Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!

Hip hop z osmé planety sluneční soustavy

Vydáno: 16.09.2003 05:00 v sekci Recenze - Karel Veselý

Hiphopoví superproducenti The Neptunes vypouštějí do světa další várku hitů, tentokrát zabalených v jednom albu "The Neptunes Present Clones". Jay Z, Busta Rhymes, Snoop Dogg nebo Ludacris přidali rap, ale o hvězdných MCs toto album rozhodně není.

SDÍLET:    
9/10

The Neptunes - Clones

Celkový čas: 74:12

Skladby: Intro, Busta Rhymes Feat. Pharrell - Light Your As On Fire, Clipse Feat. Pharrell & Ab-Liva - Blaze Of Glory, Ludacris Feat. I-20 - It Wasn't Us, Pharrell Feat. Jay-Z - Frontin', Vanessa Marquez - Good Girl, Nelly - If, Rosco P. Coldchain Feat. Pusha T from Clipse & Boo-Bonic - Hot, Snoop Dogg - It Blows My Mind, Spymob - Half-Steering..., The High Speed Scene - Fuckin N' Spend, N.E.R.D. Feat. Clipse - Loser, FAM-LAY - Rock N' Roll, Super Cat Feat. Jadakiss - The Don Of Dons (Put De Ting Pon Dem), Clipse Feat. Ab-Liva, Pharrell & Rosco P. Coldchain - Hot Damn, N.O.R.E. Feat. Pharrell - Put 'Em Up, Dirt McGirt Feat. Pharrell - Pop Shit, Kelis Feat. Nas - Popular Thug

Vydavatel: BMG

Bývaly časy, kdy hiphopoví producenti psali písně, pak je vnutili rapperovi a na společné session je natočili. Slávu slízl MC, zatímco jméno autora písně se objevilo malými písmeny v bookletu. Ty časy už jsou pryč. Dnešní mainstreamový hip hop ovládli hitmakeři, kteří produkují hity pro zaměnitelné rappery na jedno použití. Krátká poznámečka "produced by" v seznamu skladeb se stává v bookletu klíčovou informací. Beatmakeři jako The RZA, Dr. Dre nebo Timbaland udělali hvězdy ze svých oveček Wu Tang Clan, Eminema, respektive Missy Elliott a poslední tři roky mají vydatnou konkurenci ve dvojici hochů z Virginie - The Neptunes. Album "The Neptunes Present Clones" dokazuje, jak málo důležití dnes rappeři jsou. Tohle album je totiž čistě o osobitém zvuku Neptuňanů.

Pharell Williams a Chad Hugo alias The Neptunes odstartovali hvězdou kariéru prací pro rappera Noreagu ("Superthug") a krátce nato si získali jméno díky Jay Z-ho hitu "I Just Wanna Luv U". Netradiční beat (kombinace basového kopáku a hi hatky) a futuristické zvukové efekty zabalené v neomylně funkativním groove dodnes dominuje velké většině jejich skladeb. Dnes The Neptunes produkují nejen hiphopové hvězdy (prakticky kdokoliv z první ligy - Jay Z, Busta Rhymes, Common, Nelly, LL Cool J, Mystikal, Nas, ODB, Ludacris nebo P. Diddy), ale jejich služeb začínají využívat i další. Když potřebovala Britney Spears budit dojem dospělosti, napsali pro ni "I'm A Slave 4 U", když chtěli svoji kariéru oživit No Doubt, natočili s nimi "Hella Good", a kdo stojí za nečekanou slávou Justina Timberlakea? Nikdo jiný než The Neptunes, kteří s ním natočili dvě třetiny alba "Justified" včetně hitů "Like I Love You", "Rock Your Body" nebo "Senorita". A můžeme pokračovat - Usher, 'NSync, Sean Paul, Janet Jackson, ti všichni spěchají pro beat k novým producentským králům. Za poslední dva roky budeme horko těžko hledat týden, kdy by Neptunes neměli v americké Top 10 nějaký svůj hit. Žebříčková sláva je pomíjivá, mnohem důležitější je, že se jim to podařilo bez náznaku kompromisů a se zvukem, který je - s ohledem na situaci v hudebním mainstreamu - opravdu revoluční. Něco se ale zatím Neptunes nepovedlo - stvořit si vlastní hudební megahvězdu (když nepočítáme Justina, tak jejich vlastní objevy Kelis nebo Clipse komerčně paběrkovali) a také proslavit v masovém měřítku svá vlastní jména a tváře. Jejich vlastní boční projekt - skupina N*E*R*D, do které vložili obrovské úsilí, sice natočila vynikající album "...In Search Of", prodalo se ho ale jen zlomek toho, co každý týden prodávají singly "produced by The Neptunes". Zklamaní Neptunes založili vlastní label Star Trak a začali pracovat na čistě "producentské" desce. Nahrávka "The Neptunes Present Clones" vyšla v srpnu letošního roku a debutovala na první příčce amerického žebříčku.

"Clones" rozhodně nejsou tuctová hiphopová kompilace. Jsou tu všechna velká jména - nechybí Busta Rhymes, Nelly, Snoop Dogg, Ludacris, N.O.R.E. i z vězení se navrátivší Ol' Dirty Bastard (zde pod novým jménem Dirt McGrit), ale to co je pro všechny skladby klíčové, je typicky neptunovský zvuk. "Clones" není výběr největších hitů Neptunes (ten najdete jen na bootlegu), ale průvodci jejich největších úspěchů vrací svým producentům službu a natočili s nimi skladby nové. Těžko se pak ubráníme srovnání, které ne vždy dopadne lichotivě - Nellyho "If" je jen recyklovaný hit "Hot In Herre", N.O.R.E. v "Put 'Em Up" je jen desetina stejného rappera v "Nothin'" nebo "Superthug" a Bustova "Light Your Ass On Fire" je jen vtípkem, který se těžko může měřit s "Pass The Curvosier Pt. 2". To ale nutně nemusí znamenat, že "Clones" se jako celek nevyrovnají hitům, které Pharell a Chad natočili předtím. Stejně jako na funkově našláplém "...In Search Of" totiž Neptunes přidávají na "Clones" novou kvalitu. Na kost odřená struktura skladeb jako "Light Your Ass On Fire" nebo "It Blows My Mind" dodává inovativnímu zvuku Neptunes další futuristický rozměr. Neptunes už tento trik maximálního minimalismu použili na "Grindin'" Clipse, ale třeba "Hot" s rapem dosud neznámého Rosco P. Coldchaina je dokonalou ukázkou toho, jak s jedním samplem a beatem lze udělat píseň, která jde po kůži. Podobně efektivní je stejný trik i v "Rock'N Roll" dalších nováčků Fam-Lay. To, že za mikrofonem stojí Snoop Dogg nebo třeba Ol' Dirty Bastard, nehraje větší roli. Tato deska prostě není o slavných jménech rapperů, ale o produkci The Neptunes. A ti znovu ukazují, že s mutacemi svého soundu nehodlají jen tak skončit.

Z "opravdových" písní stojí nejvýše "Popular Thug" (brzy už manželské) dvojice Kelis a Nas. Skladba už byla na druhé desce Kelis "Wonderland", teprve Nasův prvotřídní rap (v originále to byli Clipse) z ní dělá hit a zároveň odsunuje Kelis do pozice refrénové zpěvačky. "Hot Damn" od Clipse je z podobného těsta, až na to, že Clipse jsou rapovými skilz těžce pod průměrem. Pilotní singl "Frontin'" představuje Pharella poprvé jako sólového vokalistu (když nepočítáme N*E*R*D) a ačkoliv je to výtečný letní soulový flák, znalci díla soulového klasika Curtise Mayfielda se asi velmi podiví, jak ho Pharell bezelstně vykrádá. Ještě více se ale podiví všichni posluchači u skladeb 10 až 12. Ty totiž jakoby na desku zvukových futuristů ani nepatřily. Funková skupina Spymob nahrála s N*E*R*D instumentální (americkou) verzi "...In Search Of" a jejich příspěvek do "Clones" je málo inteligentní garageový rock. To stejné platí o The High Speed Scene (jedni z prvních členů rodiny Star Trak). Dvě čistě rockové skladby nenesou jediný znak proslavené produkční tvorby dvou chlapíků z obalu desky a působí jako z jiného světa. Nevěřícně se budete ošívat i při "Loser" - první skladbě N*E*R*D od zmíněného chváleného alba. Znovu důkaz toho, že Neptunes a N*E*R*D nejsou stejné projekty týž hudebníků. Příspěvek jamajských reggae legend Super Cat, kteří s Neptunes natočili celou desku (vyjde v brzké době), je čistý dancehall. Těšíme se...

Neptunes se s touto deskou snad už definitivně povedlo vystoupit zpoza producentského pultíku. To se nikdy úplně nepovedlo žádnému z jejich kolegů - jména jako Quincy Jones, Prince Paul, RZA ani DJ Premier laikům mnoho neřeknou a Timbaland nebo Dr. Dre museli, aby se proslavili, začít rapovat. Škoda, že při poslechu "Clones" jako celku je někdy moc slyšet, jak narychlo deska vznikala. To už je ale asi úděl The Neptunes. Vsadím se, že ve stejné době, kdy album natáčeli, připravili další várku hitů pro Outkast, Justina nebo třeba Kylie Minogue. Přesto jsou "Clones" důkazem jejich výsostného postavení mezi hiphopovými producenty (krok s nimi dokáže držet jen Dr. Dre) a příslibem dalšího vývoje. Třeba už příští album Kelis (ohlašuje ho nakažlivý singl "Milk Shake") nebo prý velmi velkoryse pojatá novinka N*E*R*D bude jejich "Sgt. Pepperem" a katapultuje je do vesmíru - někam k osmé planetě.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat
Rozhovory: Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat Za jménem Robin Mood se skrývá producent, kytarista Eddie Stoilow a nově také zpěvák Jakub Lenz. Jeho nový pseudonym odkazuje na Robina Hooda ne náhodou. Sám říká: "Tak jako Robin Hood šířil dobro sekyrou, já ho šířím muzikou a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2018 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Kodaline, Lucerna, Praha, 16.10.2018
Naživo: Kodaline teplotu v tradičně vyhřáté Lucerně nezvedli Irské pop-rockery Kodaline máme v České republice rádi. Hit "All I Want" zněl z mnoha dětských pokojíčků už před pěti lety a od té doby se skupinu naučili znát jak návštěvníci letních festivalů, tak i rádioví dramaturgové,... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 22:34 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 41. týden 2018
Twenty One Pilots triumfují s deskou "Trench", v rádiích díky Mirai a Lipovi boduje česká hudba Zatímco rádiím aktuálně kralují tuzemští interpreti, jako jsou Mirai a Lipo, v albovém žebříčku naopak září zahraniční hvězdy. Pomyslné zlato si mohou na krk pověsit Twenty One Pilots, kteří uspěli se žhavou novinkou... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 15:30 v sekci Novinky | České hitparády
1
Jess Glynne - Always In Between 7/10
Recenze: Jess Glynne zpívá i na druhé desce "Always in Between" pořád tu samou písničku. Ale pěknou! Po obřím úspěchu debutové desky nesešla Jess Glynne z cesty a ani na albové dvojce neskrývá ambice vyhrávat ze všech rádií. Novinkou "Always In Between" si určitě pojistí svou pozici na evropském trhu, snad jen škoda, že při její... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 08:10 v sekci Recenze
1
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou Aktuálním hudebním novinkám vévodí debutující Tom Morello s albem plným hostů, jemuž sekunduje vánoční Eric Clapton, debut Marty Jandové, po nemoci se navrátivší Elvis Costello, Angličanka Jess Glynne, australští Parcels a Dorota... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
5
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Beyoncé a Jay-Z na "Everything Is Love" uzavřeli trilogii o vztahové krizi. Očekávání však nenaplnili (01.08.2018 11:31)
- Nové desky 27-28/2018 - od Florence And The Machine přes The Vamps po druhý díl "Mamma Mia!" (19.07.2018 06:57)
- Louvre nabízí prohlídku inspirovanou klipem "APESHIT" Beyoncé a Jay-Zho (10.07.2018 13:37)
- Recenze: Gorillaz ukazují na "The Now Now" zamyšlenou polohu Damona Albarna (02.07.2018 00:01)
- Beyoncé a Jay-Z vydali společné album "Everything Is Love". Opět bez předchozího ohlášení (18.06.2018 11:30)
- Beyoncé a její parťačky z Destiny's Child si opět zazpívaly na jednom pódiu (15.04.2018 16:15)
- Nové desky 11/2018 - od Laury Pausini přes ILLE po Stone Temple Pilots (21.03.2018 07:19)
- On The Run Tour 2 Beyoncé a Jay-Zho odstartuje v červnu (13.03.2018 10:12)
- Beyoncé a Jay-Z: On The Run Tour 2 bude (06.03.2018 16:40)
- Grammy ovládl na celé čáře Bruno Mars, favorit Jay-Z propadl (29.01.2018 07:17)

ALBUM TÝDNE 42/2018

Manon Meurt
MMXVIII

Každá doba potřebuje svoje básníky. Ty zasněné, zadumané osoby, které se citlivě noří do niter vlastních i cizích a dovedou dát tvar i v hloubce ukrytým emocím. Takoví jsou i rakovničtí Manon Meurt, kteří až nyní, po čtyřech letech od prvního EP, vydávají svůj regulérní debut "MMXVIII".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 19.10.
Peter Bjorn and John (SWE) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 19.10.
UpTONE: Solomon Grey (UK) (Cross Club, Praha)
So 20.10.
Definition House: Bioday + Cubik + Tibiza (Roxy, Praha)
Po 22.10.
Yellowjackets (USA) (Metro Music Club, Brno)
Čt 25.10.
The Black Queen (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 25.10.
Jason Derulo + Marcus&Martinus (Tipsport Arena, Praha)
Po 29.10.
Stu Larsen (AUS) + Natsuki Kurai (JAP) (Vila Štvanice, Praha)
Út 30.10.
Dirty Loops (SWE) (Metro Music Club, Brno)
Čt 01.11.
[loveit] sound: Metric (CAN) (Roxy, Praha)
Pá 02.11.
Our Last Night + Hands Like Houses + Hawthorne Heights + Jule Vera (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Lady Gaga Coldplay Sia Ewa Farna The Cure Kryštof Adele Rihanna AC/DC Madonna Debbi Pokáč Britney Spears Jananas Linkin Park Voxel Tomáš Klus Avril Lavigne Marilyn Manson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver