ulitá. Po stranách byly divadelní girlandy v několika úrovních, na pódiu asi dvoumetrový půlměsíc, kontrastující s malinkým kovovým sluncem, stařičký gramofón a za pódiem velké promítací plátno. Na něm při příchodu vítal návštěvníky přebal alba a chvíli před koncertem se tu rozeběhly kreslené filmy z doby, které pamatují možná naše babičky. Kreslené filmy ale za současného setmění v sále vystřídalo intro "When The Curtain Comes Down", ve kterém si dokonce zahrál i Steve Buscemi. Za zvuku jeho tónů se vzápětí objevili i muzikanti a nakonec usedla na svůj trůn i Diana Krall. Se svým ansámblem pak přebrala žezlo od filmového podkladu a rozjela téměř dvouhodinový koncert ve stylu dvacátých a třicátých let minulého století.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Před koncertem se spekulovalo, jakým způsobem smíchá starší věci s těmi z aktuální nahrávky, a také, jak se povede převést zvuk z "Glad Rag Doll" do živé podoby. Na druhou otázku v podstatě odpověděla už první "We Just Couldn't Say Goodbye". Styl s dávkou patiny i ragtimový sound se podařilo přenést naprosto dokonale a vlastně ještě trochu lépe. Živé provedení mu dodalo něco navíc, takřka neznatelnou, ale velmi podstatnou jemnou jiskru. Přesně takto bych si představoval, že kdysi mohla tato hudba naživo znít. A k tomu navíc přibylo ještě něco - ten zakouřený, ale přitom jemný kontraalt Diany Krall, který dělá z každého jejího koncertu něco výjimečného, ovšem v tomto případě šlo už o něco extra.

Diana Krall konceptu aktuálního alba podřídila celý koncert, což je de facto odpověď na první otázku. Mezi skladby, které v pondělí zazněly, prakticky nezařadila nic z toho, co hraje běžně. Drtivou většinu tvořily věci přímo z "Glad Rag Doll", ty pak doplnila ještě písničkami a skladbami, které nahrála již dříve, nicméně pochází ze stejné doby. To byl případ "How Deep Is The Ocean?" Irvinga Berlina, již nahrála pro album "Love Scenes", ale trvalou součástí jejího koncertního programu nebývá, nebo třeba "Boulevard Of Broken Dreams" Harryho Warrena z alba "All For You", respektive "From This Moment On". U všech písniček běžely na plátně za kapelou fragmenty starých filmů. Snad jedinou výjimkou z těch všech skladeb byla Waitsova "Temptation" v hodně intenzivní úpravě, plná syrové energie a kytarových sól, hraničící až s rockovým naštváním.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Kdo znal Dianu Krall doposud, musel se asi trochu divit. Zatímco obvykle jsou její koncerty takřka bezvýhradně jazzové, tentokrát ve velké míře koketovala s blues, samozřejmě stále v intencích první třetiny minulého století. A například ve "Wide River To Cross" si už lehce podávala ruku s country. Asi největším překvapením bylo, že ona sama moc nevyčnívala, myšleno coby pianistka. Až na několik momentů spíše nechávala vyniknout pouze svůj hlas a pak také doprovodné muzikanty. Jako by to chtěla naznačit už rozestavením nástrojů na pódiu. Zatímco pětice muzikantů byla téměř ve středu, ona sama se se svým klavírem a barovým pianinem krčila při straně, ačkoli na druhou stranou určitou převahu si přesto udržela, protože byla nejblíže publiku.

Bubeníka Jaye Bellerose a basistu Dennise Crouche, které známe z již několikrát zmíněného alba, doplnili na turné klávesista a akordeonista Patrick Warren, kytarista Aram Balakian a houslista Stuart Duncan, který ale mistrně ovládá i kytaru či banjo. Nutno podotknout, že i přes obavy, zda se povede nahradit kytaristy jako Marc Ribot nebo Bryan Sutton, hrála tato pětice neodolatelně a především Balakian s Duncanem, jehož housle celý koncert dokreslovaly atmosféru doby. Balakian naopak mistrným způsobem měnil jeho dynamiku a intenzitu. Samotný klavír Diany Krall tak vynikl především v excelentním sólu "Running Wild" a pak také při mezihře, kdy zůstala na pódiu zcela osamocená a zasedla za ono barové piáno. Na něj v poměrně intimní atmosféře zahrála titulní skladbu alba a rozverně se rozpovídala. A to nejen formou monologu, ale i dialogu s lidmi přímo před sebou. Chvíli od nich přijímala návrhy na další song, ale pak si stejně zahrála, co sama chtěla. Přitom ještě stačila zažertovat o gramofonech, dětech, iPodech a focení ve spodním prádle u piána.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Doslova natřískané Kongresové centrum toto vše dokázalo patřičně ocenit. Natřískané znamenalo, že se v sále dokonce i stálo. Jaká to změna oproti poloprázdnu, kterým se s takovou grácií prokousala před pár dny Katie Melua. Publikum v případě Diany Krall dokázalo ocenit výkony muzikantů během písniček spontánním potleskem či jiným hlasitým projevem. Když pak hlavní aktérka odešla, strhla se doslova bouře. I díky tomu si mohla dát poměrně na čas, aby přidala ještě dvojici písniček, z nichž ta poslední z pera Billyho Hilla měla příznačný název "Prairie Lullaby". S česky lámaným "dobrou noc" a puštěním starobylého gramofonu se jazzová a nyní i ragtimová královna definitivně rozloučila. A v tu chvíli jednou jedinkrát zklamalo i publikum. Místo toho, aby se pokusilo si vytleskat její návrat, aniž by čekalo, až se v sále rozsvítí, vrhlo se hromadně k východu. Myslím, že alespoň ještě jeden pořádný a dlouho trvající aplaus by si Diana Krall, potažmo její kapela, zasloužila.

To byl asi jediný drobný kaz na celém koncertu. Třetí zastávka Diany Krall v Česku byla zřejmě její doposavad nejlepší. Atmosféra koncertu, dokonale sehraná jak po vizuální, tak i po hudební stránce, byla natolik sugestivní, že by se snad člověk ani nedivil, kdyby na něj u východu čekala aerovka a ve dveřích se potkal s R.A. Dvorským. Pravda, v monstrózním prostoru Kongresového centra to musí znít jako hodně přitažené za vlasy, ale to nic nemění na tom, že onen úžasný kontraalt zabalený do nádherné scény takovéhle kouzlo má a ještě dlouho bude s tóny klavíru a houslí znít v uších.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Chinaski, Ledárny Braník, Praha, 15.6.2021
Naživo: Chinaski odehráli v Braníku jeden ze svých nejlepších koncertů "Nic není jako dřív, nic není, jak bejvávalo," zpívá Michal Malátný a v době pandemie text písně "Drobná paralela" nechtěně získává nový rozměr. Pod sebou vidí zaplněné hlediště, jež zpívá s ním a nad hlavou mává... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 19:42 v sekci Naživo
1
Moby - Why Does My Heart Feel So Bad? (Reprise Version) 9/10
Video: Moby nechává v nové verzi klipu "Why Does My Heart Feel So Bad?" znovu ožít Little Idiota Moby vydal koncem května skvělé album "Reprise", na kterém představuje své songy v úplně nových aranžích, a to za doprovodu orchestru a smyčcového kvarteta. Recenze jsou ve většině případů téměř euforické, což má dopad i na... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 17:15 v sekci Audio / Video | Video
2
Cathedral In Flames - Hang Me High & Bury Me Deep 8/10
Recenze: Gothic rock až za hrob. To je "Hang Me High & Bury Me Deep" kovbojů Cathedral In Flames Pětipísňové EP pražské formace Cathedral In Flames dokázalo před dvěma lety notně rozvlnit domácí gothicrockové vody. Nevídaná stylová čistota, atmosféra a hutný zvuk - to byly hlavní klady minikolekce. Nyní vychází... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 08:30 v sekci Recenze
0
Tata Bojs a Dekkadancers, "Velký třesk", Azyl78, Praha, 14.6.2021
Naživo: Tata Bojs a Dekkadancers na generálce "Velkého třesku" ukázali, že je na co se těšit Tata Bojs spolu s tanečníky Dekkadancers připravili audiovizuální taneční koncert "Velký třesk" postavený na písních z aktuální desky "Jedna nula" a tematicky blízkého "Nanoalba". A tak jsme se vydali na generálku podívat se, na co... čtěte zde
Vydáno: 15.06.2021 11:47 v sekci Naživo
0
Nové desky 23/2021 - od Maroon 5 přes AFI po Garbage
Nové desky 23/2021 - od Maroon 5 přes AFI po Garbage Vedle spousty vinylů, které přinesl Record Store Day, budou obchody s hudbou napěchované rapem a rockem. První žánr zastoupí Migos, Prago Union či Polo G, ten druhý pak AFI, Garbage, Danny Elfman, The Scientists, Joe Bonamassa,... čtěte zde
Vydáno: 15.06.2021 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
1
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Katie Melua se nahrávkou "Album No. 8" jemně vyrovnává s rozchodem (25.10.2020 12:00)
- Nové desky 41/2020 - od Katie Meluy přes T.I. po Woodkida (20.10.2020 13:15)
- Nové desky 38/2020 - od Diany Krall přes Machine Gun Kellyho po Emmu Drobnou (29.09.2020 14:00)
- Video: Katie Melua se vrací s filmovým klipem k singlu "A Love Like That" (03.07.2020 08:24)
- Nové desky 51/2019 - od Harryho Stylese přes Adama Mišíka po Stormzyho (16.12.2019 13:30)
- Nové desky 37/2018 - od Diany Krall s Tonym Bennettem přes Olympic po Davida Guettu (18.09.2018 13:00)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2017 podle musicserveru (20-11) (08.02.2018 18:30)
- Naživo: Brno zažilo intimní večer s Dianou Krall (21.09.2017 20:19)
- Recenze: Zesilte ticho a krallujte (16.09.2017 14:00)
- Zářijový koncert Diany Krall je téměř vyprodán, pořadatelé přidávají vstupenky na stání (24.08.2017 11:03)

ALBUM TÝDNE 24/2021

29/2
29/2

Martin Kyšperský je neuvěřitelně aktivní. S Květy vydává jednu desku za druhou. Hraje ve filmech. Sólovku "Vlakem" napsal v kupé cestou z Prahy do Brna. Vydává knížku. Vymýšlí si stále nové bokovky, třeba skupinu YM. A teď přišel s koncepčním albem věnovaným 29. únoru. A je to čistá radost.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.08.
Limp Bizkit (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (/TBA/, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)
Pá 10.09.
Pigeon John (US) (+XL the Band (CAN)) (Café V lese, Praha)
Ne 12.09.
The Wedding Present (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 26.09.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)
Čt 30.09.
Boy Pablo (CHL) (Futurum Music Bar, Praha)
Ne 03.10.
Nick Waterhouse (USA (Rock Café, Praha)
St 06.10.
Cœur de Pirate (CAN) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Coldplay Taylor Swift Kryštof AC/DC Ewa Farna Metallica Pokáč Foo Fighters Viktor Sheen Michal Prokop David Stypka Tomáš Klus The Weeknd Tata Bojs Mirai Imagine Dragons The Offspring Pink Floyd
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu