Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Tajemství všestranného kotoučku DVD - díl druhý

Vydáno: 25.04.2006 05:00 v sekci Publicistika - Michal Koch

V minulém díle jsme naťukli základní otázku nikoliv života, vesmíru a vůbec, nýbrž co to vlastně je DVD. A také jsme se trochu podívali na to, co a v jakých formátech díky DVD na svých obrazovkách můžeme vidět. Ve druhém, závěrečném díle se podíváme na zoubek zvuku, aneb co všechno lze z DVD slyšet a co k tomu potřebujeme za vybavení.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Reproduktory pro domácí kino s předními sloupy
A konečně jsme v naší dvoudílné inscenaci (na seriál je to přeci jen málo, že ano - první část zde) u toho, co fanoušky muziky zajímá nejvíce, tj. jak naše oblíbené koncertní či klipové DVD hraje nebo nehraje a proč je tomu tak. Vývoj jde neustále kupředu, ale často se u techniky, která je používaná v domácnostech, vždy na nějakou dobu výrobci shodnou na nejběžnějších řešeních, která jsou pak jakýmsi standardem. Nejinak je tomu u zvukových formátů používaných u DVD, kde se s převahou převelikou využívají čtyři: LPCM Stereo, DD 2.0, DD 5.1 a DTS. Pojďme se podívat na každý zvlášť.

Řekni, jak ti duní repráky?

LPCM Stereo

Jedná se o lineární nekomprimovaný stereo záznam (Linear Pulse Code Modulation), který se používá pro záznam zvuku i na CD. Jeho velkou výhodou je, že nedochází ke ztrátám kvality zvuku při komprimaci, nebo-li stlačení na menší objem dat, nevýhodou pak logicky velká datová náročnost. Pro konkrétní představu třeba takový koncert Destiny's Child z Atlanty obsahuje LPCM stereo zvuk, který na disku zabírá 1,250 gigabytů, kdežto prostorový, ale komprimovaný (i když šestikanálový) DD 5.1 jen 365 megabytů. Zkrátka a dobře: máte-li na DVD zvuk v LPCM stereo, můžete se naň těšit v té podobě, v jaké byl nahrán, nepostižený negativně následným digitálním zmačkáním. Což samozřejmě neznamená, že musí znít dobře, ale pokud ne, chyba nastala nejspíš už při jeho pořízení. Jeho jedinou opravdovou vadou je, že pokud máte celé tzv. domácí kino o (nejčastěji) šesti bednách, hraje vám pouze pravá a levá přední. Avšak jsou-li těmito dvěma předními reproduktory poctivé vícepásmové sloupy dosahující vzrůstu menšího puberťáka, navíc třeba s nezávisle zavěšenými basovými repráky, máte se vy i vaši sousedi nač těšit.

Domácí kino vše v jednom
Dolby Digital 2.0

Druhý stereo formát se od svého předchůdce liší pouze tím, že je digitálně zkomprimován, tudíž na disku zabírá podstatně méně místa. Číslice 2.0 pochopitelně označují počet kanálů, kterými záznam disponuje, opět tedy hrají pouze dva přední reproduktory soustavy.

Dolby Digital 5.1

Tento formát od firmy, kterou založil starý pan Ray Dolby, využívá kodek AC-3 a je schopen reprodukovat záznam až pro šest zvukových kanálů současně. Pětka značí pět základních reprobeden, tedy přední kanál pravý, levý a středový a dále zadní pravý a levý, zvané občas též ruchové nebo efektové. Touto sestavou je dosaženo prostorového efektu, takže divák a posluchač se ocitá jakoby uprostřed děje. Ve filmech, co se děje za kamerou, slyšíte skutečně za sebou, co se děje vpravo, slyšíte vpravo. U hudebních DVD, která obsahují prostorový zvukový formát nikoliv jen podle nápisu v menu disku, většinou ze zadních reproduktorů zní například potlesk, zpěv a výkřiky návštěvníků koncertu, takže vzniká pocit, že je divák jeho přímým účastníkem. V lepších případech opravdu špičkově provedených DVD zní například různé nástroje z různých stran,
Subwoofer
zpěv zepředu a sbory zezadu, či třeba při sóle na bicí krouží bubnování kolem celé místnosti. Meze prakticky neexistují, záleží pouze na nápaditosti tvůrců, na jejich ochotě k mravenčí práci, finančních možnostech a samozřejmě také na technické kvalitě původního záznamu včetně toho, zda je pořízen rovnou ve více kanálech či nikoliv. Jednička za pětkou pak znamená šestý kanál označovaný LFE (Low Frequency Effects) pro nejhlubší basové tóny (od hranice slyšitelnosti kolem 20 Hz po plus mínus 150 Hz), které přehrává speciální reproduktor nazývaný subwoofer. Tento basový reproduktor může být umístěn kdekoliv v místnosti, neboť takto nízké frekvence se šíří, aniž by bylo lidské ucho schopno zaznamenat odkud, a může být buď aktivní s vlastním zesilovačem, nebo pasivní.

DTS

Konkurenční formát firmy DTS pracuje na podobném principu jako jeho šestikanálový konkurent od Dolby, jen využívá jiného kodeku, konkrétně Coherent Acoustics, který pracuje s o něco menším kompresním faktorem. Důsledky jsou dva. Jednak záznam obsahuje větší množství detailů, takže výsledek působí plnějším a plastičtějším dojmem než u DD 5.1, druhak ovšem pochopitelně zabírá na disku více místa. Navíc protože hoši od Dolbyů byli první, neumí dnes každý přístroj k přehrávání DVD systém DTS dekódovat. Z těchto důvodů se používá u hudebních a filmových titulů, u kterých tvůrci chtějí dosáhnout maximální možné kvality prostorového zvuku, ale vždy se na disku nachází v doprovodu DD 5.1 (zcela výjimečně jen DD 2.0), aby bylo možno zvuk přehrát na všech přístrojích.

DVD přehrávač
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud vám nesejde na prostorových zvukových hrátkách, postačí vám k přehrávání DVD dva základní reproduktory stejně, jako tomu bylo dosud u CD. LPCM stereo či DD 2.0 najdete na každém disku a o nic nebudete ochuzeni. Respektive si budete myslet, že nejste o nic ochuzeni až do okamžiku, než se u někoho, kdo má po místnosti rozmístěných beden šest, dostanete třeba doprostřed bitvy o Helmův žleb ve dvojce Pána prstenů nebo dokud se nebudete krčit před blížícím se tankem spolu s vojínem Ryanem. Na obě zmíněné věci, to jest prostorové ruchové efekty filmů, vám však bohatě postačí tzv. systém domácího kina vše v jednom, tedy krabička s přehrávačem a dekóderem jednotlivých zvukových formátů (nezapomeňte se podívat, zda umí DTS), pětice malých beden do rohů místnosti a k televizi a subwoofer aktivní jen tehdy, chcete-li bomby nechat vybuchovat i u sousedů pod vámi. Pokud je ovšem vaší touhou ocitnout se na koncertě Davida Gilmoura, Petera Gabriela či Faithless, neřku-li vychutnat každičký ze všech stran se valící detail zvukových hračičkářů, jako je třeba Jean Michel Jarre, nelze jinak než složit domácí kino (nebo možná spíš domácí koncertní halu?) z jednotlivých komponentů. Pak vám sice postačí přehrávač bez dekodéru, ale jen proto, že tento bude v samostatném zařízení zvaném receiver společně s výkonným zesilovačem. Pak už jen vyřešit dilema, zda zakoupit kvalitní dvou, tří či ještě více pásmové bedny, aby vám ty výšky a středy křišťálově zněly, a při pohledu na pěticifernou částku za repro se snažit ušetřit na subwooferu, nebo dát přednost mohutnému superdunidlu s vlastním zesilovačem a slyšet místo činelů plechovky od kompotu. Třetí variantou je nechat si v obchodě pustit reproduktorovou soustavu s dobrými středovýškovými bednami a zároveň kvalitním aktivním subwooferem, slastně se usmát, odevzdaně pokrčit rameny, vzít si úvěr a pak si chrochtat blahem, jaký skvělý zvuk zase někdo na tom svém DVD namíchal (nebo nadávat, jak ho odflákl, ale to je zase jiná pohádka).

Nu a to je, přátelé, vše. Kdo se u článku nudil, poněvadž to všechno už dávno zná, ten si za to může sám, jelikož byl v úvodu varován, že zde půjde o naprosté základy. Já ale hlavně doufám, že alespoň někteří nalezli pár informací na úvod své objevitelské, dobrodružné a velmi zajímavé cesty za poznáním světa DVD. Přeji dobrou zábavu!

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • ANO ČLÁNEK MĚ ZAUJAL (HENSLEY, 25.04.2006 09:08) Reagovat

    CO K TOMU NAPSAT, ASI TOLIK ŽE ZVUK DTS JE NEJLEPŠÍ, COŽ MNOZÍ POSOUDÍ SAMI AŽ KDYŽ SI PUSTÍ KVAITNÍ KONCERTY:
    ROY ORBISONA - LIVE AT AUSTIN CITY LIMITS (8/1982), nebo BLACK AND WHITE NIGHT (9/1987)a tam mohou posoudit sami, jak kvalitní je DTS zvuk, kdy jim každý nástroj bude znít z každého reproduktoru vzlášt a o koncerte JEANA-MICHELA JARRE ani nemluvím, to by bylo nošní dříví do lesů....
    Díky autorovi článku za další vysvětlení....


  • Článek mne také zaujal (Tomáš Volný, 25.04.2006 11:12) Reagovat

    Konečně mi někdo jasně a srozumitelně, bez zbytečného technického balastu, vysvětlil základy, podle kterých se mohu při výběru zařízení orientovat a nejsem tak zcela vydán na milost prodavačů. Děkuji autorovi.

  • Audio DVD (PoutnikSantiago, 25.04.2006 11:53) Reagovat

    Článek byl prima,ale nevím proč...nejak jsem čekal, že se dovím jak je to s audio DVD...jak je vytvářet v domácích podmínkách a jestli je to vlastně k něčemu dobré apod.

  • DVD-audio (front, 25.04.2006 12:29) Reagovat

    DVD-audio podobne jako SACD v domacich podminkach vytvorit nelze, lze vytvorit pouze DVD-video bez videa (pouze se statickym obrazem), coz je ale rozdilny format, nedosahujici kvality dvd-audio.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
James Harries - Slova pop se nebojím
Rozhovory: James Harries - Slova pop se nebojím Nová deska Jamese Harriese "Superstition" se dost odklonila od písničkářské rutiny a nabízí současný pohled na pop. Nejenom o tomto žánru jsme si povídali, došlo i na příběh o vzniku duetu s Blanch nebo na vzpomínky na... čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Patero momentů, kdy Jan Garbarek propojoval hudební světy
Publicistika: Patero momentů, kdy Jan Garbarek propojoval hudební světy Norský jazzový saxofonista Jan Garbarek je bezpochyby živoucí hudební legendou. Platí za jednoho z největších žánrových inovátorů druhé poloviny dvacátého století, jeho stopu najdeme napříč řadou odlišných jazzových stylů. A... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2020 15:30 v sekci Publicistika
1
Pohled do českých hitparád - 7. týden 2020
Vítězové českých hitparád se nemění, nová deska Green Day propadla První místo rádiového i albového žebříčku zůstalo stejné jako před týdnem. DJ Regard přidává v éteru s "Ride It" už čtvrtý týden v čele, Viktor Sheen vévodí pořadí alb dokonce potřinácté. Překvapivě nízko odstartovali... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2020 19:00 v sekci Novinky | České hitparády
8
Nové desky 6/2020 - od Justina Biebera přes Hollywood Undead po Puss N Boots
Nové desky 6/2020 - od Justina Biebera přes Hollywood Undead po Puss N Boots Myslíte si, že na svatého Valentýna vyšly hlavně zamilované desky? Spíše naopak. Romantiku nečekejte ani v případě Justina Biebera, Tame Impaly a už vůbec ne od řízků z Hollywood Undead či supertria Puss N Boots. Nepomohla ani... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2020 13:45 v sekci Novinky | Nové desky
1
Saint PHNX, Café V lese, Praha, 16.2.2020
Naživo: Saint PHNX už Yungbluda nepotřebují. Koncert dokážou utáhnout i sami Tahle kapela není z Phoenixu, i když k tomuto předpokladu její název svádí, ale ze skotského Glasgow. Hlavní ale je, že ve dvou lidech (respektive ve třech, pokud počítáme i kytaristu, který není členem) dokáže svou chytlavou... čtěte zde
Vydáno: 19.02.2020 12:11 v sekci Naživo
0

ALBUM TÝDNE 07/2020

teepee
Where the Ocean Breaks

Koncem ledna vydali teepee třetí řadovku "Where the Ocean Breaks". Na nahrávce plné nadějí na lepší zítřky spolupracovali s britským producentem Tomem O. Marshem, který je zvukově posunul opět dále. To ale není jediná novinka: teepee už nejsou duem a jsou o krapet pozitivnější.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 23.02.
Tycho (USA) (Roxy, Praha)
Ne 23.02.
Amigo The Devil (USA) (Café V lese, Praha)
Út 25.02.
Starset (USA) (Rock Café, Praha)
Čt 27.02.
Seafret (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 28.02.
Half Moon Run (CAN) (Rock Café, Praha)
Pá 28.02.
Turnover (USA) (Café V lese, Praha)
So 29.02.
Griz (USA) (Rock Café, Praha)
Ne 01.03.
Milky Chance (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 02.03.
Jade Bird (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Po 02.03.
The Score (USA) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Taylor Swift Coldplay Rihanna Sia Imagine Dragons The Weeknd Bruno Mars Mandrage Kryštof Lady Gaga Beyoncé Marek Ztracený Ewa Farna Adele Metallica The Cure Madonna Billie Eilish Chinaski AC/DC
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver