shop.musicserver.cz
Children Of Bodom, Ensiferum, Machinae Supremacy, hala Folimanka, Praha, 27.4. 2011.

Vražedné vody jezera Bodom se rozlily v Praze

Vydáno: 29.04.2011 00:00 v sekci Naživo - Matěj Bílý | foto: Tereza Váchová

Notně odrostlá dítka od finského jezera Bodom vystoupila po deseti letech v Praze. Poprvé v pozici headlinera a jedné z největších extrémně metalových kapel současnosti. Smrťák, zdobící pravidelně každé album kapely, proběhl vcelku nekompromisně halou Folimanka. Měl ale skutečně dokonale nabroušenou kosu?

Live: Children Of Bodom

support: Ensiferum, Machinae Supremacy
místo: hala Folimanka, Praha
datum: 27. dubna 2011
Setlist: Not My Funeral, Bodom Beach Terror, Needled 24/7, Shovel Knockout, Roadtrip To Hell and Back, In Your Face, Living Dead Beat, Children Of Bodom, Hate Me!, Blooddrunk, Angels Don't Kill, Follow the Reaper, Downfall, Was It Worth It?, Hate Crew Deathroll

Children Of Bodom jsou v současném metalu obrovským pojmem. Jejich tvorba dokáže podchytit široké spektrum fanoušků. Finové si podmaňují méně extrémní posluchače silným důrazem na melodickou stránku, přitom však songy neztrácejí death/black/thrashový feeling a dravost. Mozek kapely, vokalista a kytarista v jedné osobě Alexi Laiho, má pro mnoho dam neodolatelné charisma a zároveň svůj nástroj ovládá fakticky stylem virtuóza. Není tajemstvím, že absolvoval konzervatoř. Kombinace těchto faktorů udělala během patnácti let z finských mladíčků metalové bohy.

Children Of Bodom, Praha, 27. dubna 2011
© Tereza Váchová
Bohužel české publikum mělo doposud jen pár možností vidět Children Of Bodom živě. Před deseti lety pouze předskakovali legendě Primal Fear. Následovala dvě festivalová vystoupení na Masters Of Rock a Brutal Assault, přičemž druhé jmenované zanechalo loni silnou pachuť v ústech. Kosou tehdy nemával Smrťák, ale pan zvukař a Laihovu partu nemilosrdně popravil. Není tedy divu, že zájem o první regulérní koncert Children Of Bodom v Česku byl obrovský a pořádající agentura Pragokoncert již několik měsíců předem musela akci přesunout z KC Vltavská do haly Folimanka. Nepochybně to byl správný tah. Basketbalová hala bohatě stačila kapacitou a nezaznamenal jsem zásadnější fronty či tlačenice. Příjemní byli i místní securitas.

Večer zahájila poměrně neznámá švédská parta Machinae Supremacy. Vcelku standardní, nikterak nevybočující moderní rock/metal podpořený samply. Objektivně Švédové předvedli živelný set s celkem kvalitním zvukem a zaznamenali mocný aplaus značné části zaplňující se haly. Kapela by mohla do budoucna zauvažovat nad možností nahradit klávesové samply hráčem z masa a kostí. Nejedná se o žádné nehratelné eskapády a další živý element by jejich hudbě prospěl.

Children Of Bodom, Praha, 27. dubna 2011
© Tereza Váchová
Následující finští pohané Ensiferum jsou českému publiku známí dostatečně, o čemž svědčilo i vyvolávání kapely před začátkem setu. Do půl těla svlečení pomalovaní válečníci v čele s Markusem Toivonenem a v doprovodu sličné klávesistky spustili o poznání rychlejší set než jejich západní sousedé. V rámci pagan metalu patří Ensiferum zajisté k tomu lepšímu a poměrně slušně ovládají své nástroje. V tomto ohledu je nutné vyzdvihnout baskytaristu Samiho Hinkku, který se svou šestistrunnou basou předvádí parádní kousky. Bohužel jeho úsilí mnohdy zaniká v celkovém konceptu nazvučení kapely. Další devizou je pak přesný bubeník Janne Parviainen, známý rovněž z Waltari. U publika zabíraly především svižnější vály jako "Athi" či "Into Battle". Finům hala svědčila více než velké pódium na loňském Brutal Assaultu a sklidili zasloužený úspěch.

Při prvním hrábnutí do basových a kytarových strun techniků připravujících nástroje pro hlavní hvězdy večera se nebezpečně objevily vzpomínky na zvukový průšvih na výše uvedeném festivalu. Zboostrovaná basa připomínala spíše startující motorku a kytary se nořily do hlubokých basových vod. Poté se nad pódiem rozezvučel "zlověstný vítr" a začal si pohrávat s plátny evokujícími aktuální desku "Relentless Reckless Forever". Na stage přiběhl Laiho a značná část slečen upadla do transu. Bohužel první tóny skladby "Not My Funeral!" takto přesvědčivé nebyly.

Children Of Bodom, Praha, 27. dubna 2011
© Tereza Váchová
Zvuk se naštěstí brzy srovnal do plně poslouchatelných kolejí, přesto bych se u něj zastavil. Children Of Bodom jsou kapela stojící na kytarových a klávesových melodiích. Bohužel koncept živého nazvučení je spíše basový a ostře kontrastuje s křišťálovou produkcí především poslední desky. Ano, má to, jak se říká, "koule", avšak ony kytarové kudrlinky, které notně koření Alexiho hru, mnohdy zanikají. Nejlepší ukázkou tohoto večera byla v tomto ohledu skladba "Follow The Reaper". Přes tuto zvukovou nedokonalost předvedli Children Of Bodom solidní výkon. Laiho se tentokrát více než na své pověstné "fuckování" soustředil na hru a celá kapela šlapala jako dobře namazaný stroj. V průběhu setu zazněl průřez kariérou, nebylo opomenuto žádné album. Možná zamrzí absence hitů z prvních desek jako "Lake Bodom" či "Warhearts".

Podtrženo sečteno, fanoušci Children Of Bodom mohli odcházet domů spokojeni. K dokonalé koncertní extázi však chyběl krůček v podobě nazvučení, které by nechalo naplno vyniknout technickým finesám a sólovým soubojům Laiha s klávesovým mágem Jannem Warmannem. Pověstný Sekáč od jezera Bodom tedy tentokrát naostřil svou kosu do té míry, že dokázala způsobit těžká zranění, ale zabíjela pouze slabší jedince.

NÁZORY
  • Zvuk (Pavel, 29.04.2011 07:09) Reagovat

    Na koncert jsem se těšil měsíce dopředu. K saotné show prakticky nemámnámitek... ale vzhledem k tomu, že jsme navštívil několik edsítek koncertů podobného charakteru, musím se slzou konstatovat, že zvuk nebyl přijatelný, ale totálně zmršený. Vystřídal jsem několik pozic - tribuna, to byla kapitola sama pro sebe.. dole u chodiště, budiž, ale nic vidět, nejlepší pozice a dalo by se i říct s potenciálně nejlepším zvukem měla být v prostoru, kde bylo občerstvení. Vylezl jsem si na vyvýšené místo cca 1 m nad zemí a hrůza děs. Každá písnička měla úplně jïný zvuk... nástupry horzné. Co mě ale s*o nejvíc bylo to, že kapela podobného charakteru má nakopávattzv od koulí, ale když se během Hate me! normálním hlasem bavím s kolegou, tak bude asi něco špatně. Zkrátka zvukař zklamal na celé čáře. vzhledem k tomu, že jsem koukal na fota z jiných akcích, dalo by se říct, že Cob jednou asi jedno z těch větších tour po větších klubech a menších halách... jestli to je takhle všued, tak to potěš..

  • zvuk (Matěj Bílý, 29.04.2011 10:18) Reagovat

    Já stál nejdřív u výlezu na tribunu, pak jsem rychle prchnul ke zvukaři, kde jsem stál po celý zbytek setu. Ano, nebylo to takové jako bych si představoval a jaké by to mělo být u kapely formátu CHoB. Jen bych si dovolil nesouhlasit, že je to chyba zvukařů. V tomto případě bych vinil jednoznačně kapelu samotnou.
    1) Kytary jsou strašně nabasované. Vhodné možná na brutal death, nikoliv na jakoukoliv progresivnější hudbu.
    2) Kopáky. Uplně si nejsem jistý, že Raatikainen hraje na trigger. Mám pocit, že spíše ne (čemuž by odpovídal i druhý kopák na ozdobu, jelikož ve skutečnosti hrál na dvojšlapku). z oho vyplývá nutnost vytáhnout kopáky tak, aby byly slyšet i v rychlých pasážích, kde se ztrácí dynamika. Navíc zvuk triggeru nemusí být tak nabsaovaný a do tohoto typu metalu prosté sedí víc, minimálně živě.
    Prostě CHoB byli nazvučení na úplně jiný styl, než hrají. Nadruhou stranu, rozumět bylo vesměs všemu, takže pořád poslouchatelné.

  • to: Matěj Bílý (Pavel, 29.04.2011 16:21) Reagovat

    Raatikainen trigery nepoužívá, zrovna dnes jsem s ním četl rozhovory. Co se týče saotného set upu nástrjů, tak na tom asi něco pravdy bude. Nicéně vše je o komunikaci, hráči prakticky nemají možnost reflektovat na výstup z hlavního PA, od toho tam je v jejich případě hluchý zvukař...:( Jinak opauji, že koncert parádní!

    • Re: to: Matěj Bílý (Matěj Bílý, 29.04.2011 16:39) Reagovat

      Jsem si to s těma triggerama myslel.
      Tam jde spíš o to, že když si nastaví takhle nabasovaně kytarové zesilovače (a to je v čistě režii muzikantů samotných) a pošlou to takhle zahuhlaně zvukaři, tan nemá moc šanci s tím cokoliv vykouzlit, kdyby se postavil na hlavu. Já mám spíš pocit, že zvukař odvedl ještě dost solidní práci. Stál jsem přímo za ním a jak říkám, rozumět bylo všemu. Když jsem slyšel, jak technici zvučí kytary, začal jsem tušit průšvih...


  • Dojmy (Bára, 29.04.2011 18:05) Reagovat

    Jak už napsal Pavel, natěšenost na koncert byla obrovská a co se týče setlistu a atmosféry, nemělo to chybu. Na CoB bylo vidět, že si to užívají, což se také odrazilo na atmosféře nejen v kotli. Co se týče zvuku, kapela pořád nenarazila na schopného zvukaře, který by dokázal minimálně dobře ozvučit jak Janneho klávesy, tak Alexiho basu, což je obrovská škoda, protože tvorba CoB se soustřeďuje právě na drobné detaily a kudrlinky, které by měli být slyšet. Když už ale není slyšet ani Alexiho scream, to je s prominutím na po*rání.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Emeli Sandé - How Were We To Know 8/10
Recenze: Emeli Sandé na desce "How Were We To Know" kraluje svým úchvatným hlasem Album "How Were We To Know" je v diskografii Emeli Sandé už pátým v pořadí, z většiny se drží zpěvaččina osvědčeného rukopisu a nijak výrazně nezatřáslo hitparádami. Proč o něm tedy psát? Protože obsahuje výborné písně v... čtěte zde
Vydáno: 11.12.2023 00:00 v sekci Recenze
0
Tata Bojs, Divadlo Archa, Praha, 7.12.2023
Naživo: Jak se Tata Bojs loučili s Divadlem Archa Zatímco loni v těchto prostorách Tata Bojs zavzpomínali na album "Kluci kde ste?" a loučili se s klávesákem Jurou Hradilem, kterého posléze nahradil Matěj Belko, letos dávali sbohem přímo Arše. Ne té Noemově, ale pražské. A... čtěte zde
Vydáno: 10.12.2023 12:45 v sekci Naživo
0
Mark Lanegan - Zpívej pozpátku a plač 10/10
Hudba v tisku: Mark Lanegan je v syrové autobiografii "Zpívej pozpátku a plač" krutý k sobě i ke čtenáři Mark Lanegan vždy bude patřit mezi nejvýraznější hlasy grunge. Kariéru si vybudoval se Screaming Trees, zároveň si ale prošlapával i sólovou cestu - a ta mu vynesla ještě více slávy. Jeho život ovšem provázela spousta démonů,... čtěte zde
Vydáno: 10.12.2023 09:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
0
Martin Zeller (Cocotte Minute) - Plán byl udělat nějakej svatokrádežnej cover
Rozhovory: Martin Zeller (Cocotte Minute) - Plán byl udělat nějakej svatokrádežnej cover Cocotte Minute mají venku EP "Zllá láska", které obsahuje tři novinky. Kromě autorských písní "Řeka" a "Černý šaty" je v tracklistu taky cover hitu "Milujem se čím dál víc" od Petra Kotvalda. O tom, jak fanoušci kontroverzní song... čtěte zde
Vydáno: 09.12.2023 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
The Prodigy, Sportovní hala Fortuna, Praha, 7.12.2023
Naživo: The Prodigy v Praze své umění rozmělnili, vzpomínka na Keitha Flinta mohla být emotivnější Když se po smrti Keitha Flinta tvrdě elektronická formace vrátila na scénu s turné nazvaným "Army Of The Ants", vypadalo to, že by do Prahy mohla přijet snad už i s novou, takto nazvanou deskou. Ta se ale zatím nekoná, a tak byla... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2023 17:15 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Zesnulý Alexi Laiho zdraví ze záhrobí: Bodom After Midnight představují "Paint The Sky With Blood" (03.04.2021 18:21)
- Zemřel Alexi Laiho. Frontmanovi Children of Bodom bylo 41 let (04.01.2021 19:02)
- Nové desky 27/2020 - od Mikea Shinody přes Floexe po PVRIS (15.07.2020 08:00)
- Naživo: Čtyřiadvacátý Brutal Assault začal v dešti i plamenech (13.08.2019 08:30)
- Fotogalerie: Brutal Assault v obrazech - den první (12.08.2019 15:28)
- Publicistika: 4 x 5 koncertů, které nevynechat na 24. ročníku festivalu Brutal Assault (07.08.2019 08:00)
- Nové desky 11/2019 - od Dido přes Foals po Sigrid (13.03.2019 06:51)
- Na soupisku Brutal Assaultu přibyli třeba Voivod. A navrch jedna kauza (10.01.2019 15:25)
- Naživo: Příliš krátké a rutinní setnutí smrťákovou kosou (28.10.2015 16:41)
- Children Of Bodom přivezou smrťáka do Brna (21.10.2015 08:26)

ALBUM TÝDNE 50/2023

Emeli Sandé
How Were We To Know

Album "How Were We To Know" je v diskografii Emeli Sandé už pátým v pořadí, z většiny se drží zpěvaččina osvědčeného rukopisu a nijak výrazně nezatřáslo hitparádami. Proč o něm tedy psát? Protože obsahuje výborné písně v podání umělkyně se strhujícím vokálem, které jen tak nezestárnou.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 16.12.
Bryan Adams (CAN) (O2 arena, Praha)
Út 19.12.
Tři sestry (CZ) / Horkýže Slíže (SK) (O2 Arena, Praha)
Út 16.01.
Marika Gombitová (SK) (O2 Arena, Praha)
Pá 19.01.
Divokej Bill (CZ) (O2 Arena, Praha)
Ne 28.01.
Slowdive (UK) (Divadlo Archa, Praha)
Út 30.01.
Marika Gombitová (SK) (O2 Arena, Praha)
Út 06.02.
Pocta Haně Zagorové (O2 Arena, Praha)
Čt 08.02.
Cobrah (SWE) (Fuchs2, Praha)
Pá 16.02.
Nothing But Thieves (UK) (Forum Karlín, Praha)
So 17.02.
Black Foxxes (UK) (Chapeau Rouge, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Vladimír Mišík Prince Justin Bieber Viktor Sheen Lucie Vondráčková Taylor Swift Madonna The Beatles Kryštof Ben Cristovao Ewa Farna Lady Gaga AC/DC Adele Milly Honsová Burian Like She Sia Barbara Haščáková
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2023 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2022 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu