Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Jana Kirschner - Další desku si vydám sama

Jana Kirschner - Další desku si vydám sama

Vydáno: 24.06.2010 05:00 v sekci Rozhovory - Honza Průša

Jana Kirschner příjemně překvapila svým odvážným a také vynikajícím albem "Krajina Rovina". Během rozhovoru jsme se ale často vraceli i k předešlé desce "Shine", která nenaplnila ambiciózní plány vydavatele a nestala se světovou nahrávkou. Kde se stala chyba? A kam Jana směřuje teď? Dozvíte se v rozhovoru.

SDÍLET:    

Jana Kirschner
© Ondřej Pýcha
Tvoje nová deska "Krajina Rovina" je úplně jiná než věci, které jsi doteď dělala, je hodně překvapující. Máš ráda překvapení? Nebo se nechceš pohybovat na jednom místě?

Asi to druhé. Měla jsem pocit, že pro mě samotnou přišel okamžik k posunu k dospělejší tvorbě. Ale bylo velmi těžké najít někoho, s kým bych něco takového udělala. Na Slovensku a v Česku jsem spolupracovala s mnoha producenty, takže jsem začala hledat... nebo vlastně jsem ani hledat nezačala. Naštěstí se ke mně dostal producent, který byl to pravé, co jsem v té chvíli potřebovala.

Předchozí "Shine" byla celá v angličtině. Při jejím vydání jsi měla ambice s ní uspět za hranicemi, což se nakonec úplně nepodařilo.

Celá ta story je taková nešťastná. Na začátku si mě vybrali (myšleno vydavatel, pozn. redakce) a našli na základě mých demo nahrávek, které byly úplně nejobyčejnější na světě. Řekli, že já jsem ten talent z východní Evropy, do kterého chtějí investovat peníze. Tak jsem odjela do Londýna, začala jsem pracovat s producentem (Ross Cullum, pozn. redakce), kterého mi přidělili. Myslím, že to byla velmi dobrá volba, akorát pracoval velmi, velmi lehkým tempem. Trvalo dlouho, než jsme ten materiál dali dohromady. Přinesla jsem velmi mnoho písniček, on vybral asi patnáct, na nichž jsme potom dělali, ale jenom ta předpříprava trvala rok a půl. Absurdní na tom příběhu je, že ta firma, světová pobočka Universalu, do toho investovala obrovské peníze. Bydlela jsem v krásném bytě v Chelsea, zaplatili mi producenta, měla jsem tam full service.

Co se pak zvrtlo?

Všichni byli napřed nadšení z toho, jak to zní, ale pak nám udělali ještě nějaké produkční změny. Úplně vyhodili dechy, zrušili některé vokály. My jsme se přizpůsobovali a přizpůsobovali a v momentě, když jsem měla pocit, že přichází ta lehká etapa, protože deska je na světě, přišla ta nejtěžší - dvouleté čekání. Pořád mi říkali - teď už to vyjde, teď už to opravdu vyjde, vyjde to za dva měsíce... Pak přišli s tím, že to vydáme nejdřív na Slovensku a v Česku a to už jsem si říkala - tahle deska nebyla dělaná pro náš, ale pro světový trh. Když to tady vyšlo, měli jsme dobré recenze, všechno bylo fajn, ale jim to bylo málo. Řekli, že to nejdřív zkusí v dalších evropských zemích, a tak jsem odjela do Skandinávie. Tam jsem odehrála showcases, prezentovala jsem album novinářům, opět jsme měli pozitivní reakce. Nakonec přibylo ještě Japonsko. Nějaká slečna na Universalu se rozhodla, že to tam bude prodávat, a bez jakékoliv reklamy prodala asi 4 500 desek. Bylo strašně zajímavé sledovat to nadšení. Vyjde to v patnácti zemích Evropy. V Řecku, Portugalsku, Španělsku... Za měsíc o této zprávě nikdo nevěděl. Pořád se to měnilo a absurdní je, že do toho investovali obrovské peníze, mezitím celá má kariéra v Česku a na Slovensku šla pomalu dolů a oni to nakonec vůbec nedotáhli do konce. Je to nepochopitelné. Člověk by si myslel, že to jsou lidé, kteří mají promyšlený business a opravdu vědí, co dělají.

Jana Kirschner
© Ondřej Pýcha
"Shine" tedy byla, co se jejího výsledného zvuku a produkce týká, názorem firmy, kdežto "Krajina Rovina" vychází z tebe.

Ano. Ale neřekla bych, že "Shine" bylo něco proti mně. Určitě ne. Já jsem v té době otevřeně přiznávala, že jsem poslouchala hodně věcí, které zněly podobně. Třeba Norah Jones nebo starou Arethu Franklin a Carol King. Mně se líbilo, co se s tou deskou dělalo, jen jsem tam neměla žádné slovo. To bylo úplně mimo mou kompetenci. Vše bylo na producentovi, který byl celou dobu na mé straně a bojoval o některé věci s firmou, například o tu dechovou sekci, která by z té desky dělala úplně jinou nahrávku. Ale oni ji vyhodili v posledním stádiu masterování. Prostě řekli, že tam nebude. To byly takové zvláštní okamžiky, ale i tak mám "Shine" ráda a myslím si, že je super, ale oproti této desce je mnohem víc vyleštěná. "Krajina Rovina" je to, co je mi možná přirozenější.

Jana Kirschner

Jana Kirschner
Zúčastnila se soutěže Miss Slovakia, kde skončila na 5. místě. Poté, v roce 1996, vydala své debutové album "Jana Kirschner" a v následujícím roce se stává Objevem roku v Cenách Hudební akademie. S dalším albem "V cudzom meste" se prosadila v Česku, kde se představila i jako support v rámci turné skupiny Lucie. Následovaly desky "Pelikán", "Veci čo sa dejů" a anglická "Shine", spolupráce s Robertem Kodymem i dvojicí Hapka & Horáček, sbírání Zlatých slavíků i dalších ocenění. Právě teď vydává album "Krajina Rovina", na němž se Jana Kirschner vrací ke slovenštině a na hudbu se dívá zase z nového úhlu.

"Shine" byla nahrávaná pro evropský trh, kde tedy nakonec vůbec nevyšla. Pro koho jsi dělala tu desku teď?

Po tom neúspěchu "Shine" se vztahy s firmou samozřejmě narušily, protože všichni od toho čekali hlavně hodně peněz. Já jsem po "Shine" chtěla odejít z firmy. V Londýně jsme hráli koncerty v malých klubech a tam za mnou párkrát přišli i lidé z malých labelů, které to zajímalo a chtěli o tom vědět víc. Ale když zjistili, že mám s firmou Universal smlouvu na tři desky, tak poděkovali a tím to skončilo.Takže jsem si řekla, posilněná těmi zážitky z Londýna, že možná velký label není ta správná cesta. Vždy mě spíš zajímalo hrát v klubech, dělat svou hudbu a mít svobodu. Když jsem přijela domů, chtěla jsem založit vlastní label a odejít od firmy Universal. Jenže oni mi řekli, že to absolutně není možné, vzhledem k tomu, kolik peněz investovali do "Shine", a že pro ně musím udělat ještě jednu desku. Takže toto by měla být a je ta poslední deska.

Když ji poslouchám, tak bych řekl, žes ji nahrála hlavně pro sebe. Je z ní cítit, kdo je opravdu Jana Kirschner, řekl bych, že ses na ní našla.

Určitě. Bylo to zvláštní, protože já jsem si producenta (Eddie Stevens, pozn. redakce) vlastně nevybrala, on si vybral mne. Skupina Lavagance s ním pracovala loni v květnu, našli ho na MySpace.com a při té příležitosti mu dali mou desku “Shine”. On mi poslal e-mail a před nahráváním jsme se potkali asi jen třikrát. Ale přesto můžu říct, že okamžitě vycítil mou energii. Byl to obrovský risk. V životě neviděl mou kapelu, vůbec nevěděl, do čeho jde, a na pět dní přijel na Moravu, kde jsme to nahráli. Během nahrávání se mě ptal: Jak jsi věděla že to bude fungovat? Vždyť jsi neměla nic v rukou, nevěděla jsi, jak dělám. Já jsem dokonce ani nevěděla, že byl spoluautor největších hitů Moloka nebo Freak Power. Byla to taková životní zkouška, ale z těch třech setkání jsem cítila, že je to člověk, který mi velmi rozumí, a o to právě šlo. Dala jsem mu své demo nahrávky ze své kuchyně a on přesně dodržel intimitu, která na nich byla. Zpěvy jsou často nahrané na první take. Nestříhalo se, neleštilo se, ale přesto je tam obrovský kus odvedené práce.

Jana Kirschner
© Ondřej Pýcha
Ta deska je hodně intimní a smutná, hodně o lásce, ale hlavně v tom smyslu, jak láska bolí, jak je krutá.

Je to tak. Slovenská deska mi vychází po sedmi letech a za tu dobu se toho hodně stalo. Člověk nasbírá hodně příběhů. Muzikantský život je hodně intenzivní, pořád jsme někde jinde a vztahy se mění... A já jsem si to nikdy neuvědomila. Až teď všichni chodí a říkají, že ta deska je smutná. Ona je intimní, ale když ji poslouchám, vůbec nemám pocit, že je smutná. Možná právě proto, že jsem to všechno dala do textů, a tím jsem se očistila. A teď to dávám posluchačům, ať se trápí zas oni. (smích)

Jseš v životě šťastná? Z desky je cítit, že jsi musela prožívat nějaké těžší období.

Já jsem velmi šťastná, opravdu. Před rokem jsem ale měla těžší období v rámci vztahů, to je pravda. Bylo to komplikované v tom, že přitažlivost mezi mnou a tím člověkem byla obrovská, ale v reálném životě to absolutně nefungovalo, takže to bylo velmi těžké. Pořád jsme se ztráceli a nacházeli... Ale co se týká písní, tak jsem se často nechala inspirovat slovenskou lidovou tvorbou. Jako dítě jsem zpívala lidovky, doma jsme měli zpěvníky několika stovek lidových písní, které jsem milovala...

Ona tam i jedna lidovka zazní.

Ano, je tam "Vretienko mi padá", ale to je náhoda. Šli jsme na výlet a já jsem to v jedné propasti v Hranicích na Moravě začala zpívat. Eddie to nahrál a potom to velmi překvapivě použil. Ale když na tím přemýšlím, ten smutek je pro slovenskou lidovou tvorbu hodně specifický. Motiv hledání milé nebo milého se těmi písněmi stále proplétá. A pro mě to bylo přirozené v textech i v melodice. Ty příběhy nejsou vždy úplně autentické. Není to přesně tak, jak jsem to prožívala, často jsou to příběhy, co žijí jen v mé hlavě, ale podněty k nim byly určitě reálné.

Jana Kirschner
© Ondřej Pýcha
Hodně se mi líbí, jak na desce pracuješ s tichem. Nemusí pořád znít nějaký zvuk a ticho se stává dalším důležitým nástrojem.

Když jsem na firmu donesla master, prohlásili, že je to jam session. Na jednu stranu je to fajn, protože je cítit ta energie, které jsem chtěla dosáhnout. Na druhou stranu je to polourážka, protože Eddie se na všechno nesmírně připravuje, takže tam není mnoho věcí, které by se daly označit jako improvizace, aranže byly velmi přesně vymyšlené. On je člověk, který umí dokonale pracovat s tichem a s kontrasty. No občas jsou na albu místa, kdy má člověk pocit, že mu snad prasknou uši. V písničce "Máj krásný Máj" to po kánonu najednou vybuchne a ta harmonie je absolutně šílená. A mně samotné dlouho trvalo, než jsem si na nový sound své hudby zvykla. Pracovali jsme spolu tři měsíce na postprodukci poté, co jsme to za pět dní nahráli. A tak jsem měla čas naučit se vnímat hudbu jinak, abych to celé mohla přijmout za své. Ale když jsem slyšela ta tichá místa, často jsem říkala: Toto už není popmusic. A on mi říkal: Zapomeň už na to, že jsi popová princezna. (smích)

Přirovnání k jam sessionu nahrává už začátek desky. Ty se rozezpíváváš, ptáš se: Počuješ ma? a plynule přecházíš do písničky. Pro posluchače, který čeká tu Janu Kirschner, kterou znal, to musí být šok.

To vzniklo, když jsme nahrávali Ve Smečkách klavír a já jsem se šla asi o půl jedné v noci podívat do studia, jak to jde. Hrozně moc jsem chtěla nahrát písničku "Ty a Ja", z Moravy jsme ji neměli a Eddie řekl: Pojďme to nahrát teď. Už jsem byla unavená, ale on říkal: To bude dobré, nebudeš se tak snažit a dáš to. Dýchání, které tam je slyšet, to jsem utíkala k mikrofonu, protože jsme nastavovali zvuk. Celé rozhodnutí, že tento track bude na desce jako první, se vším co v něm je, je podle mě geniální. Eddie říkal: Musíme tam dát něco, co okamžitě přitáhne pozornost a ukáže - toto je něco jiného. V životě by mě nenapadlo, že tam dá i tu introdukci. Když jsem si to včera po měsíci pustila, nevěřila jsem svým uším. Byla jsem šťastná, že to je moje hudba. Jsem velmi šťastná, jak to dopadlo.

Další desku si ale vydáš na vlastním labelu.

No, je to moje idea. Ale všichni mě od toho odrazují, že je to moc práce a není to až tak efektivní. Udělal to tak Dan Bárta a mě by velmi zajímal jeho názor i názor dalších lidí, kteří s tím mají zkušenost. Celá music industry, ty velké labely kvůli hledání hudby na internetu dost trpí. Nevím, jakou to bude mít budoucnost, a určitě je čekají velké změny. Další desku chci určitě zkusit sama.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • skvele (chocobo, 24.06.2010 08:35) Reagovat

    takove rozhovory jsou nejlepsi. kdyz se redaktor trefi dobryma otazkama dotazovanemu do noty a diky tomu se rozpovida. Jana ukazala, ze je skvela zpevacka, ale i hrozne premyslivej a inteligentni clovek. Moc me celej rozhovor bavil :)

  • fajn rozhovor (marosh, 24.06.2010 10:30) Reagovat

    Souhlasím, moc povedený rozhovor! Jana je celkově strašně příjemná holka, pamatuju před mnoha lety v Akropoli jsme si fajnově pokecali :-) I když je na mě nové album až moc komplikované, loňský koncert v Lucerna baru i letos na Habrovce - jedním slovem nádhera! Milá, skromná, přirozená a s fantastickým hlasem! Rozhodně zase rád vyrazím si jí poslechnout naživo....

  • Bajecny rozhovor (mekele, 24.06.2010 11:54) Reagovat

    Skutecne pekny rozhovor, adekvatni k te genialni desce. Diky autorovi a velke diky JK.

  • já si tě zaplatil, tak to bude po mým! tvůj názor mě nezajímá! (Pavel, 24.06.2010 13:06) Reagovat

    .... tak jsem si bláhově myslel, že hudba je o poslání, radosti i smutku, ale je to opravdu jen strašidelnej byznys ... prachy prachy prachy nic než prachy a manipulace ... jsem rád, že to tady bylo konečně řečeno naplno, vždyť ten umělec vlastně vůbec neví, jak se to má všechno dělat, že jo, ale hlavně že to ví ta firma, tak bude myslet za umělce (protože když jsme mu zaplatili, tak bude skákat, jak my pískáme a když v zájmu popularity bude muset skočit z okna, tak skočí, jasný?...) ... poslouchejte, prosím, hudbu ušima a duší (jestli něco takovýho máme) a buďme vděční za internet a dnešní praktickou možnost nahrát si hudbu sám a sám si jí také prezentovat, nebo to svěřit lidem, kteří mají opravdu zájem o to, co děláte, vždy se najde někdo, kdo Vám bude naslouchat.

    • Re: já si tě zaplatil, tak to bude po mým! tvůj názor mě nezajímá! (adam, 24.06.2010 14:55) Reagovat

      + bludišťák... :-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Deset očekávaných českých desek roku 2019
Top 10: Deset očekávaných českých desek roku 2019 Poté, co se po letech hibernace vracejí Gaia Mesiah, Post-It, Khoiba či Southpaw, slibují vydat novou desku také Lenny, Mirai nebo Pokáč. Ti všichni by rádi navázali na úspěchy debutů, Chinaski s novou sestavou, O5 a Radeček a PSH... čtěte zde
Vydáno: 22.02.2019 11:00 v sekci Publicistika | Top 10
12
Gaia Mesiah, Lucerna Music Bar, Praha, 19.2.2019
Naživo: Gaia Mesiah otevírá novou etapu, energií nabitá funguje i naživo přímo excelentně Gaia Mesiah je momentálně na klubovém turné, na kterém křížem krážem republikou prezentuje svoji novinku "Excellent Mistake". Na první pražské zastávce ji pokřtili producent Amák a ředitelka vydavatelství Warner Music Marcela... čtěte zde
Vydáno: 21.02.2019 17:00 v sekci Naživo
1
Tommy Cash, Bílej kluk, Roxy, Praha, 19.2.2019
Naživo: "Tomáš Peníze!" skandovali fanoušci na koncertu Tommyho Cashe Tommy Cash jako hrdý představitel post-soviet rapu si nás musel vážně oblíbit. Před rokem vystupoval v MeetFactory, v létě se mihl na Aerodrome festivalu a teď se vrátil do Prahy s novou deskou "¥€$". Role předskokana se ujal Bílej... čtěte zde
Vydáno: 21.02.2019 11:25 v sekci Naživo
1
Nové desky 8/2019 - od Avril Lavigne přes Indiu.Arie po Avantasii
Nové desky 8/2019 - od Avril Lavigne přes Indiu.Arie po Avantasii Příznivce CD nosičů čeká tento týden pestrá nadílka: Dlouho očekávaná novinka Avril Lavigne, promyšlená deska India.Arie a taky další sága metalové opery Avantasia, za kterou nestojí nikdo jiný, než Tobias Sammet. Z tuzemských... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 21:32 v sekci Novinky | Nové desky
8
Pohled do českých hitparád - 7. týden 2019
Královna je mrtvá, ať žije královna. Queen se museli v albovém žebříčku sklonit před Arianou Grande Konečně změna! Queen se po sedmi týdnech v čele albové hitparády s "Bohemian Rhapsody" přesunuli na druhý post. Jako novou vítězku můžeme oslavovat Arianu Grande, která s albem "Thank U, Next" ve světě přepisuje historické milníky.... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 15:44 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Rakovicky upozorňuje na debutové album singlem "Permanent War" (08.01.2019 08:09)
- Top 10: Deset očekávaných domácích desek roku 2018 (07.01.2018 08:00)
- Recenze: "Živá" Jana Kirschner naposledy sbírá plody "Moruší" (05.01.2018 10:00)
- Nové desky 44/2017 - od Hanse Zimmera přes Emmu Drobnou po Škwor (08.11.2017 06:39)
- Jana Kirschner chystá svůj první živák (11.10.2017 18:24)
- Video: Rakovicky nás v "Lose Control" zve na procházku po všednostech Berlína (06.09.2017 17:42)
- Fotogalerie: Jana Kirschner takmer sólo v Praze v obrazech (01.11.2016 08:40)
- Recenze: Remixové alter ego "Moruši" v režii Jany Kirschner (24.04.2016 13:00)
- Video: Sólový projekt frontmana Lavagance ohlašuje skvělý singl "Zjavenie" (05.04.2016 16:06)
- Video: Jana Kirschner s "Duchem mesta" čaruje noční iluze (24.12.2015 15:58)

ALBUM TÝDNE 07/2019

De Staat
Bubble Gum

De Staat se přesně po třech letech vracejí s novým albem. Jedna z nejpozoruhodnějších evropských formací se na "Bubble Gum" znovu pokouší svým euforickým electro rockem rozpohybovat i ty nejzarytější suchary. Jedenáct písní, které řvou o vaši pozornost, je skutečně strhujícím poslechem.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 23.02.
Shakin' Stevens (UK) (Forum Karlín, Praha)
Út 26.02.
Deaf Havana (UK) (Café V lese, Praha)
Pá 01.03.
SWMRS (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 07.03.
Júníus Meyvant (ISL) (Rock Café, Praha)
Čt 07.03.
White Lies (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.03.
Lil Xan (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 12.03.
Wild Nothing (USA) (Rock Café, Praha)
Čt 14.03.
Kimbra (NZ) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 15.03.
John Mayall (UK) (Forum Karlín, Praha)
So 16.03.
Maribou State (UK) (MeetFactory, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Ariana Grande Rihanna Madonna AC/DC Adele Kryštof Ewa Farna Sia Coldplay Beyoncé Imagine Dragons The Cure Queen Lucie Linkin Park Ava Max LP Muse Alle Farben
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver