Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Emilíana Torrini, Lay Low, SelFbrush, Palác Akropolis, Praha, 28.1.2010

V Akropoli jak u Emílie doma

Vydáno: 31.01.2010 18:14 v sekci Naživo - Radek Londin | foto: facebook interpreta

Emilíana Torrini se může s přehledem řadit mezi největší vývozní esa islandské kultury. Svou kombinací křehkého folku, popu, naivity i vášně o tom přesvědčila ve čtvrtek v Paláci Akropolis české publikum. Večer s báječnou atmosférou jí pomohla vytvořit krajanka Lay Low a český trubadúr SelFbrush.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Live: Emilíana Torrini

support: Lay Low, SelFbrush
místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 28. ledna 2010
Setlist: Fireheads, Heartstopper, Today Has Been OK, Lifesaver, Sunny Road, Hold Heart, Nothing Brings Me Down, Big Jumps, To Be Free, Tuna Fish, Ha Ha, Beggars Prayer, Birds, Me And Armini, Jungle Drum, Gun, Heard It All Before...Unemployed In Summertime/Dear Prudence
Fotogalerie

Emilíana Torrini, Palác Akropolis, Praha, 28.1.2010
© Petr Klapper / musicserver.cz
Emilíana Torrini má jeden z nejzvláštnějších obývacích pokojů na světě - je jím hlavní sál Paláce Akropolis. Alespoň ve čtvrtek večer se v něm dokonale zabydlela a s otevřenou náručí do něho pozvala všechny přítomné. Její projev totiž působil naživo folkověji než z desky. Blízkost - chcete-li intimita - bývá ve spojení s folkovým koncertem nejvyšší mantrou a tahle islandská éterická panenka si to moc dobře uvědomuje...

... snad proto jejím první gestem po nástupu na pódium byla rozevřená náruč. Vlastně i předskokanka Lay Low působila jako její sestra. Obě měly společnou kapelu a první jmenovaná také občas doprovázela svou slavnější krajanku za baskytarou. Zkrátka jako rodina, do které lze skoro počítat i vytrvalého domácího propagátora "nového a přitom zemitého folku", písničkáře SelFbrushe. Ten připravil publikum asi pěti písněmi ze svého aktuálního repertoáru, který je pevně svázán s jeho osobním životem. Jako čerstvý otec a šťastný manžel pojmenoval své nové a moc povedené ípíčko "For A New Mother" (viděli už jste klip ke skladbě "Dry Feet"?) a rozdýchal ho vztahovou mystikou, která prostupovala i jeho krátké čtvrteční vystoupení. Zatímco jeho kapela Please The Trees se poslední dobou trochu hledá po personálních změnách a v bolestech přetváří nahraný materiál v druhou desku, SelFbrush kráčí nadále krokem klidným a jistým.

Lay Low, Palác Akropolis, Praha, 28.1.2010
© Petr Klapper / musicserver.cz
V podobném duchu - převážně tichými a americkou tradicí inspirovanými songy - pokračovala drobná Lay Low. Po otci ze Srí Lanky, po matce islandské krve v sobě podobným způsobem propojuje různé hudební proudy. Začala akusticky s pomocí druhého kytaristy, později se přidala kapela, která ji dovedla skrze materiál hlavně z aktuálního LP "Farewell Good Night's Sleep" a písně jako "By And By" nebo "The Reason My Heart's In Misery" až po její první a bluesem inspirovanou parádu "Please Don't Hate Me". Dost přesvědčivé, ale chtělo by to přece jenom menší sál... Nebo o ždibec vnímavější publikum, které nebere vystoupení předkapely jako příležitost si poklábosit.

Emilíana Torrini, Palác Akropolis, Praha, 28.1.2010
© Petr Klapper / musicserver.cz
Emilíana a její pětičlenná doprovodná kapela působili tak uvolněně, jako by se do Akropole vraceli v pravidelné týdenní periodě. Přitom, jak hned v úvodu hodinu a půl dlouhého setu před zcela naplněným, nikoli však přecpaným sálem připomněla, byla v Česku teprve podruhé, přičemž jedna návštěva byla v rámci natáčení klipu k písni "To Bee Free" na hradě Pernštejn (koukněte). Hned přidala příhodu o tom, jak si dovezla z Česka kvalitní absinth: "Přítel se po jeho pití snažil chodit zdmi a nakonec mě představoval svému neexistujícímu mluvčímu...“ Krátkou příhodu měla téměř ke každé písni, občas přihodila něco ze života. Její roztomilá roztržitost ("Počkejte, teď jsem zapomněla text...") jí ještě více přibližovala publiku, a i když možná stejné příběhy povídá na každé zastávce tour, rozhodně je umí patřičně rozehrát.

Emilíana Torrini, Palác Akropolis, Praha, 28.1.2010
© Petr Klapper / musicserver.cz
To stěžejní se však odehrávalo v písních. Akcentovala především desky "Fisherman's Woman" a aktuální "Me And Armini", kde se s pomocí producenta Dana Careyho vrátila k akustičtější poloze. O mezinárodní debut "Love In The Time Of Science" (1999), kde přes silný melodický potenciál připomínala spíše islandskou verzi Morcheeby, se otřela trojicí kusů, z nichž třeba "To Be Free" zprůzračnění jednoznačně pomohlo. Ach, ta basová linka! Naživo se povedlo udržet v písních to stěžejní - "Lifesaver" nepostrádala efektovou ambientní pozadí i atmosféru, "Birds" éterické výšky a "Big Jumps" měla to pravé rajcovní rytmické napětí.

Emilíana se za mikrofonem doslova rozplývala a její úsměv naživo vynikl lépe než z desky. Když máte její hlasovou suverenitu, můžete si teprve začít hrát s emocionálními odstíny. Ona to dělala jemně, i když ne možná tak efektně jako (na můj vkus) občas příliš hysterická Björk. A bonus se dostavil třeba v delay nasáklé "Gun", jež se protáhla do psychedelického jamu, na němž si pochutnala ona i celá kapela. Největší hit "Jungle Drum" vlastně celkem zapadl. Její české publikum se totiž příliš neprofiluje z rádiového éteru, to by ten český éter musel - až na pár výjimek - méně smrdět plastem a zatuchlinou.

Na přídavky nezbylo před hudbo-vražednou desátou hodinou příliš času, ale medley skladby "Unemployed In Summertime" s broučí klasikou "Dear Prudence" za vokální účasti celého sálu stála skutečně za to. Když utichly poslední tóny, člověk skoro čekal, kdy Emilíana sestoupí z pódia a začne rozdávat domácí koláčky s čajem. Naivní představa, ale kdyby byl čtvrteční koncert pouhou profesionální rutinou, asi by nepřišla na mysl. Co myslíte?

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna
Publicistika: Slavná alba: Spletitý velkofilm "Goodbye Yellow Brick Road" je dodnes považován za nejlepší desku Eltona Johna Nechtěl zpívat, chtěl skládat muziku. Jenže pak zjistil, že jediný, kdo by mohl zpívat jeho skladby, je on sám. Řeč je o Eltonu Johnovi, jedné z největších hvězd, kterou kdy populární hudba měla. Nebýt desky "Goodbye Yellow Brick... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2021 09:00 v sekci Publicistika
0
Herbert feat. Y'akato - The Way 8/10
Audio: Herbert ohlašuje nové album introvertní elektronickou ukolébavkou "The Way" Matthew Herbert připravuje na letošní podzim novou studiovku svého projektu, v jehož názvu využívá pouze své příjmení. Deska se bude jmenovat "Musca" a vyjde 22. října u vydavatelství Accidental Records. Britský elektronický... čtěte zde
Vydáno: 14.05.2021 08:05 v sekci Audio / Video | Audio
5
The KLF - The White Room (The KLF 1989 Director's Cut) 9/10
Recenze: The KLF dali virtuálnímu soundtracku "The White Room" nový sestřih The KLF ohlásili svůj návrat do doby streamovací. Série rarit má mít šest částí, jsme tedy v polovině. Tentokrát nadešel čas na jednu zásadní kapitolu tohoto příběhu, legendární album "The White Room". I v tomto případě... čtěte zde
Vydáno: 13.05.2021 12:45 v sekci Recenze
1
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2021
Tomáš Klus opanoval s písněmi o Babišovi a Zemanovi český albový žebříček Kontroverzní téma nové desky Tomáše Kluse u posluchačů zafungovalo. Zpěvákova novinka "ČAUČESKU", která obsahuje kritické písně na adresu Andreje Babiše a Miloše Zemana, je u nás aktuálně nejprodávanější. V čele rádiového... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
12
Royal Blood - Typhoons 8/10
Recenze: Royal Blood na "Typhoons" zdárně experimentují s elektronikou Royal Blood z Brightonu jsou zpět. Se třetí řadovkou "Typhoons" jim produkčně pomohli Paul Epworth a Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Ačkoliv si na ní Mike Kerr a Ben Thatcher zachovali svůj typický jednoduchý rockový groove,... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 08:00 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Vřelé islandské pozdravy z tepla domova, to byly Iceland Airwaves (16.11.2020 12:30)
- Naživo: Všichni do (fan)klubu ZAZ! (19.07.2014 17:12)
- Fotogalerie: Druhý den Colours v obrazech podruhé (19.07.2014 12:42)
- Recenze: Organické zrání (06.12.2012 09:00)
- Fotogalerie: Obrazové střípky z Pohody (11.07.2012 08:24)
- Fotogalerie: Public Enemy a další sobotní program Pohody v obrazech (09.07.2012 19:02)
- Naživo: "Keď príde láska..." (19.04.2011 23:16)
- Republic Of Two pokřtí svůj debut v Akropoli (05.01.2011 09:39)
- Recenze: Z korun ke kořenům... (21.05.2010 05:00)
- Fotogalerie: Emilíana Torrini v Akropoli (29.01.2010 15:35)

ALBUM TÝDNE 19/2021

Floex
Papetura (Original Game Soundtrack)

Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Vytváří tak pestrobarevný, hravý svět. Nádherný svět.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Tomáš Klus Coldplay Lady Gaga Taylor Swift Kryštof Ewa Farna Metallica Viktor Sheen Foo Fighters Vypsaná fiXa Mirai David Stypka Billie Eilish Pink Floyd Beyoncé Selena Gomez Metronome Prague Madonna AC/DC
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu