Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Temná zvukohra v režii tajnůstkářských Tool

Vydáno: 26.06.2006 12:30 v sekci Naživo - Luboš Kreč

Jsou koncerty, z nichž odejdete s jasným pocitem, jaké to bylo. A potom jsou vystoupení, která ve vás zanechají dojmy podivné, hlubší, avšak nikoli primárně negativní. Takoví byli Tool, kteří se v neděli představili v Praze. České metropoli ukázali, proč platí za jednu z nejuznávanějších a zároveň nejméně uchopitelných kapel světového rocku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Tool, Praha, 25.6.2006 small d
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Když jsem se v neděli před osmou blížil k pražské T-Mobile Aréně, měl jsem zvláštní pocit. Přilehlá prostranství byla podivně prázdná na to, že se v místě má konat poměrně velký koncert; na parkovišti skoro žádná auta, minimum front u stánků s občerstvením, jen pár policistů, žádné davy. Přímo u sportovní haly se sice táhly řady návštěvníků, čekajících pokojně na vstup, avšak jiný cvrkot nebyl cítit. Potvrzovalo se, co jsem si myslel už dřív nejen já: Tool, ve světě - a za oceánem především - velmi respektovanou a úspěšnou kapelu, prodávající miliony desek, zná v České republice jen málokdo. Své publikum tady nepochybně mají, ale srovnávat jeho velikost s příznivci třeba v anglosaských zemích zkrátka nejde. Ostatně i v neděli večer bylo nezvykle hodně slyšet angličtinu i mezi návštěvníky. A právě proto se mohla T-Mobile Aréna pro nějakých patnáct tisíc lidí zdát zbytečně velkým stánkem, jako by pořadatelé měli po úspěších s Guns N' Roses a Red Hot Chili Peppers velké oči. Jenže nakonec to nebyl takový průšvih, neboť ocelová konstrukce pódia byla předsunuta více do prostoru, takže těch odhadem pět tisíc lidí, kteří na Tool přišli, vcelku solidně zaplnilo plochu na stání. Ochozy však vesměs zely prázdnotou.

Tool, Praha, 25.6.2006 small b
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Když jsem si v předstihu pročítal nějaké komentáře k aktuálním koncertům Tool v Německu a Polsku, nemohl jsem si nevšimnout dvou nezvyklých věci: skupina začíná hrát v podstatě na čas a nevozí s sebou předkapelu. Oboje byly dobré zprávy, jež se potvrdily i v Praze. Nebylo ještě ani půl deváté a světla pohasla, jen cosi problikávalo na scéně. Fotografům bylo dovoleno snímat jen jednu první skladbu, což se může zdát málo, ale ta čítala přes deset minut produkce. Takže času dost. Byly to "Lost Keys" a "Rosetta Stoned" z aktuální desky "10 000 Days" dohromady. Úvod přinejmenším podivný, neboť zatímco "Lost Keys" je ponurá instrumentálka s telefonními hovory, "Rosetta Stoned" je patřičně dlouhá, bohatě komponovaná nálož. K tomu se za čtveřicí promítacích pláten, na nichž nejprve probublávaly mraky dýmu a později se mihotaly jakési plameny, se svíjela postava Maynarda Jamese Keenana. Do půli těla svlečený, s dreadovatým kohoutem na hlavě, kovbojkách a džínech, s megafonem chvíli u úst, chvíli jen zavěšeným na rameni. Pak předstoupil na vyvýšené pódium v zadní části scény, kde měl připravený stojan na mikrofon a klávesy, a tam zůstal. Myslím na pořád, neboť po celý koncert frontman Tool ani jednou nesešel blíž divákům, ani jednou na něj nezacílil kužel reflektorů, takže fanoušci mohli jen odhadovat, jak vypadá a co dělá. Často šlo sledovat jeho siluetu na jasně svítící projekci (tu se ostatně vyplatilo pozorovat, protože vizuální stránka hraje u Tool velkou roli, takže došlo i na několik zajímavých, ale značně temných, až hororových videí).

Tool, Praha, 25.6.2006 small c
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Je samozřejmě otázkou, jak dobrý nápad to je začínat koncert jedenáctiminutovou peckou z poslední, nepříliš staré desky. Navíc peckou, která dovádí do maxima vrstevnatost a komplikovanost tvorby Tool. "Rosetta Stoned" naštěstí kromě táhlých artrockových pasáží čítá i nějaké ty riffy, takže si natěšený dav mohl sem tam zahrozit, ale přesto jsem se po celou dobu písně nemohl zbavit dojmu jisté konsternace. Jako by lidé kolem říkali: "Super, konečně vidím Tool. Tohle je zajímavé, ale už aby přišla nějaká klasika." A ta samozřejmě přišla - jako druhá ze rozezněla veleznámá "Stinkfist" z podle mnohých nejlepšího alba Tool "Ænima". S úvodním kytarovým valem vyletěly do vzduchu pěsti, polovina postav vyskočila, sálem probleskla ostrá modrá světla a celá hala se dala do pohybu. Reakce publika byly aktivnější a nadšenější ve všech případech starších kousků. Skupina, zřejmě nepřipravenost návštěvníků na novinky tušíc, poskládala setlist vpravdě vyrovnaně, takže se věci z "10 000 Days" střídaly s kousky z "Lateralus", "Ænima" a "Undertow".

Tool, Praha, 25.6.2006 small e
© Jiří Kosnar / musicserver.cz
Aby to ovšem nevypadalo, že lidé novinky odzývali, je jistě na místě připomenout dvě místa. Předně to byla čtvrtá "Jambi", asi nejpřímočařejší track poslední nahrávky, jenž Adam Jones opepřil na koncertě vražedným riffem, který zcela nechával zapomenout na méně výraznou melodii. Dále je třeba zmínit v závěru představenou "The Pot" - po Maynardově takřka muezzinském úvodu se spustila pekelná rytmika, kterou střídmě doplňovaly Jonesovy kytarové výstřelky. Instrumentální souhra Tool je ostatně obdivuhodná, z každé minuty pohledu na ně je patrné maximální soustředění. A také těžko popsatelný chlad. To byl ostatně s přetaženým zvukem basy (vypadalo to, jako by aparatura byla výrazně výkonnější, než bylo v aréně třeba) hlavní mínus show. Maynard James Keenan se stále skrýval v přítmí a jeho nejdelší promluva byla, když požádal publikum, aby nekouřilo. Adam Jones s Justinem Chancellorem sledovali introvertně své nástroje, na proslovy nebylo místo. To by samozřejmě žádnou chybou nebylo, kdyby ovšem z jinak perfektního výkonu nečpěla až příliš povinná rutina. A to i v momentě, když v deset hodin skončila regulérní část a Tool místo aby odešli do zákulisí a počkali si na vytleskání, se posadili na pódium a ovace si vychutnávali přímo tam. Minimálně práci s davem má Maynard James ošetřenou dobře, lidé mu to všechno zobali z ruky, ačkoli se činil možná až příliš tajemným. Pak ale koncert nastavili tak, jak to chtěl asi každý: "Lateralus" a "Ænema". Především poslední skladba spustila v hale virvál, na jaký se mnoho lidí těšilo. Dokonce se totiž i pořádně skákalo, však to byla jedna z nejznámějších písní Tool. A shrnutí? Byl to poctivý koncert, který ukázal, že Tool od roku 2002, kdy vystoupili na pražském Ozzfestu, udělali další posun. Více art-metalu, méně přímočarosti (jestli se o ní u nich někdy dalo mluvit). Show to byla intenzivní, industriální a tak nějak zvláštní. Ne špatná, prostě jiná.

Tool, T-Mobile Aréna, Praha, 25.6.2006

Fotogalerie:

Tool, Praha, 25.6.2006 small a
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small f
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small g
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small h
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small i
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small j
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small k
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small l
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small m
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Tool, Praha, 25.6.2006 small n
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • **** (LATERALUS, 26.06.2006 13:47) Reagovat

    Show to byla naprosto uzasna.. Slozita a ne zrovna lehce pristupna hudba, coz bylo videt i na nejiste se pohybujicim davu.. I kdyz hudbu Tool mate naposlouchanou je tezke se pohupovat nebo si poklepavat nohou do rytmu.. Myslim, ze Tool predvedli presne to co fanousci ocekavali. Od novych kousku az po nesmrtelnou klasiku ze starsich cd.. Byl jsem celkem prekvapen ze predkapela nebyla, ale bylo to prekvapeni spise prijemne.. I kdyz bylo v arene celkem malo lidi myslim, ze atmosfera kterou publikum vytvorilo byla uzasna a lepsi nez na ozzfestu 2002, protoze tam lidi Tool zrovna moc nezanali a nevedeli co si o nich a jejich hudbe maji myslet.. Byl to proste nadherny zazitek a v budoucnu si dalsi vystoupeni Tool nenecham ujit..

  • tool (maniac, 26.06.2006 13:54) Reagovat

    ten zacatek byl trochu rozpacitej, rosseta stoned jeste nebyla doladena zvukove, zvuk se zlepsil tak kolem 2-3 skladby a byl to hukot az do konce... nejlepsi konzert myho zivota

  • report (Jajda, 26.06.2006 19:30) Reagovat

    Koukala jsem, že na www.metalopolis.net už maj taky report!

  • Fajn (Dowson001, 26.06.2006 21:04) Reagovat

    Bylo to fajn :)

  • Geniální (Bejv, 27.06.2006 09:31) Reagovat

    naprosto dokonalý nejlepší co jsem kdy viděl!!!!!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+
Nové desky 42/2019 - od Mňágy a Žďorp přes Elbow po R+ Půlka října bude patřit rocku, hip hopu a částečně i klasické hudbě. Můžete se těšit na Mňágu a Žďorp, anglické Elbow, navrátivší se Lil' Kim, vídeňského Jonase Kaufmanna, zremixovaného Floexe, slovenské Nocadeň, rappera... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2019 06:47 v sekci Novinky | Nové desky
0
Static-X, MeetFactory, Praha, 14.10.2019
Naživo: Static-X s novým frontmanem v Praze vyučovali evil disco Kultovní nu-metalová formace Static-X to měla úmrtím svého charismatického frontmana Wayna Statica spočítané. Zbylým členům se ale letos podařilo najít víc než důstojnou náhradu, a tak vyrazili na vzpomínkové turné. Spolu s nimi... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 19:21 v sekci Naživo
0
Pohled do českých hitparád - 40. týden 2019
Karel Gott dál vládne. V albovém žebříčku má už dvaadvacet desek Minule patnáct, teď dvaadvacet. Počet alb Karla Gotta, která se dostala do první stovky českého žebříčku, se oproti předešlému týdnu ještě zvýšil. V čele zůstává letošní výběr "80/80 největší hity 1964-2019". Ani v... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 15:59 v sekci Novinky | České hitparády
0
Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné
Rozhovory: Janek Ledecký, Ivan Hlas a Hanz Sedlář - Vyprávět o tom, jak zní hudba, je vždycky neuchopitelné "Písničky jsem chtěl absolutně překopat, aby to nebyl systém, kdy je kapela hraje tak, jak je všichni známe z nahrávky a koncertů, a pak se k tomu naroubuje dalších 50 muzikantů," říká Janek Ledecký o symfonickém turné. Skladby... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2019 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Opeth - In cauda venenum 9/10
Recenze: Opeth na albu "In cauda venenum" nalezli svou pravou progrockovou tvář Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu... čtěte zde
Vydáno: 14.10.2019 00:00 v sekci Recenze
3
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Tool definitivně potvrzují vydání nové studiovky a vstupují na streamovací služby (31.07.2019 15:43)
- Naživo: Tool v Praze otevřeli úplně nový vesmír (05.06.2019 12:32)
- Fotogalerie: Tool zahalili svoji výpravnou show v O2 areně do závoje tajemství (05.06.2019 08:25)
- Tool v srpnu ukončí čekání na novou desku (15.05.2019 18:54)
- Tool se vracejí do Prahy, v červnu zahrají v O2 areně (24.10.2018 11:32)
- Recenze: Slash albem "Living The Dream" vzkazuje jediné: Dobrý hard rock ještě žije (30.09.2018 09:50)
- Red Hot Chili Peppers začínají chystat materiál pro další album (14.09.2018 12:40)
- Nové desky 26/2018 - od Gorillaz přes Bullet For My Valentine po Floexe s Tomem Hodgem (04.07.2018 07:26)
- Video: Guns N' Roses se v nikdy nevysílaném klipu k "It's So Easy" vracejí třicet let do minulosti (04.06.2018 11:04)
- Guns N'Roses vydají monumentální reedici svého debutu "Appetite for Destruction" (05.05.2018 12:28)

ALBUM TÝDNE 41/2019

Opeth
In cauda venenum

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 16.10.
Chromatics (USA) (MeetFactory, Praha)
St 16.10.
Heather Nova (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Čt 17.10.
Charlie Cunningham (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Čt 17.10.
Hilltop Hoods (AUS) + Mojo Juju (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Allah-Las (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 19.10.
Tourist (UK) (Café V lese, Praha)
Po 21.10.
Lucky Chops (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 22.10.
Richard Müller, Michael Kocáb a Ondřej Soukup (Forum Karlín, Praha)
St 23.10.
BE27: Tangerine Dream (DE) (Roxy, Praha)
St 23.10.
Ghost-Note (USA) (Metro Music Bar, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Karel Gott Jonas Blue Armand Van Helden 11 Fingers Records Thomas Dybdahl Ready Kirken New Kids On The Block Jaga Jazzist Blood Red Shoes Highly Suspect Kool And The Gang Radio 4 Lady Gaga Hellyeah Inna Kryštof Ringo Deathstarr Wanastowi Vjecy Metallica Walk On Fire
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver