Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Pokračujeme rokem 2008 a druhou desítkou.
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.
Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?
V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Pokračujeme druhou desítkou a těšit se můžete na Björk, Joannu Newsom, Justice, Radiohead nebo The White Stripes.
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
20. místo: Radiohead - In Rainbows
Průměrná známka: 8.615
Datum vydání: 10.10.2007 Produkce: Nigel Godrich Prodeje: 500 tisíc US, 100 tisíc UK
Radiohead jsou tu od toho, aby byli revoluční. To o nich lze říct již od doby, kdy se skličujícím opusem "OK Computer" vymezili proti britpopu a vše následně potvrdili geniálním kvazi-nonsesem "Kid A". A ač by se dalo očekávat, že tato pozice bude pro Thoma Yorkea a spol. trochu svazující, nejenže se s tím zatím dokázali vždy dokonale popasovat, ale ono se navíc zdá, že jim to neuvěřitelně sedí. "In Rainbows" je v tomto ohledu hudebně asi nejmenším smykem, ale stalo se albem, které by mohlo oslovit i ty, kteří Radiohead až do roku 2009 pokládali za snobské intelektuály, kteří se chtějí za každou cenu odlišit, se zaslepenými fans jako větrem v zádech. Je nejotevřenější a nejvřelejší deskou v diskografii kapely a každý si ho mohl oficiálně stáhnout i zadarmo.
-- Miroslav Böhm
Radiohead - Nude
"Revolucí už Radiohead udělali dost, takže mají nárok na evoluci. I tu zvládají s bravurou, máte-li náladu na zklidnění, na kompaktnost, tak 'In Rainbows' je hodně dobrá volba."
Ondřej Pravda, makrorecenze
19. místo: Patrick Wolf - Lycantrophy
Průměrná známka: 8.625
Datum vydání: 28.7.2003 Produkce: Patrick Wolf Prodeje: ?
V šestnácti již měl své první malé nahrávací studio a na svůj debut "Lycanthropy" poskládal materiál, který vznikal osm let. Otisklo se zde snad vše od detailů jeho neobvyklého dětství, přes dospívání a konče u rozmáchle eklektické romantiky "Paris". Převážně si vystačil s notebookem a nechybí pro něj typická nástrojová pestrost - většinu si Patrick Wolf natočil sám. Více nepotřeboval a ihned se kapituloval mezi nejnadějnější písničkáře této doby. "Lycanthropy" ukázalo ve velkém jeho ztřeštěný svět, který je však paradoxně plně uvěřitelný. Je tu popová chytlavost ("A Boy Like Me"), kterou v kontrastu střídá několik elektronických šoků ze snů puberťáka. Jeho nadání a potenciál stále roste a svým způsobem může být symbolem generace, která hledá svou identitu a odvahu k vyhrabání se ze zapadlé šedi.
-- Dan Hájek
<
Patrick Wolf - Demolition
"Vše může svádět k tomu, abyste Wolfa soudili podle jeho věku, ale vůči textaři s takovou odvahou by šlo o medvědí službu."
Dan Lett, Pitchfork
18. místo: Björk - Vespertine
Průměrná známka: 8.636
Datum vydání: 27.8.2001 Produkce: Björk, Thomas Knak, Martin Console, Marius de Vries Prodeje: 60 tisíc UK
Spanilá jízda lemovaná stále lepšími alby, kterou žánrově dlouhodobě nezařaditelná Islanďanka Björk předvedla v devadesátých letech, o moc nezpomalila ani na čtvrté "Vespertine". Oproti skvostné symbióze smyčců a elektroniky "Homogenic" došlo k posunu v důrazu na detail - s hromadou drobných efektů a beatů intenzivně vypomohli experimentální mistři Matmos. Andělskému a křehkému vyznění přispěly bez vážných kolizí s kýčem sbory, smyčce i harfová tremola Zeeny Parkins, mrazivou slupku prorážely niterné texty jako v případě "Pagan Poetry" s fantastickým videoklipem. Kdyby druhá půlka nabídla krom zvukového mistrovství víc silnějších skladeb než jen závěrečnou ódu na radost "Unison", možná by nešlo jen o nejdelikátnější, ale i vůbec nejdokonalejší zářez v celé blyštivé diskografii Björk.
-- Karel Zich
Björk - Hidden Place
"Vespertine vás na nějakou dobu pohltí a je to jako ponor do mrazivé vody zamrzlého horského jezera. Nejprve si musíte prosekat cestu pod hladinu a pak už jen plujete pod ledem a ztrácíte cit v těle. Bon voyage!"
Lukáš Beldik, hlavní recenze
BYLO NEBYLO V ROCE 2008
•
Nejprodávanější album všech dob, Jacksonův "Thriller" oslavil pětadvacetiny. Management připravil k výročí speciální edici, která kromě kultovních hitů obsahovala songy i v novém kabátu, na kterých se vyřádil will.i.am, Akon a jiní.
• Dívčí formace Danity Kane se zapsala do hitparádových análů. Se svou druhou plackou se v prvním týdnu prodeje prodrala na první místo amerického žebříčku, čímž se staly první dívčí kapelou, která s prvními dvěma alby obsadila v Americe No.1.
• Dařilo se i Madonně. Její aktuální počin "Hard Candy" se také podíval na číslo jedna, a z Madonny byla rázem druhá nejúspěšnější zpěvačka v počtu prvních míst hned za Barbarou Streisand.
• Lil Wayne po třech letech prolomil magickou hranici jednoho milionu prodaných desek v jednom týdnu. Bylo to sice jen o nějakých pět set kopií, ale i to se počítá. Stejný úspěch se naposledy povedl v roce 2005 50 Centovi.
• A opět se podíváme za Madonnou. Ta si za rok 2008 pěkně nahrabala. Turné nazvané Sticky & Sweet Tour, na které vyjela 23. srpna a obsahovalo čtyřiaosmdesát zastávek, je se 408 miliony dolarů nejvýdělečnější šňůrou zpěvačky.
• Po čtrnácti letech odpočinku je tady i jedno zmrtvýchvstání v podobě boybandu New Kids On The Block, který byl inspirací třeba pro naše Lunetic. Jejich comebacková deska sice nebyla kdovíjaké terno, ale prodeje měla více než dobré - takže návrat se povedl.
• Queen vydali po sedmnácti letech novou desku. Bez Freddieho hlasu samozřejmě, toho zastoupil Paul Rodgers. Z alba měli radost především fanoušci, kritici už tolik shovívavosti neměli.
• Travis Barker, bubeník Blink-182, a muzikant Adam Goldstein přežili letecké neštěstí, při kterém zemřeli čtyři lidé. Druhý jmenovaný ale svou druhou šanci do života neuchopil za správný konec a za pár měsíců zemřel na předávkování drogami.
• V roce 2008 vydal současný fenomén jménem Lady GaGa svůj debutový počin "The Fame". Ač to zní skoro neuvěřitelně, tehdy singly "Just Dance" a "Poker Face" žádnou díru do světa nedělaly. Konkrétně debutový hit "Just Dance" vyšel už první dubnový týden roku 2008, ale úspěch přišel až v lednu 2009, tedy po devíti měsících.
17. místo: Burial - Untrue
Průměrná známka: 8.667
Datum vydání: 5.11.2007 Produkce: Burial Prodeje: ?
Undergroundový fenomén dubstep během poslední dekády vyrostl v dominantní klubový sound. K jeho dobru lze přičíst, že málokdo si dnes troufne definovat, co to vlastně dubstep je - tak proměnlivá je tato scéna. Druhé album tehdy ještě anonymního producenta jménem Burial dokázalo eliminovat mačistické tendence, po vzoru raného acid house naroubovalo na kovové beaty ženské vokály (Christina Aguilera, Beyoncé i Aaliyah jsou ale zmutované k nepoznání) a jako šlehačku přidalo zádumčivou atmosféru míchající zkázu a naději. Jako kdyby si ji Burial vypůjčil z britského katastrofického filmu "Potomci lidí", kde v soundtracku zaznělo několik dubstepových tracků. "Untrue" podobně jako Goldieho "Timeless" před dvanácti lety přesvědčilo posluchače, že klubový producenti umí udělat i desku pro sluchátka. "Archangel" a "Ghost Hardware" jsou kryptické kusy nabité emocemi, zatímco ambientní skladby jako "Endorphin" nebo "In McDonalds" ukazují, že Burial je skutečný mistr ve vytváření nálad evokujících cestu prázdnou ulicí ve tři hodiny ráno.
-- Karel Veselý
Burial - Untrue
"Album, na kterém hudba vstupuje do středu jeviště bez rozptylování či vedlejších efektů, na kterém nikdy nemáte nutkání přeskočit na další skladbu, protože všechny patří k sobě, jako část většího celku."
Jason Birchmeier, AllMusic
16. místo: Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz
Průměrná známka: 8.700
Datum vydání: 9.3.2009 Produkce: Nick Launay, Dave Sitek Prodeje: 100 tisíc UK
Původně folkové duo se vyvinulo v art-punkové monstrum - i tak by se dal charakterizovat bouřlivý vývoj kolem charismatické Karen O a jejích přisluhovačů. YYYs jsou stále ve vývoji, ten nejaktuálnější spočívá v ujíždění na synťácích - i to je bouřlivá nahrávka "It's Blitz", která je suverénně nejlepším počinem celé dekády v kategorii alternativního popu. Přestože Yeah Yeah Yeahs čerpají z atmosféry osmdesátých let, zůstávají bezkonkurenčně originální. Stejná charakteristika pak platí i na pilotní singl "Zero", jenž se zabydlel v tančírnách celého světa. Z celého alba pak srší energičnost a inspirativnost, paradoxně ale celá deska vznikala po etapách, mezi kterými YYYs sbírali dle vlastních slov právě energii a inspiraci. "It's Blitz" je sdělení, které vás buď roztančí, nebo si z jeho naléhavosti sednete na prdel.
-- Lukáš Benda
Yeah Yeah Yeahs - Zero
"Pokud bylo největším omylem roku 2006 to, že album 'Show Your Bones' nevystřelilo Yeah Yeah Yeahs mezi absolutní celebrity americké hudební scény, pak 'It's Blitz!' je v tomto ohledu šach mat do tří singlů."
Miroslav Böhm, hlavní recenze
15. místo: The White Stripes - Elephant
Průměrná známka: 8.714
Datum vydání: 1.4.2003 Produkce: Jack White, Liam Watson Prodeje: 1 milion US, 600 tisíc UK
Během nulté dekády se zrodilo dost skutečných hudebních lahůdek. A jednou z nejšťavnatějších jsou bezesporu The White Stripes. Jejich hudební cítění odkazuje hodně zpátky, ke garážovému a syrovému zvuku, blues, starému poctivému rocku. Přesto funguje i dnes dokonale a zní aktuálně. Navíc - i když jsou WS svým způsobem alternativní kapelou, díky svému charismatu a stylu se dokázali zalíbit nemalému množství posluchačů. White Stripes, to jsou chytlavé nápady, naplno podaný přímý a jasný názor bez oklik. Svět viděný skrz červeno-černo-bílé brýle. A také "Elephant". Čtvrté studiové album a vrcholná nahrávka Jacka a Meg Whiteových s fantastickým otvírákem "Seven Nation Army" nebo křehkou, Meg zpívanou záležitostí "In The Cold, Cold Night". Svou zálibu v retro zvuku umocnil Jack při nahrávání desky použitím starých analogových mašinek. A tak je z "Elephant" cítit opravdovost a autenticita jedné z vlajkových desek desetiletí.
-- Honza Průša
The White Stripes - Seven Nation Army
"Na 'Elephant' předkládají The White Stripes dokonale vykrystalizovanou podobu toho, co již ukázali na předchozích deskách. Jejich písně stojí na pevných blues-rock'n'rollových základech a jsou ořezány do maximální syrovosti."
Tomáš Fridrich, hlavní recenze
14. místo: Arcade Fire - Funeral
Průměrná známka: 8.727
Datum vydání: 14.9.2004 Produkce: Arcade Fire Prodeje: 300 tisíc UK
Kanadští Arcade Fire jsou typ nezařaditelné kapely. Jsou zcela nadčasoví tím, jak zvysoka kašlou na trendy, jsou záhadní a desky jsou výhradně a kompletně v jejich režii. Zcela multiinstrumentální členové si mezi sebou přehazují akustické nástroje a jejich nahrávky jsou tak vyšperkované lahůdkami, jako je harfa, mandolína nebo třeba zvuk lesního rohu. Tvorbu a nahrávání skladeb na debutové album ovlivnilo hned devět úmrtí mezi rodinnými příslušníky a přáteli kapely, tedy devět pohřbů, které byly přímou inspirací pro samotný název "Funeral". Depresi a frustraci tu ale budete hledat marně. Naproti tomu je na ploše deseti písní servírovaný stesk a smutek zachumlaný v naději, vrcholící v závěrečné smuteční "In The Backseat", připomínající Björk. Přesto nebo právě proto vrchol alba.
-- Dominika Jiroušková
Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
"Album říká vše, co o smrtelnosti říct jde. V deseti skladbách."
Jesus Chingley, Drowned In Sound
HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2008
Charlesem Dickensem inspirovaná deska Coldplay si bez větších překvapení podmanila celý svět. Kromě vysokých prodejů byla kapela obdarována i Grammy pro nejlepší rockové album. Ve Vancouveru natočená deska australských AC/DC, na kterou se čekalo osm let, dobyla jen v prvním týdnu v devětadvaceti zemích number one. Po sedmi dnech prodejů se navíc součty zastavily na neuvěřitelném čísle jeden milion sedm set šedesát dva tisíc. Celkově za rok 2008 to stačilo na druhé místo. Třetí je soundtrack k filmu Mamma Mia, založeném na hitech slavné čtveřice ABBA.
Nejprodávanější alba za rok 2008:
• Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends
• AC/DC - Black Ice
• OST - Mamma Mia
• Duffy - Rockferry
• Metallica - Death Magnetic
Británii si podmanila svým nakřáplým hlasem Velšanka Duffy. Za desku "Rockferry" si odnesla i Grammy v kategorii o nejlepší popové album a časopis Rolling Stone ji zařadil na třicátou příčku ve výčtu nejlepších počinů roku 2008. Vzácná shoda nastala první prosincový týden ve všech obchodech s hudbou. Hned dva interpreti pojmenovali svou nejnovější nahrávku "Circus", Britney Spears a Take That. Popová zpěvačka s deskou zabodovala, ale ne jako britský boyband, který se během pouhých čtyř prodejních týdnů prodral na druhou pozici nejprodávanějších alb Británie. Čtyři desky potřebovali Kings Of Leon na to, aby je hudební dramaturgové brali v potaz. Výborné singly podpořily i vynikající prodeje samotného LP.
Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2008:
• Duffy - Rockferry
• Take That - The Circus
• Kings Of Leon - Only By The Night
• Leona Lewis - Spirit
• Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends
Údajně nejočekávanější album roku 2008 způsobilo v USA pořádnou prodejní vichřici. Placka Lila Waynea unikla na internet ještě dlouho předtím než samotná deska vyšla, přesto prodeje byly strhující - jen za jeden týden se počinu "Tha Carter III" prodalo v USA přes milion kusů, což se naposledy povedlo tři roky zpátky 50 Centovi. Druzí byli Coldplay, jejichž "Viva La Vida Or Death And All His Friends" je vůbec nejstahovanějším albem všech dob. Výborně si vedla i mladičká country zpěvačka Taylor Swift, ta vydala desku "Fearless" až koncem roku 2008 přesto se prodrala mezi nejprodávanější. K dnešnímu dni zmizelo z pultů přes jedenáct milionů kopií, což zaslouží obrovské uznání.
Nejprodávanější alba v USA za rok 2008:
• Lil Wayne - Tha Carter III
• Coldplay - Viva La Vida Or Death And All His Friends
• Taylor Swift - Fearless
• Kid Rock - Rock N Roll Jesus
• AC/DC - Black Ice
"Viva La Vida" je nejúspěšnějším singlem v kariéře Coldplay. Alespoň čísla to tak říkají. Šestý nejstahovanější singl všech dob nese název podle malby Fridy Kahlo, který dostal zlatý punc během jednapadesátého udílení Grammy v kategorii nejlepší song. Údajně nejromantičtější píseň, alespoň tak si to odhlasovali čtenáři jednoho britského plátku. V roce 2007 zažívala s hitem "Bleeding Love" Leona Lewis žně v Británii, v roce 2008 ronili krokodýli slzy zejména Američané. Dojemné je i třetí místo. Baladická píseň v podání Chrise Browna a zejména vítězky šesté série American Idol Jordin Sparks slavila úspěchy především v Evropě, kde se dostali v evropském žebříčku až na třetí místo. Což je od dob Kelly Clarkson a jejího jímavého "Because Of You" druhé nejvyšší umístění, jakého účastník amerických hudebních soutěží kdy dosáhl.
Nejprodávanější singly za rok 2008:
• Coldplay - Viva La Vida
• Leona Lewis - Bleeding Love
• Jordin Sparsk (feat. Chris Brown) - No Air
• OneRepublic - Stop And Stare
• Rihanna - Disturbia
Vítězové X Factoru si první polívčíčku přihřívají na slávě jiných. Teda spíš na jejich úspěšných dílech. V roce 2008 to odnesl Leonard Cohen a jeho "Hallelujah", které přezpívala vítězka páté série Alexandra Burke. Její verze je mimo jiné i pátým nejúspěšnějším singlem dekády ve Velké Británii. X Factor parazituje i na čísle dvě. Pro charitu nahraná společná píseň finalistů "Hero", což je pro změnu remake hitu Mariah Carey. Na třetím místě oslavujeme vlastní tvorbu! Aneb konečně tam není nic přezpívaného. Je tam na Grammy nominovaný hit od Duffy "Mercy".
Nejprodávanější singly ve Velké Británii za rok 2008:
• Alexandra Burke - Hallelujah
• X Factor Finalists - Hero
• Duffy - Mercy
• Katy Perry - I Kissed A Girl
• Nickelback - Rockstar
Debutový singl a hned úspěch jako kráva. Řeč je o Flo Ridovi a jeho songu "Low". Americký žebříček Billboard má dokonce hit na třetím místě v rekapitulaci nejúspěšnějších songů celé dekády. Druhá je Leona Lewis s písní "Bleeding Love", kterou jí napsal frontman OneRepublicRyan Tedder s mladičkým, tehdy dvacetiletým zpěvákem Jesse McCartneym. Třetí je Alicia Keys se singlem "No One," který vyšel už v září 2007. Píseň byla nejhranější za celý rok v amerických rádiích a navíc byla korunována dvěma Grammy.
Nejprodávanější singly v USA za rok 2008:
• Flo Rida (feat. T-Pain) - Low
• Leona Lewis - Bleeding Love
• Alicia Keys - No One
• Lil Wayne (feat. Static Major) - Lollipop
• Timbaland (feat. OneRepublic) - Apologize
13. místo: Joanna Newsom - Ys
Průměrná známka: 8.750
Datum vydání: 6.11.2006 Produkce:Joanna Newsom, Van Dyke Parks Prodeje: ?
Joanna Newsom vypadá na promofotkách k albu "YS" jako elfská královna a není to náhoda. Freak folkový žánr, který v polovině dekády pomáhala definovat svým albem "The Milk-Eyed Mender", chtěl obrátit pozornost od přetechnizovaného světa zpět ke kořenům americké kultury - do lesů, v nichž sídlí mýty. "YS" je logickým rozvedením této myšlenky, ambiciózní album poskládané z dlouhých a bohatě aranžovaných písní, v nichž Joanna doprovázená svojí harfou vypráví minstrelské příběhy z bájného města Ys utopeného v moři. Newsom album naplánovala do posledního detailu, až skoro hrozilo, že se ambiciózní projekt udusí vlastní důležitostí. Nestalo se - orchestrální aranže Van Dyke Parkse, producentský dohled Steve Albiniho a Jima O'Rourkeho i hostující vokály Billa Callahana jen zapadají do celkové koncepce desky. Každá z pěti skladeb by si zasloužila oslavné trylky - z sedmnáctiminutové "Only Skin" vás bude mrazit a závěrečná minimalistická balada "Cosmia" v refrénu vybuchuje v erupcích emocí. Na jeden rychlý poslech to není, "YS" je třeba vychutnávat pozorným poslechem.
-- Karel Veselý
Joanna Newsom - Emily
"Je to jasný a nádherný obraz, do kterého můžete vejít; kouzelné okno do jiného světa, ve kterém se rád ztratím, navždy."
John Brainlove, Drowned In Sound
12. místo: Justice - †
Průměrná známka: 8.750
Datum vydání: 11.6.2007 Produkce: Gaspard Augé, Xavier de Rosnay Prodeje: ?
Elektronické duo Gaspard Augé a Xavier de Rosnay si nejdříve hodně dlouho pohrávalo pouze s remixy kolegů muzikantů, ale když už se dokopali ke své autorského desce, tak to stálo za to. "†" je brutálním albem se zvukem, který je schopný vám prorazit blánu reproduktoru. Aktuální taneční zvuk, mnoho zvukových clon a opravdu chytlavé melodie, co jsou cítit těmi nejzvrhlejšími párty. Justice tak trochu obrátili scénu vzhůru nohama, když přišli s něčím, co nabouralo celkový kontext elektronických kapel po roku 2000. Vrátili se do devadesátek a přidali svůj obrovský smysl pro neprostupné syntezátorové plochy. Album se velmi rychle stalo fenoménem a první singl "D.A.N.C.E." ničil nejen francouzské taneční parkety. Šuškanda o tom, že "†" musíš slyšet, byla jako lavina. Z "Waters Of Nazareth" a "Tthhee Ppaarrttyy" se stali další obrovské hity a rázem se začala šířit i jejich pověst. Tu ostatně věrně zachytilo DVD z turné nazvané "A Cross The Universe", které se hemží obskurnostmi, perverzí a sálá z něj pot tanečních parketů. Justice zosobnili pojem "rock star" v taneční hudbě. A stačili jim k tomu dvě jednoduché věci: absolutní anarchie a tanec.
-- Tomáš Tenkrát
Justice - Dance
"Od okamžiku, kdy jsem poprvé slyšel 'We Are Your Friends', mi byli Justice sympatičtí. A jsem rád, že mě nezklamali ani na dlouhohrající desce. Kamenem do mě, jestli se mýlím, ale kromě 'OK Cowboy' Vitalic tu už dlouho nebylo mainstreamové taneční album, které by se dalo poslouchat od začátku do konce."
Karel Veselý, hlavní recenze
11. místo: Radiohead - Kid A
Průměrná známka: 8.786
Datum vydání: 2.10.2000 Produkce: Nigel Godrich, Radiohead Prodeje: 1 milion US, 300 tisíc UK
"Kid A" je bez debaty nejen jedno z nejdůležitějších alb posledního desetiletí, ale vůbec celé éry populární hudby. A ač se stalo již zvykem, že zásadní alba mění hudební scénu a svým autorům do pěti let nadělují bezpočet plagiátorů a následovatelů, v tomto případě bylo vše jinak. Radiohead dokázali zvednout natolik výjimečný a nenapodobitelný transparent, že změnili jen sami sebe a na nabubřelý odkaz si v podstatě nikdo ani netroufl. Zdánlivě bezkoncepční deska dokonale popisuje dobu, vystihuje vše, co Radiohead nakousli už na "OK Computer", jen to obléká do minimalistického electro kabátu - strach z budoucnosti, odcizení, ztrátu soukromí a bezradnost s tím cokoli udělat, protože vás celý systém jen mele směrem dopředu, bez šance vystoupit. Pokud lze poslední dekádu označit za zpátečnickou, protože jejím nejvýznačnějším znakem je snaha oživovat trendy minulosti, "Kid A" je mílovým krokem vpřed. Jedna z mála aktuálních desek poslední dekády.
-- Miroslav Böhm
Radiohead - Optimistic
"Radiohead se na na nové desce 'Kid A' pustili do křížku s elektronikou a z tohoto souboje vycházejí jako vítězové. Smícháním umělých rytmů a emocí dospěli k hudební symbióze budoucnosti. Slyšet 'Idioteque' a zemřít aneb císař je mrtev, ať žije císař..."
Lukáš Beldik, hlavní recenze
HONOROVÁNI V ROCE 2008
Jubilejní padesátý ročník udílení cen Grammy měl jednu velkou vítězku: Amy Winehouse. Ta vyhrála pět sošek Grammy, čímž se zapsala do Guinessovy knihy rekordů jako nejúspěšnější britská zpěvačka. Ceremoniálu se ale nezúčastnila, protože nedostala víza. Za vším můžeme hledat její drogové a alkoholové excesy, které už naštěstí pominuly.
• Nahrávka roku: Amy Winehouse - Rehab
• Album roku: Herbie Hancock - River: The Joni Letters
• Song roku: Amy Winehouse - Rehab
• Objev roku: Amy Winehouse
• Nejlepší popové album: Amy Winehouse - Back To Black
• Nejlepší R&B album: Ne-Yo - Because Of You
• Nejlepší rapové album: Kanye West - Graduation
• Nejlepší rockové album: Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience & Grace
Večer Britney Spears. Tak nejčastěji byly označován večer udílení MTV Video Music Awards z roku 2008. Britney celý večer zahájila a ještě si odnesla nejvíce sošek. Zpěvačka si tak napravila reputaci z minulého roku, kdy si na cenách trhla hroznou ostudu. Mimochodem MTV se po roce opět vrátila k udílení cen v jednotlivých žánrech.
• Videoklip roku: Britney Spears - Piece Of Me
• Nejlepší mužský videoklip: Chris Brown - With You
• Nejlepší ženský videoklip: Britney Spears - Piece Of Me
• Nejlepší videoklip nováčka: Tokio Hotel - Ready, Set, Go
• Nejlepší popový videoklip: Britney Spears - Piece Of Me
• Nejlepší rockový videoklip: Linkin Park - Shadow Of The Day
• Nejlepší hiphopový videoklip: Lil Wayne (feat. Static Major) - Lollipop
Brit Awards slavily rekordní sledovanost a daly tak na frak všem pochybovačům, kteří donekonečna opakovali, že o show už nikdo nemá zájem. Cenu za přínos pro hudbu si odnesl Sir Paul McCartney, který během večera zapěl i pět svých šlágrů.
• Britské album roku: Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare
• Britský nováček roku: Mika
• Britská zpěvačka roku: Kate Nash
• Britská skupina roku: Arctic Monkeys
• Britský zpěvák roku: Mark Ronson
• Britský singl roku: Take That - Shine
• Cena za přínos pro hudbu: Paul McCartney
Manchesterský kvintet Elbow vypálil svou čtvrtou řadovkou "The Seldom Seen Kid" rybník třeba Adele, Burial nebo opěvovaným Radiohead. Kapela z Mercury Prize neskrývala radost a člen Guy Garvey řekl, že získat Mercury Prize bylo to nejlepší, co se jim povedlo. Mimochodem hit "One Day Like This" si půjčila BBC pro olympijské hry v Pekingu jako svůj hudební podkres.
asi tak půl na půl... (eagle-eye, 26.02.2010 06:24) Reagovat
ten Patrik Wolf, to má být snad vtip ne? i když jsem ho tak nějak očekával, že se tu objeví, ale takhle vysoko? :-( stejně tak jsem čekal kanadskýho Divokýha Billa...:-)) obě desky Radiohead jsou tu samozřejmě zcela oprávněně, možná mohli být v první desině stejně jako White Stripes... no nic, každopádně Blur (Think Tank) a hlavně Queens of Stone Age (Songs for the Deaf) jsou stále ve hře... jo a souhlas s It´s Blitz, od Yeah Yeah Yeahs se mi líbí taktéž více než každopádně výtečný debut...;-)
Re: asi tak půl na půl... (Aima, 27.02.2010 21:58) Reagovat
Jestli myslíš oslovením "kanadský Divokej Bill" Arcade Fire, tak běž do kuchyně, namaž si rohlík s paštikou, najez se, obleč si bundu, bež ven a až pojede první kamion, tak pod něj skoč a rozsračkuj si mozek..
Re: asi tak půl na půl... (Martin, 27.02.2010 22:30) Reagovat
Škoda toho kamionu
Re: asi tak půl na půl... (eagle-eye, 01.03.2010 09:29) Reagovat
Naživo: You Me At Six se s kariérou rozloučili se ctí
Přibližně dvacet let jsme se na stránkách rockových magazínů a webů mohli pravidelně setkávat se vždy tak trochu podceňovanými You Me At Six. Ti se rozhodli svou aktuální fázi kariéry uzavřít a v Praze vystoupili (možná?)... čtěte zde
Recenze: MikAel se na albu "Focus" nebojí poodhalit ze sebe víc
MikAel společně s Luďkem Fialou tvoří tým, který na desce "Focus" představuje hitovky současného popového sevření. Předvojem byla minulá řadovka "Easy", novinka však nabídne ucelenější sled nápadů a témat s až civilními... čtěte zde
Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí rozkvetlo až nyní, na albu "K mýmu ohni nesedej" v bočním sólovém projektu Poly Noir.
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím