Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Historie (českého) reggae

Historie (českého) reggae

Vydáno: 13.05.2011 05:00 v sekci Publicistika - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

V souvislosti s úspěšným tažením Michala Šepse soutěží Česko Slovenská SuperStar se reggae stalo jedním z nejskloňovanějších termínů posledních dní, ba dokonce se dostalo i do slovníku běžných hudebních a televizních konzumentů. Kdo je to Bob Marley, už asi víte, ale nikdy nevíte, co všechno ještě o reggae nevíte.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Reggae
© facebook interpreta
Konzervativnější žánr, ve kterém je potenciální progres všemi dostupnými prostředky potlačován, naleznete stěží. Na invenci inkvizicí! Reggae je hudební ortodoxií, jejíž kouzlo pro většinu věřících, rozuměj slyšících, cestujících, spočívá v tom, že slouží jako jízdenka na začátku jejich tripu za poznáním a rozšířením hudebních obzorů. Cílovou destinací se reggae stalo jen pro hrstku vyvolených a právě ti určili v šedesátých letech jeho podobu, která bez výraznějších zásahů a změn přetrvává dodnes.

Kromě striktního hudebního náboženství darovalo reggae lidstvu i první (a dosud jedinou) opravdovou hvězdu třetího světa - po Martinu Lutheru Kingovi, Malcolmu X a Baracku Obamovi čtvrtého nejdůležitějšího černocha světových dějin - pana Reggae Boba Marleyho. Jedenáctého května uplynulo třicet let od jeho úmrtí.


Bob Marley - One Love

Reggae

Reggae se zrodilo v šedesátých letech, na černo-žluto-zeleném jamajském podkladu. Je potomkem rhytm & blues, jazzu, soulu, ska a rocksteady, umožnilo vznik dubu nebo dancehallu. Během své dosavadní bezmála padesátileté historie zásadně ovlivnilo zvuk world music, elektroniky i téměř všech kytarových žánrů. Na vině je nakažlivě houpavý rytmus a beaty, jež se lámou oproti ostatním hudebním směrům docela jinak.

Bob Marley
© facebook interpreta
Na Jamajce byla na konci šedesátých let v rámci reggae komunity silná konkurence. Většina interpretů vůbec nevydávala desky - jednak nebyl dostatek nahrávacích studií, jednak se jako problém ukázal i nedostatek peněz -, reggae se tak šířilo především živými vystoupeními v podzemí a postupně se stávalo vírou, filozofií a jednotou celého názorově nejednotného ostrova. Není divu, že záhy po svém vzniku proniklo i do nejrozšířenějšího místního náboženství, rastafariánství.

Rastafariánská ideologie nabádá ke všeobecnému míru, harmonii, lásce a sjednocení, což jsou také raná témata optimistických reggae písní ze sprinterského ostrova. Když ale před volbami v roce 1978 vypukly na celém území Jamajky pouliční nepokoje, zasáhla agresivní proměna i reggae.

Bob Marley
© facebook interpreta
Termíny sex, kox, tráva, ghetto vytlačily všechen ten hippies patos. Do popředí zájmu se v osmdesátých letech dostaly xenofobní, homofobní, sexistické songy a texty, týkající se obchodu se zbraněmi. Reggae postupně přestalo fungovat jako vstupenka do sjednocené pravlasti a začalo - posluchačům i sociologům - sloužit jako náhled do nálad rozladěného ghetta.

Babylónu.

Díky rostoucí oblibě marihuany mezi evropskou a americkou mládeží se ale včas objevil celosvětový trend návratu ke kořenům. Reggae se v posledních dvaceti letech stalo celosvětovým symbolem pro marihuanu, podobně jako marihuana pro reggae. Toto spojení ale na Jamajce fungovalo od samého počátku, to jen okolní svět začal akceptovat pravidla rastafariánství o něco později...


Tenor Saw - Ring The Alarm

Reggae v Reportu

"Pokud na Jamajce zmíníte nejstarší tuzemskou lež, že co Čech, to muzikant, nepochodíte. Jamajka je totiž jedinou zemí světa, kde se stal nejvýznamnějším hybatelem vlastní ekonomiky hudební průmysl. Rovnice co Jamajčan, to muzikant, ta platí bez výjimek," stálo v prerexu článku v jednom z loňských předletních čísel magazínu Report, ve kterém jsem zaostřil na problematiku reggae. Zatímco tištěná forma časopisu zanikla, citace Martina Červinky a některé fragmenty, pocházející právě ze zmíněného artiklu, vynikají i nadále. Byly totiž použity při zpracovávání aktuálního článku, který mapuje historii reggae, zde na musicserveru.

Babalet
© facebook interpreta
Úvodní exkurz, představující notně zjednodušené dějiny reggae, poukazuje na pravdivost výroku manažera Švihadla Martina Červinky, že české reggae je asi stejně uvěřitelné, jako kdyby na Jamajce začali hrát cimbálovku v našich krojích. Pro Česko nejspíše není exotičtějšího hudebního žánru. Naštěstí má i exotika mezi tuzemským monopolem na monochrom svůj prostor. Žel bohu není tak prostorný, jaký by si byla zasloužila.

Od Bondyho k Drvotovi

"SSSR se sesere," pravil Bondy. Ještě než se tak stane, napáchá izolace od okolního světa nenávratné škody na kulturních složkách jednotlivých sovětských satelitů. Establishmentu navzdory vznikají v tehdejším Československu na začátku osmdesátých let na punkových, tedy bigbítových, základech budoucí a na několik dekád také jediné hvězdy domácího reggae, kapely Švihadlo a Babalet. Již před nimi se na scéně objevil pražský, původně ryze vokální, později i vokálně-instrumentální projekt Yo Yo Band bratří Tesaříků, jenž se zjevně inspiroval americkou scénou a na soulových základech začal prezentovat své představy o reggae.

Babalet
© facebook interpreta
Podle staromilců se jednalo jen o další přechodnou novou vlnu se starým obsahem, podle inovátorů o životní styl. O proslavení houpavých rytmů a podmanivé basové linky se ve svých písních postarala také celá řada známých jmen - Nahoru po schodišti dolů band, Pražský výběr, Jasná páka/Hudba Praha, Garáž, Jana Kratochvílová. Ve druhé vlně Abraxas, Laura a její tygři, Kaščákovo Bez ladu a skladu nebo postava Romana Holýho, od hřívy až k patě.

Všichni vyjmenovaní dokazovali, že androš nemusí automaticky znamenat máničky, ale i mnohem barevnější projekty.

Reggae se svezlo na popularitě nové vlny, jenže násilná likvidace národního hudebního obrození znamenala, že reggae kapely měly stále větší problém získat zkušebnu, zřizovatele (tedy toho, kdo bude za hudební soubor ručit), přehrávky a kvůli povinné vojenské službě často i spoluhráče. Navíc prakticky neexistovaly prostory, kde by se dalo koncertovat. Různé seance, jamy a následně i opravdové koncerty přesto vykrystalizovaly v první a poslední opravdovou osobnost tuzemského reggae, pražského rastamana a frontmana Babaletu Aleše Drvotu.

Aleš Drvota

"Drvota byl v podstatě dětská duše. Zvlášť v tý hudbě - byl úžasně jednoduchej, takže měl blízko k lidem, který nehledali nějakou složitost, ale spíše se chtěli radostně pohupovat a vznášet," cituji DJ Kayu, který cituje Karla Babuljaka.


Babalet - Kytkový reggae

Od Drvoty k Vincentovi

I na bizarní scéně, jež vznikla mezi fanoušky na víkendových trzích s polskými kazetami, za vlády zatím posledního komunistického prezidenta, se objevil opravdový rastaman. Záhy však následoval nešťastný předvečer Štědrého dne léta Páně 1987. V kristových letech v ten den vypadl Ali Baba Drvota v Budapešti při jízdě automobilem z otevřených dveří.

Švihadlo
© facebook interpreta
Jediným souborem, který po Drvotově odchodu vydržel ctít reggae nejen jako přechodný hudební žánr, ale i jako dlouhodobý životní styl, zůstalo mladoboleslavské Švihadlo. Do toho se na konci osmdesátých let plně zaintegroval jeho budoucí symbol, rastaman Vincent.

"Na Jamajce byl levicovej radikál a oni mu dali na vybranou, že ho buď zastřelej, anebo se odklidí do Prahy či Moskvy," šeptají si dnes pražské domy o příchodu charismatického Vincenta Richardse na scénu. Na scénu, která scénou v pravém slova smyslu vlastně ani není.

"V Česku reggae scéna neexistuje," poodhalil mi vloni svůj náhled na věc Martin Červinka, klávesák Solid Vibes a manažer Švihadla v jedné osobě, a přidal i další postřehy o zákonitostech specifického žánru: "Skoro každá česká kapela po revoluci natočila dvě tři reggae písničky. Bylo to trendy, bylo to in. Jenže když hraješ reggae celej život, tak poznáš, že to hrajou úplně blbě. Nikdo tě totiž na každé normální reggae scéně nebude obdivovat za to, že vymyslíš něco převratně originálního. Originalita jde stranou, důležitý je, co sděluješ. A to se u nás nikdy tak úplně nepochopilo."

Švihadlo

Ve středu 18. května oficiálně vyjde nová deska Švihadla "Času je málo". Jako vůbec první česká kapela se škodovkářský ansámbl rozhodl využít služeb nesmírně zajímavého projektu Pledgemusic.com.


Švihadlo - Zelený list

Od Vincenta ke Cocomanovi

Nikdo pořádně neví, zda do výčtu reggae kapel zahrnout i ty, u kterých na úkor reggae převažuje ska - Sto zvířat, Tleskač, Basta Fidel, Prague Conspiracy, The Chancers nebo Fast Food Orchestra. Nikdo pořádně neví, zda je správné po bok Švihadla řadit i r&b kapely typu United Flavour nebo dubové projekty - kultovní Hypnotix nebo mladší Zion Squad.

Mr. Cocoman
© facebook interpreta
"Reggae scéna u nás ještě nevznikla, a pokud vznikla, tak zanikla společně s Drvotovou smrtí. Od té doby se už nějakých pětadvacet let čeká na někoho, kdo bude takovej českej Peter Fox," naráží Martin Červinka na úspěchy německého dancehallového interpreta. "Seeed zaseli úspěch a Fox ho následně sklidil. Od něj se dalo něco podobnýho očekávat, má v sobě charisma a jedinečnost. Bohužel na naší scéně se dosud nikdo takovej neobjevil, a když objevil, tak nevytrval a raději utekl," popisuje šedá eminence tuzemského reggae příběh praggamuffinové kapely Afrodisiak, do které byly vkládány velké naděje, které se ovšem ztratily ruku v ruce s frontmanovým nákupem letenky do USA.

Vyjma Švihadla a lokálních nadšenců (z nichž za zmínku určitě stojí krumlovští Pub Animals, ústečtí Urragan Andrew nebo karvinský piškotový dancehall SilesiJAH All Stars) prakticky neexistuje žádná jiná česká reggae kapela. Budoucnost ale nemusí být tak temná, jak se na první pohled zdá, a svou zásluhu na tom může mít právě Červinka, který objevil talent mladíčka Mr. Cocomana, který dnes hraje v jeho doprovodné kapele Solid Vibes.


Mr. Cocoman & Dr. Kary - Tak už to bal

Od Cocomana k Šepsovi

Synonymem pro reggae se dredem času stal Bob Marley, respektovanou osobností v tuzemských podmínkách byl jistě i frontman pražského Babaletu Aleš Drvota. Výrazem ryzího bláznovství je pro mnohé víra, že by právě ve stopách Boba a Ali Baby, kteří před téměř třiceti lety dokázali v Česku dostat reggae do širšího povědomí (byť Marley post mortem z východo-německých a maďarských plakátů), měl pokračovat účastník letošní SuperStar Michal Šeps. Ale není bláznovství pro reggae tím vůbec nejsignifikantnějším atributem?

Michal Šeps

V glose Vzkřísí Michal Šeps mrtvé české reggae? vám nabízíme pohled na fenomén letošního ročníku Česko Slovenské SuperStar.


Michal Šeps - No Woman No Cry (Bob Marley cover)

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • ok (ignorand, 13.05.2011 11:48) Reagovat

    tenhle článek má celkem smysl... akorát jako sorry(!), ale dávat pod zmínku o Drvotovi Kytkový reggae s Martinem Tankweyem, to je trochu úlet, ne? :P
    ...co třeba skutečně "drvotovský" starý Babalet?
    www.youtube.com/watch?v=cjOGY6H954E
    www.youtube.com/watch?v=FgAcjPyGZRo

    ..a trochu mě mate ta Červinkova věta, nemá tam má být náhodou: "Skoro každá česká kapela PŘED revoluci natočila dvě tři reggae písničky."?

  • Achjo (Velet, 13.05.2011 13:18) Reagovat

    No mě tam toho teda mate o dost víc a popravdě autor se dost shodil už prvním odstavcem. Když už o reggae musíte psát, nemohl by to psát někdo, kdo tomu alespoň trochu rozumí?

  • Poopravil bych... (Teecha, 13.05.2011 17:24) Reagovat

    1. Rastafariánství nebylo a není převládajícím náboženstvím, oficiální statistiky hovoří většinou o +- 5 %, takže neoficiální si troufnu odhadnout maximálně na 15-20, jinak to tam "válcují" různé formy protestantského křesťanství.
    2. Termínem "hippies patos" autor zbytečně degraduje rastafariánství a nereflektuje štěpení hudební scény a oddělení hudby od náboženství právě v době, kdy přichází modernější formy (dancehall), v nichž se mnoho autorů od náboženské roviny odklání. V tomto případě už je i chybou nazývat žánr reggae...reggae si dodnes zachovalo duchovní rovinu, dancehall částečně také, ale částečně se vydal cestou násilí, rasismu, sexismu a drog (což neznamená, že je to nutně špatně, ale je to prostě už něco jiného).

    Zbytek článku je celkem dobrý, byť se neztotožňuji s myšlenkou neexistence české reggae scény. Sleduji českou reggae scénu, jezdím na reggae akce, poslouchám české reggae, je tu české reggae rádio...pokud česká reggae scéna neexistuje, tak co to tedy sleduji??

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lenny - Weird & Wonderful 8/10
Recenze: Lenny dělá i s druhou deskou "Weird & Wonderful" báječnou reklamu českému popu Nad prvotinou "Hearts" jásala odborná veřejnost, posluchači, a nahrávka dokonce zaujala i v zahraničí. Už jen proto bylo jasné, že vydání té druhé u nás bude znovu provázet velké očekávání. Na "Weird & Wonderful" je... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2020 00:00 v sekci Recenze
3
Lady Gaga & Ariana Grande - Rain On Me 9/10
Video: Lady Gaga se po boku Ariany Grande v písni "Rain On Me" triumfálně vrací na mainstreamový Olymp Lady Gaga si na netrpělivě očekávané album "Chromatica" nemohla vybrat lepší vábničku než duet s Arianou Grande. Proč? Ariana přitáhne mladší ročníky fanoušků, které nezasáhl dvanáct let starý hype kolem "Just Dance" a "Poker... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2020 21:20 v sekci Audio / Video | Video
49
Thom Fröde (Walkmanz) - Jedním z klíčů úspěchu je bejt freak
Rozhovory: Thom Fröde (Walkmanz) - Jedním z klíčů úspěchu je bejt freak Když se řekne Thom Fröde, vybaví si většina fanoušků jeho domovskou kapelu Imodium, pro niž obstarával texty a hlavní vokál. Tu ale před rokem uspal a začal se věnovat jiným věcem - produkci, moderování v rádiu a taky zpívání v... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2020 10:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Pohled do českých hitparád - 20. týden 2020
The Weeknd ani Nik Tendo v českých hitparádách znovu nenašli přemožitele Po skončení nouzového stavu české ulice zase trochu ožily, avšak v hitparádách je tomu naopak. Aktuální kolo patří k těm, které přinesly jen minimum změn. V čele rádiového pořadí vydržel The Weeknd s "Blinding Lights" a v... čtěte zde
Vydáno: 21.05.2020 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
1
Hurts - Voices (lyric video) 8/10
Audio: Hurts slyší v novém singlu "Hlasy" Všemi popovými fanoušky milovaná dvojice Hurts se v albovém formátu naposledy připomněla v roce 2017, kdy do světa vyslala povedenou čtvrtou nahrávku nazvanou "Desire". Novou desku sice ještě neoznámili, vzhledem ke zveřejněnému... čtěte zde
Vydáno: 21.05.2020 10:13 v sekci Audio / Video | Audio
9
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 10/2020 - od Dana Bárty přes Nialla Horana po Westlife (18.03.2020 08:56)
- Československý beat-festival se představí v pražské Lucerně již pošesté (20.02.2020 18:40)
- Fotogalerie: Třetí den Rock For People v obrazech (07.07.2019 21:07)
- Fotogalerie: Skromný olomoucký festival Vlnobytí 2019 v obrazech (01.07.2019 10:02)
- Naživo: Dramaturgie Metronome Festivalu se stále drží zpátky, zvítězila nadčasovost (25.06.2019 00:08)
- Olomouckou Korunní pevnůstku rozezní Vlnobytí 2019 (09.06.2019 11:53)
- I na osmý Banát vyrazí speciální vlaková souprava (22.05.2019 09:37)
- Video: Fast Food Orchestra v klipu k písni "Do Práce!" vybízejí k práci a zároveň k nicnedělání (03.05.2019 18:05)
- Rozhovory: Michal Pavlíček - Rocku nesluší být příliš dokonalý (12.04.2019 10:00)
- Fast Food Orchestra oslaví dvacetiny rekordně dlouhým setem a hosty (27.03.2019 19:07)

ALBUM TÝDNE 21/2020

Lenny
Weird & Wonderful

Nad prvotinou "Hearts" jásala odborná veřejnost, posluchači, a nahrávka dokonce zaujala i v zahraničí. Už jen proto bylo jasné, že vydání té druhé u nás bude znovu provázet velké očekávání. Na "Weird & Wonderful" je nejsympatičtější, že Lenny svůj osobitý rukopis nezapudila a plynule navazuje tam, kde skončila.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 27.05.
Ramirez (USA) (Fléda, Brno)
Pá 29.05.
Alvaro Soler (ESP) (AXA Aréna NTC, Bratislava)
So 30.05.
Korn (USA) (Tipsport Arena, Praha)
Po 01.06.
TR/ST (CAN) (MeetFactory, Praha)
Út 02.06.
Lime Cordiale (AUS) (Café V lese, Praha)
St 10.06.
Wage War (USA) (Futurum Music Bar, Praha)
St 10.06.
Alter Bridge (USA) (A-Park Ledárny Braník, Praha)
Út 16.06.
System Of A Down (USA) (O2 Arena, Praha)
Pá 19.06.
Guns N' Roses (USA) (Letiště Letňany, Praha)
St 24.06.
Aerosmith (USA) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Beyoncé Britney Spears Kryštof Adele Coldplay Rihanna Madonna Sia The Cure Ewa Farna Pokáč The Weeknd AC/DC Marek Ztracený Mandrage Taylor Swift Dua Lipa Nightwish
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver