Americká indiepopová formace Passion Pit zaujala hudební svět před třemi lety svým debutem "Manners" plným chytlavých melodií, pod kterými se skrývala hořkost a úzkost frontmana Michaela Angelakose. Na novince "Gossamer" nám ale všechny jeho temné myšlenky vyplouvají na povrch a není to vůbec na škodu.
8/10
Passion Pit - Gossamer
Vydáno: 23.7.2012
Celkový čas: 47:28
Skladby: Take A Walk, I'll Be Alright, Carried Away, Constant Conversations, Mirrored Sea, Cry Like A Ghost, On My Way, Hideaway, Two Veils To Hide My Face, Love Is Greed, It's Not My Fault, I'm Happy, Where We Belong
Vydavatel: Sony Music
Svět
Passion Pit a zvláště jejich frontmana Michaela Angelakose není růžový, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pokud jste pozorně poslouchali debutovou nahrávku "Manners", dříve nebo později vám muselo být jasné, že pod slupkou chytlavých melodií se skrývají texty plné temnoty. Ale právě ona magická chytlavost a skvěle vystavěné synth-popové hity z kapely udělaly senzaci. Pokus číslo dvě v podobě "Gossamer" by se rád držel ve stejné rovině a daří se mu to.
Samozřejmě je přítomen takzvaný "syndrom druhé desky", ale s ním se Passion Pit vypořádali se ctí. Chytlavé melodie zůstaly, ale větší prostor dostala Angelakosova emocionální nestabilita, díky čemuž je ona zmíněná temnější atmosféra zřetelná už po prvním poslechu a málokdy se objeví pozitivní myšlenky. Mnoho skladeb se zabývá jeho problémy s alkoholem a jen občas se objeví něco jako světlo na konci tunelu (jako například v "On My Way", kde zpívá:
"All these demons, I can beat 'em"). Do toho si přidejte právě zrušené turné kvůli stavu jeho duševního zdraví a musí vám být jasné, že všechno tohle se musí na nahrávce nutně odrazit i hudebně.
A tak až na pár výjimek vás tentokrát hudba a popové melodie neodpoutají od zpěvákova sdělení. Mezi ty skladby, které to ještě částečně maskují, bych zařadil úvodní "Take A Walk". Ta ve vás těžko vyvolá dojem, že jejím tématem jsou vlastně penzijní fondy a daňový systém (na druhou stranu na tohle téma těžko najdete chytlavější píseň). Pokud ale dáme texty stranou, zůstane nám hned několik hodně povedených skladeb.
Mezi silné momenty patří soulová osobní zpověď ve stylu kanadských
No Kids "Constant Conversations" (právě jedna z těch skladeb, v nichž se Angelakos vypořádává s alkoholem). "Carried Away" je popina jak dělaná pro festivalová pódia (jestli se na ně tedy kapela někdy vrátí), zatímco v případě "I'll Be Alright" a "Cry Like A Ghost" si muzikanti částečně došli pro inspiraci do kuchyně
Rustieho (
chipmunkovské samply a virbly).
Hitovost "Manners" na "Gossamer" částečně vystřídala naléhavost sdělení, které tentokrát klouže hned po povrchu. Působí tak navenek jako pouhý odvar debutu, ale ve skutečnosti je mnohem dospělejší, bombastičtější (s velkými refrény) a vlastně i místy zábavnější. A o tom všem by přece druhá deska měla být. Doufejme, že se Michael Angelakos dá brzo dohromady a že k nám
Passion Pit někdy přijedou zahrát. Tahle hudba totiž stejně nejlíp vyzní naživo.