shop.musicserver.cz
Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011

Eskmo rozsvítil Lucernu svou oživenou elektronikou!

Vydáno: 16.06.2011 17:29 v sekci Naživo - Radek Londin | foto: facebook interpreta

Kultovní vydavatelství Ninja Tune zažívá po mírném útlumu novou renesanci a zase se mu daří lákat do svých řad producenty, kteří opravdu promlouvají do vývoje současné beatové elektroniky. Patří mezi ně i Eskmo. Své spojení hutných basových linek a zašmodrchaných melodií předvedl poprvé v Praze.

Živě: Eskmo

support: Philip TBC live & MC Lindee, DJ Josef Sedloň
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 14. června 2011
Fotogalerie

DJ Josef Sedloň, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Návštěvníkům Eskmova úterního koncertu se dostalo zajímavého srovnání dvou etap elektronické muziky, respektive také dvou přístupů k tomuhle žánru. Ten první reprezentoval alespoň v rámci večera sám hlavní guru cyklu večerů Conference Josef Sedloň a také přizvaný host Philip TBC v doprovodu MC Lindee - zjednodušeně by se dal označit za retro. Tím druhým byl právě Eskmo - reprezentující v současnosti nesmírně vitální elektronickou scénu z oblasti San Francisca. V jeho případě se nabízí kontrastní slůvko futuro... Jde o trochu nefér paušalizování, ale vlastně proč ne.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Josef Sedloň si jako zahřívací DJ hrál prostě tak, jak je zvyklý ze svých pořadů Radia 1 - sympaticky po svém, prostě jak to cítí, co se mu líbí. Respektuje zaměření večera, volil hlavně s dubstepem koketující uvolněné rytmy, občas lehce funky, nějaké ty novější breakz. Všechny kusy ale spojoval takový ten potemnělý opar, atmosférické plochy, které frčely na přelomu tisíciletí a o nichž se tehdy psalo, že souznějí s myslí post-clubberské generace. I syrovější subbasové záležitosti, evidentně aktuálního vročení, měly spíše klasický pravověrný ostrovní zvuk.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Podobně pokračoval Philip TBC, také již odrostlý syn beatu. Hrál převážně vlastní produkci, jíž se v posledních letech intenzivně věnuje - za jeho jménem stála navíc poznámka "live". A také on, ač poučen aktuálními rytmy i glitchem, zůstával v éře, kdy ještě elektronická muzika žila z ozvěn pravdařské generace, věřící, že pilule nebo ganja pomůžou vytvořit lepší svět. Tehdy se zdálo, že jde o generaci bez ideálů - plnou ironie a hédonismu, ale dnešním pohledem se opět jeví vlastně docela naivně - dá-li se to tak říct. V tomto duchu také ukazoval svou eklektičnost, tedy míchání stylů, ne však moc vzájemně do sebe, ale hezky postupně, po sobě - a tak hrál chvílí jungloidní dubstep, pak něco abstraktních hip hopů a tak dále... V závěru bohužel došlo i na "klacky v kýblu" neboli drum'n'bass - snad nejvíce atrofovaný taneční žánr současnosti, který za ty roky tak maximálně převzal něco samplů z databank novějších tanečních odnoží. Vše ještě doplnila MC Lindee, jež svým soulově laděným vokálem i dikcí takřka navodila flashback, že jste na Shadowboxu někdy před desítkou let.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Kormidlo stroje času však v pravý moment strhnul Eskmo a nasměroval jej dopředu. Stejně jako Philip TBC vystupoval "live" a hned bylo zřejmé, jak se význam tohohle výrazu posouvá. První jmenovaný vystupoval klasicky, tedy skrčený k notebooku a potenciometrům pouštěl předem připravené stopy, které do sebe vmíchával, a do toho občas přidal něco kouzel za gramofony. Druhý vtahoval publikum do procesu vzniku hudby. Controllery, klávesy i sampler měl Eskmo nahnuté k divákům, aby mu každý viděl pod ruce, a navíc vydatně naživo samploval. Jedním zdrojem smyček byl jeho hlas - zpěv, deklamace, občasné výkřiky nebo jen harmonizování. Druhým a ještě efektnějším pak různé zvukově zajímavé předměty - chřestítka, svazek klíčů, pet lahve, papír k roztrhání, plechovky k syčivému otevření, plechové kýble k bubnování šatním ramínkem... Jasně, nejde o nic nového, ale Eskmo to všechno velice organicky zapojil do výsledného mixu, až na pár momentů to nepůsobilo samoúčelně, navíc se v pravých chvílích soustředil spíše na syntezátory nebo efektové procesory, aby svými found sounds publikum nezahltil. V jemnějších pasážích set připomínal projekt Eskamon, v němž spolu se svým hudebním mentorem Amonem Tobinem také hojně využíval podobné samply. Základ Eskmovy show byl sice připravený na hard disku, ale každý živý element nebo přidanou pasáž dokázal patřičně prodat.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Nejpodstatnější je však nespoutaný pocit, který předával. Byl to čistý pop, nebo spíše hyperpop. Nebál se veselých emocí, líbivosti, barev a se žánrovými vlivy zacházel naprosto bez respektu a omezení. Jeho samotný styl je průsečíkem mnoha vlivů, a jednotlivým skladbám tak nemůžete dát nějakou žánrovou nálepku - opět něco jiného, než jsme slyšeli před ním. Jeho debutová deska stojí na několika skvěle provedených postupech a nemá při opakovaném poslechu takovou trvanlivost, jakou by si někdo mohl přát (v iPodu do města však ideální). Je z ní však cítit, že právě naživo to může být velice chytlavá headbangin' záležitost. Okořeněná dalšími efekty a patřičně rozvedená a vygradovaná měla opravdu sílu - jak bylo znát i na peckách "Cloudlight", "We Got More" nebo "Color Dropping". Všechny skončily jinak než na desce, vždy zajímavěji, ale zároveň v tom dobrém slova smyslu přímočařeji. Velice dobrý zvuk, přesná světla i solidní projekce dotvořily výsledný dojem. Přát si podobně epické mapping projekce, jaké na aktuální šňůře doprovází Amona Tobina, to už bychom si koledovali o jednu z akcí roku...

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Eskmo byl svěžím větříkem do dramaturgie cyklu Conference, doufejme, že jich bude přibývat s tím, jak oblíbené labely pořadatelů nabírají mladickou sílu. Mohlo by se zdát, že tento článek psal zapřísáhlý hipster, ale záleží, z jaké myšlenkové pozice jej čtete. Jasně, ono zdaleka neplatí, že co je nové, je automaticky dobré a naopak... Obzvláště v Česku má ale člověk občas pocit, že jako se kdysi vymezovali posluchači elektroniky proti zatvrdlým bigbíťákům a klasickým rockerům, tak dnes sami přebrali jejich roli... Conference se teď nachází někde na půli cesty mezi klasiky a hipstery. Budiž tam zůstane, protože bez kořenů, v konzervativním Česku tak populárních, není ani nových výhonků...

NÁZORY
  • Unbelievable (konradox, 17.06.2011 11:28) Reagovat

    Neverím vlastným očiam, konečne erudovaný článok, dokonca zmienka o controllerisme !! 1*

  • Houšť & větší kapky (andymc, 17.06.2011 13:27) Reagovat

    Já se připojuju ke konradoxovi - taky se mi ten report moc líbil a dostala mě i formální stránka - oprášení přechodníků nebo hlášky typu "odrostlý syn beatu" :)

  • Report (Ondra, 20.06.2011 11:52) Reagovat

    Moc povedený, velká pochvala!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci
Rozhovory: Thom Fröde (Imodium) - Viselo to ve vzduchu. Jsme bojovníci Skupina Imodium se po pěti letech vrací na scénu se vší parádou. Už 4. dubna předvede svoji energii ve Foru Karlín, v září pak vydá novou desku. "Zůstáváme nohama na zemi, ale chtěli jsme ukázat, že jsme kapela v plné síle a... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Josef Sedloň - Hledáme možnosti, jak festival Spectaculare posunout dále (12.03.2024 16:00)
- Naživo: The Prodigy v Praze své umění rozmělnili, vzpomínka na Keitha Flinta mohla být emotivnější (08.12.2023 17:15)
- Rozhovory: Josef Sedloň - Festival Spectaculare ušel už kus cesty (20.03.2023 13:00)
- Nové desky 38/2021 - od Mig 21 přes Poppy po Vladimíra Mišíka (29.09.2021 17:05)
- Lucerna Music Bar Open Air se rozrůstá o další koncerty (14.05.2021 13:32)
- Letní scéna koncertů Lucerna Music Baru letos bude v areálu Ledáren Braník (27.04.2021 11:53)
- Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea (25.11.2020 08:00)
- Fotogalerie: The Cat Empire zahráli podruhé v Praze (26.10.2016 12:57)
- Fotogalerie: Legendární Dub FX po roce zpátky ve vyprodaném Lucerna Music Baru (17.10.2016 08:43)
- Naživo: Radio 1 oslavilo pětadvacáté narozeniny po česku (09.02.2016 12:03)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.03.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Karel Gott Adele Kabát Rush Paws U2 Sia Bono Taylor Swift Madonna Dua Lipa Lucie Vondráčková Télépopmusik Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu