Americký zpěvák John Mellencamp si tentokrát pro svou novinkovou desku "Trouble No More" vybral formát sbírky převzatých písní, jež interpretuje dle svého gusta. Vzniklo z toho pěkné dílko, u něhož by se malé nedostatky daly spočítat na prstech jedné ruky.
7/10
John Mellencamp - Trouble No More
Celkový čas: 47:19
Skladby: Stones In My Passway, Death Letter, Johnny Hart, Baltimore Oriole, Teardrops Will Fall, Diamond Joe, The End Of The World, Down In The Bottom, Lafayette, Joliet Bound, John The Revelator, To Washington
Vydavatel: Sony Music / Bonton
John Mellencamp je zajímavou postavou v hudební branži zejména kvůli neobvyklé změně identity, kterou prodělal počátkem osmdesátých let. Pod původním jménem Johnny Cougar zplodil šest desek dodnes obtěžkaných strašlivými recenzemi - kritici mu dlouho nemohli přijít na chuť a pohled na jeho fotky z té doby dávají tušit, čeho asi byl napomádovaný týpek schopen. Pak, snad mávnutím kouzelného proutku či snad tvrdou prací, došlo ke změně hudebního směřování našeho chlapíka, již s novým jménem
John Mellencamp. Od té doby už je mu vyčítána snad jen příliš očividná snaha přiblížit se Bruci Springsteenovi. Teď máme možnost posoudit Mellencampa díky optice písní jiných autorů a interpretů, jež si
John vybral a podal po svém na desce "Trouble No More".
Při poslechu "Trouble No More" (nahraném za pouhé dva týdny!) jsem si vzpomněl na Roda Stewarta a jeho loňskou "Great American Songbook", kde si vzal na paškál klasické swingové melodie, čili americkou hudbu z té honosnější a uhlazenější stránky, s trochou aroma bohatství a třpytem pozlátka. Na rozdíl od Stewartovy luxusní elegance je Mellencampův přístup blíže k ulici. Místo početného orchestru v oblecích je jeho hrdinou spíše osamělý chlapík s kytarou nebo parta potulných muzikantů. Všechny skladby "Trouble No More" vymezuje žánrový čtyřúhelník blues, folk, rock a country, jistěže s povolenými přesahy, tři skladby jsou tradicionály. Mellencamp všechny tyto polohy zvládá díky svým mnohaletým zkušenostem bravurně, i když není bůhvíjak originální a téměř vždy se dá k někomu přirovnat.
Právě již připomenutá a vyčítaná snaha podobat se Bossovi Springsteenovi je patrná v písních "Teardrops Will Fall" a "Diamond Joe" a je to slabší část desky - ne špatná, ale v kontextu celého alba "nejkomerčnější". Fajnšmekr je asi přeskočí, aby se dostal k lepším kouskům bluesovým a countryovým, kde slide kytara ladně zabarvuje atmosféru a harmonika ševelí, kapela si hraní spokojeně užívá (jaká radost čiší z "The End Of The World", hotoví Stones v nejlepší formě) a Mellencamp překvapuje sytými barvami svého hlasu. Zní jako starý bluesman ("Stones In My Passway"), připomene Keitha Richardse v přepěkné baladě "Baltimore Oriole" a posílený ženskými vokály se nebojí pustit až někam ke gospelu v "John The Revelator".
Pohnutky k nahrání desky plné coververzí bývají různé, ale důležitý je stejně výsledek. Mellencampovo album se vydařilo. Snad proto, že bylo děláno s láskou k originálním předlohám a bez přehnaných komerčních ambicí. Pokud máte rádi tradiční rock a blues a nepohorší vás špetka country, je "Trouble No More" tipem na to, jak si lehce udělat radost.