Reklama

Depressive Disorder - Česká elektronika má světu co ukázat

31.05.2005 13:00 - Dan Hájek

Depressive Disorder natočili velmi povedenou desku "Ultima Ratio", jejímž základem jsou hybná soukolí electronic body music. Samotné album sklízí pochvalné recenze, a tak bylo načase s nimi spáchat rozhovor, který se točil nejenom kolem samotného projektu, ale dotkl se i aktuální situace na české scéně.
Depressive Disorder
© Tom Galle
Depressive Disorder pocházejí z Brna. Rozhovor vznikal během stupňujícího se hokejového šílenství, které bylo korunováno zlatým triumfem českých borců. Hoši díky! Patrik Disorder Lev a Radim Stork Čáp touto euforií též žili, a tak jsme se bavili nejenom o hudbě, ale také o sportu. Deska "Ultima Ratio" byla postupně a důkladně chystána a nakonec vyšla u labelu Monopolrecords. Její přípravy nám samotní aktéři přiblížili, zavzpomínali na začátky a dále jsme společně nakoukli i na současnou českou electro scénu a její budoucí vývoj. Depresive Disorder s "Ultima Ratio" dokázali, že česká electronic body music žije a má co nabídnout i mimo hranice. Jak Patrik sám v rozhovoru uvedl, naši borci, a to nejenom ti hokejoví, mají světu co ukázat. Český elektronický underground žije, moc lidí jej však nesleduje, což je velká škoda.

Jak se vede v Brně?

Patrik: Moc práce, děláme na nových věcech, času je málo, ale jinak pohoda a teď hlavně žijem hokejem! (smích)

Co byste pro začátek o Depressive Disorder prozradili?

Patrik: Čoveče, malinko jsi nás zaskočil. Tak nějak oficiálně jsme to odstartovali začátkem roku 2002, když jsem začal dělat na prvním demu "Near To Death". Na jaře jsem požádal Radima o spolupráci a už u ní zůstalo.
Radim: S Patrikem se známe dlouho, nějak jsem se s ním bavil o muzice a on v té době začal připravovat první věci Depressive Disorder. Slovo dalo slovo a já mu pomohl se zvukem na CD "Near To Death". Pak se to už odvíjelo více méně postupně a já se stal (na Patrikův návrh) plnohodnotným členem Depressive Disorder.

Paťo, co pro tebe bylo největším podmětem k vzniku Depressive Disorder a jak tento název vlastně vznikl?

Patrik: Podnětů bylo hodně, vždycky jsem měl k muzice blízko a hrozně jsem měl chuť ji dělat, ale trvalo to nějakou dobu, než k tomu doopravdy došlo. Našel jsem to slovní spojení ve slovníku a moc se mi líbilo.

Radim / Depressive Disorder
© mi.rage.cz
Radime, jak jsi vlastně skloubil práci na několika projektech a na Depressive Disorder?

Radim: Dodnes tohle řeším. Práce na Depressive Disorder je hodně a to stejné mohu říci o Mastermind. Jsou to pro mě zásadní projekty a snažím se jim dávat maximum. V poslední době se občas stávám i producentem, kdy mě oslovují různé kapely, abych jim pomohl jejich dílo dokončit, ovšem to už považuji za "nadstandard" mého kloubení. A jak to vše dohromady zvládám? Tak to fakt netuším. Vždycky se snažím dotáhnout věci do úspěšného konce, ale někdy z toho slušně padám na držku.

Po "Near To Death" docela záhy vyšlo i "Another Step To Death", bylo to pro tebe pokračování prvního dema, nebo zcela jiný pohled na věc?

Patrik: Bylo to spíš pokračovaní. Samozřejmě tam byla snaha dělat věci malinko jinak, ale řekl bych že ve finále to mohlo být klidně jedno album a nic by se nestalo. (smích) Myslím, že dobrým opepřením CD byly kvalitní remixy, a za ty všem zúčastněným díky.

Odtud byl nemalý krůček k vzniku "Ultima Ratio", desky vydané u Monopolrecords, postupovali jste při natáčení jinak než dříve?

Patrik: Řekl bych, že jsme postupovali úplně jinak. Skladby se připravovaly mnohem delší dobu, nechali jsme je uzrávat. Na začátku to vypadalo, že bude mít "Ultima Ratio" tak 20 skladeb, ale některé to neustály. Na desce se taky hodně projevuje i to, že Radim se přímo podílel na tvorbě, kdežto u předešlých kusů byla jeho role spíš ve finálním míchání zvuku. Taky jsme měli snahu zapracovat na zpěvu. Nechtěli jsme aby zůstalo jen u "řvaní", tak snad se to povedlo.
Radim: Deska "Ultima Ratio" prošla několika přerody, ale nahrávací postupy se nějak zvlášť od předchozích desek neliší. Jinak je to ovšem se specifickou atmosférou, kterou "Ultima Ratio" načichlo.

Jak se tato atmosféra projeví v živém hraní?

Radim: Zatím jsme na koncertech stále pouze my dva, ale lákají nás bicí a kytara. Technicky a časově je to pořád docela náročné, ale snad k tomu vpádu bicích a kytary na koncertech brzy dojde. Jinak stále využíváme half-playback, kdy jedou některé věci ze sekvenceru a některé pasáže pak dohrávám na klávesy.

Já jsem si hlavně všiml tří "odlišností": Deska je více melodická, změnil se přístup k rytmice a přibyly kytarové samply, byl to záměr?

Patrik: Záměr to byl určitě. Když se zmiňuješ o kytarových samplech. Já bych to samply nenazýval. Kytaru nahrával Ashok z Root a určitě to nebylo naposledy, co kytaru používáme. Momentálně chystáme nový věci, kde kytara v podání Oldy Hladkýho z Rhodian určitě zazní.

Jak byste charakterizovali rozdíly ve zvuku na "Near To Death" a "Another Step To Death" vůči "Ultima Ratio"?

Radim: Je tam jistě určitý vývoj. Člověk se stále učí, a tak je to tam samozřejmě znát. "Near To Death" je album nápadité a myslím hodně silné, ale malinko utrpělo na zvuku. "Another Step To Death" je obdobou a "Ultima Ratio" je dle mě zvukově nejdospělejší. Bylo na něm taky nejvíce práce, nad mícháním jsme strávili spoustu času, a to se myslím ve finále vyplatilo.
Patrik: No, to bych nerad soudil sám. Rozdíly tam určitě jsou, hlavně ve zpěvu, ale stále se snažíme držet temnou náladu, která je asi charakteristická pro všechny naše výtvory. Spíš bych nechal to posouzení na posluchačích, jestli nějací jsou. (smích)

Já si myslím, že určitě jsou. Co texty, máš nějaký patentovaný postup?

Patrik: Hodně se to odvíjí od nálady, u mě je to tak, že když mám deprese, tak to funguje. Mám pocit, že někdy se v těch textech i poznávám. (smích)

Na co se tedy ještě můžeme nejenom od Depressive Disorder těšit do konce letošního roku?

Patrik: Pokud se zadaří, tak v říjnu by mělo u Monopolrecords vyjít CD "In Depth", které bude obsahovat remixy z desky "Ultima Ratio" a nový materiál. Budeme též pracovat na remixech pro některé kapely, které nás oslovily, zatím nebudu uvádět, no a hlavně bychom rádi co nejvíc koncertovali.
Radim: Patrik řekl výčet "co ještě do konce roku od Depressive Disorder" a já se zmíním ještě o podzimu, kdy vyjde u Monopolrecords nová deska Mastermind s názvem "Ex" a rozhodně se budeme snažit koncertovat, co nejvíce bude možno, abychom se o muziku podělili s co nejvíce lidma.

Patrik / Depressive Disorder
© mi.rage.cz
Chystá se tedy něco v nejbližší době?

Patrik: Zkoušíme oslovovat pořadatele různých festivalů tady u nás, tak uvidíme, co z toho bude. V září náš čeká dvoudenní elektro-ambient-industrial festival v Bratislavě v klubu Babylon, kde máme tu čest vystupovat a těšíme se na to.

Jaká hudba vás nejvíce inspiruje a kterou si pro změnu třeba jen tak a rádi vyposlechnete?

Patrik: No, ono to jde v podstatě dohromady. Mě osobně inspiruje spousta muziky a ne jen té elektronické. Poslední dobou mě hodně baví filmová muzika. Dostal mě třeba soundtrack k filmu "Čistá duše", ale samozřejmě nejčastěji poslouchám různé odnože elektroniky - od ambientu až po industrial.
Radim: Nějak se mi poslední dobou nedostává čas na poslouchání hudby, ale určitě se rád vracím ke klasikům elektroniky, ale nepohrdnu jakoukoliv dobrou muzikou všech žánrů. Jsem docela překvapen, jak se co do kvality rozrostla česká scéna.

Máte nějaké velké oblíbence?

Patrik: No těch je, můžu jmenovat všechny? (smích) Nejoblíbenější jsou Front Line Assembly, Numb, Skinny Puppy, Haujobb, Velvet Acid Christ, hodně mě baví dark ambient, no prostě je toho spousta.
Radim: Nemám tuhle otázku příliš rád, protože tě to hodí automaticky do jakéhosi pytle, a to mi bere trochu svobodu, ale budiž. (smích) Já jsem vyrůstal především na Depeche Mode, Nitzer Ebb, Front 242, Front Line Assembly, Haujobb, Recoil a spoustě, spoustě dalších, těžko je všechny vyjmenuju. Česká scéna z mého pohledu - Support Lesbiens, Moimir Papalescu And The Nihilists a příjemně překvapili Lakeside Church. Jo a mám rád Lucii - možná momentálně trochu zašedlá, ale je za nima velký kus poctivé práce a dobré muziky. Ovšem ten výčet je opět hodně kusý. Česká muzika je jaksi specifická, nějakou dobu kulhala, ale poslední roky tu začínají fungovat hodně zajímavé projekty.

Nedílnou součástí je i vizuální stránka věci, jak se v tomto směru projevuje váš, dá se říci, dvorní fotograf Tomáš Galle?

Patrik: Tomáš je dle mého názoru geniální fotograf. Umí bezvadně zachytit atmosféru koncertu. Navíc Tom muziku vnímá stejným způsobem jako my, což je velká výhoda. Jeho umění jsme také využili i při práci na obalu "Ultima Ratio" a myslím, že se to podařilo.
Radim: Tom Galle je na stejné "hudební vlně" jako my a je to v neposlední řadě skvělý člověk, bez něj si už stěží dokážu vizuální záležitosti pro Depressive Disorder představit. Naprostým vrcholem je však pro mě jeho práce na projektu H.E.E.L., kde vytvořil dle mě velice originální a sugestivní vizuální dílo.

Nemohu se nezeptat, když děláme rozhovor pro webový magazín o hudbě, co hudba versus internet?

Patrik: Sem si jist, že bez internetu bysme nebyli tam, kde jsme.
Radim: Internet myslím slušně zahýbal světem, a to ve všech sférách, hudba se tomu samozřejmě nemohla vyhnout, tak proč ne? (smích)

Jak vidíte třeba šance české elektro scény dostat se za hranice?

Patrik: No, já myslím, že už se to některým kapelám povedlo (Immunology, Tear), a taky si myslím, že česká elektronika by měla světu co ukázat, a to jsem se nezmínil o slovenské, která je dle mého absolutní špička.
Radim: Myslím, že šance electro-kapel dostat se za hranice České republiky jsou o poznání větší, než byly dříve. Právě nezávislá vydavatelství jako Monopolrecords, X-Production a Manipulation Records jsou toho důkazem, že kapely "vypíchnou" minimálně do Evropy.

Je pro českou elektro/EBM skupinu těžké sehnat nějakého vydavatele? Jak došlo na Monopolrecords?

Patrik: Ta nabídka od Monopolrecords přišla v době, kdy jsme měli částečně rozjednané vydávání přes Aliens Production. Nakonec jsme se rozhodli pro Monoplrecords a určitě toho nelitujeme. Spolupráce je postavená na důvěře a toleranci, to nám vyhovuje. Nicméně s Aliens Production spolupracujeme nadále, teď se objeví jedna naše skladba na kompilaci "Signs", která vychází v jejich produkci. I oni nám strašně pomohli prodrat se na světlo.
Radim: Nebylo to lehké dostat se k nějakému vydavateli. Pak se řešilo vydání "Ultima Ratio" u Aliens Production, ale bohužel tam byl časový skluz a nabídka od Monopolrecords byla v tomhle ohledu jasnější. Tak jsme podepsali smlouvu a jsme rádi, že si Depressive Disorder vzal pod křídlo právě Monopolrecords, kde se cítíme fakt v pohodě. Máme naprostou tvůrčí svobodu a spolupráce je bezchybná. Promo prostředí vytváří Monopolrecords i mimo Českou republiku, tak je šance, aby se Depressive Disorder dostali do Evropy mnohem větší.

Díky za rozhovor.


Reklama

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

Reklama

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY