shop.musicserver.cz
Breton - Úspěšně plníme nadplán úspěšnosti

Breton - Úspěšně plníme nadplán úspěšnosti

Vydáno: 09.10.2012 13:00 v sekci Rozhovory - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

Roman Rappak, frontman letošního ostrovního objevu Breton, vyrazil po svém vystoupení na afterparty po pražských klubech - z Lucerna Music Baru zamířil přes Kokpit, Vagón a Bukowski Bar do kunstprostoru Berlýn <-> Žižkow. Na stopě mu po celou dobu byl musicserver, což umožnilo vznik tohoto nevšedního rozhovoru.

Breton, Kokpit, Praha
© Ondřej Leinert
Jednal jsem s produkcí stran možného interview s vámi, bylo mi ovšem řečeno, že upřednostňují anonymní emailové promo-rozhovory, které předchází samotnému koncertu. Jasně, je to logické, ale soudě dle návštěvy na vašem pražském vystoupení není zvolená strategie právě úspěšná.

Pro mě je především kapela výborný prostředek k seznámení se s novými místy a novými lidmi - ať již novináři nebo fanoušky. I proto jsem rád, že nejsme uvázáni nějakým kontraktem s velkým vydavatelstvím, které by novináře třídilo, od fanoušků nás zcela odtrhlo a jediné, co by nabídlo, je div ne ohoukačkovaný doprovod do sterilního desetihvězdičkového hotelu.

U zahraničních koncertů je jasné, že se promotéři snaží zaplnit prostory právě pomocí rozhovorů před vystoupením. Ale pořád platí, že výpovědní hodnota interview po mailu, ve kterém je položeno pět stále se opakujících otázek, na které by se daly odeslat automaticky vygenerované odpovědi, je mizivá. A s tím souvisí i jiná věc. Koncert v neznámém městě, na neznámém místě, nehodnotím jen podle samotného hodinového vystoupení, vzpomínku tvoří i ten genius loci, který zažiješ před i po koncertě. Stačí, když potkáš správné lidi.

Vezmi si nás, kapelu z Londýna. Jsme poprvé v Praze. Skončil koncert. Zítra jedeme do Berlína, hrajeme v Roter Salonu, dneska ale přespíme v Praze. Je deset hodin večer. Mám dvanáct hodin do odjezdu tourbusu. Teprve teď se ukáže, do jakého nostalgického šuplete zařadím Prahu.

Breton

Breton
"Záměrně se vyhýbáme zvukům, smyčkám a efektům, které všichni používají. Nahrazujeme je jedinečným organickým soundem, který nahráváme v různých místnostech, z různých stran, se všemi lidskými chybami, syčením a šumem," přibližuje podobu hudební produkce kapely její frontman Roman Rappak. Breton založil společně s Adamem Aingerem jako otevřený audiovizuální projekt. Od vzniku kapely po vydání debutové nahrávky "Others People's Problems" musela uběhnout celá pětiletka, v jejímž průběhu se Breton ošlehali třemi épéčky a získali naprostou, až nepřirozenou přirozenost při dění na pódiu i mimo něj. Breton působí v jiholondýnském squattu, který kapela osídlila a zástavbu přejmenovala na Breton Labs. V laboratořích tam pod známkou Breton vzniká nejen hudba, ale i krátké filmy a videoklipy. Multimediální kvinteto je pak kromě hudby a filmu aktivní také ve fotografii, grafice a designu.

Co se hudební složky týče, inspiraci kapela hledala u Talking Heads, což se projevuje při chytrých kompozicích, ve kterých míchají rock, pop, temnou elektroniku a neklidný hip hop, acid-noise, glitch-pop, indietroniku, shoegaze, math-rock a trip hop. Mají inteligentní, převážně sociálně angažované texty a k debutu vydali tři singly - "Edward The Confessor", "Interference" a "Jostle".

Breton by vás měli zajímat už proto, že natočili jednu z nejlepších desek letošního roku, nemá je rád Pitchfork a zlí jazykové tvrdí, že do hudby squatteři schovali ještě více klišé a patosu než Portishead.

Breton, Kokpit, Praha
© Ondřej Leinert
Proč se jmenuješ Roman Rappak?

Protože můj táta je Polák. Máma má kořeny v Pobaltí. Jsem východoevropský hybrid.

Nakolik se cítíš být Polákem?

Natolik, abych byl anglickým squatterem.

A umíš polsky?

(mluví polsky) Cestou metrem jsem pochytil, o čem se bavíte, takže něco málo umím. Ale lépe rozumím, než mluvím. Naopak zase lépe mluvím, než píšu nebo čtu. Líbí se mi, jak je čeština polštině podobná, vlastně mi Praha zatím evokuje Varšavu a vzpomínky na dětství.

My si přivlastňujeme Emiku. Mají tě Poláci také za svého?

V létě jsme tam hráli, hlavně při rozhovorech jsem cítil zvýšený zájem polských novinářů, samotný koncert byl už standardní.

Jak dlouho jste s kapelou na cestě?

Šňůru jedeme už půl roku, ale něco ti povím. Já se tady rozplývám nad Prahou a životem na cestě, jenže část kapely nikdy nepoznala život mimo Londýn. Vždyť kluci neměli ani pas! Ten půlrok je pro ně svým způsobem drastický, protože jsou poprvé v životě mimo Londýn.

Breton, Kokpit, Praha
© Ondřej Leinert
Kde vlastně dnes večer po koncertě budou?

Vidíš, to vůbec nevím. Zavolám jim. (telefonuje) Jeli s nějakýma holkama do Crossu. Jaké to tam je?

Berou kluci drogy?

Ne.

Hm. Tak to tam budou mít těžké přežít.

Breton v Praze

Breton flyer
© facebook interpreta
Breton do Prahy přijeli šest měsíců po vydání debutové nahrávky "Others People's Problems" a půlroční koncertování k desce bylo znát, kapela si tak počínala zcela automaticky a bez jakýchkoliv proluk odehrála výborný hodinový koncert. Celý gig měl jediné dvě chyby - první byl brzký začátek dalšího programu (víkendové večery má pro své fetišistické večírky v LMB vyhrazeny nesmrtelný DJ Jirka Neumann), a tak se končilo v půl desáté, druhým zásadním nedostatkem byl nedostatek hudebních nadšenců a nadšenkyň. Na Breton si našlo cestu zoufale málo lidí, a jak po skončení koncertu Roman Rappak trefně glosoval, že "bylo zvláštní vidět pod pódiem deset fotografů a nevidět žádné fanoušky". Promotérské agentuře D Smack U přesto patří velké dík, že do Prahy Breton přivezla. Šou to byla povedená, osvěžující. Jen škoda, že bez lidí. Fotogalerii z koncertu naleznete zde

Breton, Kokpit, Praha
© Ondřej Leinert
Říkal jsi půl roku na turné? Jak dlouho ještě pojedete?

Do konce října, teď Berlín, pak koncertujeme v Bruselu a Utrechtu. Nakonec v Londýně.

Jaké město ve vás zatím zanechalo nejsilnější pocit?

Zajímavé byly Spojené státy. Objeli jsme východní i západní pobřeží a objevili Ameriku. Neumíš si představit, jak silné pnutí to muselo vyvolat v klucích, co nikdy nehráli mimo Londýn. Ale New York, Los Angeles i San Francisco jsou tak nějak evropská města, to třeba koncert v Ohiu, kde nikde nic nebylo a přišlo na nás asi pět lidí, to teprve bylo něco! (smích)

Kolik na vás ve Státech jinak chodilo průměrně?

Ve stovkách. Většinou plus mínus pět set.

A v Evropě jsou návštěvy jaké?

Různě. Hráli jsme letos v létě na velkých festivalech a tam si návštěvu netroufám spočítat. V klubech je to pokaždé jinak, ale třeba na západě Evropy jsou všechny koncerty týdny i měsíce dopředu vyprodané. V Londýně na nás běžně chodí tak tisíc lidí. Zajímavé to bylo i v Paříži. Snad čtvrt roku dopředu bylo vyprodáno, a tak jsem se šel před koncertem projít před vchod do klubu, nasát atmosféru. Odchytil mě nějaký překupník, jestli nechci lístek. Jestli nechci lístek na svou vlastní šou... Ale to nebylo všechno, víš kolik za ten lístek chtěl?

Breton, Kokpit, Praha
© Ondřej Leinert
Kolik?

(smích) No, usmlouval jsem to na sedmdesát euro.

A původní cena?

Nevím, sedmnáct? (smích) Hele, kde to jsme? Vypadá to tu jako u nás ve squattu. To musím nafotit klukům, že jsem byl doma. A co to hraje za hudbu, kdo koncertuje?

Jsme v Kokpitu, novém pražském klubu na Malostranské. A k tanci a poslechu hraje Prodavač.

Pure noisy sound, to mě baví. Musíš mi poslat nějakou českou hudbu, protože jestli jedete v tomhle, jsme na stejné vlně.

Breton, Praha
© Ondřej Leinert
Víš, co má Breton společného s Prodavačem?

Že jsme dneska koncertovali ve stejném městě?

To také, ale myslel jsem spíš, že vaše i jejich hudební produkce je zároveň výpovědí určité doby.

Tak už jenom to, že jsme spolu seděli na paletách v nějakým klubu a teď jedeme tramvají někam do nikam, je výpovědí doby. Jsme si díky internetu daleko blíž než kdy dřív. Paradoxně se dnes můžeme díky virtuálnímu prostoru i takto fyzicky setkat. Internet je dobrý v tom, že se v něm můžeme dosud víceméně svobodně pohybovat. Projížděli jsme MySpace, Last.fm, dneska jedeme na SoundCloudu, BandCampu. Kult MTV je mrtvý. Hudební pre-selekce byla omezena, cenzoři vychcípali, přesto je třeba sundat si růžové hledí.

Jak to myslíš?

Když je ti dneska patnáct, máš internet a do patnácti minut staženou hudbou nakrmíš svůj iPod. Když mi bylo patnáct, měl jsem doma pár desek Bowieho a pár jeho plakátů. Byl pro mě mimozemšťan z jiné planety, jiného vesmíru, mimozemšťan z mojí zdi. Hudba se dnes více stala spotřebním zbožím s omezenou trvanlivostí. Škoda, že ne vždy platí, že nové je lepší a že každá složka, kterou přemažeš v přehrávači, bude nahrazena nějakou lepší. Virtuální hudební trh je předimenzovaný, všemi směry.

Sociální sítě ale hudbě pomohly - na tom se shodneme?

Žurnalistům zjednodušili život. Teď si načtete naši zeď na Facebooku a můžete klidně udělat fiktivní rozhovor. (smích) Kapelám ale samozřejmě také pomohly. Minimálně v tom, že suplují práci, kterou dříve zastávaly major labely a jejich PR oddělení. Já už dneska propagaci nepotřebuju, mám laptop a internet, nechci ani vydavatelství, které mi zajistí studio, jež si účtuje milion dolarů za hodinu, já mám laptop a internet. Jak jsi mluvil o výpovědi doby, sociální sítě jsou výpovědí doby. Umělec je dnes jen součástí kontextu.

A není toho šílenství kolem virtuální sféry a nových technologií přece jen přespříliš?

Život se přesunul na internet a je třeba se s tím naučit fungovat, nejde tomu dlouhodobě vzdorovat. Tedy pokud chceš být úspěšný.

Breton, Vagón, Praha
© Ondřej Leinert
Jak moc chceš být úspěšný?

Vyjasněme si pojmy. Abychom si rozuměli, úspěšný pro mě neznamená být bohatý. Nikdy nechci ztratit svobodu, je to klišé, ale svobodu si nekoupíš. Lidé, honící se za mamonem, nejsou svobodní. Mají pokřivený žebříček hodnot. Chci být natolik úspěšný, aby moje hodnoty potkaly minimální otřesy. Samozřejmě se to nevylučuje s celoživotní snahou, být jakýmkoliv způsobem progresivní a nestagnovat. V hudbě, vlastně vůbec v umění, mi každopádně jde více o vnitřní uspokojení, o určitou formu satisfakce, méně o nějaké vnější materialistické obohacení.

Jak moc úspěšný jsi dnešníma očima?

Úspěšně plním nadplán úspěšnosti.

Jarní debutové album "Others People's Problems" posbíralo víceméně jen pozitivní reference, tedy pomineme-li Pitchfork, který si vás vychutnal. Je vám ta kritická recenze často předhazována?

(smích) Nejvtipnější na tom je, že jsme se o celé té Pitchfork záležitosti dozvěděli od přátel. Najednou za námi začali chodit a s posmutnělým, empatickým výrazem ve tváři se nás tázali, jak moc nás ta recenze zasáhla. A co budeme dělat, když Pitchfork naznačil, že bychom to měli raději zabalit. Okolí to neslo hůř než my sami. Jenže hudba není o Pitchforku, jako dříve byla o MTV. Redakce Pitchforku nemá stejnou moc, jakou měla ve své době redakce MTV.

Kdo má dnes tu moc?

Jak říkám, internet. A je moc dobře, že na něm nevládne žádný monopol. Ale něco je také moc moc špatně, když mohou vznikat remixy remixů Lany Del Rey.

Debut Bretonu

Breton - Others People's Problems
Při své premiéře "Others People's Problems" vyzobala mladá britská kapela osmičky v Alternative Press, BBC Music, NME, Q a Mixmagu. "Přijměte pozvání na jízdu hudební krajinou, v níž se fantazii meze nekladou, kde ze země srší experimentální hudební ideje a z nebe prší z intenzivních vokálních mračen." Celou devítkovou recenzi na musicserveru čtěte zde.

Breton, Berlýn <-> Žižkow, Praha
© Ondřej Leinert
Jak se žije v jiholondýnském squattu?

Tak za posledního půl roku jsme tam moc nepobyli, a když už, tak ryze pracovně. V Breton Labs netvoříme jen hudbu, ale natáčíme i videoklipy, filmy. Teď jsme dodělávali nějaké módní projekty. Londýn poslední roky žije ve fashion iluzi a my se na tom svými projekcemi aktivně podílíme. (smích)

Pomohl vám hudební úspěch k většímu věhlasu značky Breton Labs?

Oslovují nás noví lidé s novými zakázkami. Hudba nám otevřela dveře, a kdyby jen jedny.

Které měly pozlacenou kliku?

V Londýně se každý rok koná velký mezinárodní filmový festival, dříve jsme tam zasílali své filmy. Nikdy se nám neozvali nazpátek, nikdy nic našeho nepromítali. Příští rok budeme mít premiéru. Pořadatelé toho festivalu nám nedávno sami zavolali, že by Breton Labs chtěli dát hodinový prostor na největší scéně. Bez hudby a všeho toho věhlasu kolem by se nám to nejspíše nikdy nepodařilo. Satisfakce. Odškrtnuto.

Breton, Berlýn <-> Žižkow, Praha
© Ondřej Leinert
Jak to vlastně funguje v Breton Labs?

Je to squatt, bývalá bankovní zástavba. Neplatíme nájem a platíme lidem v okolí výpalné, aby nás neprozradili. Zatím to spojenectví funguje.

Kdybys měl Breton Labs popsat...
(vytahuje iPhone a ukazuje fotografie, na kterých je hudební studio integrované do jinak standardně obývaného pokoje)

Tvůj pokoj je nahrávací studio?

V jiném pokoji je střižna, v dalším zase něco jiného. Všude mezitím žijeme my.

Kolik lidí působí v Breton Labs?

To záleží, kolik času uplyne od poslední párty. Návštěvníci akcí totiž mají tendence několik nocí v Breton Labs v rámci afterparty přespávat.

Breton, Berlýn <-> Žižkow, Praha
© Ondřej Leinert
Ale jinak je to industriální budova podobná malostranskému Kokpitu.

Takřka totožná. Jen nemáme tak hezkou terasu, ještě s výhledem na vládní budovy. V Londýně by si nikdo podobně situovaný klub nemohl dovolit. Londýn je striktně rozdělený, na vládní čtvrt, bohatou čtvrt a čím dál od centra teprve začínají fashion a artové části města.

Praha ještě tak docela nepoznala sílu gentrifikace.

A to je jedině dobře, nenávratně ji to změní.

Čeští hudební publicisté trpí zvláštní obsesí, ptají se zahraničních kapel - jak se jim líbí v Praze.

Zeptáš se mě?

Ne. Myslím, že už na tobě poznám, když se ti někde líbí.


NÁZORY
  • Rozhovor pred konertem (Z, 09.10.2012 15:07) Reagovat

    Citat z clanku: "U zahraničních koncertů je jasné, že se promotéři snaží zaplnit prostory právě pomocí rozhovorů před vystoupením.". Zvysuje sktuecne rozhovor pred koncertem navstevnost? Je nejaky rozdil v navstevnosti, kdyz se v tisku objevi jen clanek o koncertu a kdyz je v tisku rozhovor? Me treba predevsim zajima co kapela hraje. Rozhovor me muze od navstevy koncertu spis odradit. Existuje nejaka studie, ktera by dokazovala, ze rozhovor prilaka vic navstevniku nez clanek o kapele, pripadne i s vysvetlenim, proc tomu tak je?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád 12. týden 2024
Dua Lipa a Benson Boone stále vládnou singlovým žebříčkům, The Rolling Stones jsou hranější než Mirai Pravidelný vítěz českého albového žebříčku Viktor Sheen se musel v aktuálním kole sklonit před svým žánrovým souputníkem, vedení totiž přebírá Grey256 s nahrávkou "Tentokrát". Rádiové hitparádě nadále neohroženě... čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 08:30 v sekci Novinky | České hitparády
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Beth Gibbons z Portishead chystá sólovku. V klipu k debutovému singlu "Floating On A Moment" reflektuje své obavy a pocity (09.02.2024 16:55)
- Naživo: Angélique Kidjo si tvorbu Talking Heads dala v Praze s přehledem. Ale to je tak všechno (09.11.2023 18:09)
- Africká zpěvačka Angélique Kidjo, držitelka pěti Grammy, představí v Praze osobité pojetí alba "Remain in Light" kapely Talking Heads (27.10.2023 19:58)
- "Byl jsem trochu tyran," vzpomíná David Byrne. Přiznává, že lituje rozpadu Talking Heads (22.08.2023 15:44)
- Audio: Portishead zahalili klasický hit od Abby "SOS" do temnoty (11.07.2021 14:45)
- Kabinet Múz ozáří alternativní kytarovky (16.09.2020 13:18)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích alb roku 2014 (15-11) (12.01.2015 08:00)
- Naživo: Rajské zvuky neklidu (03.03.2014 15:25)
- Recenze: Duchové malých rájů (18.02.2014 09:00)
- Nové desky pro 8. týden (16.02.2014 08:06)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy AC/DC Queen Adele Kabát Rush Karel Gott U2 Bono Sia Taylor Swift Télépopmusik Paws Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu