Pavel Skala - Chceme psát více o popu, ale jinak

22.01.2003 17:17 - Filip Hrubý | foto: facebook interpreta

"Rock&Pop jsem respektoval, ale vždycky mi v něm scházel ten pop," říká Pavel Skala, nový šéfredaktor časopisu &musiQ. Fámy o tom, že chce časopis změnit v teenagerovské čtení Skala vehementně popírá. Dokonce prý zvažuje návrat ke starému názvu Rock&Pop. Pozorní čtenáři MusicServeru jistě vědí, že Skala není sám, kdo o tom uvažuje. Více v rozhovoru.
Pavel Skala
© Filip Hrubý
Nový šéfredaktor hudebního časopisu &musiQ, Pavel Skala, své nulové publicistické zkušenosti nijak nezakrývá. Jak sám prohlásil, nepovažuje je u funkce šéfredaktora za bezpodmínečně nutné. Dlouholetá kariéra aktivního hudebníka a sedm let na místě dramaturga hitparády TV Nova ESO ho prý vybavily dostatečně na to, aby si v nové roli, která je podle jeho slov stejným dílem šéfredaktorská jako manažerská, dokázal poradit. Pusté a vybydlené místnosti redakce &musiQ, kde náš rozhovor probíhal, dávaly tušit, že to rozhodně nebude mít lehké.

Jak se vám líbil časopis Rock&Pop? Byl jste jeho čtenářem?

Já se chci vyhnout nějakému hodnocení. Bral jsem Rock&Pop jako časopis, který se snaží informovat o veškeré hudbě a který má díky své dvanáctileté tradici ohromné renomé. Vždy jsem ho respektoval.

Musíte mít přeci nějaký hodnotící názor, když jste se stal jeho šéfredaktorem.

Podívejte se, mně a spoustě dalších lidí z hudební branže v Rock&Popu často scházel ten pop. Příliš se mi také nelíbila grafická úprava časopisu a jeho přejmenování v minulém roce nepovažuji za šťastný krok. Nechci to však hodnotit konkrétně, neseděl jsem tenkrát tady a nevím, s jakými problémy a překážkami se redakce potýkala.

Ptám se, protože mne zajímá vaše koncepce. Jak bude časopis vypadat, jaké chystáte změny?

Jak bude časopis vypadat, by mne také velmi zajímalo. Musí se nám podařit najít kompromis mezi našimi představami a možnostmi. V tuto chvíli máme všechny texty do únorového čísla, ale na grafické podobě se pořád usilovně pracuje.

Mne spíš zajímala obsahová koncepce. Bude &musiQ stále oním proklamovaným "průvodcem po moderní hudbě" se širokým žánrovým záběrem?

Rozhodně. Nechápu, jak si někdo může myslet, že z toho chceme dělat nějaký Popcorn pro teenagery. Obsahový záběr časopisu chceme naopak ještě rozšířit. Mělo by se objevit více nehudebních témat, která zajímají mladé lidi - filmy, video, počítače, internet, hry a nové technologie vůbec. Chceme také více psát o popu, protože zkrátka nelze ignorovat něco, na co narazíte všude - když přijdete do obchodu, když si pustíte televizi. O popu ale nelze psát stejným stylem jako o rocku, ačkoli většina dnešního popu z rocku vlastně vychází.

To znamená, že na rozdíl od rocku není pop především hudební produkt, ale společenská záležitost, která s sebou automaticky nese různé drby a klepy, které je nutné zmínit?

Ano. Když budeme psát o Mariah Carey, jejíž hudbu vůbec nemusím, tak se tam zkrátka musí objevit, že chodila se šéfem vydavatelství Sony Music.

Chcete zřejmě získat více mladších čtenářů.

Podle vydavatele Daniela Andela bylo jedním z problémů Rock&Popu to, že jeho čtenáři stárli spolu se svým časopisem. Daniel mi ukazoval ankety, z kterých vyplývalo, že průměrnému čtenáři Rock&Popu je mezi třiceti a čtyřiceti. Naším cílem je rozšířit to o skupinu čtenářů mezi dvaceti a třiceti.

Co vás přimělo opustit po sedmi letech jistotu a zázemí TV Nova a přijmout místo v projektu, který nemá příliš růžové vyhlídky?

Když děláte sedm let jeden pořad, každý týden nový díl, trochu se to na vás podepíše a dostanete chuť z toho stereotypu vyskočit a zkusit si něco nového. Navíc mi v srpnu Nova neprodloužila smlouvu, což moje rozhodování usnadnilo. Přesto bylo ohromně těžké rozhodnout se. Snažil jsem se předem zjistit maximum informací o tom, co to obnáší, řídit časopis. Získal jsem pochopitelně jenom hrozně zjednodušující představu, ale beru to jako výzvu.

Jak chcete zachovat u &musiQ široký obsahový záběr, když s vámi nechce drtivá většina staré redakce spolupracovat?

Mám tady redakci bývalého Big Bengu v čele s Jardou Špulákem a celou řadu externistů. Nechci být konkrétní, protože po určitou dobu budeme nuceni pracovat v určitém provizoriu a vyhrabat se z krize, ve které se časopis nachází. Navíc lidem, kteří přišli z Big Bengu, věřím. Jsou mladí a nebojí se experimentovat a zkusit psát jinak, než psali v Big Bengu.

Podle Daniela Andela byl jedním z rozhodujících důvodů krize, do které se &musiQ na konci minulého roku dostal, začarovaný kruh neudržitelné marketingové situace - časopis prodělával, nebylo na výplaty. Jak chcete z tohoto kruhu vykročit, jakou máte marketingovou strategii?

No, strategie je jedna věc, nicméně stejně důležitá je každodenní mravenčí práce člověka, který by měl časopis "prodávat", tzn. shánět do něj inzerci. Chceme časopis rozšířit o nehudební témata, o kterých jsem mluvil na začátku, čímž se zvýší jeho inzertní potenciál, například o filmové distribuční společnosti.

Vy jste znám také jako aktivní hudebník. Na české scéně jste coby bubeník hrál s celou řadu relativně zvučných jmen, ať už to byl Ivan Hlas, Žentour, Vladimír Mišík, Petr Kalandra nebo OK Band. S kým hrajete nyní?

Naposledy jsem vystupoval s obnoveným OK Bandem, ten má ale teď pauzu, takže jsme udělali s jedním mým anglickým kamarádem R.E.M. revival. Nikdy by mne nenapadlo, že budu v nějaké revivalové kapele hrát, ale docela mne to baví!


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY