Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Bárta krade písním duši, i když elegantně

Vydáno: 03.12.2010 05:00 v sekci Recenze - Radek Londin

Dan Bárta vybral dvanáctku svých oblíbených písní a nazpíval jejich akusticky laděné coververze. Doprovází ho jako obvykle zkušené jazzové Robert Balzar Trio. Původní verze písní známe například od The Police, Jamiroquai, Simply Red, Björk, Led Zeppelin, AC/DC nebo Joni Mitchell, ty nové se ale ne vždy povedly.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
5/10

Dan Bárta & Robert Balzar Trio - Theyories

Vydáno: 23.10.2010
Celkový čas: 58:09

Skladby: Spirits In The Material World, Brother Wolf & Sister Moon, Too Young To Die, Someday In My Life, Isobel, No Quarter, Beating Around The Bush, Even After All, Slow Car To China, Last Chance Lost, Fool Of Me, O Maria O Felix Puerpera

Vydavatel: Ansambl

Coververze jsou velice vděčným hudebním tématem. Existuje ale riziko, že milovníci originálů odmítnou nově nabídnuté souvislosti. Ačkoli hned několik zde přezpívaných interpretů patří mezi mé oblíbence, na zásadní předělání jsem se spíše těšil. Dan Bárta s ansámblem elegantně a snad až příliš nekonfliktně přepracovali hudební stránku písní. Horší však je, že mnohdy dost necitlivě pozměnili jejich náladu. Skladby tak možná mají atmosféru, ale jejich emocionální svět je někdy rozporuplný, jindy mdlý.

Mezi povedenější kusy patři ty, kde původní interpret nevstupoval na osobnější rovinu. Poselství "Spirits In The Material World" od Police se rytmicky drží originálu a hrátky Bárty s hlasovými efekty v druhé polovině smysl písně ještě vtipně "oduševňují". Stejným potěšením je poslouchat start-stop rytmiku v "Too Young To Die", kde swingující spodky spolu s rozjetým Bártou posunují funkovost originálu od Jamiroquai na další level.

Zdařila se také "No Quarter" v originále od Zeppelinů. Silný harmonický motiv si zde udržel majestátnost i vzdušnost - kapela i s Bártou zvolí ve střední části kratší mezihru, následně se moudře vrátí k valivé mantře. Výsledný kus je hudebně komplexnější a přitom se v tom správném smyslu drží jádra písně. AC/DC jsou velice vděčný materiál k akustičtějšímu a klidnějšímu předělání, jak dokazují časté folkové covery. Zdejší "Beatin Around The Bush" to jen potvrzuje.

Jenže zbytek - snad až na středověkou lidovou "Omaria O Felix Puerpera", která je mimo kategorie - zanechává smíšené pocity. V nich zůstává Bárta sice technicky precizním interpretem, ale potěšení nad vlastním muzikanstvím často přebíjí prožitek. Týká se to hlavně balad, které jednou trochu přesladí ("Brother Wolf, Sister Moon" od The Cult), jindy snad až příliš odzívá ("Someday In My Life" od Simply Red).

Bárta jako by se bál brát písně osobně, v čemž mu pomáhá pro mne trochu nepochopitelné převedení hned několika textů z první do třetí osoby. Smysl to může mít v "Isobel" od Björk - Bárta by zpíval, že je Isobel (i když ono "jmenuji se Isobel" je i v originále silně metaforické). Zrychlená a swingová "Isobel" bez charakteristického severského prostoru - a s hlasovými přemety na místě původních bublajících emocí - vyznívá jako povzbuzující šálek ve vaší oblíbené kavárně... na který už si ale zítra nevzpomenete.

Doslova vraždu provedl Bárta na hluboce osobní písni "Fool Of Me" od Me'Shell Ndegéocello. Ta je v originále jednou z nejvíce srdce svírajících a hořkých písní současné pop music. Jenže u Bárty už to není "fool of me" ale nezaujaté "fool of her" včetně uvolněného zpěvu se spoustou kudrlinek!? Když to kapela rozjede ve vysokém tempu a Bárta začne takřka euforicky poletovat ve výškách, dílo zkázy je dokonáno. Ví vůbec, jaký text zpívá? Je to možná zábavné, ale jen když neznáte procítěnou sílu originálu. Přitom Bárta umí smutně a pomalu. Experimentovat s formou písně ano, ale s její podstatou?

Například jedna z nejznámějších současných jazzových zpěvaček Cassandra Wilson má na každé své desce nějaké popové coververze. Rozdíl v jejím přístupu ve srovnání s Bártou je, že si opravdu pečlivě vybírá kusy, z nichž buď evidentně, nebo v silném spodním proudu tryská blues - její specialita. V tomto duchu tyto melodie také odzpívá a dá jim s přispěním kapely hloubku, kterou původní popové pojetí nemohlo nabídnout. Bárta oproti tomu prostě vybral své oblíbené písničky a využil je pouze jako odrazový můstek k jamování s kapelou. Překvapilo mě, jak málo pokory projevil k jejich duši.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • tak (Ax, 03.12.2010 10:51) Reagovat

    Velice slušně napsaná recenze, v obou významech toho slova.
    Dlužno (a smutno) mi říct, že takto na mě působí většina Bártovy tvorby v době po Alici...a to nejsem rozhodně zarytý rocker. Nicméně jeho (?) texty v Alici měli co říct. Nyní jsou to jen pěkná slovní spojení co hezky zní a udělají nějakou tu náladu.
    Vokální kudrlinky a jazzově postupy (bez jazzového timingu ale!) dělají pro mě jeho hudbu bohužel bezduchou, respektivě postrádající další rozměr sdělení.

    • Re: tak (Rodrigo, 05.12.2010 00:36) Reagovat

      Takhle přísně bych Bártu určitě nesoudil. Illustratosféra i jeho další původní tvorba patří k tomu nejlepšímu, co tady za posledních deset let vzniklo. Tahle poslední deska mi ale taky moc nesedla.

    • Re: tak (Panda, 07.12.2010 16:34) Reagovat

      Proč si čím dál víc myslím, že se proti Bártovi vytvořila skupina lidí, kteří mu nemůžou zapomenout, že Alice už neexistuje a že Bárta se naučil pořádně zpívat a proto všude do všech diskuzí píší pořád a znovu to samé? V Alici zpíval jako mladý rocker. A texty se okolo toho plus mínus točily, ovšem nijak výrazně. Teď Bárta píše texty zvukovamalebné ukazující jeho práci s češtinou, které MAJÍ SVÉ VÝZNAMY, pokud ovšem člověk umí vnímat - i když tedy kritizovat u desky coververzí jeho texty? Nechápu. A co se týče zpěvu - Bárta je jedním z nejlepších zpěváků u nás, co se týče techniky, cítění a výrazu, kterého u nás máme. Má svůj styl, který je navíc "muzikantský". Upřímně - díky za to, že se naučil zpívat a zdokonalovat se. Ono totiž stárnout a být pořád tvrdý stejný rocker, je absurdní, a funguje to leda v ČR, nikoliv v zahraničí (viz. Visací Zámek a podobné kapely, které se za celou dobu existence nenaučily hrát a nedokázaly hudebně udělat krok stranou ze svého malého rybníčku), kde praví hudebníci "zrají".

  • pan zadumaný (dzany, 03.12.2010 13:08) Reagovat

    protože dáda bárta těžko může dát něčemu hloubku, tak maximálně klišovitý facelift zadumaného mudrlanta. ty jeho pózy jsou přece úplně neuvěřitelný-myslím že je coby komik nepřekonatelný. ale co já vím, možná to funguje na holky...


  • Svata pravda (Tupolev, 04.12.2010 09:15) Reagovat

    Jsem potesen kvalitou recenze. Po dlouhe dobe pohled, ktery bez adorace nebo nenavisti pohlizi na Album.
    Formulace "potěšení nad vlastním muzikanstvím často přebíjí prožitek" by se mela vytesat v centralach organizaci, ktere poradaji ruzne hudebni ankety. Pak by tam jiste okamzite zavedli novou kategorii "hlasovy ONAN roku" a tu by mel zmiňovaný interpret kazdorocne vyhravat. Zpevak roku je jina kategorie a tam on nepatri - zpevak a pisne maji vypravet pribehy, coz DB evidentne nechape.
    Jakub Smolik je proti nemu Leonard Cohen.
    Bylo by skvele, kdyby DB dokazal spojit techniku s vypravenim, ale obavam se, ze pokud bude fungovat jako dalsi clen jazzoveho tria, nestane se to. Zatimco Sting vyuzil takovou muzikantskou ligu ve prospech svuj a prospech pisnicek, tay je to obracene.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Charlie Cunningham, NOD, Praha, 17.10.2019
Naživo: Charlie Cunningham předvedl v NODu jemné písničkářství Britský zpěvák Charlie Cunningham už o sobě dal vědět v roce 2017 prvotinou "Lines". Letos na ni navázal ještě nástupcem "Permanent Way". S tím se nejprve v létě předvedl na Colours Of Ostrava, ti stejní pořadatelé ho pak o tři... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 21:51 v sekci Naživo
0
Nick Cave and The Bad Seeds - Ghosteen 9/10
Recenze: Světlo v temném lese: Nick Cave se na albu "Ghosteen" obrací k síle příběhů Náhlé oznámení ve zpěvákově newsletteru ukončilo čekání na novou desku Nicka Cavea a jeho The Bad Seeds. Nahrávka "Ghosteen" je po dlouhé době opět dvojalbem, koncepčně rozděleným na osm kratších celků (děti) a dva delší... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2019 08:45 v sekci Recenze
9
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+ Půlka října bude patřit rocku, hip-hopu a částečně i klasické hudbě. Můžete se těšit na Mňágu a Žďorp, anglické Elbow, navrátivší se Lil' Kim, vídeňského Jonase Kaufmanna, zremixovaného Floexe, slovenské Nocadeň, rappera... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2019 06:47 v sekci Novinky | Nové desky
0
Static-X, MeetFactory, Praha, 14.10.2019
Naživo: Static-X s novým frontmanem v Praze vyučovali evil disco Kultovní nu-metalová formace Static-X to měla úmrtím svého charismatického frontmana Wayna Statica spočítané. Zbylým členům se ale letos podařilo najít víc než důstojnou náhradu, a tak vyrazili na vzpomínkové turné. Spolu s nimi... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 19:21 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 40. týden 2019
Karel Gott dál vládne. V albovém žebříčku má už dvaadvacet desek Minule patnáct, teď dvaadvacet. Počet alb Karla Gotta, která se dostala do první stovky českého žebříčku, se oproti předešlému týdnu ještě zvýšil. V čele zůstává letošní výběr "80/80 největší hity 1964-2019". Ani v... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 15:59 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Druhý den Colours v zajetí domácí scény na fotografiích (19.07.2019 13:17)
- Naživo: Jamiroquai si napravili reputaci z Colours Of Ostrava: roztančili O2 arenu (26.05.2019 12:23)
- Jamiroquai si do Prahy přiveze posilu. Jeho speciálním hostem bude Afrika Bambaataa (24.05.2019 11:23)
- Jamiroquai se vrací do Prahy. V květnu zahrají v O2 areně (04.12.2018 12:19)
- Nové desky 48/2018 - od Clean Bandit přes The 1975 po Alessiu Caru (04.12.2018 11:40)
- Recenze: Svartanatt na "Starry Eagle Eye" hrají hard rock par exellence, made in Sweden (29.08.2018 16:49)
- Naživo: Robert Plant & The Sensational Shape Shifters si do sbírky trofejí přidali i Pardubice (01.08.2018 23:07)
- Naživo: Prvnímu dni Metronome Festivalu vévodili mimo Massive Attack také skvělí Sexy Dancers (24.06.2018 09:51)
- Zaprášenosti: Jamiroquai - Emergency On Planet Earth (14.06.2018 17:10)
- Recenze: Když Led Zeppelin potkají stoner rock: Greynbownes (23.05.2018 11:00)

ALBUM TÝDNE 41/2019

Opeth
In cauda venenum

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 21.10.
Lucky Chops (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 22.10.
Richard Müller, Michael Kocáb a Ondřej Soukup (Forum Karlín, Praha)
St 23.10.
BE27: Tangerine Dream (DE) (Roxy, Praha)
St 23.10.
Ghost-Note (USA) (Metro Music Bar, Brno)
Čt 24.10.
Jesca Hoop (USA) (Café V lese, Praha)
Čt 24.10.
BE27: Manon Meurt + Luvver (SK) (Roxy, Praha)
Čt 24.10.
Patax (ESP) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 25.10.
Anomalie (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 25.10.
BE27: Rebekah (UK) (Roxy, Praha)
Pá 25.10.
BE27: Skepta (UK) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Karel Gott Kryštof Lady Gaga Blood Red Shoes Armand Van Helden Jonas Blue Ready Kirken 11 Fingers Records Inna Thomas Dybdahl New Kids On The Block Jaga Jazzist Hellyeah Wanastowi Vjecy Kool And The Gang Radio 4 Ringo Deathstarr Highly Suspect Walk On Fire The Cure
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver