Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Hledá se česká kapela na export. Zn.: Spěchá

Vydáno: 23.05.2011 05:00 v sekci Na okraj - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

Když v polovině května polovina Evropy listovala atlasem světa, aby lokalizovala vítěze Eurovize - Ázerbajdžán, polovina Česka čuměla na hokej a zapařovala sedačky při pomyšlení na světovost národa českého. Jenže svět zná Nedvěda, ne Jágra, Havla, ne Klause, Gotta, ne kohokoliv jiného. A právě v tom je ta bota.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Karel Gott
© TV Prima
Že se jako stigma (nejen) mezi hudební veřejností šíří kult Karel Gott mit uns a každý jeho zdvižený prostředníček či každý lok přeslazeného čaje v reklamě podnítí všeobecnou diskusi a davovou hysterii, jaksi patří k vedlejším efektům stádového chování moderního, standardního Čecha. Celý ten rozjetý proces ale neomlouvá fakt, že Gott i nadále zůstává jedinou, osamocenou hudební devízou Česka na zahraničních trzích, což ze všeho nejvíce svědčí o neschopnosti a nedostatku odvahy soudobých tuzemských interpretů. Chybu totiž nikdy nehledejte u Božského Káji.

Suďte jej jako komunistického Slavíka, odsuďte jej, jedno mu však nemůžete upřít. Snad i s ohledem na dobu, ve které se prosadil, se Gott nikdy na zadek z dílčího úspěchu neposadil a nespokojil se jako dnešní interpreti s pouhým dobytím domácího bitevního pole. Myslel světově. A pořád myslí světově, těžko by jinak v sedmdesáti špásoval s Bushidem. Gott se svou existencí přesně trefil do času, prostoru a bipolarity světa. Využil genia loci, navíc jej podpořil němectvím, což ještě více rozzářilo už tak jasnou hvězdu a dodalo jí punc světovosti. Jenže se pořád bavíme o době dávno minulé.

Postsametová doba

Po roce 1989 se nad Prahu genius loci opět nastěhoval. Českým kapelám se otevřel svět - a to doslova. Nálepka exotického kmene odkudsi z východního bloku Evropy fungovala mezi hudebně gramotnou civilizací na výbornou. Psí vojáci, The Plastic People Of The Universe a desítky, možná stovky dalších interpretů objížděli svět a seznamovali jej s tím novým, exotickým kmenem z Východu. Praha? Zoologická zahrada hadr. Česká scéna prošla v těsně porevolučních letech svým vůbec nejkrásnějším věkem.

Ona celá ta postsametová doba měla jistě svůj půvab, jen škoda, že bez jakéhokoliv finálního dopadu na budoucnost scény. A tak dnes střípky z její mozaiky hledáme spíše skryté v nostalgii a vzpomínkách - našich či cizích - než v reálných základech.

Žádný nový Gott se neobjevil, žádná generační výměna neproběhla. Pro srovnání se podívejme například do Švédska, ve světovém měřítku na druholigový hudební trh. Místo ABBY, dlouholetého reprezentanta švédské hudební scény, zaujali Roxette, později Ace Of Base, The Cardigans, včera Mando Diao, dnes Robyn. Naším Karlem vyhřáté místo nezaujal nikdo, jen si k němu na čas přisedl jiný Karel. Buriánek. Ale asi nezaujal.

Přiznejme si, že Ecstasy Of Saint Theresa i Sunshine byli vždycky víc světoví pro Česko než pro okolní svět, přesto jim nelze upřít hmatatelné úspěchy. Nikdo jiný se v takovém měřítku nikdy nikam nevydal a hlavně, nikde nic nevydal. I proto je tak snadné Sunz a EOST nadhodnotit / podhodnotit, jejich úspěch totiž není s čím komparovat.

Mladé české soubory, - The Roads a Pipes And Pints prominou -, raději koncertují na Slovensku nebo v Polsku a bojí se přímé konfrontace s Berlínem, Londýnem, Los Angeles, Tokiem. Muchow s Buriánkem nejprve českou hudební scénu ovlivnili, změnili, následně se pokusili jí předat své zkušenosti, ty však zůstaly pohozené vedle zprávy na pitevním stole naší kvantové, Schrödingerovsky kočičí - zároveň živé i mrtvé - scény.

Protomoderní byznys

Sunflower Caravan nebo A Banquet by se svým potenciálem už déle neměli hazardovat hraním pro pražskou, zkyslou smetánku. Dávno by měli sbírat zkušenosti na západ od nás. Z mého pohledu nevyvratitelná teze. A co teprve WWW. Jsou hotovou kapelou, čekající na export. Nejen originální, jedinečné texty (jejich zvukomalebností a rozervaností, cizincům jistě nevadí, že česko-srbské, ba naopak), navíc i světově originální, jedinečná hudba - zkrátka vklad a základ vystupovat den co den na západ, východ, sever i jih od pražských, tedy českých hranic. A ono nic...

Pražské české noci

Praze dlouhodobě schází kulturně obohacující, vzdělávací program pro turisty a cestovatele, pobývající v metropoli. Progresivnější hudební prostory by při jisté dávce odvahy mohly poskytnout azyl akcím, jež budou cílit na tourists & travellers. Stačilo by založit platformu, skrze níž budou těmto dvěma skupinám instantních obyvatel Prahy představováni čeští intepreti, znějící jako světoví (Airfare, FiHa, Charlie Straight, Love Gangsters, LUS3, NiceLand, Jitka Charvátová a jim a JI podobní) a také interpreti, kteří opravdu znějí světově (Cartonnage, Kazety, Moimir Papalescu, Načeva, DJ Wich a několik málo dalších). Podobné večery jsou na zahraničních scénách, které se chtějí prodat, naprosto běžnou, všední záležitostí, jenže my žijeme v Praze, to je tam, kde se očividně nikdo prodat nechce. A přitom by to možná nemocnou scénu uzdravilo, nebo ji minimálně uzdravit pomohlo.

Tuzemská hudební produkce potřebuje konfrontaci se zahraničním fanouškem a trhem. A čas se krátí. Pokud chceme do podvědomí světa vyplivnout nástupce Karla Gotta, měli bychom si pospíšit, protože Mistrova celosvětová sláva vyvrcholí několik hodin po jeho skonu a je takřka jisté, že bez patřičného Gottova nástupce svět existenci české moderní hudby zcela vytěsní z paměti. Stejně jako kdysi vymizelo kouzlo postsametové exotiky. Tak dlouho se nic nedělo, až už se vlastně ani nic stát nemohlo.

V době, kdy mladí hokejisté utíkají za lepším do zámoří (nebo Ruska), se mladí čeští interpreti spokojili s tuzemskou extraligou, která není vůbec extra a ve srovnání s ostatními zeměmi působí pořád tak přísně pralesně. Jediným naším sexy vývozním artiklem - s výhledem do budoucna - zůstává triumvirát Dvořák, Janáček, Smetana. Sice každá druhá evropská země měla v protomoderní hudební historii své velikány, ale proč by na tom Česko-Rakousko nemohlo postavit byznys. Žít z minulosti a úspěchů druhých se v poslední době - hned po závisti - stalo největším neduhem naší maločeské, velkorakouské mentality.

Velvyslanci v Trabantu

Koneckonců, proč ne? Proč by nemohl být právě Traband tím souborem, který posune českou scénu - v očích těch zahraničních - dál. Ve druhé polovině května Traband vydal hudební DVD pro neslyšící, na kterém tlumočníci a tlumočnice pohybem zhmotnili hudbu. Světově unikátní koncept, pro celý svět lehce srozumitelný, byť těžce pochopitelný zážitek. Nadjazykový nadčasový nosič, který otevírá Huxleyho Brány vnímání a rozlišování světa bez ohledu na váš mateřský jazyk. "Neslýchané". Tak ještě, aby na to svět neslyšel!

Zbývá jen ten originální nápad prodat - záznamy se mohou při troše štěstí, kterému je samozřejmě důležité jít naproti, stát fenoménem YouTube.com raz, dva. A krok dva? Nebát se vycestovat do světa, začít tam hrát s čistým štítem, tabula rasa a šířit osvětu a povědomí o české hudbě. Samozřejmě, Trabant je na dlouhý, celosvětový roadtrip přece jen poněkud nepojízdný, jenže nová auta dosud nic podobně inovativního nenabídla. A to je škoda.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Francie (ronaldik, 23.05.2011 09:01) Reagovat

    Minulej rok jsem byl na praxi ve Francii, kde jsem se bavil s tamějšími středoškoláky o hudbě. Nepřekvapilo mě, když řekli, že neznají z české hudby ani ň. Překvapilo mě, když jsem na FB profilu jednoho z nich viděl písničku od The Prostitutes, kterou posílal svojí mladé... Když jsem se ho potom na FB ptal, tak jsem se dozvěděl, že The Prostitutes jsou ve východní Francii strašně populární, ale nikdo nějak nevěděl, že jsou z Česka... Malá propagace domovského státu :) Asi tak :)

  • aha (jan, 23.05.2011 09:16) Reagovat

    O tomhle textu dost vypovídá už věta v perexu "Jenže svět zná Nedvěda, ne Jágra". Jasně - o Jágrovi ve světě nikdo neví, a autor míchá hrušky s jabkama.
    Něco jiného je totiž úspěch v mainstreamu a něco jiného interpreti, kteří mají originalitu i provedení na nadnárodní úrovni. Traband (u kterého není tak těžké si zjistit, že odehrál řadu koncertů na prestižních francouzských festivalech nebo sérii koncertů po Japonsku) je stejný případ jako Voňková a další - je pro mainstreamový úspěch prostě nepoužitelný - příliš svůj, příliš originální, příliš ignorující trendy - stejně jako třeba Už jsme doma s jejich šesti sty odehranými koncerty ve Státech a deskami vydanými tam i v Japonsku.
    Pokud by někdo chtěl uspět v mezinárodním měřítku mainstreamově (a ne jako třeba Iva Bittová, která je celosvětovým pojmem - ovšem jen v oblasti alternativní a moderní vážné hudby) musel by míst za sebou celosvětový management. Na schopnostech by to zas až tak nezáleželo. To, že dnes už v zahraničí hrají desítky našich skupin (dokonce i ty vidlácké jako Kabát nebo Tři sestry) bez větších úspěchů, je toho jasným důkazem.
    Na druhou stranu vůbec jen úvaha, že by mohl uspět někdo tak plagiátorský, jako jsou The Roads nebo Charlie Straight, je až komická....

    • Re: aha (Ben, 23.05.2011 17:38) Reagovat

      Naprostý souhlas. Chtěl jsem napsat něco podobného (i s podobnými příklady), ale je vidět, že nemusím :)

    • Re: aha (timichal, 24.05.2011 23:59) Reagovat

      Komentář snad lepší než samotný článek :) k němu jen technická - Traband se těžko prosadí ve světě klipy pro neslyšící, když má každá země svůj znakový jazyk a vzájemně si nerozumí...

  • propagace propagace propagace (martin zoul, 23.05.2011 10:09) Reagovat

    přidávám se k názoru, že největší problém je ve špatné propagaci a líném managementu. nejde ale jen o konkrétní manažery konkrétních kapel. země sama by se prostřednictvím ministerstva kultury a dalších vrcholných institucí měla snažit o export toho nejlepšího, co u nás vzniká. když může mít speciální úřad pro propagaci domácí hudby norsko, francie nebo taková litva, proč bychom ji nemohli mít my?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tomáš Klus, Loď Praha, Praha, 15.6.2021
Naživo: Tomáš Klus je prostě showman - na lodi předvedl vydařený stand-up Série koncertů na lodi se přehoupla do druhého týdne. Úterý patřilo oblíbenému i zatracovanému písničkáři Tomáši Klusovi. Nástup byl nyní z Dvořákova nábřeží, jelo se menší lodí než u Báry Polákové minulý týden,... čtěte zde
Vydáno: 17.06.2021 15:53 v sekci Naživo
3
Pohled do českých hitparád - 23. týden 2021
Imagine Dragons převzali vedení v českých rádiích, albům kraluje Ca$hanova Bulhar jako "Romeo" Staronové šampiony hlásí tento týden tuzemská rádiová hitparáda. Imagine Dragons, miláčci zdejšího publika, se do vedení vracejí po čtyřech týdnech. Pořadí alb dominuje rapper Ca$hanova Bulhar, který vítězným počinem odkazuje... čtěte zde
Vydáno: 17.06.2021 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
5
Chinaski, Ledárny Braník, Praha, 15.6.2021
Naživo: Chinaski odehráli v Braníku jeden ze svých nejlepších koncertů "Nic není jako dřív, nic není, jak bejvávalo," zpívá Michal Malátný a v době pandemie text písně "Drobná paralela" nechtěně získává nový rozměr. Pod sebou vidí zaplněné hlediště, jež zpívá s ním a nad hlavou mává... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 19:42 v sekci Naživo
5
Moby - Why Does My Heart Feel So Bad? (Reprise Version) 9/10
Video: Moby nechává v nové verzi klipu "Why Does My Heart Feel So Bad?" znovu ožít Little Idiota Moby vydal koncem května skvělé album "Reprise", na kterém představuje své songy v úplně nových aranžích, a to za doprovodu orchestru a smyčcového kvarteta. Recenze jsou ve většině případů téměř euforické, což má dopad i na... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 17:15 v sekci Audio / Video | Video
7
Cathedral In Flames - Hang Me High & Bury Me Deep 8/10
Recenze: Gothic rock až za hrob. To je "Hang Me High & Bury Me Deep" kovbojů Cathedral In Flames Pětipísňové EP pražské formace Cathedral In Flames dokázalo před dvěma lety notně rozvlnit domácí gothicrockové vody. Nevídaná stylová čistota, atmosféra a hutný zvuk - to byly hlavní klady minikolekce. Nyní vychází... čtěte zde
Vydáno: 16.06.2021 08:30 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Andy Čermák ze Sunflower Caravan chystá sólovku. Klip "Inside Outside" je komorním pohledem na lidské pocity (26.05.2021 12:19)
- Björn Ulvaeus: "Abba letos stoprocentně vydá novou hudbu" (12.05.2021 15:49)
- Nové desky 16/2021 - od Toma Jonese přes Kaleo po Portera Robinsona (27.04.2021 08:06)
- Video: Ben Cristovao se v eurovizní novince "omaga" domáhá Boha (19.02.2021 16:57)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (15-11) (26.01.2021 08:00)
- Recenze: Karel Veselý a Miloš Hroch se v knize "Všechny kočky jsou šedé" úzkostlivě věnují hudbě úzkosti (26.12.2020 09:00)
- Publicistika: Dvanáct českých a slovenských vánočních a zimních písní roku 2020 (24.12.2020 08:30)
- Kryštof a Karel Gott si společně podmanili rádiový éter, Jaromír Nohavica kraloval vánočním prodejům alb (23.12.2020 08:00)
- Yzomandias obhájil albové prvenství, rádiím kralují tři české kapely (17.12.2020 08:00)
- Nové desky 49/2020 - od Taylor Swift přes Malumu po Muse (15.12.2020 08:00)

ALBUM TÝDNE 24/2021

29/2
29/2

Martin Kyšperský je neuvěřitelně aktivní. S Květy vydává jednu desku za druhou. Hraje ve filmech. Sólovku "Vlakem" napsal v kupé cestou z Prahy do Brna. Vydává knížku. Vymýšlí si stále nové bokovky, třeba skupinu YM. A teď přišel s koncepčním albem věnovaným 29. únoru. A je to čistá radost.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.08.
Limp Bizkit (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (/TBA/, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)
Pá 10.09.
Pigeon John (US) (+XL the Band (CAN)) (Café V lese, Praha)
Ne 12.09.
The Wedding Present (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 26.09.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)
Čt 30.09.
Boy Pablo (CHL) (Futurum Music Bar, Praha)
Ne 03.10.
Nick Waterhouse (USA (Rock Café, Praha)
St 06.10.
Cœur de Pirate (CAN) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Taylor Swift Coldplay Kryštof Metallica AC/DC Ewa Farna Pokáč Foo Fighters Imagine Dragons Viktor Sheen David Stypka Michal Prokop Tomáš Klus Tata Bojs The Weeknd Mirai The Offspring Pink Floyd
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu