Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Barevný svět v hrsti

Barevný svět v hrsti

Vydáno: 15.09.2009 05:00 v sekci Publicistika - Petr Balada

Šest let nic nenatočil, ale nyní je zpět. Pro jedny šaman kouzlící s barvami, pro druhé nudný profesionál. Svět klipů však mezitím zažil revoluci. Změnil i Stéphane Sednaoui svůj styl? A zůstane videoklipovou legendou pouze devadesátých let? Představujeme nejen novinku, ale i jeho výjimečné kousky.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

První díl našeho nepravidelného seriálu o režisérech hudebních klipů najdete zde.


Stéphane Sednaoui
Může za to producent a hudebník Mirwais. To on vyhecoval Sednaouia, aby si připomněl, jak se dělá videoklip. Kdysi spolu dva spáchali a z jednoho se vyklubala lehce pornografická záležitost. Tentokrát se však nejedná o jeho sólový počin, ale o projekt s názvem Y.A.S. s hlavním vokálním doprovodem Yasmine Hamdan. Mírně futuristická obrazová podoba singlu "Get It Right" byla představena na sklonku letošního jara. Točilo se v Egyptě a jako by to ani nebyl Stéphane Sednaoui. Připomínají ho pouze mírné náznaky, jako například použití skelných odrazových ploch. Ale zhruba ve dvou třetinách jsme doma. Je jasné, že to celé byl jen nájezd na jeho tradiční barevné a barvité finále.


Y,A.S. - Get It Right

Pokud režisér takového formátu dlouho nic nenatočí, je jeho návrat vždy doprovázen nesmyslným očekáváním zázraku. Stéphane Sednaoui řemeslo nezapomněl. Udržel si svůj styl, ale zároveň v něm zkusil dospět. Reakce vzbudil tentokrát vlažnější. Čas pokročil, videoklipová kultura poskočila. A Sednaoui ji kdysi pomáhal utvářet. Jak k tomu došlo?

Na začátku kariéry vybíral představitele do rolí bílých zubů, hebkých vlasů i šťastných majitelů nejbezpečnějších aut. Jako castingový režisér reklamních agentur však nepracoval dlouho. Záhy pronikl mezi dlouhé nohy modelek a sněhobílé úsměvy showbusinessových figurek. Jejich nepřehlédnutelně barevnými fotkami pak plnil módní magazíny. Stále však nebyl spokojený. Scházel mu pohyb. Psal se rok 1990 a Sednaoui začal točit první z padesáti videoklipů. Ten, který mu přinesl celosvětový věhlas a uznání, měl pořadové číslo tři.


Red Hot Chili Peppers - Give It Away

Režiséra si vybral sám zpěvák Anthony Kiedis, který stál o neotřelé vizuální ztvárnění. A Sednaoui se rozhodně experimentů s obrazem nebál. Padl si s Red Hot Chili Peppers do noty. Černobílý výsledek však neuspokojil vydavatelství, kterému přišel experimentální až příliš. Nakonec ponechali klip bez dalších zásahů. O to více byli překvapeni následným úspěchem včetně dvou cen MTV Video Music Awards za rok 1992.

Stéphane Sednaoui

Stéphane Sednaoui
Zjistit přesný rok narození nelze. Nejpravděpodobnější verze - polovina šedesátých let. Stejně mlžná představa panuje kolem videoklipu Here Come The Aliens (1996). Na internetu se o něm píše pouze v souvislostech, že ho někdo údajně viděl. Celkem jich Sednaoui natočil padesát. Poznávací znamení: barevná hýřivost, světélkující postavy, překrývané záběry, fotografická stavba záběrů.

Tři nej klipy: "Ironic", "Scar Tissue", "Lotus"

Více: DVD Director's Series Vol. 7: The Work Of Director Stéphane Sednaoui (2005)

Ve své třeštivé vizuální expresi pokračoval Stéphane Sednaoui i v klipu pro U2 a jejich "Mysterious Way" s barevným pozadím orientu, k jehož prvkům se občas vracel. Naopak na své poměry umírněný přístup zvolil při práci na feťáckém videu pro The Black Crowes. Daleko údernějším se v tomto případě stal samotný obsah obrázků. V roce 1993 natočil s Madonnou natřenou na stříbrno video k singlu "Fever". Výsledek se oficiálně promítal pouze po Státech. Ve stejném čas spolupracoval Sednaoui také poprvé s Björk, a to na songu "Big Time Sensuality". Klip, který internetový portál Slant Magazine označil o deset let později jako pátý nejlepší na světě, zaujal zpěvačku Shirley Manson natolik, že si režiséra vymínila ke spolupráci. Díky tomu přišel přesně v polovině devadesátých let jeho další velmi výrazný počin:


Garbage - Queer

Shirley Manson zkrátka zvolila dobře. Sednaoui se s "Queer" opět ucházel o cenu MTV v kategorii Průlomové video. (Vítězi se stali Jonathan Dayton And Valerie Faris, kteří režírovali klip "Tonight Tonight" pro The Smashing Pumpkins.) Ačkoliv tedy byl Stephen Sednaoui později uctíván i odmítán pro svou barevnou hýřivost, největšího uznání se mu v první fázi režírování dostalo za černobílé variace. Po sérii klipů pro triphopového buditele Trickyho se to však mělo změnit. Zřejmě nejznámější Sednaouiův kousek byl pořízen v barvě. Vysloužil si šest nominací MTV a dvě nominace na Grammy, z čehož proměnil tři z prvně jmenovaných. Byla mezi nimi i odměna za střih. Rok 1996 a "Ironic" a Alanis Morissette.


Alanis Morissette - Ironic

Hudební publicista Saul Austerlitz o tomto videu napsal, že se jedná o první rockový klip, který se oprostil od vizuálu temného světa nastoleného Nirvanou a jejími pokračovateli. Lze ho proto považovat i za revoluční, a to ve smyslu změny tématického směru. O změnu se jedná i z pohledu tvůrčího přístupu režiséra. Vizuální architekturu každého záběru pro jednou vystřídala technická preciznost provedení. Sednaoui zde navíc prokázal svůj um v hereckém vedení interpretů vystupujících v klipech.

Pokud se někdo ohrazuje proti Sednaouiově tvorbě jako celku, bývá to většinou z důvodů určité povrchnosti sálající z většiny jeho klipů. Výtvarné řešení, výrazná barevná stylizace, make-up, kostýmy, kult těla, pózování interpretů ve fotogenických polohách. Za přenesení pozlátkového světa módy a reklamy do hudebního videa se stal adorovaným i proklínaným zároveň. Pomyslným vrcholem zmiňovaného přístupu může být jeho opětovné spojení s U2 v době desky "Pop", rozmíchávající doteď stejné vášně jako sám Sednaoui. Je klip "Discothéque" vrcholem nevkusu kapely nebo režiséra? Nebo se jim společně podařilo vytvořit postmoderní nadčasovou zprávu o pop kultuře jako takové?


U2 - Discothéque

Díky množství videoklipů, které Sednaoui přivedl na svět, je možné nalézt zástupce ukazující i trochu jinou jeho tvář. Pro MC Solaara mírně zabrnkal na sociální strunu. Ve spolupráci s Trickym se snažil obrazově definovat žánr trip hopu. Občas se mu podařilo protlačit jednoduchost nápadu do čistého obrazového tvaru jako například v "Big Time Sensuality" od Björk nebo "Thank U" Alanis Morissette. A snad nejpřesvědčivější byl výsledek jeho práce ve chvíli, kdy propojil svou vizuální zdatnost a nápaditost s kontextem výtvarného umění. Příkladem budiž i klip "Lotus" z roku 1998 pro R.E.M. s rozpohybovanými obrazy malíře Francise Bacona.


R.E.M. - Lotus

Trademark kruhových výsečí mu vydržel až do klipu pro Sheryl Crow. Následují "Scar Tissue" už podobné výstřelky neobsahoval. Stal se čistou esencí melancholie a zároveň zprávou o tom, že Redhoti, byť se šrámy, přežili svá běsnění a jedou dál. Ten samý rok (1999) spolu natočili ještě "Around The Word". Sednaoui se v něm vrátil ke svým živelným barvám a oblíbené technice montáže záběrů, kdy jich v jednom okamžiku dokázal přes sebe překrýt hned několik.

Přelom století byl pro Stéphana labutí písní. Za výše zmíněný letopočet zrežíroval neuvěřitelných deset videoklipů, které lze však z většiny označit jako výprodej. Možná to cítil stejně, neboť další léta počty radikálně snižoval. Více si vybíral. Kývl Beckovi a uvrhl ho do obrazových orgií postmoderních citací, kterými názorně připomněl svůj výrok, že prvními videoklipy byly dadaistické a surrealistické filmy z počátku dvacátého století. Dal se do kupy s Depeche Mode, ale jeho typické světélkující objekty a postavy už v "Dream On" příliš nezafungovaly. Vrátil se také do rodné Paříže, aby zde pro šansoniérku Camille natočil stejnojmenný klip. Jakýsi nenápadný hold svému rodnému městu. Video zdobí esteticky vybalancované záběry na tanečníka přes různé součásti lodě. A pak také jeho závěr, kdy zpěvačka opouští loď symbolicky na hranici staré a nové Paříže.


Camille - Camille

Poté už představil pouze "Antimatter" (2003) pro Trickyho. Šest let se následně Sednaoui videoklipům vyhýbal. Pouze v roce 2005 stvořil animáček inspirovaný Gondryho klipem "Army Of Me" a také desetiminutový snímek "Walk On The Wild Side" vycházející ze stejnojmenné písně Lou Reeda. K návratu ho přemluvil až Mirwais, se kterým se seznámil v roce 2000. Tehdy pro něj natočil dvě videa. Hned to první v pořadí, na skladbu "Disco Science", si díky erotickým scénám vysloužilo přídomek skandální. Inspirací mu byl japonský erotický film ze sedmdesátých let "Korida lásky".

A jsme zpátky na začátku, který v našem případě znamená konec. Jak již bylo napsáno v úvodu, svět videoklipů se za šest let proměnil. Technologické inovace dovolují natočit komukoliv cokoliv. Postprodukce, na kterou se Sednaoui hodně spoléhal, je nyní záležitostí pár kliknutí myší. Těžko nyní předjímat, zda jeho návrat bude mít pokračování. V tom zatím ojedinělém příspěvku však naznačil, že pořád umí. Možná se zatím jenom tak rozkoukává, aby následně ze svých příznivců i odpůrců nadělal pestrobarevné světlušky.

ANKETA
Který ze Sednaouiho klipů se vám nejvíc líbí?








Podívat se na výsledky


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Norah Jones - Begin Again 8/10
Recenze: Norah Jones si natočila album pro radost. Na "Begin Again" ji rozdává plnými hrstmi Norah Jones nahrála v průběhu posledních dvou let sedm samostatných singlů, které se nyní rozhodla vydat jako album pod názvem "Begin Again". Kolekce je tak plnohodnotným nástupcem tři roky staré nahrávky "Day Breaks". Na ploše necelé... čtěte zde
Vydáno: 22.04.2019 00:00 v sekci Recenze
0
Weyes Blood - Titanic Rising 9/10
Recenze: Weyes Blood je na "Titanic Rising" průvodkyní přežití v moderním světě Americké zpěvačce Natalii Mering vychází pod uměleckým jménem Weyes Blood již čtvrtá nahrávka. Neotřelý název "Titanic Rising" skrývá desku s návodem, jak čelit modernizaci společnosti bez ztráty lidskosti, lásky a rozumu. Jak... čtěte zde
Vydáno: 20.04.2019 10:09 v sekci Recenze
1
Pohled do českých hitparád - 15. týden 2019
Domácí žebříčky se obešly bez zásadních změn. V čele setrvali Mark Ronson s Miley Cyrus i Billie Eilish Minulý týden jsme se zaradovali, že české žebříčky konečně trochu ožívají. Jenže předčasně. Tentokrát je totiž změn na předních příčkách opravdu malinko. V rádiích je první pětice v porovnání s předchozím kolem jako... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2019 18:32 v sekci Novinky | České hitparády
0
Little Big, Malá sportovní hala, Praha, 17.4.2019
Naživo: Little Big přivezli do Malé sportovní haly pestrou ruskou diskotéku Z Lucerna Music Baru přes Roxy rovnou do vyprodané Malé sportovní haly v Praze. Tuto cestu ruské party Little Big rámují necelé dva roky, za které její popularita ohromně vzrostla nejen u nás, ale po celém světě. Tentokrát však... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2019 12:20 v sekci Naživo
0
Zrní, střecha Lucerny, Praha, 16.4.2019
Naživo: Jak Zrní zpívalo zapadajícímu slunci Zatímco dole v Lucerna Music Baru křtil svoji novou desku "Pošli to tam!" kytarový mág Michal Pavlíček, nahoru na střechu se po roce vrátila kapela Zrní, aby zazpívala zapadajícímu slunci a stovce fanoušků, kteří na dlouho dopředu... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2019 19:24 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Björk vydá devět svých alb na barevných kazetách (17.03.2019 12:47)
- Garbage oslaví 25 let na scéně i koncertem v Praze (08.03.2019 12:21)
- U2 vydají v únoru reedici alba "No Line On The Horizon", tentokrát ve dvou verzích na vinylu (12.01.2019 14:38)
- Honorace žánru aggrotech Aesthetic Perfection vystoupí v Praze. Pódium jí rozehřejí Priest a Amelia Arsenic (07.01.2019 18:46)
- Red Hot Chili Peppers začínají chystat materiál pro další album (14.09.2018 12:40)
- U2 nedokončili koncert v Berlíně. Bona zradil hlas (updatováno) (02.09.2018 12:29)
- Video: Björk se po osmi letech ukázala v televizi, zahrála i stařinky (02.06.2018 18:08)
- Video: U2 v "Love Is Bigger Than Anything In Its Way" věří v sílu lásky (20.05.2018 09:58)
- Věda promluvila: Příznivci The Smiths jsou neurotici, kdo fandí Björk, rád experimentuje (26.03.2018 14:02)
- Zaprášenosti: Depeche Mode - Songs Of Faith And Devotion (22.03.2018 11:00)

ALBUM TÝDNE 16/2019

Norah Jones
Begin Again

Norah Jones nahrála v průběhu posledních dvou let sedm samostatných singlů, které se nyní rozhodla vydat jako album pod názvem "Begin Again". Kolekce je tak plnohodnotným nástupcem tři roky staré nahrávky "Day Breaks". Na ploše necelé půlhodinky se prezentuje hudebně rozličnými písněmi, které pojí jazzové jádro.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 22.04.
The Wave Pictures (UK) (Café V lese, Praha)
Út 23.04.
Poets Of The Fall (FIN) (Roxy, Praha)
Pá 26.04.
Walking On Cars (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 26.04.
Connie Constance (UK) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 28.04.
Ewert And The Two Dragons (EST) (Roxy/NoD, Praha)
Po 29.04.
The Hunna (UK) (Café V lese, Praha)
Út 30.04.
All Them Witches (USA) (Rock Café, Praha)
Út 30.04.
Winds Of Promise (USA) (Klub 007 Strahov, Praha)
Ne 05.05.
Dido (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 05.05.
X Ambassadors (USA) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Beyoncé Sia Ewa Farna Madonna Coldplay Rihanna Kryštof The Cure Adele Linkin Park Ariana Grande AC/DC Ava Max Britney Spears Michael Jackson Ed Sheeran Imagine Dragons Queen Drake
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver