Manon Meurt - Jan P. Muchow přinesl sebevědomí. A každý dopoledne meloun

09.11.2018 10:30 - Jiří V. Matýsek | foto: Andre Petrovičová

Manon Meurt vydali letos na podzim, čtyři roky po debutu, své nové album "MMXVIII". O desce samotné, o zmíněném časovém odstupu, o spolupráci s Janem P. Muchowem a o oblíbené muzice jsme si v rozhovoru povídali hlavně s bubeníkem Jirkou Bendlem. Další členové kapely ale přizvukovali.
Manon Meurt, Altenburg 1964, Praha, 17. října 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz
Vzápětí po vydání debutu (a možná i dříve) vás zařadili do škatulky shoegaze, jistě tomu pomohlo i vaše předskakování My Bloody Valentine. Cítíte se v této škatulce dobře? Není to do jisté míry omezující? Přece jen ve vaší hudbě cítím i jiné vlivy…

Některý lidi si z pojmenování šůgejzrakovníka už dělaj' celkem srandu. Předskakování My Bloody Valentine pomohlo hodně věcem. Co se pak týče té žánrové nálepky, zmínění MBV jsou něco jako vteřinové lepidlo. My sami jsme se nikdy necejtili orámovaný jedním žánrem nebo stylem skládání hudby. Takže to spíš vždycky pomáhalo lidem vyjádřit se o nás.

Čtyřletá pauza mezi deskami není úplně málo. Jak byste ty čtyři roky shrnuli? Čím jste si jako kapela prošli?

Tak ve zkratce: hodně jsme koncertovali, v podstatě od samýho začátku. S tím je spojený zkoušení a cestování. S tím je spojený zvykání si na novou rodinu, ponorky, konstantní přinasranost, ale taky velký množství zážitků a zkušeností na stagei i mimo ni. (Zvlášť, když hodně koncertů je bez ní. Haha.)

Manon Meurt, Altenburg 1964, Praha, 17. října 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz
Mezi alby došlo ke změně na pozici baskytary, odešla Simona Kuchárová, vystřídala ji Jana Karlíková a nyní v Manon Meurt basuje David Tichý. Co bylo, pokud to můžete prozradit, důvodem pro tyto personální změny?

Částečně to popisuju v tý předešlý otázce. Doplním to o jiný osobní priority a ochotu nad něčím trávit čas. Ze strany skupiny panuje stav nohardfeelings, a kdyby si kapela byla jistá existencí nadpřirozena, praktikovala by pravidelné modlitby za bývalé členky.

Jak toto naskočení do rozjetého vlaku s jistým odstupem vnímáte?

Panuje veliká spokojenost.

A ty, Davide?

David: Měl jsem tu výhodu, že jsem se s kapelou znal už dřív, takže byl nástup podle mě docela hladkej. Stejně tak plno písní už jsem měl naposlouchaných a nemusel jsem se nic moc učit.

Manon Meurt

Manon Meurt si už od svých začátků vysloužili označení Shoegaze z Rakovníka - což vystihuje mnohé. Stylově skutečně vycházejí ze shoegaze, z jeho původní britské podoby, ale inspirují se i u domácí skupiny Ecstasy Of Saint Theresa. Debutovali před čtyřmi lety bezejmenným EP, do širšího povědomí ale kapelu vystřelila až role předskokana My Bloody Valentine. S novým albem "MMXVIII" si formace dala docela na čas, čekání se vyplatilo a kritiky jsou veskrze pozitivní.

Můžete nějak popsat genezi nového alba? Jak byste charakterizovali vývoj či posun vaší hudby mezi oběma nahrávkami?

Dlouhej, postupnej proces. Kroky dopředu i zpátky. Lepší zkušebna, jiný komba, efekty i bubny, ale ty samý lidi, ve stejným městě, všechno o trochu starší. Plus Dave, kterej přišel vybarvit to, co bylo nakreslený, ale nedodělaný. Odstíny a jemný kontury se ladily ve studiu.

Žižkovská noc, Manon Meurt
© Jiří Vladimír Matýsek
Myslíte si, že se delší odstup mezi deskami na novince podepsal pozitivně?

Myslíme si, že timing se poved'. Máme radost, protože za deskou vidíme spolupráci.

Je název alba "MMXVIII" jen číslovkou, vročením nahrávky, nebo v něm můžeme hledat i nějakou další symboliku?

Je to tak, jak říkáš. Jde to najít.

Manon Meurt, Altenburg 1964, Praha, 17. října 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz
Desku jste nahrávali pod dohledem Dereka Saxenmeyera, producenta, který pracoval třeba s Killing Joke nebo Janou Koubkovou. To jsou značně rozdílní interpreti. Proč právě on? Jak jste si k sobě našli cestu?

Dereka nám doporučil Jan P. Muchow, v podstatě ho nahlásil jako svýho parťáka. Derek zná velice dobře Faust studio, takže i to byla výhoda.

Natáčení Katčiných vokálů a produkci alba jste svěřili právě do rukou Jana P. Muchowa. Jeho kapelu Ecstasy Of St. Theresa často uvádíte jako svůj vzor, inspiraci. Jaká byla spolupráce s tímto producentem? Co nahrávce přinesl?

Jan P. Muchow má zkušenosti, takže nadhled. A rozumí kolektivním sportům. Nahrávání desky je totiž tak trochu kolektivní sport individualit, který potřebujou sebevědomí. Jan P. Muchow přinesl sebevědomí. A každý dopoledne meloun.

Nepletu-li se, autorkou většiny textů jsi, Katko, ty. Odkud čerpáš inspiraci?

Katka: Myslím, že jde o klasickou potřebu vyjádřit se k tomu, co cejtím, na co myslím nebo co hlouběji upoutalo mou pozornost. Jde o obyčejný a všední věci, který pro mě z nějakých důvodů nejsou obyčejný a všední...

Vaše vzory jsou celkem dobře známé, ale stejně bych se zeptal: Co je pro vás ultimátní showgazeové album? Jedna deska, kterou bych měl slyšet, abych si udělal představu o tomhle stylu? Shodnete se napříč kapelou?

My Bloody Valentine - "Loveless"
David: Ještě bych dodal Deafheaven - "Sunbather", ale jinak samozřejmě My Bloody Valentine.

A mimo žánr/styl? Jaká hudba vám teď rotuje v přehrávači?

Autolux. Porcupine Tree. Chelsea Wolfe. MewithoutYou, Emma Ruth Rundle, Grouper.

Jaké má Manon Meurt plány do budoucna? Máte nějaké zatím nenaplněné sny, které ale naplnit chcete?

Evropská tour.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY