Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

King Crimson prosvištěli Prahou

Vydáno: 16.06.2000 05:00 v sekci Naživo - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Před čtyřmi lety hráli King Crimson v Kongresovém sále Paláce kultury. Toto úterý se do Prahy vrátili. Změnili však místo (divadlo Archa) a předvedli i jinou show. A ta stála za to.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
King Crimson logo
© Elephant Talk
Očekávání diváků před koncertem bylo poměrně intenzivní, neboť laťka, kterou si King Crimson nasadili na vystoupení v Kongresovém sále Paláce kultury v červnu 1996, visela velmi vysoko. Alespoň pro mne byl jejich poslední pražský koncert dost dlouhou dobu tím nejlepším ve svém žánru za posledních x let. Došlo tam podle mého k ideálnímu poměru zážitku z hudby se zážitkem z vizuální šou, ani jedna z částí nepřebíjela tu druhou, člověk mohl pocítit, že je blízko čemusi harmonickému, ideálnímu. Většinu efektů zajišťovaly jen vhodně umístěné reflektory (promítání á la Pink Floyd se nekonalo), ze strany muziky byla nejefektivnější paralelní souhra dvou bubeníků, koncert měl zkrátka ještě rytmičtější podhoubí než na deskách a celkový výraz byl říznější a tvrdší.

Toto úterý nás mělo čekat něco docela odlišného, jak se členové kapely (mimochodem v nové a okleštěné sestavě - chybí druhý basista Tony Levin a druhý bubeník Bill Bruford) prořekli v pondělní Mladé Frontě. Ke klasickému koncertnímu repertoáru procházejícímu celé období tvorby se vracet nechtějí (mají ho patrně přehraný a přeposlouchaný, vždyť jim také každou chvilku vychází nějaká live-deska), skladby, které na koncertě zaznějí, budou maximálně sedm let staré (poslední tři řadová alba), se zvukem starých King Crimson, stylově by rádi kromě obvyklého punkově-minimalisticko-klasicko-jazz-rockového lavírování zabrousili i do tanečnějších sfér... A jak slíbili, tak učinili.

Už při letmém pohledu na scénu s příchodem do sálu bylo zřejmé, že zážitky z koncertu se budou odehrávat v docela jiných intencích. Když pominu skromně vystrojené pódium, kde kromě aparatury, nástrojů, obřích zesilovačů a tun krabiček po zemi vlastně nic nebylo, nemohl jsem si nevšimnout „bicí soupravy", v uvozovkách proto, že ve skutečnosti vůbec bicí nebyla, pouze ji obrysově imitovala. Ano, ta kapela, která staví na čistém a propracovaném zvuku (potažmo zvuku bicích), ta kapela, ve které, když hráli dva bubeníci současně, tak jedině přibrala na intenzitě výrazu, si na pódium klidně postaví nějakou pseudorepliku padových bicích z osmdesátých let. Uznávám, člověk by neměl mít přesudky, 80ies měly své kouzlo a buďme jim vděčni za to, že zahájilly revoluci zvukových experimentů, proč se k nim ale vracet, když vývoj šel dál a prostředky se zdokonalily? Poslední jiskřičku naděje ve mně živila víra v to, že z té podivné soupravy nebudou vylézat zvuky, které se snaží napodobit své živé vzory, že to třeba Pat Mastelotto pojme převratně a důsledně do padů naprogramuje zvuky, které se nebudou stydět, za to, že jsou syntetické (že se ctí obhájí poetiku umělohmotnosti) a všem nám vytře zrak... Ano, vytřel. Tak neinvenčně, uboze a špatně ozvučené a nazvučené bicí jsem snad neslýchával ani na špatných českých deskách z osmdesátých. Je to skvělý bubeník, jak po technické tak po invenční stránce je to ďábel, z toho, co hrál, bylo ale rozumět tak třetině úderů a celý zvuk byl tak divně středový a jednolitý, že dojem ze skladeb bicí spíše kazily.

KC - Trey Gunn
© Elephant Talk
Potud k výtkám a srovnávání s minulým vystoupením. Jinak to byl koncert výtečný a těch doslova pár metrů, které oddělovaly diváky od pódia, bylo pro kontakt s kapelou a vůbec živější atmosféru určující. Teprv teď člověk mohl pohledět přímo do tváře Robertu Frippovi (umělecký vedoucí) či charismatickému zpěvákovi (Andrew Belew, melodický a textový strojvedoucí) a poznat zblízka Frippovu neskutečnou instrumentální vyhranost a um kombinované inženýrským chladným výrazem a naprostý protiklad Belewwa, který se jako jediný neprojevuje tak vážně, uvědoměle a jistě, často se sám pozastavuje nad tím, co z jeho kytarového stroje vylézá a úškllebky upozorňuje na chyby, které se okolo něj dějí (přitom po technické stránce zpěvu je to génius). Frippův styl, přístup a jeho důslednost representuje scénka ze zhruba poloviny koncertu. Nechal si rozsvítit celý sál a prohlásil, že dokud mu údajný mladý muž z publika (existoval skutečně?) neodevzdá fotoaparát, ze kterého údajně pořídil během poslední skladby fotografii, nebudou pokračovat v produkci. Také asi na 10 minut odešli do šatny a nikdo netušil, je-li svědkem nějaké předpřipravené divadelní scénky, nebo gesta dávajícího najevo neústupnost ve věčném boji o autorská práva. Vidět zkrátka střet vystrojenosti, čistoty a živlu je velmi vzácný jev, i když občas jedna z komponent přebíjí tu druhou (dlouhé instrumentálky bez zpěvu měly místy až nudně ušlechtilý ráz). Basista (Trey Gunn) vypadal dost podezřele sám o sobě, natož, když uchopil svou desetistrunnou basu a zahrál na ni kytarové sólo, bubeník měl od pohledu také docela příjemnou image (jen ty strašné bicí, nemohu na ně přestat myslet :-(o).

Vizuální pozadí tentokrát vyřešili velmi jednoduše, na černou plachtu za pódiem pověsili na délku hodně široké bílé (a pravda trochu pomačkané) prostěradlo, na které občas nechali promítnout vzory vzniklé stínem a odrazem ze světel, samo o sobě malinko samoúčelné a hudbu nijak zvlášť neobohacující. Z repertoiru přehráli velkou část pecek z nového alba ("The Construction Of Light" - zdá se být ještě o něco drsnější a rockovější než předcházející "Thrak", i když zvukově je prý podobné stávajícím koncertům), nechyběly hitovky z "Thraku" ("VROOM", "Dinosaur", jako přídavek "Sex Sleep Eat Drink Dream"), nejdál do historie sáhli po předminulém albu "VROOOM" (1994).

Pro ty, kdo viděli King Crimsony poprvé, to musel být (a byl) úžasný koncert, pro ty, kteří nejvíc poslouchají jejich desky z 80.let, samozřejmě také, ti, kdo viděli přecházející pražské vystoupení v Paláci kultury, to musel být především zážitek nesrovnatelný, ve svém objemu a hloubce však o něco chudší. Takže publikum se dělilo na přibližně dvě části - ty nadšené a ty zklamané.

King Crimson, divadlo Archa, 13.6.2000

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 24/2021 - od Fear Factory přes Helloween po Styx
Nové desky 24/2021 - od Fear Factory přes Helloween po Styx Opět rock a rap budou vládnout hudebním novinkám. Tentokrát se o to postarají Fear Factory, Gucci Mane, Helloween, Styx, Timo Tolki, Crowne, soundtrack k "Fast & Furious 9" a Mykki Blanco. Tuto hegemonii naruší africká královna Angelique... čtěte zde
Vydáno: 22.06.2021 08:30 v sekci Novinky | Nové desky
0
Kings Of Convenience - Peace or Love 8/10
Recenze: Mír, nebo lásku? S "Peace or Love" od Kings Of Convenience si vyberete vždycky dobře Autor jedné ze zahraničních recenzí na album "Peace or Love" přiznává, že měl mnohdy pocit, jako by už jen samotným poslechem oba členy Kings Of Convenience vyrušoval. Vy se ale rušit nenechte a s mírem i láskou v duši opět vstupte... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2021 00:00 v sekci Recenze
2
Garbage - The Creeps 9/10
Video: Klip "The Creeps" od Garbage ukazuje mistrovství animace Garbage minulý týden vydali svou sedmou řadovku "No Gods No Masters" a před pár dny k ní přihodili čtvrtý singl i s videoklipem. Pohyblivých obrázků se po písních "‘Wolves", "The Men Who Rule The World" a titulním kusu dočkala... čtěte zde
Vydáno: 20.06.2021 14:27 v sekci Audio / Video | Video
3
Voxel, Loď Praha, Dvořákovo nábřeží, Praha, 18.6.2021
Naživo: Voxel na lodi rozparádil celou Vltavu V rámci rozvolňovací koncertní série "Vzhůru na palubu" se v pátek představil svým fanouškům i písničkář Voxel. Tentokrát dorazil bez doprovodné kapely, ale se vší úctou k ní je asi pravdou, že nikomu nechyběla. Charisma... čtěte zde
Vydáno: 19.06.2021 19:19 v sekci Naživo
0
Deaf Heart, Loď Odra, Praha, 17.6.2021
Naživo: Deaf Heart na lodi (konečně) pokřtili svůj debut Čtveřice - dalo by se říci - supermuzikantů říkající si Deaf Heart posvětila povedený debutový počin, který vydala na sklonku loňského roku. Koncert odehrála na lodi Odra překvapivě v pětičlenné sestavě - přizvala si... čtěte zde
Vydáno: 18.06.2021 16:58 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- King Crimson zahrají po dvou letech v Praze (23.11.2017 12:34)
- Zemřel John Wetton, baskytarista kapel King Crimson a Asia (31.01.2017 20:23)
- Nové desky pro 49. týden (12.12.2016 13:44)
- Naživo: King Crimson v Praze vyučovali historii progresivního rocku (15.09.2016 16:46)
- Členové King Crimson v Praze zahrají největší hity skupiny (29.01.2014 20:13)
- Na Colours Of Ostrava vystoupí formace KTU (07.04.2009 12:14)
- Publicistika: Naše uši do vašich hlav - Hynek Just (14.08.2000 05:00)

ALBUM TÝDNE 25/2021

Kings Of Convenience
Peace or Love

Autor jedné ze zahraničních recenzí na album "Peace or Love" přiznává, že měl mnohdy pocit, jako by už jen samotným poslechem oba členy Kings Of Convenience vyrušoval. Vy se ale rušit nenechte a s mírem i láskou v duši opět vstupte do světa bezbřehé melancholie a nikdy nekončícího babího léta.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 14.08.
Limp Bizkit (USA) (Forum Karlín, Praha)
St 18.08.
Bright Eyes (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 24.08.
Matthew Mole (JAR) (/TBA/, Praha)
Čt 09.09.
Mighty Oaks (DE) (Rock Café, Praha)
Pá 10.09.
Pigeon John (US) (+XL the Band (CAN)) (Café V lese, Praha)
Ne 12.09.
The Wedding Present (UK) (Café V lese, Praha)
Ne 26.09.
Passenger (UK) (Roxy, Praha)
Čt 30.09.
Boy Pablo (CHL) (Futurum Music Bar, Praha)
Ne 03.10.
Nick Waterhouse (USA (Rock Café, Praha)
St 06.10.
Cœur de Pirate (CAN) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Imagine Dragons Taylor Swift Coldplay Metallica Foo Fighters Pokáč Ewa Farna Kryštof AC/DC Tata Bojs Viktor Sheen Michal Prokop Tomáš Klus David Stypka The Weeknd Mirai The Offspring Noel Gallagher
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu