Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Průvodce po desce 'Surprise' Paula Simona

Vydáno: 24.04.2006 05:00 v sekci Publicistika - Martin Svetlík | foto: facebook interpreta

Člověk občas rád vzpomíná i na časy, které nikdy nezažil. Když mu pak taková legenda jako Paul Simon nabídne možnost vzpomínat na současnost, prostě nejde odmítnout. Pokud vás tedy zajímá, jak tvoří a zpívá Simon dnes, projděte se s námi po jeho nové sólové desce "Surprise".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Paul Simon - Surprise
© facebook interpreta
Bonnie a Clyde. Dalziel a Pascoe. Dempsey a Makepeacová. Paul Simon. Také vám to zní trochu zvláštně? Nejspíš nebudu úplně sám, komu se při vyřčení jména Paul Simon automaticky vybaví i jeho druhá polovička, tedy Art Garfunkel. Na jejich hudbě jsem částečně vyrůstal, pouštěl jsem si stále dokola výběr toho nejlepšího na ohrané gramodesce a později záznam jejich koncertu v Central Parku. Hudební značka Simon a Garfunkel bezpochyby byla a stále ještě je jedinečná a neopakovatelná. A když se mi teď po dlouhých letech dostalo do ruky moje první Simonovo sólové CD, byl jsem opravdu zvědav. Žádnou jinou desku jednoho či druhého jsem neslyšel, a tak jsem netušil, co se dá čekat od té černé díry, kterou mám mezi koncem kariéry slavného dua a dneškem, kdy mi na stole leží "Surprise". Zdali se Simon, řídce nahrávající nové desky, i díky produkci Briana Ena někam posunul, nebo zda stále dělá písničky na rozhraní folku a rocku. Dokonce se mi vloudila do hlavy kacířská myšlenka, že když o něm není prakticky vůbec slyšet, že to musí mít nějaký důvod. Ale pak jsem si řekl: vždyť je to Paul Simon, na toho je přece vždycky spolehnutí. A vložil jsem "Surprise" do discmana.

1. How Can You Live In The Northeast (3:42)

Hned úvodní píseň prozrazuje, v jakém duchu se bude "Surprise" unášet. Taneční rytmika (považte!) a kytara rozprostřená spíše do plochy než do čehokoliv jiného je střídána pasáží vybrnkávané španělky, ve které Simon vznáší otázku tolerance. Texty s obsahem tedy zůstávají, stejně jako Simonův skvělý vokál, který se v silným melodiích klene nad jakýmkoliv podkladem. Ve vygradovaném refrénu jako bych slyšel tak specifickou naléhavost a přitom melodičnost kytar Fruscianteho (opět považte!) z jeho posledních sólových alb.

2. Everything About It Is A Love Song (3:57)

Počáteční tóny melancholické kytary by mohly zavádět někam ke starým pořádkům šedesátých a sedmdesátých let, ale hned v zápětí potvrdí gliss elektrické kytary a po šestnáctkách běhající elektronické bicí, že dojem z první písně byl správný. Opět tu máme taneční spodek a přes něj tradiční Simonův písničkový, folkový vokál, jen s trochu odvážnějšími harmonicko-melodickými postupy. Tento kontrast si dobře zapamatujte, bude se nám ještě hodit.

3. Outrageous (3:24)

První opravdu našlápnutá píseň. Alespoň ze začátku, kde naprosto současná kytara s výrazným rytmem a nádechem funkrocku a Simonův hlas, sekající slovo za slovem, rozjedou sloku do neuvěřitelného odpichu. Pak ale přijde refrén a velká změna. Téměř ordinérní country, které je proloženo drobnou modernou, naprosto změní běh skladby a energie ze sloky je ta tam. Navíc ke konci skladba v tomto duchu ústí ještě do jakéhosi přechodu, čímž celá druhá polovina výrazně ztrácí oproti té úvodní.

4. Sure Don't Feel Like Love (3:57)

Basová linka, prohnaná snad všemi efekty, co jich najdete, pokouší posluchače, že by se mohlo udát něco podobně zajímavého jako v předchozí "Outrageous". Vokální part sice není tak jednoznačný a přímočarý, ale na druhou stranu se celá píseň udrží tam, kde má, a až do konce máte pocit, že posloucháte opravdu zajímavou současnou muziku. Trochu mi připomíná Freakpower, jen pochopitelně s trochu simonovštějším hlasem, který se na úplném konci dostane do celkem zajímavé polohy.

5. Wartime (4:49)

Co by to bylo za album, kdyby se na něm neobjevila pořádná balada. A když není o lásce, pak jedině o válce. Tklivou melodií sloky Simon dokazuje, že jeho síla byla, je a vždycky asi bude především v silné písničce. A když se v refrénu přidá gospelový sbor, zahraje přesně na moji notu, protože gospel, to je moje. Škoda jen, že místo parádní gradace na konci, kde by se síla sboru ukázala naplno, volí Simon komorní závěr. Dává tak jen ochutnat něčeho, co by měl servírovat v plné síle a člověk si nemůže nevzpomenout na "Bridge Over Troubled Water", asi největší hit Simona a Garfunkela, kde v momentě největší energie a síly skladby se jde ještě o kousek dál a pak ještě jednou, dokud vás zcela neochromí svojí jedinečností.

6. Beautiful (3:07)

První polovička písně se nese v poměrně poklidném duchu. Ovšem uprostřed je stejný, trochu nostalgický motiv podán živěji, aby se na konci vrátil do klidnější uvolněné roviny. Ta plynule přechází v další píseň...

7. I Don't Believe (4:09)

...která je typickým příkladem onoho zmiňovaného kontrastu tradičního Simonova vokálu a odvážnější rytmiky (tak by mne zajímalo, do jaké míry ji má na svědomí Eno). Vše, co ve sloce může působit trochu moc rozháraně, se ale v refrénu spojí to výtečného fóru, ve kterém Simon na konci každého verše používá krátkou slabiku a tehdy si uvědomíte, jak neobvyklé to vlastně je. A jak nepoměrně dobrý je refrén této písně proti průměrné sloce.

8. Another Galaxy (5:22)

Intro této skladby jako by bylo opravdu z jiné galaxie než Paul Simon. Vskutku elektronické. Až když se objeví kytara, ujistíte se, že (v rámci alba) nepůjde o žádný velký převrat. Skoro se vkrádá myšlenka, že tenhle tanečně-folk-country recept by se mohl poměrně záhy přejíst. Naštěstí právě v tomto momentě Simon kontruje vyklenutou melodií refrénu, která by za starých časů určitě zasloužila za doprovodu pouze španělky velké ovace publika v potemnělém Central Parku. Místo toho se ale vracíme do Enova kosmického vyznění v outru, které spolu se zmíněným úvodem lemuje celou píseň.

9. Once Upon The Time There Was An Ocean (3:55)

Kdybych nevěděl, že Simon moc dobře ví, co dělá, měl bych ho snad za rozštěpenou osobnost, kterou projevuje i v této písni. Echt american country refrén a sloka připomínající třetí "Outrageous" jsou navzájem tak odlišné, že se až divím, jak je dokázal poměrně přijatelně spojit dohromady. Klíčová věta, možná klíčová pro celé album, pak zní závěrem této písně: "Nic se nezměnilo, jen všechno je jinak."

10. That's Me (4:43)

Jestli chcete vědět, jaký je opravdu Paul Simon, pak tahle skladba má vaše velké ano. Tohle je totiž starý dobrý Simon, který jde s dobou tak, jak se sluší a patří, a přitom zůstává stále stejný. Myslím, že právě tahle skladba se (spolu s poslední "Father And Daughter") nejvíce přibližuje tomu, jak jsem si představoval zvuk téhle desky, tradiční a moderní zároveň, ale tak, aby to netrhalo uši.

11. Father And Daughter (4:11)

Poslední skladba má za sebou přece jen už nějaký ten pátek, původně totiž vznikla do animovaného filmu "Thornberryovi na cestách" (2003). Je to na ní pochopitelně slyšet, je velmi, řekl bych, animovaná. Folkový refrén s mírnými názvuky country, písnička jako řemen, písnička až na kost. Žádné (skoro žádné) zbytečné kudrlinky, prostě tak, jak známe starého dobrého Paula.

Pokud se podařilo a průvodce ve vás vzbudil zájem o to, jak že tohle album nakonec budeme hodnotit, vězte, že hned po vydání, které je naplánováno v Evropě na 22. května (v Americe na devátého), se zde pochopitelně objeví plnohodnotná recenze se vším všudy.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Ronald (Ronald, 13.09.2006 16:10) Reagovat

    Skvělé, jen mi připadá zvláštní, že člověk, který píše hudební kritiky v životě neslyšel žádné album od Paula Simona, který za ně obdržel tucet GRAMMY a nezná ani Graceland, album, které bylo multiplatinové a bývá standartně řazeno mezi 50 nejlepších desek všech dob... Když už je tak upřímný, že to přizná, může být i dost svědomitý na to, aby si tyto informace doplnil a ty věci si poslechl. Pak by mohl napsat něco přesvědčivějšího a nesrovnávat pozdní dílo Paula Simona s jeho rannými pracemi a klidně přehlédl jeho střední a vrcholné období...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pohled do českých hitparád - 18. týden 2021
Tomáš Klus opanoval s písněmi o Babišovi a Zemanovi český albový žebříček Kontroverzní téma nové desky Tomáše Kluse u posluchačů zafungovalo. Zpěvákova novinka "ČAUČESKU", která obsahuje kritické písně na adresu Andreje Babiše a Miloše Zemana, je u nás aktuálně nejprodávanější. V čele rádiového... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 17:00 v sekci Novinky | České hitparády
0
Royal Blood - Typhoons 8/10
Recenze: Royal Blood na "Typhoons" zdárně experimentují s elektronikou Royal Blood z Brightonu jsou zpět. Se třetí řadovkou "Typhoons" jim produkčně pomohli Paul Epworth a Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Ačkoliv si na ní Mike Kerr a Ben Thatcher zachovali svůj typický jednoduchý rockový groove,... čtěte zde
Vydáno: 12.05.2021 08:00 v sekci Recenze
0
Nové desky 18/2021 - od Rag'n'Bone Mana přes Weezer po Vana Morrisona
Nové desky 18/2021 - od Rag'n'Bone Mana přes Weezer po Vana Morrisona Poměrně pestrá nabídka se tentokrát sešla v hudebních novinkách. Můžete se těšit na blues-soulového Rag'n'Bone Mana, folkovou Sarah Jarosz, popovou Bebe Rexhu, rockové Weezer, uměleckého Vana Morrisona, živák New Order, dreampopové... čtěte zde
Vydáno: 11.05.2021 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
9
Floex - Papetura (Original Game Soundtrack) 9/10
Recenze: Floex na soundtracku "Papetura" stvořil pestrý a do detailu promyšlený hudební svět Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby.... čtěte zde
Vydáno: 10.05.2021 00:00 v sekci Recenze
1
BlueFest Online, Lucerna Music Bar, Praha, 6.5.2021
Naživo: Akce jako BlueFest Online dávají naději, že se věci obracejí k lepšímu "Když je mi špatně, tak si zpívám blues. Ale když je mi dobře, tak si taky zpívám blues." To jsou výstižná slova, která během přímého přenosu festivalu BlueFest Online pronesla zpěvačka Jana Koubková. Docela přesně totiž... čtěte zde
Vydáno: 09.05.2021 09:37 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Slavná alba: Z napětí mezi mytickou a skutečnou Amerikou vzešlo "The Joshua Tree", nejslavnější album U2 (27.02.2021 08:30)
- Nové desky 11/2020 - od The Weeknda přes Adama Lamberta po Heaven Shall Burn (23.03.2020 08:15)
- Paul Simon na svém čtrnáctém albu opráší pozapomenuté staré skladby (19.07.2018 12:04)
- Nové desky 22/2018 - od Morcheeby přes Bena Howarda po Marcuse Millera (04.06.2018 08:54)
- Nové desky 18/2018 - od Franka Turnera přes Plan B po Ihsahn (08.05.2018 23:38)
- Paul Simon oznámil evropské zastávky svého rozlučkového turné (13.03.2018 15:57)
- Paul Simon se skutečně loučí s hudební kariérou (06.02.2018 10:28)
- Paul Simon se zřejmě loučí s hudební kariérou (01.02.2018 10:29)
- Nové desky 28/2017 (18.07.2017 07:06)
- Naživo: Paul Simon v O2 areně zvedal diváky ze sedadel a nechával je tančit pod pódiem (18.10.2016 19:35)

ALBUM TÝDNE 19/2021

Floex
Papetura (Original Game Soundtrack)

Tomáš Dvořák patří už roky mezi uznávané mistry soundtracků k herním adventurám. "Papetura" je však zároveň důležitý milník v jeho kariéře - Floex se zde posouvá do nového teritoria na rozhraní ambientu a neoklasické hudby. Vytváří tak pestrobarevný, hravý svět. Nádherný svět.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Taylor Swift Coldplay Kryštof Ewa Farna Metallica Viktor Sheen Vypsaná fiXa Selena Gomez Billie Eilish Mirai Beyoncé Foo Fighters Madonna Metronome Prague David Stypka Pink Floyd Robin Schulz Tomáš Klus
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu