Makrorecenze "Common Dreads" Enter Shikari

Vydáno: 07.09.2009 05:00 v sekci Makrorecenze - Redakce

Electro-hardcoreová formace Enter Shikari navázala letos v létě na svůj nadějný debut "Take To The Skies" druhou řadovkou "Common Dreads". A právě tuhle desku jsme po pochvalné recenzi nechali projít zátěžovým testem v podobě naší makrorecenze, jejíž výsledek je až nečekaně nekritický.

Enter Shikari - Common Dreads
Britský kvartet Enter Shikari dokázal dvě věci, které mnozí označovali téměř za nemožné. Za prvé spojil hardcore a trance a za druhé se s touhle směsicí vyšplhal až na čtvrtou příčku britského prodejního žebříčku. Od doby debutu "Take To The Skies" ale už uplynuly více než dva roky, takže dvojka "Common Dreads" mohla být úplně jiná. Ale není. Jen pomyslné váhy se přece jen překlonily lehce na druhou stranu a daly více prostoru elektronice. Vše, co dělalo z Enter Shikari něco spešl, ale zůstalo. A nadšením tak nešetřil ani Ondřej Michal v naší hlavní recenzi, jejímž verdiktem byla výborná devítka. Pro stejnou známku sáhli i tři z pěti účastníků naší makrorecenze, což má ve výsledku lví podíl na výjimečně úspěšném průměru: osmasedmdesát procent.

Lukáš Benda - Jsem EMO jako ES (9/10)
Vztah k interpretovi: Zaregistroval jsem "Take To The Skies". Vím co je post-hardcore i trance. Vím, kdo jsou ES.

Překvapení. Emoce! Emoce! Emoce! Emo's not dead. Industrial. Špína. Pravidelná půlnoční depilace prasečích štětin. První poslech. Vyždímat se jak houba. Třetí ranní cigareta chutná. Nechat křídu poletovat vzduchem. Vzduchem nasáklým Šeldou. "Antwerpen". Zarýt nehty do tabule. Jezdit sem a zběsile se smát. Taxi. Tam! Kam? Úvodní intro - trip do opuštěný továrny na zpracovávání zázvoru. Chutná, ač napuštěný řepným cukrem. "Havoc A", "Havoc B" a originalita? Nevadí, že vyšuměla společně s dalším aspirinem. Jen, proč jsme se ještě nepohnuli z místa? Stepovat na dubu. Není to už nuda? "The Jester" - začátek jak z THPS. Celej v bílým, dilema na chodbě: Martensky nebo skate? "Zzzonked" aneb taky slyšíš ten šepot cyberpunku? "Juggernauts". Screenshot očí. Pokračující vibrace, "No Sleep Tonight"? Ha, revival Good Charlotte. Nemám rád samičky komárů a revivaly čehokoliv. Minus jedna. "Common Dreads" - něco mezi Dope a Prodigy. Chuť na Molly Millions, nabíhání žil. Stejně z toho ve finále zůstane agónie a frustrace. Post coitum neexistuje, byli bychom moc šťastní. Emo's not dead, Hybridi. Za devět.

Petr Bláha - Povedený dort od pejska a kočičky (9/10)
Vztah k interpretovi: Nevyhledávám je, ale když na ně narazím, tak si je poslechnu.

Jsem hudebně konzervativec a radši si poslechnu dobře zahranou neinvenční desku, než experimentátorské počiny. Díky tomu jsem třeba nikdy nezačal poslouchat nu-metal. Zkrátka na tom bylo z mého pohledu něco špatně. Enter Shikari taky vaří svoji hudbu z nesourodých ingrediencí a přesto se jim to daří. Je to až k nevíře. Novinka je po čertech tvrdá, afektovaný řev se zařezává hluboko do masa, aby čistý vokál zhojil tyto rány. Do toho občas promluví brutální hardcorová kytara. Chvíli to kolébá a člověk se v poklidu zaposlouchá, aby za okamžik vybouchl dynamit a z repráku vystřelila tlaková vlna, která bere vše živé. Je to celé uhlazenější než debut, ale to není nijak na škodu, protože je vidět vývoj kapely, který káže ubrat agresivitu, dobrá tedy. Druhá deska má údajně ukazovat kvalitu kapely. V tom případě je vše naprosto v pořádku a tahle kapela je vzornou ukázkou toho, že anglické skupiny nejsou jen unylá uniformní kytarovka. Jen houšť a větší kapky!

Eva Samšuková - Opijte se prostorem bez hranic (9/10)
Vztah k interpretovi: Nepřestává mě bavit nezvyk jejich slučování neslučitelného.

Enter Shikari
© indiespeaker.com
Enter Shikari pokračují ve vesmírné dráze, kterou si předurčili už raketově úspěšným debutem. Ani na aktuální desce neupustili od pověsti inovátorů a nechali pořádně promluvit jádro elektronického cítění. Hudbu okořenili rozmanitými bylinkami z hudební zahrady. Jejich příchutě a barevnost mě baví. Použili jiskrné, až dětské emoce, které kontrastují se zoufalostí sdělení textu Wall, použili tvrdý až pálivý vztek, kterým dokreslili svoje poselství v Solidarity. V každém songu se najde místo, které vyčnívá svojí jedinečností. Bez uzardění tak prohlašuji, že na desce si každý najde oblíbenou minutu stopáže. Jediné, co mi kazilo seznamování se s novým albem, byl zpěv. Kažení dojmu se mísilo s otázkou: proč ho mistr zvuku neupravil? Nakonec se otázka přeměnila v konstatování: nejspíš to tam nechal schválně. Rou mírně upustil od skvělého vřískotu na debutu, aby se teď častěji projevily jemnější záhyby jeho hlasivek. V nové roli však hlas zněl nejistě. Postupně mě jeho vrtkavost vyrušovat přestala a albu naopak dodala na autentičnosti prožitku, který jen tak neomrzí. A o to právě jde.

Luboš Kreč - Takové to domácí bublání (8/10)
Vztah k interpretovi: Jejich debut patří mezi mé nejoblíbenější desky.

Moc, fakt moc jsem se těšil. "Take To The Skies" mě dostává do kolen dodnes, mrazí mě z brutálních kytar, uličnického hardcore jekotu, prskavých keyboardů. A Enter Shikari mě nezklamali, byť se stali spíš raveovou kapelou, než nu- kapelou. Teda, jakože ubrali kytary a vrhli se víc na elektroniku. Není to už tolik o budování podivné atmosféry jako spíš o používání podivných zvuků. Ale za tím vším jsou pořád písničky. Což může po prvním poslechu někoho i překvapit. A taky Roughton "Rou" Reynolds víc pracuje s hlasem - není už jen spratek a emokid, ale občas i něco jako, s prominutím, Mike Patton. Je tam zkrátka víc poloh, snaha o modulaci, barevnost. Jestli byl debut zábavný svou zvláštní kolovrátkovostí, "Common Dreads" sází na jistou mohutnost: muzika už není tak přímočará, vystupuje z ní spousta ukrytých zvuků, bublání, střídáni tempa. Jako by Enter Shikari chtěli říct, že nejsou jen zruční melodici a metláči, ale že mají na víc. A fakt mají.

Dominika Jiroušková - Zlomený vaz (4/10)
Vztah k interpretovi: V minulosti velice kladný, neúčast na loňském Rock For People jsem obrečela hlavně kvůli nim.

Bio skupiny jako stovky dalších. Svěží závan inovace začal fungovat na koncertech, kde tihle čtyři Angličani rozdávali cédéčka, jako fresh mix hardcore a trance a zároveň příslib do roku 2007 je vyhlásila média s BBC a NME v čele, dále pokračování ve formě vlastního labelu Ambush Reality s více než přátelskou atmosférou. Enter Shikari jsou něco jako Hadouken! A teď mě prosím nechytejte za slovo, myslím tím fakt, že jsou rozpoznatelní na první poslech a nadefinovali okrajové odnože svých žánrů. Jenže zatímco kritika odmázla prvotinu Hadouken! jako nepovedené bláto, debut Enter Shikari "Take To The Skies" ještě prošel a právem. Bylo to zábavné (Johnny Sniper) a především neoposlouchané. S dvojkou už to tak jasné není, na "Common Dreads" si láme kapela vaz přesně v tom místě, ve kterém je paradoxně nejsilnější a jedinečná. Enter Shikari přitvrdili po všech stránkách; zábavu a lehkost textů vystřídal politický podtext, agresivní kytary a vokál uřvanější než kdy dřív. Chvílemi zběsilé tempo ještě zafunguje, ale po patnácti skladbách spíš nastupuje nepříjemný pocit, že jsem poslouchala okresní metal.

Album: Enter Shikari - Common Dreads
Průměrné hodnocení: 7,8/10
Celkový čas: 50:27
Skladby: Common Dreads, Solidarity, Step Up, Juggernauts, Wall, Zzzonked, Havoc A, No Sleep Tonight, Gap In The Fence, Havoc B, Antwerpen, The Jester, Halcyon (Intro), Hectic, Fanfare For The Conscious Man

• Hodnoceni (Phillipko, 07.09.2009 10:32) Reagovat

4/10 ? kazdeho nazor pro me jasna 9_10/ 10 ..Benda:D

• Re: Hodnoceni (Pan Tau, 08.09.2009 10:54) Reagovat

Souhlasim a 4/10 to vubec neberu, pac zde nebyly pro to zadne dobre argumenty..urvanejsi vokal..metal..? oki, slecna nema rada zbytecne moc tvrdou hudbu, ale to me moc pri hodnoceni cd nezajima. Tetxty mohly byt lepsi, ale hudebne .. prechody skvele, stridani nalad, a hlavne originalita..pritom zadne jednoduche nebo libive pisnicky, ktere by Enter Shikari odflakli. Nekomu se mozna tenhle styl nemusi zamlouvat, ale po hudebni strance je proste 4/10 uplna kravina ;-)

• nazivo (xTedy, 09.09.2009 17:59) Reagovat

videl sem na RFP i na Trutnove a na zivo to proste nema konkurenci

• Re: nazivo (T., 13.09.2009 16:53) Reagovat

No - rad bych poznamenal, ze jen priznivce nemaji. Desky neznam, videl jsem je na Trutnove a prisli mi tam jako jedna z nejzbytecnejsich skupin. Totalni blbost. Kapela, ktera nevi co chce a nedokaze se rozhodnout, jestli bude hrat metal nebo disco. Cili koncentrovana poza, kdy se znouzecnost vydava za umysl. Zda se, že spousta lidi je kvuli tomu obdivuje, pro me je to duvod, proc se jim pro priste vyhnout. (mimochodem po hard-core v jejich hudbe neslysim ani stopy...)

• Re: nazivo (harry, 14.09.2009 21:43) Reagovat

tak na nový desce ho určitě neuslyšíš ale z první desky věci jako Mothership nebo return to energiser měly hc-vokály a rytmiku .Já naopak to jejich schizoidní křížení syntáků a ostrejch kytar mám rád-ale na Common dreads mi už prostě nepřijde tak zajímavé-chybí tam věci jako Labyrinth,to byla tak "úchylná věc",kterou si člověk prostě musel hned zamilovat...
        Naživo jsem je neslyšel-ale k tomu Trutnovu-podle mně tam nezapadali hlavně vzhledem ke skladbě ostatních kapel...Navíc české obecenstvo se mi zdá pořád tak trochu konzervativní...

The Offspring, BVV, Brno, 21.8.2019
Naživo: The Offspring přivezli do Brna nostalgii Legendární neopunkeři The Offspring v Brně odehráli sympatický, i když poměrně krátký set. Pokladnice hitů, vděčné publikum různých věkových, žánrových i sociálních skupin a v čele stále charismatický, i když už... čtěte zde
Vydáno: 22.08.2019 18:11 v sekci Naživo
0
The Prodigy hlásí návrat do studia
The Prodigy hlásí návrat do studia Začátkem března paralyzovala celý hudební svět zpráva o smrti frontmana The Prodigy Keitha Flinta. Jeho spoluhráč Liam Howlett tehdy na svém instagramovém profilu deklaroval, že zpěvák si vzal život, avšak informace, kterou zveřejnil... čtěte zde
Vydáno: 22.08.2019 11:44 v sekci Novinky
8
Billie Eilish, O2 arena, Praha, 20.8.2019
Naživo: Vřískot v O2 areně: Minimalistická Billie Eilish zhypnotizovala davy teenagerů Svět nejopěvovanější teenagerky současnosti Billie Eilish je temný a úzkostný. A podobný byl i její pražský koncert, který se odehrál ve vyprodané O2 areně, i když se původně měl konat ve Foru Karlín. Fanoušci ale lístky... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2019 09:56 v sekci Naživo
29
Pohled do českých hitparád - 32. týden 2019
Ed Sheeran a Justin Bieber s "I Don't Care" opanují český éter, Viktor Sheen se vrací na jedničku v albech Ed Sheeran sice prvenství v albové hitparádě po třech týdnech přepustil Viktorovi Sheenovi, urval ale zlato v singlovém žebříčku. Nejhranější písní v českém éteru se stal jeho duet s Justinem Bieberem "I Don't Care". Na novinky... čtěte zde
Vydáno: 20.08.2019 19:00 v sekci Novinky | České hitparády
1
Nové desky 33-34/2019 - od Slipknot přes The Regrettes po Lionela Richieho
Nové desky 33-34/2019 - od Slipknot přes The Regrettes po Lionela Richieho Před tím, než se opět otevřou stavidla přívalu hudebních novinek velkých hvězd, se nám s novými alby představí Slipknot, stále populárnější The Regrettes, irský objev The Murder Capital, dívčí industriální duo Bones UK či... čtěte zde
Vydáno: 20.08.2019 17:00 v sekci Novinky | Nové desky
0