Jedna láska, charita a skvělá hudba

10.02.2003 00:01 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Různých kompilací vychází stále velké množství, málokteré z nich ale mají nějaký hlubší smysl či koncept. Naprostou výjimkou je výběrovka "1 Love", která kromě toho, že veškerý výtěžek z ní jde na charitu, obsahuje coververze britských singlových jedniček v podání současných hvězd.
8/10

Různí - 1 Love

Celkový čas: 66:40
Existují různé způsoby, jak získat peníze pro charitativní organizace, a hudebníci již tradičně patří mezi ty, kdo mohou přispět poměrně jednoduše a také tak činí. V roce 1995 vyšlo album "Help!", na které nyní britský hudební časopis New Musical Express a nadace War Child navazují projektem nazvaným "1 Love". A zatímco charitativní podtext vás možná "donutí" si album koupit, jeho hudební složka se vám za to odmění vskutku velmi příjemně.

Oslovení umělci měli za úkol vybrat si jakoukoli ze skladeb, které se v uplynulých padesáti letech dostaly na první příčku britského singlového žebříčku a nahrát jejich coververze. Jakkoli tento plán logicky musel přinést lepší a horší výsledky, konečná kompilace vskutku stojí za to a dává slovu coververze i v Česku opět méně pejoratovní nádech, než mu přisoudili přední čeští umělci. Na nahrávce se podílejí interpreti z různých částí hudebního spektra, od dinosaurů Oasis, přes taneční Faithless či popové Sugababes k pompézním McAlmontovi a Butlerovi.

S písničkami si každý poradil trochu jinak. Mezi vrcholy desky patří třeba hned úvodní "All Or Nothing" od Starsailor, která britskou jedničku v režii Small Faces dobyla v době, kdy členové Starsailor ještě nebyli na světě. Velmi příjemně si s "The Power Of Love" poradili Feeder, klobouk je třeba smeknout i před akustickou verzí "Merry Xmas Everybody" Oasis či "Come On Eileen" Badly Brown Boye. Naprostým Mount Everestem je ale "Firestarter" od Jimmy Eat World, kteří jako téměř jediní původní skladbu od Prodigy změnili téměř k nepoznání - původně nervní a agresivní písničku proměnili v šest minut dlouhou zasněnou baladu, v níž originál poznáte jen podle textu. A závěrečná "Back For Good" od McAlmonta a Butlera je také nevšední, i když zcela v mezích jejich tvorby.

Ne všechny skladby na desce jsou samozřejmě skvělé, ale těch nepovedených je naštěstí velmi málo. Vyloženě strašná je instrumentální "Ghost Town" od Prodigy, která zní jako jakékoli trackerové cvičení, kterých na internetu najdete desetitisíce. Doufejme, že tato nuda nemá nic společného s chystanou deskou. Trošku zklamáním je pak pro mě ještě "Killer" v provedení Sugababes. Jakoby dívky nevěděly, co s tou písničkou dělat, a výsledek podle toho vypadá.

Velkým plusem v bookletu jsou rozhodně nejen krátké články o celém projektu z per šéfů War Child a NME, ale i informace o tom, kdy se originály skladeb umístily na prvním místě v Británii a citáty kapel a umělců, kteří nahráli jejich coververze. Skutečně obsažná náplň, kterou (a nejen jí) se tato kompilace liší od spousty dalších.

"1 Love" je nejen kompilace, která má smysl a o níž bylo důsledně pečováno, ale také kompilací obsahující výbornou hudbu. Běžte do toho, stojí to za to!


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY