Album "Seasons Pt. 1" je reflexí kariéry Jana Hammera

03.10.2018 15:55 - Dan Hájek | foto: janhammer.com

Pokud nebudeme počítat jiné projekty, museli jsme si na sólovku Jana Hammera počkat dlouhých dvacet čtyři let. "Seasons Pt. 1" jsou dost možná i sbírkou kompozic, které klidně mohly ležet několik let v šuplíku a Jan je dokončil až nyní. Nabízí totiž jeho typické zvukové spektrum. Nečekejte nečekané. Čekejte povedené.
7/10

Jan Hammer - Seasons Pt. 1

Skladby: Miami: Night, 68 Reasons, Ocean Drive, Suite European, Seasons, April, Winter Solstice, New World II, Sanctuary, Suite Latin, Causeway Bridge, Cyclone, It's Time
Vydáno: 20.07.2018
Celkový čas: 45:57
Vydavatel: Universal

"Seasons Pt. 1" plynule navazují tam, kde se tehdy zastavila deska "Drive". Jan Hammer i na novince hodně vzpomíná, hned úvodní "Miami: Night" odkazuje totiž na jeho asi nejznámější hudební práci - doprovodný soundtrack k americkému seriálu "Miami Vice". Skladba je inspirována Michaelem Mannem (producentem celé série) a jeho vnímáním nočních ulic tohoto velkoměsta. "Seasons Pt. 1" fungují jako fantaskní cinematická revize filmových sekvencí a vzpomínek nesoucích typický Janův rukopis. Nechybí tak precizní práce s klávesovými nástroji v kontrastu s ryze klavírními linkami a hrou na elektrickou kytaru (v ní Hammer zjevně ctí zručnost Jeffa Becka, s nímž též spolupracuje), zmíněná "Miami: Night" si pak pohrává i se zvukem cimbálu. Zamrzí snad jen, že použitý automatický bubeník až příliš odhaluje stáří některých skladeb (nebo je to autorův záměr?).

"Seasons Pt. 1" je postavena převážně na elektronickém základu a může být vnímána jako dovětek k nahrávkám "Escape From Television", "Snapshots" nebo k experimentálnější "Beyond The Mind's Eye" (díky rytmicky výraznější "Cyclone"), nevytratil se však Hammerův cit pro detail a pro melodii (s občasnými odskoky do jiných žánrů, jako třeba latino v "Suite Latin"). Jan Hammer tentokráte vynechal jazzové improvizace a vsadil na kratší útvary, v nichž se svými nápady efektivně pracuje. "Seasons Pt. 1" tak mohou působit jako jakási komplexně pojatá retrospektiva jeho dřívější práce, avšak bez nových verzí hudebních témat, která jej proslavila. Je otázkou, zda je tato kolekce jen uzavřením nějaké Hammerovy tvůrčí kapitoly, nebo zda se (i s přihlédnutím k číslovce v názvu) dočkáme ještě nějakého pokračování.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY