Makrorecenze "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" Sigur Rós

Vydáno: 11.08.2008 05:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Pátý pokus Sigur Rós, jak uhranout posluchače svým specifickým melancholickým pohledem na svět, dostal jméno "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" a osmu v hlavní recenzi. Na kolik byli Sigur Rós úspěšní u dalších pěti redaktorů, se dozvíte v naší další makrorecenzi.

Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
Páté studiové album islandských Sigur Rós v žádném případě není jen další plackou v řadě. Skupina na něm poprvé utekla k angličtině, i když jen jednou (ve skladbě "All Alright"), a o produkci se podělila s Markem Ellisem, vystupujícím pod uměleckým pseudonymem Flood. Ten je znám svou schopností skloubit alternativu s mainstreamem (v minulosti spolupracoval například s The Bad Seeds Nicka Cavea, PJ Harvey, ale i s Killers, Erasure či U2 - na poslední desce "How To Dismantle An Atomic Bomb"), což je z novinky Sigur Rós patrné. Dan Hájek to v hlavní recenzi popsal jako snahu přiblížit se na oko masám posluchačů, přičemž nenašel na albu výraznějších minusů a udělil solidní osmičku. A dalších pět našich redaktorů? Polojasno, místy oblačno, ojediněle srážky - rovných sedmdesát procent.

Honza Průša - Festival kouzelných obrazotvorných melodií (8/10)
Vztah k interpretovi: Jejich pohádkovými zvuky se nechávám vábit od alba "Ágætis byrjun", které je i mým nejoblíbenějším.

Ačkoliv leží Island téměř na hranici severního polárního kruhu a dalo by se očekávat, že to bude mrazivá zem s tuhými zimami, díky teplému golfskému proudu tomu tak není. A i když jsem tam nikdy nebyl, mám docela jasnou představu, jak rozmanitý kus země to je. Island totiž musí být stejný jako Sigur Rós, jako "Fljótavík". Rozmanitý, pohádkově tajemný a hrdě majestátný. Těžko psát recenzi na hudbu, která nepotřebuje slov. Žije svým životem, je silná, neotřelá. Gradující smyčcové návaly, rozverná i vážná akustická kytara, zádumčivý a uvážlivý klavír a v neposlední řadě tajemně bolestný hlas. Další nástroj, u nějž ani nehledáte smysl slov, které vnáší do silných siguřích kompozic, a to ani v případě, že se jedná netypicky o angličtinu. "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" je sice o něco méně výrazné album než ta předešlá a také o něco uhlazenější, přesto nádherné. Nezbývá než poslouchat a unášet se drobnostmi (kýváním hlavy zprava vlevo při rozpustilém úvodu "Gobbledigook" nebo otevíráním uší až nadoraz v závěru "Festival". Přitom příjemně bloudit nikdy nenavštívenou a přesto důvěrně známou krajinou bahenních sopek a jezer.

Vašek Trávníček - Skutečný originál (8/10)
Vztah k interpretovi: Znal jsem "Takk…" a "( )", vydařená alba. Můj vztah k SR se dá charakterizovat jako respekt k umělci, který je v měřítku světové hudby svůj jako málokdo jiný.

Poznáte je na první poslech. Sigur Rós mají styl, kterého se už léta drží a který jim přesto (nebo možná právě proto) neustále rozšiřuje posluchačskou základnu. Je docela s podivem, že jsou pořád svoji. V dnešní době, kdy si každý bere od každého, zejména tedy to, co někdy v nějaké dekádě fungovalo, je přístup SR k hubě obdivuhodný. Lépe řečeno obdivuhodné je to, že s tímto svým přístupem dokážou zaujmout masy lidí. Je to zkrátka v nich. Pohrávají si s náladami, emocemi a barvami právě tím nezaměnitelným způsobem, jakým to umějí jenom oni. Na novince "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" jenom potvrzují mé přesvědčení o nejlepší neanglicky zpívající kapele. Tedy pokud po "All Alright" o nich můžu pořád mluvit jako o neanglicky zpívajících. SR od poslední řadovky zapracovali na kytarovém zvuku a i orchestrální party na novém CD jsou hutnější. V takové "Ára Bátur" hraje skoro sedmdesát filharmoniků! Co je hlavní, nové písně mi připadají rozmanitější, co se týče nálady. Sigur Rós přeskakují z jedné do druhé, nabízí posluchači více poloh. A pořád to jsou oni. Svérázní muzikanti z Islandu, kteří stojí úplně mimo světový pop.

Pavel Parikrupa - Dobré. Divné. Velké! (7/10)
Vztah k interpretovi: Platonický respekt. Znám jen pár věcí uspořádaných na výběru "A Taste of Sigur Rós", takže vím, o čem je řeč, ale nejsem oddaný fanoušek ani znalec.

Sigur Rós
Nová deska Sigur Rós je zvláštní v tom, jak u mne její poslech dokáže vyvolat extrémně protichůdné reakce v závislosti na náladě. Nejmarkantnější to je jistě ve skladbách "Ára Bátur" nebo "Festival" (ostatně nejvíce diskutovaných ve čtenářských reakcích). Jako posluchač, který není fanouškem kapely a poslouchá album s kritickým odstupem, jsem byl naprosto rozhozen: při jednom poslechu (kdy jsem byl ve velmi přemýšlivé a melancholické náladě) mi naskočila husina z přesného emocionálního zásahu přímo na srdeční komoru, den poté se mi při poslechu téhož zježily chlupy z toho kapajícího monumentálního patosu. Čím to? Album je zřejmě vyladěno na jistou frekvenci a do té se musíte trefit - pak je to úžasný výlet až nad mraky, jsou tam veškeré emoce, ba i nevinná dětská radost. Když se ale netrefíte a nevyjde fáze, všechny ty mohutné sbory, dlouhatánské repetice, vysoké hlasy a patetické rozjímání o přírodě vás můžou vytočit (nemusejí, ale u mne to tak bylo). Jednou jsem si připadal jako anděl na obláčku a podruhé jako nasraný mravenec. Takže velmi obezřetně vyladit a když nasednete v pravý čas, budete jako papírová lodička na vršku horkého islandského gejzíru.

David Věžník - Ta rozporuplnost tam pořád je. (7/10)
Vztah k interpretovi: Tím vřelejší, čím víc jsou Vánoce. Opravdu!

Island je divný kraj. Fascinující i temný. Aspoň pro mě jo. Sigur Rós byli vždycky rozporuplní. Aspoň pro mě jo. Na jedné straně melodie z těch nejsmutnějších na světě, které zasahují citlivá místa tím nejněžnějším způsobem, na straně druhé velmi velmi neobvyklý pěvecký projev hraničící s rozdivočelým kocourem za vlahé letní noci. Ta kombinace nemůže dopadnout jednoznačně. A kombinace toho všeho dosud napsaného platí i pro "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust". A platí i pro všechny předchozí a platit bude zřejmě i pro všechny následující desky téhle kapely. Proto se těžko zbavuje pocitu, že recenzent dává každé její desce tu samou známku (pořád devět nebo pořád osm nebo...). U mě to z důvodů zmíněných ze začátku asi navždy bude ta sedmička. I na tomhle albu jsou skladby, které vhánějí slzy do očí tak, jak to nikdo jiný nedokáže. I tady jsou pořád ty přiškrcené hlasivky, které ale přesto tak zvláštně souznějí s výsledným zvukem. Zvukem patetickým až kýčovitým, ale přesto průzračným a křehkým. Ta rozporuplnost tam pořád je.

Karel Veselý - Sigur Rós se začali brát příliš vážně. (5/10)
Vztah k interpretovi: Miluju "Ágætis byrjun", k novějším deskám mám ale už rezervovaný vztah.

Přijde mi, že Sigur Rós trpí na nemoc jménem popularita. Čím je poslouchá víc lidí, tím vydávají horší desky. Na té nejnovější chtěli dát na odiv své střídmé písničkářství, a vylezl jim z toho nesmyslně nabubřelý a přeprodukovaný barokní pop. Dovedu si představit, jak se nad tím lidé, kteří běžně poslouchají Coldplay, rozplývají jako nad uměním s velkým U, ale já zívám nudou. Pořád jsou mi sympatičtí, dělají si svoje a pořád znějí velmi originálně, ale ten patos je prostě nesnesitelný. Album mi bohužel potvrdilo to, co mě napadlo při sledování všech těch roztomilých lidiček na DVD "Heima" - Sigur Rós se začali brát příliš vážně. Tohle vážně není umění, ale obyčejný kýč.

Album: Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
Průměrné hodnocení: 7,0/10
Celkový čas: 55:40
Skladby: Gobbledigook, Inní Mér Syngur Vitleysingur, Góðan Daginn, Við Spilum Endalaust, Festival, Með Suð Í Eyrum, Ára Bátur, Illgresi, Fljótavík, Straumnes, All Alright

• ... (Foster, 13.08.2008 10:06) Reagovat

Karle! Oni vždy byla na hranici mezi uměním a kýčem, i já mam nejradši Agaetis b. , ale nemůžu říct, že čim novější cd, tím horší už jen proto,že ( ) tuto logickou řadu narušuje, nebejt tohoto alba ( () ), tak by se dalo mluvit o určitém posunu směrem k popu...jasně, novinka je víc písničkářská, ale kam jinam se měli posunout? druhej takk? druhý závorky? ale když, poslední album je komplexní, at si každej vybere

• Re: ... (ofeckin, 13.08.2008 14:53) Reagovat

Přesně tak .. 5/10 bych u tohoto alba chápal ve srovnání s 10/10 = Ágætis byrjun, ale v tom ohromném množství lépe hodnoceného balastu od jiných skupin je to dost neobjektivní ...

• Re: ... (Dan K., 13.08.2008 23:38) Reagovat

Ve světle tvorby Sigur Ros, s předpokladem, že se mám pohybovat na stupnici od jedné do desíti, pak 5/10 uznám, i když nesouhlasím. Ve světle vydaných alb jiných interpretů a na poli soudobé hudby a s ohledem na hodnocení jiných projektů.......5/10 je mimo........Teď už si jen vybrat a upravit výběr. Osobně jsem slyšel album celé jen málokrát. Ta předchozí častěji a jsou mi bližší. Nicméně, kdybych si měl vybrat, sáhnu v současné tvorbě k Sigur Ros mnohem častěji.

• Honza Průša (thomason, 26.08.2008 01:04) Reagovat

Honza Průša: "A i když jsem tam nikdy nebyl, mám docela jasnou představu, jak rozmanitý kus země to je." :D buď si jist, že nemáš...
    Karel Veselý: "Album mi bohužel potvrdilo to, co mě napadlo při sledování všech těch roztomilých lidiček na DVD "Heima" - Sigur Rós se začali brát příliš vážně." to DVD je pravdivé a nic nedokrášluje, nebarokizuje, nekudrlinkuje...možná trpím přílišným entuziasmem po návratu z této země..možná bych měl jako každý normální čech o všem pochybovat, za vším vidět levotu a podraz na jeho "selský rozum".. Sigur Rós prohlásili, že končí s megakoncerty a zanedlouho se na jejich myspace ukázala nová stadionová šňůra - a čech řekne: "sláva jim stoupla do hlavy, zaprodali se komerci" ...jak typické. Vítězná růže je momentálně v laufu a dává do toho všechno..možná jim to zlomí vaz., ale do té doby toho stihnou říct ještě hodně..věřím, že ano

Pohled do českých hitparád - 47. týden 2021
Viktora Sheena na cestě za triumfem v českém albovém žebříčku nezastavila ani Adele Tuzemskou rádiovou hitparádu nadále vede Dua Lipa, zato v pořadí alb došlo k souboji dvou výrazných novinek. Viktor Sheen, jehož hudba se dlouhodobě těší mimořádné popularitě na streamovacích platformách, nakonec s nahrávkou... čtěte zde
Vydáno: 02.12.2021 15:55 v sekci Novinky | České hitparády
0
Zrní - 16:07 7/10
Video: Premiéra: Zrní představuje home made klip "16:07". Vznikl během lockdownu Zrní plánuje na příští rok novou desku. Bude prý veselejší, možná folkovější a budou na ní jednoduché písničky o lásce. Ale ještě než se tak stane, ohlíží se kapela za albem "Nebeský klid" prostřednictvím videa k songu... čtěte zde
Vydáno: 02.12.2021 10:00 v sekci Audio / Video | Video
0
Nové desky 47/2021 - od Deep Purple přes Westlife po Black Label Society
Nové desky 47/2021 - od Deep Purple přes Westlife po Black Label Society Vedle rocku a metalu od Deep Purple, Black Label Society, Rhapsody Of Fire, Apsu, Paula Gilberta nebo Nell a The Flaming Lips se činili i domácí hudebníci jako Kateřina Göttlichová, James Harries, Dalibor Janda, Blitz Union nebo Karel Mařík... čtěte zde
Vydáno: 01.12.2021 16:35 v sekci Novinky | Nové desky
0
Dan Bárta & Rozhlasový Big Band Gustava Broma - I Killed This Song At Karaoke Tonight 9/10
Recenze: Dan Bárta v doprovodu Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma vdechl na "I Killed This Song In The Karaoke Last Night" nový život známým hitům Covery jsou ošemetná disciplína. Dobře uchopená předělávka může originál pozvednout, ale máme tucty případů, kdy to byla skutečná vražda - tak jak to sebeironicky naznačuje název společného alba Dana Bárty a Rozhlasového Big... čtěte zde
Vydáno: 01.12.2021 08:00 v sekci Recenze
0
Me And That Man - New Man, New Songs, Same Shit, Vol. 2 8/10
Recenze: Me And That Man se na "New Man, New Songs, Same Shit, Vol. 2" drží stejné hry jako posledně, kouzlo se ale začíná pomaličku vytrácet Desperátská úderka Me And That Man vedená frontmanem metalistů Behemoth se vrací a přiváží druhou část svého dark country-rockového opusu "New Man, New Songs, Same Shit, Vol. 2". Opět je to nahrávka plná hostů, které principál... čtěte zde
Vydáno: 30.11.2021 16:30 v sekci Recenze
0