Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Temná zvukohra v režii tajnůstkářských Tool

Vydáno: 26.06.2006 12:30 v sekci Naživo - Luboš Kreč | foto: facebook interpreta

Jsou koncerty, z nichž odejdete s jasným pocitem, jaké to bylo. A potom jsou vystoupení, která ve vás zanechají dojmy podivné, hlubší, avšak nikoli primárně negativní. Takoví byli Tool, kteří se v neděli představili v Praze. České metropoli ukázali, proč platí za jednu z nejuznávanějších a zároveň nejméně uchopitelných kapel světového rocku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Tool, Praha, 25.6.2006 small d
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Když jsem se v neděli před osmou blížil k pražské T-Mobile Aréně, měl jsem zvláštní pocit. Přilehlá prostranství byla podivně prázdná na to, že se v místě má konat poměrně velký koncert; na parkovišti skoro žádná auta, minimum front u stánků s občerstvením, jen pár policistů, žádné davy. Přímo u sportovní haly se sice táhly řady návštěvníků, čekajících pokojně na vstup, avšak jiný cvrkot nebyl cítit. Potvrzovalo se, co jsem si myslel už dřív nejen já: Tool, ve světě - a za oceánem především - velmi respektovanou a úspěšnou kapelu, prodávající miliony desek, zná v České republice jen málokdo. Své publikum tady nepochybně mají, ale srovnávat jeho velikost s příznivci třeba v anglosaských zemích zkrátka nejde. Ostatně i v neděli večer bylo nezvykle hodně slyšet angličtinu i mezi návštěvníky. A právě proto se mohla T-Mobile Aréna pro nějakých patnáct tisíc lidí zdát zbytečně velkým stánkem, jako by pořadatelé měli po úspěších s Guns N' Roses a Red Hot Chili Peppers velké oči. Jenže nakonec to nebyl takový průšvih, neboť ocelová konstrukce pódia byla předsunuta více do prostoru, takže těch odhadem pět tisíc lidí, kteří na Tool přišli, vcelku solidně zaplnilo plochu na stání. Ochozy však vesměs zely prázdnotou.

Tool, Praha, 25.6.2006 small b
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Když jsem si v předstihu pročítal nějaké komentáře k aktuálním koncertům Tool v Německu a Polsku, nemohl jsem si nevšimnout dvou nezvyklých věci: skupina začíná hrát v podstatě na čas a nevozí s sebou předkapelu. Oboje byly dobré zprávy, jež se potvrdily i v Praze. Nebylo ještě ani půl deváté a světla pohasla, jen cosi problikávalo na scéně. Fotografům bylo dovoleno snímat jen jednu první skladbu, což se může zdát málo, ale ta čítala přes deset minut produkce. Takže času dost. Byly to "Lost Keys" a "Rosetta Stoned" z aktuální desky "10 000 Days" dohromady. Úvod přinejmenším podivný, neboť zatímco "Lost Keys" je ponurá instrumentálka s telefonními hovory, "Rosetta Stoned" je patřičně dlouhá, bohatě komponovaná nálož. K tomu se za čtveřicí promítacích pláten, na nichž nejprve probublávaly mraky dýmu a později se mihotaly jakési plameny, se svíjela postava Maynarda Jamese Keenana. Do půli těla svlečený, s dreadovatým kohoutem na hlavě, kovbojkách a džínech, s megafonem chvíli u úst, chvíli jen zavěšeným na rameni. Pak předstoupil na vyvýšené pódium v zadní části scény, kde měl připravený stojan na mikrofon a klávesy, a tam zůstal. Myslím na pořád, neboť po celý koncert frontman Tool ani jednou nesešel blíž divákům, ani jednou na něj nezacílil kužel reflektorů, takže fanoušci mohli jen odhadovat, jak vypadá a co dělá. Často šlo sledovat jeho siluetu na jasně svítící projekci (tu se ostatně vyplatilo pozorovat, protože vizuální stránka hraje u Tool velkou roli, takže došlo i na několik zajímavých, ale značně temných, až hororových videí).

Tool, Praha, 25.6.2006 small c
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Je samozřejmě otázkou, jak dobrý nápad to je začínat koncert jedenáctiminutovou peckou z poslední, nepříliš staré desky. Navíc peckou, která dovádí do maxima vrstevnatost a komplikovanost tvorby Tool. "Rosetta Stoned" naštěstí kromě táhlých artrockových pasáží čítá i nějaké ty riffy, takže si natěšený dav mohl sem tam zahrozit, ale přesto jsem se po celou dobu písně nemohl zbavit dojmu jisté konsternace. Jako by lidé kolem říkali: "Super, konečně vidím Tool. Tohle je zajímavé, ale už aby přišla nějaká klasika." A ta samozřejmě přišla - jako druhá ze rozezněla veleznámá "Stinkfist" z podle mnohých nejlepšího alba Tool "Ænima". S úvodním kytarovým valem vyletěly do vzduchu pěsti, polovina postav vyskočila, sálem probleskla ostrá modrá světla a celá hala se dala do pohybu. Reakce publika byly aktivnější a nadšenější ve všech případech starších kousků. Skupina, zřejmě nepřipravenost návštěvníků na novinky tušíc, poskládala setlist vpravdě vyrovnaně, takže se věci z "10 000 Days" střídaly s kousky z "Lateralus", "Ænima" a "Undertow".

Tool, Praha, 25.6.2006 small e
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Aby to ovšem nevypadalo, že lidé novinky odzývali, je jistě na místě připomenout dvě místa. Předně to byla čtvrtá "Jambi", asi nejpřímočařejší track poslední nahrávky, jenž Adam Jones opepřil na koncertě vražedným riffem, který zcela nechával zapomenout na méně výraznou melodii. Dále je třeba zmínit v závěru představenou "The Pot" - po Maynardově takřka muezzinském úvodu se spustila pekelná rytmika, kterou střídmě doplňovaly Jonesovy kytarové výstřelky. Instrumentální souhra Tool je ostatně obdivuhodná, z každé minuty pohledu na ně je patrné maximální soustředění. A také těžko popsatelný chlad. To byl ostatně s přetaženým zvukem basy (vypadalo to, jako by aparatura byla výrazně výkonnější, než bylo v aréně třeba) hlavní mínus show. Maynard James Keenan se stále skrýval v přítmí a jeho nejdelší promluva byla, když požádal publikum, aby nekouřilo. Adam Jones s Justinem Chancellorem sledovali introvertně své nástroje, na proslovy nebylo místo. To by samozřejmě žádnou chybou nebylo, kdyby ovšem z jinak perfektního výkonu nečpěla až příliš povinná rutina. A to i v momentě, když v deset hodin skončila regulérní část a Tool místo aby odešli do zákulisí a počkali si na vytleskání, se posadili na pódium a ovace si vychutnávali přímo tam. Minimálně práci s davem má Maynard James ošetřenou dobře, lidé mu to všechno zobali z ruky, ačkoli se činil možná až příliš tajemným. Pak ale koncert nastavili tak, jak to chtěl asi každý: "Lateralus" a "Ænema". Především poslední skladba spustila v hale virvál, na jaký se mnoho lidí těšilo. Dokonce se totiž i pořádně skákalo, však to byla jedna z nejznámějších písní Tool. A shrnutí? Byl to poctivý koncert, který ukázal, že Tool od roku 2002, kdy vystoupili na pražském Ozzfestu, udělali další posun. Více art-metalu, méně přímočarosti (jestli se o ní u nich někdy dalo mluvit). Show to byla intenzivní, industriální a tak nějak zvláštní. Ne špatná, prostě jiná.

Tool, T-Mobile Aréna, Praha, 25.6.2006

Fotogalerie:

Tool, Praha, 25.6.2006 small a
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small f
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small g
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small h
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small i
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small j
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small k
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small l
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small m
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small n
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • **** (LATERALUS, 26.06.2006 13:47) Reagovat

    Show to byla naprosto uzasna.. Slozita a ne zrovna lehce pristupna hudba, coz bylo videt i na nejiste se pohybujicim davu.. I kdyz hudbu Tool mate naposlouchanou je tezke se pohupovat nebo si poklepavat nohou do rytmu.. Myslim, ze Tool predvedli presne to co fanousci ocekavali. Od novych kousku az po nesmrtelnou klasiku ze starsich cd.. Byl jsem celkem prekvapen ze predkapela nebyla, ale bylo to prekvapeni spise prijemne.. I kdyz bylo v arene celkem malo lidi myslim, ze atmosfera kterou publikum vytvorilo byla uzasna a lepsi nez na ozzfestu 2002, protoze tam lidi Tool zrovna moc nezanali a nevedeli co si o nich a jejich hudbe maji myslet.. Byl to proste nadherny zazitek a v budoucnu si dalsi vystoupeni Tool nenecham ujit..

  • tool (maniac, 26.06.2006 13:54) Reagovat

    ten zacatek byl trochu rozpacitej, rosseta stoned jeste nebyla doladena zvukove, zvuk se zlepsil tak kolem 2-3 skladby a byl to hukot az do konce... nejlepsi konzert myho zivota

  • report (Jajda, 26.06.2006 19:30) Reagovat

    Koukala jsem, že na www.metalopolis.net už maj taky report!

  • Fajn (Dowson001, 26.06.2006 21:04) Reagovat

    Bylo to fajn :)

  • Geniální (Bejv, 27.06.2006 09:31) Reagovat

    naprosto dokonalý nejlepší co jsem kdy viděl!!!!!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Makrorecenze "Power Up" AC/DC
Makrorecenze: Makrorecenze "Power Up" AC/DC Když AC/DC ohlásili, že přece jen vydají ještě jednu řadovou desku, oko nejednoho rockera určitě nezůstalo suché. Všechny máničky si "Power Up" určitě užívají, ale jak pravděpodobně poslední album legendárních australských... čtěte zde
Vydáno: 28.11.2020 08:30 v sekci Recenze | Makrorecenze
4
Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy
Na okraj: Korupce, bílí muži a málo vagín aneb Kdo smí dostat Grammy Zatímco dřív se hudebníci do užšího nominačního výběru Grammy nedostávali jednoduše proto, že podle hodnoticí akademie někdo vytvořil lepší dílo než oni, dnes za to může rasa, pohlaví nebo korupce. Také vyhlášení nominací... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2020 12:15 v sekci Publicistika | Na okraj
36
Pohled do českých hitparád - 47. týden 2020
Mirai ovládli rádia s "I přes to všechno", Jaromír Nohavica má nejprodávanější album Domácím žebříčkům tentokrát kralují umělci z Moravskoslezského kraje. Nejhranější písní v rádiích se stala "I přes to všechno" od frýdecko-místecké party Mirai. Albové pořadí opanoval symbol Ostravy Jaromír Nohavica s... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 21:01 v sekci Novinky | České hitparády
1
Aneta Langerová - Dvě slunce 7/10
Recenze: "Dvě slunce" Anety Langerové zahřejí hlavně trpělivého posluchače Autorsky plodná spolupráce s Jakubem Zitkem na albu "Na Radosti" z roku 2014 se dočkala svého pokračování. Novinka "Dvě slunce" jasně stvrzuje, že hlas Anety Langerové patří v českém popu k těm nejosobitějším. Cestu k novým... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2020 08:00 v sekci Recenze
22
Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea
Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea Další hudební novinkový nášup je zde a s ním i největší countryová star Garth Brooks, Mariza, duo Larkin Poe, Josh Groban, Pavel Callta, John Fogerty, metalová superskupina Killer Be Killed, debutující Mali-Koa, tvrďáci Dark... čtěte zde
Vydáno: 25.11.2020 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Koncert Guns N' Roses v Praze byl zrušen bez náhrady (06.08.2020 10:44)
- John Frusciante ohlásil další sólovku. Album "Maya" vyjde v září (06.07.2020 10:59)
- Do knihkupectví míří dětská kniha na motivy kultovní písně "Sweet Child O' Mine" od Guns N' Roses (15.05.2020 15:47)
- Audio: Bright Eyes se ve "Forced Convalescence" spojili s Fleou a Johnem Theodorem (26.04.2020 14:31)
- John Frusciante se vrací k Red Hot Chili Peppers (16.12.2019 14:24)
- Guns N' Roses se v létě 2020 opět vrátí do Prahy (13.12.2019 13:39)
- Turné "Not in This Lifetime" Guns N' Roses je definitivně u konce (25.11.2019 11:05)
- Tool definitivně potvrzují vydání nové studiovky a vstupují na streamovací služby (31.07.2019 15:43)
- Naživo: Tool v Praze otevřeli úplně nový vesmír (05.06.2019 12:32)
- Fotogalerie: Tool zahalili svoji výpravnou show v O2 areně do závoje tajemství (05.06.2019 08:25)

ALBUM TÝDNE 47/2020

Nick Cave
Idiot Prayer (Nick Cave Alone at Alexandra Palace)

Nicka Cavea mám rád jako muzikanta plného energie. Líbí se mi jeho živelnost, jsem uchvácen koncerty s The Bad Seeds a nejvíc si užívám "Tupelo", "From Her To Eternity" nebo "The Mercy Seat". "Idiot Prayer" je toho pravým opakem. Intimita, klavír, klid. Sedět a poslouchat. A stejně je to ku*evsky dobrý!

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Po 30.11.
Ben Caplan (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 03.12.
Tempers (USA) (Café V lese, Praha)
Út 08.12.
Warmduscher (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Út 16.02.
Asaf Avidan (IL) (Palác Akropolis, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars AC/DC Mirai Lady Gaga Miley Cyrus Kryštof Metallica Dua Lipa Sia Aneta Langerová Ava Max Škwor Adam Lambert Deftones Beyoncé Lana Del Rey Kylie Minogue The Weeknd Billie Eilish Madonna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver