Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Eminem - Kamikaze

Eminem na "Kamikaze" dostál jeho názvu

Vydáno: 27.10.2018 09:30 v sekci Recenze - Jan Trávníček

Kamikaze je slovo, které pochází z japonštiny a kromě původního významu (tajfun) slouží jako název pro sebevražedné japonské piloty, kteří během druhé světové války se svými stíhačkami podnikali smrtící mise proti Američanům. Končilo to samozřejmě špatně. A podobně působí i Eminem na takto pojmenované novince.

SDÍLET:    
6/10

Eminem - Kamikaze

Vydáno: 31.8.2018
Celkový čas: 45:49

Skladby: The Ringer, Greatest, Lucky You (feat. Joyner Lucas), Paul - skit, Normal, Em Call Paul - skit, Stepping Stone, Not Alike (feat. Royce Da 5'9), Kamikaze, Fall, Nice Guy (feat. Jessie Reyez), Good Guy (feat. Jessie Reyez), Venom

Vydavatel: Aftermath Entertainment

Další album během osmi měsíců? Když se na předchůdci dělalo s přestávkami čtyři roky, jaká je vůbec šance, že se mu narychlo spíchnutý nástupce může přiblížit? Copak to vůbec může dopadnout dobře? Inu, může. Alespoň pokud jste recenzent amerického hiphopového magazínu.

Právě takoví totiž Eminemovo předchozí album "Revival" sestřelili nízkými hodnoceními, přičemž nejčastější argument byl, že tam měl mnoho mainstreamových hostů z hitparád, kteří jeho skladby dělali rádiově přijatelnější. Ano, mít na desce Beyoncé, Eda Sheerana, Aliciu Keys i P!nk mohlo ortodoxní rapové příznivce popudit, trochu v pozadí toho všeho ale zůstal fakt, že výkon samotného Eminema, ať už v rámci rapu jako takového, témat, jimiž se zabýval, nebo lyrických obratů a neotřelých nápadů byl, jak je jeho zvykem, vysoce nadprůměrný. A proto tak jako se minulá recenze na musicserveru lišila svým pozitivním vyzněním od těch amerických, vesměs kritických ohlasů, bude se i tato recenze lišit od spíš pozitivních ohlasů ze zahraničí.

Dává to smysl, protože "Revival" a "Kamikaze" jsou jako dvě strany téže mince a je vysoce nepravděpodobné, že by se někomu líbily obě stejně. Novinka je totiž v prvé řadě primárně o odpovědi kritikům předešlého díla a žádné popové refrény ani jednoznačné hity na ní nenajdete. Em se zde pouští do boje proti recenzentům, anonymním pisálkům pod jeho videi na YouTube a obecně lidem, kteří ho za jeho předešlou práci neplácali po zádech tak, jak by potřeboval. A to je boj, který nelze vyhrát.

Představte si, že byste vlezli například do komentářů na Novinkách.cz a snažili jste se tam přesvědčit lidi o své pravdě. Asi se shodneme na tom, že by to byla ztráta času a vypadali byste jako blázni. A přesně tak bohužel působí i detroitský rodák, když se v prvních skladbách svého předem neohlášeného alba snaží kopat kolem sebe, protože mu děti na písku rozšlapaly jeho bábovičky. Dokolečka tvrdit, jak se všichni kolem pletou a jenom já jsem nejlepší ("Greatest"), je cesta, za kterou mu sice rapová obec padne k nohám, protože - přiznejme si - s podobným egocentrismem pracuje většina jeho konkurentů a i takové chvalozpěvy dokáže Eminem zpracovat nadprůměrně, bude to ale bavit vás?

"I know there's people that are pissed about the way I mispronounced a name, "DIE ANTWOORD!"
Fuck, I still can't say this shit, but how quickly they forget
Who the fuck I was now Ninja try to duck my slugs
To let ya girl get fucked by Muggs"
("Greatest")

Slim Shady je zpátky, raduje se hiphopový svět, když poslouchá útoky na Lil Yachtyho, homofobní poznámky a následné omluvy, vděčnou mediální přestřelku s Machine Gun Kellym nebo další pokračování beefu s Die Antwoord. Jenže pak do toho přijde skit s Paulem Rosenbergem a ten to říká jednoznačně: "Vážně si myslíš, že je dobrý nápad vydat album o tom, že se snažíš vypořádat se všemi, kterým se nelíbil 'Revival'? Co bude potom? Vydáš 'Kamikaze 2', která bude o tom, že se budeš snažit vyrovnat se všemi, kterým se nelíbilo album, na němž odpovídáš všem, jimž se nelíbila předešlá deska? Tohle není dobrá cesta. Zavolej mi zpátky."

V mezičase si tak kritik Donalda Trumpa odskočí do tracku "Normal", v němž opět kritizuje své jednorázové milenky, a následuje další skit, v němž volá zpátky Paulovi, že už našel toho zmetka, který mu kritizoval určitou část textu, aniž by si uvědomil, že to celé jen špatně pochopil, stojí před jeho domem a jde si to s ním vyříkat. Nechtěně tak potvrzuje, že mu v tomto chybí nadhled a bere si ty komentáře až příliš osobně. Nezbývá než souhlasit s Paulem.

"These rappers are like Hunger Games
One minute, they're mockin' Jay
Next minute, they get their style from Migos or they copy Drake
Maybe I just don't know when to turn around and walk away
But all the hate, I call it "Walk on Water" gate
I've had as much as I can tolerate
I'm sick and tired of waitin', I done lost my patience
I can take all of you motherfuckers on at once
You wanted Shady? You got him!"
("Fall")

"Kamikaze" ale přece jen nabízí i zajímavé momenty. Jak si můžete všimnout, těch útržků textů, které jsou tak dobré, že je stálo za to zde ocitovat, není mnoho, ale skladba "Stepping Stone" je jednoznačným vrcholem celé desky. Rapper se v ní vrací do minulosti a snaží se vypořádat se svými bývalými kamarády z dnes už zapomenutých D-12. Snaha o sebeobhajobu, ale i opravdová omluva za to, že je nevědomky využil jako schody ke slávě, má hloubku. A upřímnost, s jakou Em hledí na pošlapané přátelství, ční z "Kamikaze" jako maják na pobřeží.

Návrat k hlavnímu tématu v podobě singlu "Fall" boduje kromě textu i nekreditovaným hostováním Justina Vernona z Bon Iver, který skladbě dodává potřebnou temnotu. A když už jsme u těch singlů, tak i "Venom" ze stejnojmenného filmu svým nezvyklým rýmováním na písmeno "M" přiléhá svým textem k Eminemovi jako stejnojmenný symbiont z vesmíru k Eddiemu Brockovi.

"The only thing that we have in common is I am a dick and you suck" (o Machine Gun Kellym v "Not Alike")

Otázky pak už jen vyvolává dvojice "Nice Guy" a "Good Guy" s hostující Jessie Reyez, protože v obou případech to zní jako nepoužité, krátké odřezky z minulé desky, které chtěl z nějakého důvodu za každou cenu použít. Alespoň že schopnost kvalitně provedeného rapu v nich zůstala, což v podstatě platí pro celou desku, ale to vás asi nepřekvapí.

Nejprodávanější hiphopová deska letošního roku tak sice možná na chvíli umlčela kříčící menšinu, považovat ji ale za plnohodnotné desáté studiové album jaksi nejde. Koneckonců, kdyby nic jiného, je také podstatně kratší než všechny ostatní Eminemovy desky. Herní terminologií se k ní spíše hodí označení datadisk, který slupnete docela rychle, vracet se k němu ale spíše nebudete. Nezbývá než doufat, že další album vyjde nejdříve alespoň za dva roky a Marshall Mathers na něm kromě prvoplánových útoků bude zase mít i co říct.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Zklamání (Fanoušek, 28.10.2018 10:40) Reagovat

    Ačkoliv Eminem rapuje místy fakt jak kulomet, je tohle album pro mě obří zklamání.
    Slim Shady se nevrátil vůbec. Ano, Eminem si založil kariéru na dissech, ale ruku na pytel - The Way I Am, Marshall Mathers, Stan, Kim, Cleanin Out My Closet...všechny tyhle písničky maj nějakou pointu, tématickou plochu, na které Eminem staví chytré, dvojsmyslné a černohumorské rýmy. Může se navíc opřít o ikonické instrumentály.
    Což nemůžu říct o Kamikaze. Už jsem unavenej z těch newschool beatů. Je to počítačové, generické, zní to naprosto stejně a ty dupáky mi trhaj uši. Líbilo se mi newschoolové Believe, protože to mělo piano, housle a hlavně filozofickej text. Na tomhle albu kompletně absentuje Walk On Water/Fine Line témata.

    Mám rád, když Eminem rozebírá svojí kariéru a jak těžký je být slavným. Ale těch písniček má hodně málo. Revival tohle nakousl a mohl to dál rozvíjet. Ale chápu: primitivní fans brečí, jak to nestačí a chtěj aby v každým tracku zabíjel všechno kolem sebe. Je mu 45 a ačkoliv si nezaslouží takovej hate na předchozí, spíš kompilačku Revival....Kamikaze působí nasílu. Líbí se mi sice koncept nulového singlu a přímočará porcovačka, ale není zde ani jeden track, co by mě něčim zaujal.

    Co si já mám, jakožto náročný poslouchač vzít z toho, že na celý desce dissuje všechny, všechno na tisíc způsobů? Pro mě Eminemova nejlepší deska je Recovery, protože se kompletně zdal mainstreamové figurky a ukázal, že nemá zapotřebí na sebe upozorňovat primitivním chováním. Na Marshall Mathers LP2 je sice taky jak narcista, ale i Rap God je šestiminutový vodopád těch nejvražednějších odkazů na jeho starou tvorbu a až na konci váhavě poví, proč bejt králem, když MŮŽU bejt bůh. Nepůsobí to nuceně.

    To platí i o staré kolosální Till I Collapse, kde pracuje s realistickými frázemi "až opustim tuhle zemi, bude to moje první a jediná smrt" - na tom není nic egoistického, to je skutečnost a tak to je. A právě díky tomu působí jako nepřemožitelný. Takže proč bych měl poslouchat Greatest, když na jiných motivačkách je kreativnější a má stokrát lepší instrumentály?

    Nejvíc mě mrzí, že má zapotřebí se vyjadřovat na MGK. Díky tomuhle mi youtube nabízí asi dva tisíce click-bait videí mezi tim, jak se dissují. No jo, aspoň maj lidi co řešit na internetu! Pro lidi, co smetli Revival, je nyní Eminem opět bohem a všichni ostatní na hovno. Tu optiku kritiků totálně překlopil na ostatní a opět na něj nikdo nepíčuje.
    Je smutný, že aby se udržel na vrcholu, musí nahrát asi nejprimitivnější desku kariéry. I na Encore, kde byl na drogách, má pár ikonických písniček, to stejné platí aj pro upištěné Relapse. Takže z objektivního hlediska Kamikaze není vyloženě špatnou hip hopovou deskou, ale jako interpret mě mimořádně zklamal.

  • Je to jeho nejlepší deska? Rozhodně ne. Zaslou?... (Anonym, 28.10.2018 16:50) Reagovat

    Je to jeho nejlepší deska? Rozhodně ne. Zaslouží si hodnocení 6/10? Rozhodně ne. Celá ta recenze mi přijde, jako by to nepsal někdo, koho spíš než rap bere nějaký mainsteamový pop.

    Jak jste mohli přejít The ringer bez nějaké větší poznámky? Myslím že je tam prostě spousta dobrých písniček. Na druhou stranu souhlasím, že Greatest a Nice Guy za moc nestojí.

    "Every CD critics gave it a 3, then three
    Years later they go back and re-rate it
    Then called The Slim Shady LP the greatest..."

    • Re: Je to jeho nejlepší deska? Rozhodně ne. Zaslou?... (Fanoušek, 28.10.2018 19:21) Reagovat

      Já sám pop neposlouchám, jsem fanoušek tvrdší hudby a Eminem patří mezi moje nejdůležitější umělce a přesto mě to album absolutně nebaví.

      • Re: Je to jeho nejlepší deska? Rozhodně ne. Zaslou?... (Anonym, 28.10.2018 21:59) Reagovat

        To taky nebyla reakce na tebe, bylo to na tu recenzi.

        Mě osobně tak trochu potěšilo album bez velkého Proma okolo, bez velké přípravy. A to že ničeho nebál ("faggot").

        Jasně neměl řešit MGK, nemusel tam mít tolik dissu bez nějaké větší hloubky. Na druhou stranu z toho mám takový pocit, že si tak trochu "ulevil". Jinak jak sám zmiňuje "But last week, an ex-fan mailed me a copy / Of The Mathers LP to tell me to study / It’ll help me get back to myself and she’ll love me (ooh-ooh) / I mailed the b—- back and said if I did that / I’d just be like everyone else in the f—— industry / Especially an effing Recovery clone of me”.

        Prostě se někam chtěl posunout, na druhou stranu se nezbavil svého jeho stylu. Nikdo nemůže čekat že bude víc jak dvacet let dělat pořád ten samý rap. A myslím, že někdy zmiňoval, že to, co chtěl říct už víceméně dávno řekl.

        K beatům je to věc vkusu, taky mám rád spíš oldschool, nicméně třeba Lucky you a Not alike mi docela sedly i když nemám tento styl moc rád.

        • Re: Je to jeho nejlepší deska? Rozhodně ne. Zaslou?... (Fanoušek, 29.10.2018 19:28) Reagovat

          Vim, že to nebylo cílené na mě.
          Ale stejně nechápu, proč by měl bejt redaktor popovej poslouchač, pač mu Kamikaze nesedlo. Žádnej posun v tomhle albu není, prostě Eminem neunesl kritiku na svoje album a dissuje tam i rappery, co s tim nemaj co společného.
          Songy co jsi zmínil mě stejně nebaví. Má nespočet nedoceněných písniček, co maj perfektní strukturu..ať už z Recovery, deluxe verze MMLP2, bad meets evil nebo shady xv. Tuna lepších písniček.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Frank Turner & The Sleeping Souls, Roxy, Praha, 18.11.2018
Naživo: Frank Turner je písničkář, pod jehož pódiem vznikají circle pity Zní to zvláštně, že? Ale je to tak. Šestatřicetiletý Brit sice z desek zní jako vynikající zpěvák a muzikant, kterého by mohla hrát i rádia vedle všech těch Sheeranů a Ezrů, jenže jakmile jste na jeho koncertě, aranže se... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2018 00:57 v sekci Naživo
0
Behemoth - I Loved You At Your Darkest 9/10
Recenze: Album "I Loved You At Your Darkest" Behemoth je dotaženým testamentem Nergalova vidění světa Behemoth se v poslední pětiletce ocitli v pozici superhvězd extrémního metalu. Stojí za nimi silný příběh zmrtvýchvstalého frontmana Nergala, ale není to jen ono příslovečné story. Na výsluní se vrátili hlavně díky albu "The... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2018 00:00 v sekci Recenze
0
Tomáš Klus, Forum Karlín, Praha, 17.11.2018
Naživo: Tomáš Klus přehrál komplet celou desku, pokřtil mu ji překvapený Jiří Kučerovský Tomáš Klus po dvou letech zaplnil Forum Karlín. Představil zde všechny písně ze své poslední studiovky "SpOlu" a navrch v premiéře uvedl klip "Dobrodružce". Nové album zkraje koncertu pokřtil a ještě dostal z rukou Ivy Milerové ze... čtěte zde
Vydáno: 18.11.2018 20:48 v sekci Naživo
0
Kylie Minogue, Gasometer Bank Austria Halle, Vídeň, 14. 11. 2018
Naživo: Kylie Minogue ve Vídni dokázala, že i s málem jde nadělat hodně muziky Popová disco diva Kylie Minogue si ke svým padesátým narozeninám nadělila výborné album "Golden", a jak u ní bývá zvykem, vyrazila s ním i na světové turné. Prahu sice letos vynechala, ale Vídeň je pro mnohé blíže než naše... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2018 20:00 v sekci Naživo
10
Sting & Shaggy, Forum Karlín, Praha, 16.11.2018
Naživo: Sting a Shaggy vyprodali a nadchli Forum Karlín Sting a Shaggy je hudební spojení, které se nemuselo povést. Průšvih se však během pátečního večera ve Foru Karlín nekonal. Dopadlo to přesně naopak - pódiová komunikace mezi hudebníky a publikem totiž mluvila za vše. Spokojenost... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2018 15:37 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hudba ze "Zrodila se hvězda" pořád vládne žebříčkům, v rádiích se na vrchol prodral George Ezra (01.11.2018 19:54)
- Twenty One Pilots triumfují s deskou "Trench", v rádiích díky Mirai a Lipovi boduje česká hudba (17.10.2018 15:30)
- Ed Sheeran platí v Británii vyšší daně než Amazon nebo Starbucks (12.10.2018 15:04)
- Mirai si podmanili rádia s dalším hitem, Ed Sheeran už zase vládne albům (10.10.2018 17:21)
- Hana Zagorová se o fanoušky bát nemusí. S deskou "Já nemám strach" je nejprodávanější (05.10.2018 06:00)
- Alvaro Soler nám v rádiích prodlužuje léto. Novinek je v éteru opět méně než šafránu (28.09.2018 06:00)
- Ed Sheeran přidává v Praze další koncert (27.09.2018 16:34)
- Také s deskou "SpOlu" je Tomáš Klus nejprodávanější. Rádiím vládne usměvavý Alvaro Soler (21.09.2018 13:00)
- Ed Sheeran je prvním headlinerem Szigetu 2019, zahraje ale i v Praze (20.09.2018 11:25)
- Eminem vlétl do českého žebříčku jako "Kamikaze", v Top 10 startuje i Troye Sivan (13.09.2018 13:55)

ALBUM TÝDNE 47/2018

Behemoth
I Loved You At Your Darkest

Behemoth se v poslední pětiletce ocitli v pozici superhvězd extrémního metalu. Stojí za nimi silný příběh zmrtvýchvstalého frontmana Nergala, ale není to jen ono příslovečné story. Na výsluní se vrátili hlavně díky albu "The Satanist" z roku 2014. A teď v jízdě pokračují s "I Loved You At Your Darkest".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.11.
Tomáš Klus (Dům kultury, Ostrava)
St 21.11.
Flying Horseman (BE) (Roxy/NoD, Praha)
St 21.11.
Tomáš Klus (Dům kultury, Ostrava)
St 21.11.
Low Roar (USA) (České muzeum hudby, Praha)
Ne 25.11.
Alex Clare (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Čt 29.11.
Bryan Adams (CAN) (Ostravar Arena, Ostrava)
Pá 07.12.
Parcels (AUS) (Rock Café, Praha)
So 08.12.
Smokie - The Symphony Tour 2018 (Tipsport Arena, Praha)
Út 11.12.
Gregorian - Holy Chants Tour 2018 (Kongresové centrum, Praha)
Čt 13.12.
All That Remains (USA) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Sia Lady Gaga Coldplay Rihanna Kryštof Ewa Farna Muse Imagine Dragons Adele AC/DC Madonna The Cure OneRepublic Queen Britney Spears Linkin Park Pokáč John Deacon Debbi
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver