Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Rockoví producenti - šílenci a inovátoři (část čtvrtá)

Rockoví producenti - šílenci a inovátoři (část čtvrtá)

Vydáno: 10.09.2009 05:00 v sekci Publicistika - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Když je potkáte na ulici, raději se jim vyhněte. Nejslavnější rockoví producenti jsou vesměs případy pro psychiatra, jejich světem je nahrávací studio a pod jejich rukama se tvoří historie. Ve čtvrtém a posledním díle našeho historického exkurzu si představíme nejvýraznější producenty naší dekády.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V naší dekádě se populární hudba rozvětvila do nevídaných rozměrů a místo obřích hvězd a velkých skoků jsme byli spíše svědky stylové plurality a drobných inovací. Ani klíčoví rockoví producenti už nedělali revoluci, ale chytře reagovali na konkurenci ostatních žánrů, které vzaly rocku jeho dosavadní dominanci. Další výzvou pro ně bylo otevření Pandořiny skříňky hudební minulosti, která se s nástupem internetu a MP3 odhalila v celé své kráse. Každý z pětice vybraných producentů z první dekády nového tisíciletí tak přišel s něčím novým a zároveň byl i trochu retro.


První díl našeho nepravidelného seriálu o rockových producentech si můžete přečíst zde, ujít byste si ale neměli nechat ani druhé a třetí pokračování...


Dave Sitek - Prog-retro

Dave Sitek
© facebook interpreta
Existuje jen jeden člověk, který zosobňuje uber-cool indie scénu v Brooklynu a na jeho zádech (respektive prstech na ruce) stojí dvě klíčové místní kapely: TV On The Radio a Yeah Yeah Yeahs. Přičemž v první z nich ještě navíc hraje na kytaru. To je všechno ale teprve začátek.

Podobně jako jeho předchůdci z předchozích desetiletí dokáže Sitek dělat věci, které by si nikdo jiný nedovolil. Vezme uřvané funk-jazzové dechy (starají se o ně jeho kamarádi z kapely Antibalas), divné electro pípání a poctivé kytarové riffy a udělá z nich něco, co jste patrně ještě nikdy neslyšeli. Přesně to ho katapultovalo do pozice producentské hvězdy, kterou oslavují hudební elitáři i tradicionalistický časopis NME, kde vládl v "cool" seznamu za rok 2008.

Sitek občas dělá přešlapy. Je to daň z toho, že se nebojí pustit i do projektů, které jsou tak nehorázně troufalé, že se o nich dá předpokládat, že dopadnou tragédií. Sólová deska herečky Scarlett Johansson "Anywhere I Lay My Head", na níž přezpívala písničky Toma Waitse, budiž jedním takovým příkladem. I Sitekovy přešlapy ale fascinují - třeba jeho společné album s Liars "They Were Wrong, So We Drowned". Konceptuální album o čarodějnictví natočené s kapelou se rovná vztyčenému prostředníčku všem, kteří si mysleli, že Liars budou točit punk-funkové jednohubky. Hudební publicisté i fanoušci se dodnes přou, jestli je to geniální album nebo absolutní propadák a Dave Sitek se nejspíše jen směje pod vousy.

S posledním albem TV On The Radio "Dear Science" už není moc o čem diskutovat, Sitek zde vyšperkoval svůj prog-retro styl, který do sebe nasál osmdesátkový funk i glam rock. Letošní počiny Telepathe a "It's A Blitz" od Yeah Yeah Yeahs ještě podtrhly fakt, že Sitek si hraje jen podle vlastních pravidel.

Jedna za všechny

TV On The Radio - Dear Science
TV On The Radio - DMZ (2008)
S TVOTR dokázal Sitek vrátit do rocku syrovost černého funku, aniž by sklouzl ke karikatuře. "DMZ" z loňského alba "Dear Science" spojuje zapeklitou černou polyrytmii (mnozí v ní slyšeli odkaz na britský dubstep), elektronické pípání a rockový tah na bránu.


The DFA (Tim Goldsworthy & James Murphy) - Z punku k disco a zpět

The DFA
© facebook interpreta
Navazování na polozapomenuté hudební scény byl jeden z hybných momentů v evoluci hudby v uplynulé dekádě. Tim Goldsworthy a James Murphy se shlédli v svobodomyslném chaosu New Yorku v přelomu 70. a 80. let a pokusili se vytvořit vlastní verzi tohoto kreativního "výronu". Nešlo jim o resuscitaci zvuku nebo pouhou retro napodobeninu, spíše se snažili oživit samotnou energii scény, která zrodila neobvyklé zvukové mutace.

Nástup producentského týmu The DFA na scénu byl fantastický - v prvních dvou letech nové dekády tracky jako "House Of Jealous Lovers", "Losing My Edge" nebo "Olio" ohlásily nástup nového cool zvuku, který do sebe míchal disco i punk. Starší z dvojice - James Murphy se pak vydal na sólovou dráhu pod hlavičkou LCD Soundsystem a Tim Goldsworthy pokračoval v produkování a remixování.

Mimochodem, Goldsworthy dělá hudbu už od devadesátých let a podílel se třeba na výborných albech Davida Holmese "Lets Get Killed" a "Bow Down To The Exit Sign". Byl také pravou rukou Jamese Lavella v jeho U.N.K.L.E., skutečný průlom ale přišel teprve se založením vlastního labelu The DFA. Vloni pracoval na dvou skvělých deskách - debutu Hercules & Love Affair a na "In Ghost Colours" od Cut Copy a zásluhy Jamese Murphyho s jeho domovskou kapelou není nutné připomínat.

Jedna za všechny

The Rapture - House Of Jealous Lovers
The Rapture - House Of Jealous Lovers (2003)
Cowbell, wah-wah kytary a erupce energie... tenhle hit The Rapture shrnuje všechno, co The DFA měli na skladě. Později přišly ke slovu i delikátnější momenty, syrová punk-funková hymna už ale navždy zůstane poznávacím znamením producentské dvojice.


Danger Mouse - All you need is a sampler...

Danger Mouse
© businessweek.com
Naše dekáda definitivně rozmazala hranice mezi žánry a jedním z důkazů toho, jak blízko k sobě právě teď má rock a hip hop, je producent Brian Joseph Burton alias Danger Mouse. Pod jeho rukama se černá a bílá hudba mění v duhovou.

Ještě než smíchal dohromady Beatles a Jay-Zho, věnoval se Danger Mouse roli producenta hiphopových beatů. Jenže pak k němu přišla sláva a on se rozhodl otestovat svůj talent v širém poli popu. Přišli Gnarls Barkley, druhé album Gorillaz, The Rapture, The Black Keys, The Good, The Bad And The Queen, Beck, Sparklehorse a tak dále.

Šlo to hodně rychle. Jeden den hrozila Nebezpečnému Myšákovi firma EMI soudní žalobou a druhý z něho byla mašina na hity s jedenácti nominacemi na Grammy v kapse. Danger Mouse je typickým hudebním hrdinou naší éry, který rozmazává jednoznačné hranice mezi žánry a také mezi pozicí producenta a hudebníka.

"Woody Allen byl unikátní osobnost. Pracoval si na své vlastní věci, která patřila jenom jemu," promluvil jednou v rozhovoru pro New York Times o svém vzoru. "Když dělám hudbu, aspiruji na to stát se obdobou filmového režiséra, který má pod kontrolou všechny aspekty díla."

Jedna za všechny

Gnarls Barkley - Crazy
Gnarls Barkley - Crazy (2006)
Do tří minut "Crazy" dostali Gnarls Barkley hip hop, soul, funk i pop. Skladba zní jako mash-up dvou nejbáječnějších písní, které kdy byly natočené. A nejlepší na ní je to, že se vlastně jedná o originál.


Randall Dunn - Metalový alchymista

Randall Dunn
© myspace.com
Ano, naše doba nezažila žádné převratné žánrové či stylové revoluce, přesto existovali producenti, kteří dokázali vykutat z těch už existujících zcela unikátní sound. Jedním z takových je Randall Dunn. Producent ze Seattle našel spojnici mezi extrémním metalem a soudobou vážnou hudbou. Jeho sklepní studio Aleph se stalo laboratoří, v níž vznikly nejrevolučnější desky poslední doby.

"K natáčení alb přistupuju, jako kdybych tvořil zvukový design," řekl Dunn v rozhovoru pro Seattle Weekly. Jeho velký debut přišel s comebackovou nahrávkou "Hex: Or Printing In the Infernal Method" dronemetalových klasiků Earth. "Dylan Carlson mi dal před natáčením jedinou instrukci - chtěl, aby deska zněla jako román 'Krvavý poledník' Cormaca McCarthyho. Tak jsem to zkusil."

Mezi jeho klienty patří i další klíčové kapely dronemetalového žánru, jako jsou Asva nebo Sunn O))). Při natáčení jejich poslední a vysoce ceněné desky "Monoliths & Dimensions" musel Dunn kočírovat celé sympozium avantgardních muzikantů, které si do studia pozvali O'Malley a Anderson. A to všechno s pomocí analogového vybavení a při smrtící hlasitosti 120 decibelů. Výsledkem je úchvatné dílo překračující hranice metalu, jazzu i vážné hudby.

Dunn se nepohybuje jen mezi metalisty, natáčel desku s písničkářem Jesse Sykesem, rockovými improvizátory Grails a hned několik počinů Kinski, kteří hrají něco, co by se dalo popsat jako ambientní pop. Společným znakem všech jeho kolaborací je ale to, že pochází z chladného severozápadu, vesměs přímo ze Seattlu. Co naděláte: vrána k vráně sedá.

Jedna za všechny

Sunn O))) - Monoliths & Dimensions
Sunn O))) - Alice (2009)
Pocta nedávno zesnulé freejazzové královně Alice Coltrane se nejprve pomalu a neochotně vylupuje z praskání a ozvěn, až se vynoří nádherné sólo na trombón. Těžká metalová avantgarda a zároveň zjevení nádherného hudebního momentu, který překračuje hranice času a prostoru.


Paul Epworth - Kašlu na kytary

Paul Epworth
© myspace.com
"Ve studiu se snažím kapele nabídnout hlavně jeden pár uší navíc," říká o své producentské práci Paul Epworth. Skromnost ale není na místě. Stojí za nejzdařilejšími počiny ze scény britských kytarovek posledních let a ještě k tomu přidává spoustu povedených remixů pod jménem Phones.

Epworth v rozhovorech bez ostychu přiznává, že kytarovky sám moc nemusí. Přesto se nechal přemluvit a v roce 2004 produkoval debuty The Futureheads a Bloc Party. Možná i kvůli jeho nechuti ke klasickému zvuku kytary zněly tyto desky jako pozdrav z jiné hudební planety, kde post-punk neumřel s nástupem Human League. Pak následovaly ještě nahrávky Maximö Park a The Rakes a z Epwortha se během pár měsíců stala producentská superhvězda. Každá britská indie kapela ho chtěla mít ve studiu. A co Paul udělal? Natočil nepříliš úspěšný hiphopový singl pod jménem Epic Man a spolupracoval s jazzovou skupinou Acoustic Ladyland.

Jako kdyby Epworth odmítal vstoupit dvakrát do stejné řeky. Na indie kytarovky poslední dobou kašle a svými zkušenostmi zaštítil třeba debut divoženky Kate Nash, desku electro-popové hvězdičky jménem Sam Sparro, nové album Jacka Penateho a nebo letošní úspěšný start Florence And The Machine na albu "Lungs". Já vím, vážně to trochu vypadá, že Epworth už dlouho neudělal nic opravdu zajímavého. Nuž, počkejme si třeba na novou desku Annie "Don't Stop", která vychází v říjnu.

Jedna za všechny

Bloc Party - Silent Alarm
Bloc Party - Banquet (2005)
Bloc Party na "Silent Alarm", to jsou skřípavé kytary a agresivní bicí, ale především výrazná basová kytara, která dodává skladbě nervní dynamiku. Epworth si tento trik nenápadně vypůjčil od post-punkových klasiků PiL nebo Gang Of Four.


Další významní producenti

Mike Mogis - dvorní producent pro klíčový indierockový label Saddle Creek má prsty v deskách Bright Eyes, Rilo Kiley nebo Cursive.

Greg Kurstin - méně pěkná polovina The Bird And The Bee je zároveň producentem inteligentního britského popu. Spolupracuje skoro výhradně se ženami, proto Ladyhawke, Lily Allen nebo Little Boots.

Billy Anderson - specialista na metalové experimenty, který produkoval dvě zásadní desky Neurosis, dále Melvins a "Dopesmoker" od Sleep.

John Agnello - veterán, jehož hvězda září i v naší dekádě. Natočil "Stay Positive" s The Hold Steady nebo comebackové počiny Dinosaur Jr.

Dave Fridmann - bubeník Mercury Rev, který produkoval jejich desky a k tomu si přidal i drtivou většinu nahrávek Flaming Lips. Vloni jeho hvězda vyletěla vzhůru díky produkci "Oracular Spectacular" MGMT.

David Bottrill - prog-rock pro nové tisíciletí? Muse a jejich "Origin Of Symmetry" nebo Tool s "Lateralus".

John Leckie - klasické desky The Stone Roses, Verve nebo Radiohead jsou hluboko z historie, v nulté dekádě přidal třeba My Morning Jacket "Z".

Jim Abbiss - stačí říct jediné: "Whatever People Say I Am, That's What I'm Not" od Arctic Monkeys. A k tomu si přidejte Ladytron, Sneaker Pimps, Editors, Kasabian nebo debut Adele.

James Ford - člen Simian Mobile Disco udělal s Klaxons "Myths Of The Near Future", pomohl Mystery Jets, The Last Shadow Puppets nebo s oběma posledními deskami Arctic Monkeys.

Ben Hillier - mezi jeho klienty patří Elbow, Doves nebo Depeche Mode.

Jacknife Lee - poprock pro nové tisíciletí se Snow Patrol, Kasabian, Weezer nebo Reginu Spektor.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Kvalitní článek... (tschrky, 10.09.2009 08:39) Reagovat

    ...akorát bych opravil chybný název skladby od TV On The Radio - správně je to 'DLZ'. A v souvislosti s producentem, který si říká Danger Mouse, doporučuji desku The Mouse And The Mask formace Danger Doom, na které se podílel spolu s MF Doomem.

  • Kde je třeba (zrzavej, 10.09.2009 09:42) Reagovat

    Devin Townsend?

  • drobná oprava (dann o))), 10.09.2009 14:19) Reagovat

    Jesse Sykes je písničkářKA, nikoli písničkář.))

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Květy - Wombat Sessions
Video: Skupina Květy zahrála pět písní z novinky pro Wombat Sessions. A je to kulervoucí zážitek Brněnská formace Květy vydala 17. listopadu ohromující desku "Květy květy". A pět písní z ní muzikanti zahráli naživo v rámci Wombat Sessions. Jde o záznam vystoupení, který stojí za to. Protože to teď kapele hraje strašně moc... čtěte zde
Vydáno: 17.01.2021 11:28 v sekci Audio / Video | Video
2
Slavná alba: "Nechtěli jsme být největší kapelou světa." I tak udělala deska "Nevermind" z Nirvany idoly
Publicistika: Slavná alba: "Nechtěli jsme být největší kapelou světa." I tak udělala deska "Nevermind" z Nirvany idoly Může-li si nějaká deska vznášet nároky na titul generační album, je to právě "Nevermind" kapely Nirvana. Na začátku 90. let odstartovala grungeovou horečku a z frontmana Kurta Cobaina udělala idol mladých. Ale sláva má i negativní... čtěte zde
Vydáno: 16.01.2021 15:00 v sekci Publicistika
17
České zpěvačky se našly!
Na okraj: České zpěvačky se našly! "České zpěvačky, kam jste se poděly?" ptali jsme se před rokem v reakci na nedostatek domácích ženských alb v závěru druhé dekády třetího tisíciletí. Letopočet 2020 přinesl vytoužené zlepšení. Dalo by se dokonce bez... čtěte zde
Vydáno: 16.01.2021 09:00 v sekci Publicistika | Na okraj
18
Hearts & Hand Grenades - Turning To Ashes 8/10
Minirecenze: Hearts & Hand Grenades na "Turning To Ashes" zaujmou výbušným hard rockem Osmi skladbami a svižným, moderním hard rockem debutují slibní Hearts & Hand Grenades z amerického Buffala. Kapela je postavená na charismatickém ženském vokálu zpěvačky Stephanie Wlosinski a výrazných kytarových riffech. Jejich deska... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2021 08:30 v sekci Recenze | Minirecenze
3
Pohled do českých hitparád - 1. týden 2021
Albové hitparádě nadále kraluje Viktor Sheen, v patách má Smacka. Mirai znovu vévodí rádiím Do českých hitparád se promítla začínající okurková sezóna. V rádiové top desítce nedošlo k žádným dramatickým změnám - pošesté vítězí Mirai s "I přes to všechno". Také šampion albového pořadí zůstává stejný -... čtěte zde
Vydáno: 14.01.2021 14:30 v sekci Novinky | České hitparády
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 48/2020 - od Shawna Mendese přes Gone Is Gone po Yungbluda (08.12.2020 08:00)
- Arctic Monkeys vydají živák z Royal Albert Hall. Výtěžek půjde na charitu (30.10.2020 17:11)
- Nové desky 36/2020 - od Marilyna Mansona přes Roachford po The Flaming Lips (16.09.2020 08:00)
- Nové desky 33/2020 - od The Killers přes Nase po Tima McGrawa (26.08.2020 21:29)
- Recenze: Cut Copy dali na "Freeze, Melt" volný průchod svým emocím (24.08.2020 08:25)
- Video: Cut Copy v klipu "Cold Water" zobrazují napětí mezi bděním a sněním (27.06.2020 11:34)
- Video: Bubliny prchavé jako jistoty dnešní doby, to je téma klipu "Love Is All We Share" od Cut Copy (11.05.2020 09:52)
- Earth se po sedmi letech vrátí do Prahy (20.06.2019 11:37)
- Naživo: Pomalu a ještě pomaleji: Dylan Carlson ve Futurum Music Baru (02.04.2019 12:03)
- Fotogalerie: Dylan Carlson přivezl do Česka svůj hudební western (02.04.2019 10:11)

ALBUM TÝDNE 02/2021

Deloraine
Srdce z kamene

Deloraine se po dvou letech od působivého debutu "Vlaštovka" vrátili s jeho následovníkem. Na albu "Srdce z kamene" svět Zaklínače téměř opustili. Sympaticky tak přes úvodní úspěch vstoupili do nových vod a svůj nastolený rukopis naplno rozvinuli. Připravte se na plavbu mezi netvory, severskými bohy i válečníky.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)
Út 23.02.
Axel Flóvent (ISL) + Plàsi (SWE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 14.03.
Elderbrook (UK) (MeetFactory, Praha)
St 17.03.
Avril Lavigne (CAN) (Tipsport Arena, Praha)
Čt 18.03.
Fontaines D.C. (IR) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Tuomas Holopainen Lady Gaga Beyoncé Ewa Farna Lana Del Rey AC/DC Kryštof Viktor Sheen Mirai Adam Lambert Kylie Minogue Deftones Pokáč Dua Lipa Karel Gott Ariana Grande Tata Bojs Jaromír Nohavica Rammstein
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu