Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Hudební časopisy versus hudební servery

Vydáno: 18.02.2008 05:00 v sekci Na okraj - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Byly doby, kdy časopisy měly z hudebních serverů jen srandu, měly pocit, že je nemohou ohrozit. Dodnes si vzpomínám na slova Vojtěcha Lindaura, dlouholetého šéfredaktora Rock & Popu, který říkal, že hudební weby nejsou nic moc, že na papír nemají. Pak z něj vylezlo, že vlastně žádný nezná.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Filter
© facebook interpreta
V současnosti je situace samozřejmě zcela jiná. Před Vánocemi musicserver poprvé překonal hranici deseti tisíc návštěvníků za den, počátkem února jsme několikrát pokořili už i dvanáct tisíc. To je číslo, ve které bych se před několika lety neodvážil ani doufat, za naprostý strop jsem tehdy považoval polovinu. Bez toho, abych byl nařčen z chlubení, mohu nyní říct, že mezi českými hudebními servery, jejichž hlavním obsahem jsou články, nemáme, co se návštěvnosti a počtu vydávaných textů týče, konkurenci. Mám musicserver srovnávat s Musicwebem nebo Musiczone, které nám jsou svým spíše mainstreamovým zaměřením nejblíže? Nebo s Freemusic, který je naopak obsahově zaměřen úplně jinak, takže o žádném soupeření se nedá hovořit? Případně s Muzikusem, což je ovšem web, jenž se na hudební články spoléhá také jen zčásti? A proč ne radši s hudebními časopisy, které jsou svým obsahem musicserveru přece jen nejblíže, ačkoli vycházejí na papíře? Přestože se může zdát porovnávat internetové servery a tištěné časopisy jako poměřovat hrušky s jablky, není důvod, proč to nezkusit. Z pozice šéfredaktora a spolumajitele musicserveru snad mohu.

Bezpochyby nejdůležitějším měřítkem je jak u webů, tak časopisů počet jejich čtenářů. Zásadní rozdíl mezi návštěvností serverů a prodejem magazínů je ale v tom, že zatímco u internetu jsou k dispozici naprosto průkazná čísla (díky různým veřejným i interním měřícím programům), u tiskovin je výše prodejů v podstatě neověřitelnou neznámou. Ověřování prodeje totiž neprobíhá u žádného z hudebních časopisů, resp. nelze najít žádné veřejné hodnoty (jediné dohledatelné číslo je u Filteru z prosince 2005, kdy se prodalo něco přes devět tisíc kusů), takže nezbývá než věřit vydavatelům, kteří si ale mohou vymyslet cokoli.

Více než stotisícový porevoluční náklad Rock & Popu je už roky minulostí. Situace došla tak daleko, že výše současných prodejů, které poletují v kuloárech, se při prvotním porovnání s návštěvností musicserveru mohou zdát až směšné. Časopisy jako music, Report či Rock & Pop údajně prodávají "cokoli" mezi třemi a deseti tisíci kusy za měsíc. Nejprodávanější je pravděpodobně Filter, jenž se údajně dostává někam ke dvanácti tisícům (hovoří se ale také o sedmi tisících, těžko si vybrat). Dvanáct tisíc za měsíc, tolik lidí projde musicserverem za jedno pondělí. Samozřejmě se dá namítat, že jeden časopis si přečte víc lidí, ale i kdyby to byli v průměru dva na jeden výtisk, výsledek stále není nijak ohromující.

Report 1-2/08
© ireport.cz
Teď by někteří možná čekali, jak napíšu, že nějakých pět tisíc prodaných kusů časopisu za měsíc a dvanáct tisíc návštěv na musicserveru za den jsou čísla natolik průkazná, že budoucnost je v internetu a papír bude za chvíli zbytečnost. To ale samozřejmě není pravda. Samotný počet čtenářů totiž není tím úplně hlavním, důležité jsou kromě dalšího také chování vydavatelství a inzerentů.

Co se týče CD či DVD, už několik let nemáme žádný problém od vydavatelů získat téměř cokoli na recenzi, což se s počátky serveru vůbec nedá porovnávat. Jakmile ale dojde na rozhovor s nějakou zahraniční hvězdou či cestu na koncert do ciziny, praxí je stále to, že jako první jsou osloveny časopisy a až poté, co zbude místo, přijde řada i na internet. Jakkoli mě to může štvát, dá se to pochopit: hudební servery a časopisy sice píší o tom stejném, tedy o hudbě, ale to, jak texty vnímají čtenáři, je zcela rozdílné. Hudební vydavatel si může být téměř jistý, že pokud vyjde rozhovor s jeho hvězdou v magazínu, přečte si jej naprostá většina těch, která si ho koupí. Internet naproti tomu funguje "deníkovým" stylem, tudíž interview sice dostane velký prostor první den, ale za pár dnů (někdy i hodin) se propadne do archivu a ani podpora upoutávkami či bannery (jak to děláme na musicserveru) už není to samé, jako když text visí na hlavní stránce.

Co si budeme nalhávat, nejdůležitější pro fungování internetových webů i časopisů jsou peníze. A ty přicházejí hlavně z reklamy - na musicserveru ze sta procent, tisk má výhodu v tom, že si jej lidé musí koupit, což představuje nezanedbatelný, možná dokonce hlavní příjem. Avšak zatímco nyní mají potištěné stránky u inzerentů stále lepší zvuk než obrazovky monitorů, troufám si říct, že v blízké budoucnosti se to změní. Cílem reklamy je zasáhnout co nejvíce příjemců a pokud by se porovnala částka na reklamu vynaložená v časopise a na serveru, u toho druhého je počet lidí, kteří reklamu zhlédnou, bezpochyby několikanásobně vyšší.

Music 01-02/2008
© Music 01-02/2008
Přes vše výše napsané si rozhodně nemyslím, že hudební časopisy záhy skončí a zůstanou jen hudební weby. Zatímco "hrušky" nabízí hlavně každodenní čtení a rychlé hudební zpravodajství, "jablka" má sílu v přidané hodnotě (jako je třeba CD zdarma), místy kvalitnějších textech či rozsáhlejších publicistických materiálech (takový článek zabere několik tištěných stran a redaktor na něm může pracovat třeba i několik týdnů). Na internetu je díky jeho nafukovacímu charakteru jedno, jestli se jedná o krátkou novinku, nebo o obsáhlý článek, stále je to jedna zobrazená stránka, na níž se vejde stejné množství reklamy.

A co si budeme nalhávat - na záchod si hudební web s sebou nevezmete, takže časopisy tady s námi ještě budou dlouho a budeme se spíše doplňovat, než si konkurovat. Ostatně proč se omezovat jen na hrušky či jablka, když ovocný salát je mnohem lepší.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Skutecne hrusky s jablky (GLOWi, 18.02.2008 22:40) Reagovat

    No porovnat tiskovinu, kterou si musi zakaznik KOUPIT s webzinem, ktery muze konzument precist ZADARMO, to je skutecne ferove :). To se potom cisla skacou :). Oboje jsou odlisne obchodni modely, kdy webzin musi skutecne shlednout radove vice lidi, aby se uzivil.
    Za sebe mohu rici, ze zadarmo musicserver proc ne, ale kdybych za obcas tristni kvalitu clanku a recenzi mel platt, tak jako za tiskovinu bych za to nedal ani bura.

  • a (a, 19.02.2008 00:40) Reagovat

    A co si budem nalhávat - notebook nebo pdačko si na záchod může vzít kdokoli, problém je už jenom s tím, že si bohužel s článkama, jako je tenhle, vytřít zadek nemůže :)

  • nechápu (weeks, 19.02.2008 10:29) Reagovat

    Nechápu toto srovnání.Jak už je napsáno v jiném příspěvku to,že je musicserver tak hojně navštěvován nesvědčí o jeho kvalitě,jsem přesvědčen,že mnoho lidí sem chodí jen tak ze zvyku.A pokud srovnám kvalitu článků zde se články v časopisech,rozdíl je podle mě naprosto markantní.A to,že vaše návštevnost stále stoupá bohužel neznamená,že to samé platí i pro kvalitu,ta má podle mě sestupnou tendenci:-)

    • Re: nechápu (Tomas Lazorik, 19.02.2008 16:55) Reagovat

      ja zas nechapem vas hejterov. argument, ze ludia sem chodia zo zvyku je dost smiesny :) ci sem chodia zo zvyku, ci z donutenia, ci co ja viem z coho, chodia sem a to je podstatne. moj skromny nazor je, ze keby bola kvalita taka katastrofalna tak by si odvykli raz-dva. len tolko som chcel, have a nice day :)

  • cisla (4am, 19.02.2008 13:46) Reagovat

    Operovat s cisly, ktera ukazuje TOPLIST je taky trosku nefer....ve skutecnosti muze navstevost musicserver.cz tak 6500 unikatu za den, coz Honzo urcite vite, pokud pouzivate Google analytics ;-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
O5 a Radeček, Riegrovy sady, Praha, 23.6.2021
Naživo: Jak O5 a Radeček křtili svoje EP "BRA3" Šumperská formace O5 a Radeček vydala před měsícem pětipísňové EP, jež upozorňovalo na problematiku sourozenců handicapovaných dětí, kteří jsou sice zdraví, ale mnohdy upozaďovaní. Nahrávku "BRA3" oficiálně pokřtily dvě... čtěte zde
Vydáno: 24.06.2021 16:35 v sekci Naživo
0
Pohled do českých hitparád - 24. týden 2021
České hitparády vedou Imagine Dragons a Ca$hanova Bulhar, italští Måneskin se stávají novým fenoménem Vítězové tuzemských žebříčků se oproti minulému týdnu nezměnili. Rádiím vládnou Imagine Dragons, albový triumf obhájil Ca$hanova Bulhar. Znovu uspěli také italští vítězové Eurovize Måneskin. O jejich rostoucí oblibě u... čtěte zde
Vydáno: 24.06.2021 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
0
J.A.R., Ledárny Braník, Praha, 22.6.2021
Naživo: J.A.R. v Ledárnách Braník vsadili na jistotu a esenci muziky s humorem J.A.R. byli po skupině Chinaski druhými účinkujícími, kteří obsadili nový koncertní prostor Ledáren Braník. Zabydleli se zde rovnou na tři dny. Svým fanouškům tak chtějí vynahradit tradiční jarní sérii koncertů, kterou... čtěte zde
Vydáno: 23.06.2021 17:05 v sekci Naživo
0
Cancel culture se neštítí ani dětí. Naposledy si vyhlídla Billie Eilish
Na okraj: Cancel culture se neštítí ani dětí. Naposledy si vyhlídla Billie Eilish Další (tý)den, další osobnost na pranýři. Tentokrát si mocná ruka anonymních bojovníků za sociální spravedlnost vybrala Billie Eilish, která řekla rasistické slovo a napodobila přízvuk jiné rasy. A to se nedělá. Ani když je... čtěte zde
Vydáno: 23.06.2021 09:11 v sekci Publicistika | Na okraj
20
Nové desky 24/2021 - od Fear Factory přes Helloween po Styx
Nové desky 24/2021 - od Fear Factory přes Helloween po Styx Opět rock a rap budou vládnout hudebním novinkám. Tentokrát se o to postarají Fear Factory, Gucci Mane, Helloween, Styx, Timo Tolki, Crowne, soundtrack k "Fast & Furious 9" a Mykki Blanco. Tuto hegemonii naruší africká královna Angelique... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2021 08:30 v sekci Novinky | Nové desky
6
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky pro 23. týden (02.06.2013 05:00)
- Na okraj: Podivný konec Reportu (31.01.2011 16:27)
- Vánoční titulka Reportu patří Nightwork (02.12.2010 13:14)
- Titulní straně nového Reportu vládne David Koller (05.11.2010 10:15)
- Obálku Reportu ovládl Kamil Střihavka (01.10.2010 12:33)
- Titulka zářijového Reportu patří Chinaski (31.08.2010 10:29)
- Titulce Reportu kraluje metalový veterán Ozzy Osbourne (01.07.2010 17:08)
- Titulka květnového Reportu nabízí Navigators (02.05.2010 12:04)
- Na titulce dubnového Reportu jsou AC/DC a Iron Man (05.04.2010 19:40)
- Titulka březnového Reportu patří Black Eyed Peas (02.03.2010 21:30)

ALBUM TÝDNE 25/2021

Kings Of Convenience
Peace or Love

Autor jedné ze zahraničních recenzí na album "Peace or Love" přiznává, že měl mnohdy pocit, jako by už jen samotným poslechem oba členy Kings Of Convenience vyrušoval. Vy se ale rušit nenechte a s mírem i láskou v duši opět vstupte do světa bezbřehé melancholie a nikdy nekončícího babího léta.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.08.
Limp Bizkit (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (/TBA/, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)
Pá 10.09.
Pigeon John (US) (+XL the Band (CAN)) (Café V lese, Praha)
Ne 12.09.
The Wedding Present (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 26.09.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)
Čt 30.09.
Boy Pablo (CHL) (Futurum Music Bar, Praha)
Ne 03.10.
Nick Waterhouse (USA (Rock Café, Praha)
St 06.10.
Cœur de Pirate (CAN) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Imagine Dragons Coldplay Metallica Taylor Swift Pokáč Foo Fighters Kryštof Ewa Farna AC/DC Tomáš Klus Viktor Sheen Michal Prokop Noel Gallagher The Weeknd David Stypka Tata Bojs Mirai The Offspring
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu