Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Progres - Padesát let československého pokroku

Progres - Padesát let československého pokroku

Vydáno: 30.10.2018 16:00 v sekci Komentované diskografie - Tomáš Rozkovec

Brněnská rocková legenda Progres 2 letos oslaví padesáté výročí od založení Progress Organization, přímého předchůdce současné skupiny. Koncert, který se uskuteční 11. listopadu v pražském Lucerna Music Baru, bude nejen průřezem jejich tvorbou, ale i představením nové desky. My se podívali na ty jejich předchozí.

SDÍLET:    
Brněnská rocková skupina Progres 2 je přímým následovníkem Progress Organization (1968-1971). Tu v roce 1968 založili hudebníci Zdeněk Kluka a Pavel Váně.

The Progress Organization - Barnodaj

Rok vydání: 1971
Skladby:
Introdukce, Jako Hélios, Ikaros, Strom, Argonaut, Ptáčník, We Can Work It Out, Time, I Feel Free, A Lovely Day, Good Bye
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Pavel Váně - kytary, zpěv, Jan Sochor - klávesy, Emanuel Sideridis - basa, zpěv
Top písně: Jako Hélios, Ptáčník, Strom, We Can Work It Out, I Feel Free

Progres - Barnodaj
Zdařilá prvotina, která vyšla až po zániku kapely, a zároveň byla oceněna cenou Melodie jako album roku 1972. Je rozdělena na česky a anglicky zpívanou polovinu. Dá se ale říci, že i stylově jsou obě strany odlišné.

Ta první přináší tematické písně zavánějící mytologií a nepřímo naznačuje, kam se formace bude do budoucna ubírat. Skladby "Ptáčník" s cortézovsky pojatým zpěvem baskytaristy Emanuela Sideridise je skvělou hymnou, kterou lze dodnes zaslechnout i na koncertech. Psychedelicky pojatý "Strom", který osvěžuje zpěv mladičké Jany Paulové, "Argounaut" či "Jako Helios" unášejí posluchače do snových dálav. Poslední jmenovaná byla bohužel dosti necitlivě zkrácená, zrovna když se nadechovala do svého artrockového rozmachu.

Druhá strana přináší zejména dvě osobitě pojaté coververze, a to od Beatles a Cream. Zejména "We Can Work It Out" dosahuje obdobných hvězdných výšin jako cockerovský cover "With Little Help From My Friend".

Znamenité album i pro jeho stylovou rozmanitost.


Barnodaj - Mauglí

Rok vydání: 1978
Skladby:
Džungle, Strach, Kamarád gramofon, Štěstí, Bezedná tůň, Dopis v láhvi, Prám z trámů, Tutový typ, Mauglí, Osud
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Pavel Váně - kytary, zpěv, Jan Sochor - klávesy, zpěv, Pavel Pelc - basa, zpěv
Top písně: Džungle, Strach, Štěstí, Mauglí, Osud

Další déjà vu v podobě alba vydaného v době, kdy kapela již neexistovala - de facto se v té době přetvořila již na Progres 2. Aby té schizofrenie nebylo málo, deska nemohla být kvůli tuhé normalizaci vydána ani pod hlavičkou Progress Organization, a tak hudebníci zvolili poněkud matoucí název Barnodaj (název debutu).

Progres Mauglí
Hudebně se počin posouvá po linii nastolené česky zpívanou části jejich prvotiny. Tematicky se dotýká díla R. Kiplinga. Nemůžeme zde však ještě mluvit o čistě příběhové nahrávce, byť úvodní majestátní instrumentálka s názvem "Džungle" si o to přímo říká. Ostatní písně jsou více či méně fragmenty z příběhu dítěte jménem Mauglí. Nalezneme zde velmi silné kusy, jako jsou "Strach", "Štěstí" či závěrečný monumentálně vygradovaný "Osud". Potěší folk rocková titulní píseň. Naopak ostatní songy se zde objevuji jaksi nahodile. Jak tematicky, tak hudebně. Jako příklad lze uvést "Tutový typ" či "Kamarád Gramofon". Naopak Sochorův "Prám z trámů" bych rád vyzdvihl pro jeho krásnou až lennonovskou atmosféru a emotivní mezihru.

Celkově nevyrovnané album se silnými momenty, ale i s místy, které jej často shazují z progresivní vlny kamsi k popovým popěvkům.


Progres 2 - Dialog s vesmírem

Rok vydání: 1980
Skladby:
V zajetí počítačů, Země 2555, Píseň o jablku, Odlet, Planeta Hieronyma Bosche I, Planeta Hieronyma Bosche II, Velká noc*, Hlasy stínů*, Muzeum planety Země*, Moře suchou nohou přešel jsem*/Tisíce mých očí, Vesmírný kolotoč*, Sen o modré planetě*, Hymna robotů, Rozhovor s centrálním mozkem*, Jízdní dráhy*, Honička*, Výkřik v Proxima Centauri*, (* Dialog s vesmírem live)
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Pavel Váně - kytary, zpěv, Karel Horký - klávesy, Pavel Pelc - basa, zpěv, Miloš Morávek - kytary
Top písně: Země 2555, Píseň o Jablku, Planeta Hieronyma Boshe I & II, Tisíce mých očí,

Progres Dialog
Nesmrtelný opus magnum. Pomník, který kapela vystavěla sama sobě. Psal se rok 1978, kdy měl premiéru do té doby u nás neviděný jednolitý audiovizualní program s převleky a filmovými dotáčkami. Tato rocková opera, jak byl projekt nazván, obsahovala celkem sedmnáct skladeb pojednávajících o člověku hledajícím únik z materialistické společnosti na Zemi v nekonečném vesmíru. Mezi řádky lze vyčíst i příběh člověka, donuceného okolnostmi k emigraci, který tak poznává dosud nepoznaný svět. Je až s podivem, že si této myšlenky tehdejší cenzor, citlivý na cokoli týkající se nepatřičné svobodomyslnosti, nevšiml.

Všímal si však jiných věcí. Nahrávka nevyšla v původní koncertní verzi. Dvojalbum mohli tehdy totiž vydávat jen renomovaní umělci. Došlo tak k radikálnímu ořezu díla, které zůstalo v celku do skladby "Planeta Hieronyma Bosche II". Právě tato píseň zmiňující v textu krále jménem Heroin však utrpěla zásah hoden tehdejšího bolševismu, který dupal po všem, co by mohlo kazit socialistickou morálku naší mládeže. Text o prapodivně zhýralé planetě byl na desce nahrazen jakýmsi nesrozumitelným mumláním přes vokodér. Zasvěcení si však, i v takto zpívané verzi, své našli. Zbytek desky byl doplněn o dvě písně již vyrvané z kontextu a textově opět upravené "Tisíce mých oči" a "Hymna robotů". Následovalo vydání EP s koncem celé rockové opery. Po vydavatelské stránce naprostý paskvil, který kazil veškerý poslech a dojem z celého díla. Vše bylo částečně napraveno v roce 1995 vydáním live nahrávky z premiéry, která alespoň trochu přiblížila posluchači dílo tak, jak bylo původně zamýšleno.

Hudebně se jedná o kolekci sedmnácti skladeb umně propojených do sebe. Hlavni hudebním, ale i myšlenkovým leitmotivem je zde "Píseň o jablku". Pouto spojující život na Zemi se životem ve vesmíru. Jadérko, které dává hlavnímu hrdinovi naději ve své samotě. Skupina na albu využívá svého maximálního muzikantského i hráčského potenciálu. Není nouze o kytarové souboje Váněho s Morávkem. Velký přínos bylo angažování Karla Horkého, který zapojil inovativní a moderní hru na moog či syntetizéry. Rytmická sekce Kluka-Pelc je tmelící jistotou pro všechny ty sólující nástroje, vytvářející zdánlivou kakofonii. Kapela hlavně nezapomněla na silné melodie a zpěvnost, která je pro ni typická už od první desky.

Dílo "Dialog s vesmírem" ani po letech neztratilo na své síle a kráse. Přináší skutečnou progresi, hodnou názvu kapely.


Progres 2 - Třetí kniha džunglí

Rok vydání: 1982
Skladby:
Já, Setkání, Kdo jsem?,Svět džungle, Zákon, Opičí národ, Strach, Ztracený ráj, Muž, který se podobá odvrácené straně Měsíce, Neznámé nevpouštěj dál, V ráji století, Reklamní suita, S maskou a bez masky, To já se vracím, Ozvěny, Čím je svět můj
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Roman Dragoun - klávesy, zpěv, Pavel Pelc - basa, zpěv, Miloš Morávek - kytary
Top písně: Země Setkání, Svět Džungle, Zákon, Muž který se podobá odvrácené straně Měsíce, Neznámé nevpouštěj dál, To já se vracím, Čím je svět můj

Už poslední koncerty "Dialogu" dohrávala kapela ve čtyřech. Odešla klávesová naděje Karel Horký. Jeho klávesové party převzal Pavel Pelc. Skupina navíc stála před otázkou, jak a kudy dál. Dochází k neshodám mezi Klukou a Váněm o dalším směřování. Do tohoto prostředí nastoupil mladičký Roman Dragoun jako hráč na klávesové nástroje. Ještě chvíli, s novou posilou, formace zkouší v pěti, ale nakonec Váně, neztotožněn s tématem příštího projektu, na dlouhou dobu opouští kapelu.

Progres Třetí
Ta se po Vesmíru opět vrhá do Džungle. Tentokráte ještě sevřeněji, vyhraněněji a hlavně opět v duchu audiovizuálního programu. Co bylo v "Dialogu" pódiově naznačeno, zde bylo dotaženo do pečlivého maximalismu. Masky, filmové dotáčky, světla. Oválné pytle se před zraky posluchačů nafukovaly vzhůru do výšky, nad pódium. Měnily se tak v promítací plátno. Dokázaly být světélkující džunglí nebo mrakodrapy, či jen pouhými zdroji barevného světla. V průběhu emotivního finále obstaraného skladbou "Čím je svět můj?", kdy se Člověk, vychovaný Džunglí, vrací z Města zpět do lůna stromů, vyrostly dva takovéto falické symboly nad hlavami diváků. Bylo to skutečně epické završení rockového divadla. Stejně jako v předchozím programu do té doby v Československu nevídaného.

Inspirace zahraničními artrockovými veličinami té doby byla zřejmá už u "Dialogu". Důležité však je, že si kapela zachovala svoji stylovou tvář, aniž by ji mohl kdokoli nařknout z plagiátorství či přílišného obdivu ke svým vzorům.

Hudebně se Progres posunuli o kus dále. Po odchodu Váněho ztratili zápřah druhé kytary. Roman Dragoun skladby vyplnil svými klávesovými stěnami a zároveň předvedl, jaký dokáže být frontman. Jeho hlas hladí, konejší, dokáže byt znepokojivý i řádně nabroušený.

"Třetí kniha džunglí" vyšla tentokráte v nezkrácené verzi, na ploše dvojalba. První deska se zdá být plnější a barevnější. Popisuje Člověka ve světě Džungle, se kterým souzní, ale přesto jej něco táhne jinam. Touží po své identitě. Odchází do Města. Vyniká zde hlavně propojení kompozic "Já", "Setkání", "Kdo jsem", "Svět džungle". Hudebně se zde projevuje magičnost přírody, se všemi jejími zvuky, v kontrastu se strachy a postupným sebeuvědoměním lidského stvoření. Druhá strana je naopak vyjádřením chladu města se všemi jeho nástrahami. Člověk si v něm připadá ztracený. Dochází ke katarzi vlastního já ("To já se vracím") a k souznění s přírodou ve zmíněném finále "Čím je svět můj". Druhá část tohoto díla je bohužel rozmělněna mnohými instrumentálními kousky. Ty dobře fungovaly naživo, při běžném poslechu se ale může stát, že po skvělém úvodu "Muž, který se podobá.." a "Neznámé nevpouštěj dál" čekáte na závěrečné dvě písně.

"Třetí kniha džunglí" se řadí hned vedle "Dialogu s vesmírem" k vrcholům tvorby této kapely.


Progres 2 - Mozek

Rok vydání: 1984
Skladby:
Inzerát, Neznámý génius, V útulku mudrců, Co je život I, Co je život II, Pod generátorem, Radost a štěstí, Čistý štít u firmy mít, Vzpoura otroků - počítačů, X.A.Z., Kdo je tam?
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Pavel Pelc - basa, klávesy, zpěv, Aleš Bajger - kytary, klávesy, zpěv, Peter Peteraj - kytara, kytarový syntetizér
Top písně: Neznámý génius, V útulku mudrců, Co je život I, Pod generátorem, Kdo je tam?

Sestava z předchozího projektu neměla delšího trvání. Dragoun s Morávkem odcházejí z podobného důvodu jako Váně a zakládají novoromantické Futurum. Na místo nich přicházejí kytaristé Peter Peteraj a Aleš Bajger.

Progres Mozek
Kapela sáhla opět po sci-fi tematice, konkrétně po povídce "Maxwellova rovnice" od Alexeje Dněprova. Tentokráte však už nejde o dílo tak košaté jako ta předchozí dvě. "Mozek" velmi přímočaře popisuje příběh profesora Raucha, který hledá řešení výpočtu složitých rovnic. Na základě inzerátu osloví firmu génia a zároveň zlosyna Kraftstuda. Ten jej pomoci generátoru mozkových impulsů ovládne a uvězní. Tím ho zařadí do týmu vědců, kteří pod vlivem generátoru pracují na složitých výpočtech. Využívá je jako lidské počítače. Nakonec dojde ke vzpouře a zničení Útulku mudrců.

Pódiové zpracování bylo opět nadstandardní. Skupina s sebou vozila jakousi polokulovitou překlopnou konstrukci, na kterou se z jedné strany promítalo. Když se ono zařízení překlopilo směrem do publika, vznikl tak jakýsi generátor, který přikryl celé jeviště. Diváci tak mohli sledovat stínohry muzikantů, kteří hráli role vědců či zločinců.

"Mozek" je spíše písňový komponovaný pořad než rocková opera. Zmizely velké plochy a vše šlo směrem ke zjednodušeni a větší údernosti. Však se psal rok 1984 a tato léta už nebyla progresivní hudbě příliš nakloněna. Výrazově, a to i díky dvěma kytarám, má toto LP blíže k "Dialogu". Písně jsou opět plné kytarových vyhrávek, riffů a soubojů, což dělá nahrávku, na poměry Progresu, mnohem tvrdší. Prim zde opět hraje Pelcova zvonivá basa v kombinaci s moogy. Klávesové party jsou zde minimalizovány. Opět se podařilo zacelit díru po odchozím zpěvákovi. Aleš Bajger skvěle ladí s drsným Klukovým zpěvem. Skladby "Co je život I a II", "Pod generátorem", "Kdo je tam?" patří k vrcholům celé desky.

Byť se "Mozek" ve všech směrech vymyká dosavadní tvorbě, stále se jedná o nadprůměr tehdejší Československé produkce.


Progres 2 - Změna!

Rok vydání: 1988
Skladby:
Kdo to myslí vážně, Změna, Nejsi jiný, Tajemství her, Něžný dotek zmoudření, Ryty jsou schránka čekání, Stroj na výrobu hluku, Na dřevěném koni, Plátěnky na nohách
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Pavel Pelc - basa, klávesy, zpěv, Aleš Bajger - kytary, Milan Nytra - klávesy
Top písně: Změna, Tajemství her, Stroj na výrobu hluku, Plátěnky na nohách

Už by to snad nebyli ani Progres, kdyby u nich neproběhla další personální výměna. Odešel Peteraj. Přišel Milan Nytra, který přinesl nejen svůj klávesový um, ale i velkou dávku klaunství, což se projevovalo zejména při živých vystoupeních.

Z tábora kapely začaly prosakovat zprávy, že další program nebude tematický. Bude to prosté písňové pásmo. Cosi jako návrat ke kořenům. Co si pod tím mohl tehdejší posluchač představovat, naznačil singl "Máš svůj den"/"Co se děje u Matěje". U první zmíněné skladby je patrný vliv osmdesátkových Genesis, vévodí jí tak elektronické bicí. Bohužel fenomén tehdejší doby, který doslova zamořil hudební svět.

Progres Změna
Kdo nenavštívil tehdejší Progres live, těžko chápal nahrávku s výmluvným názvem "Změna!". Naprosto synteticky zvuk, zmíněné bicí či automat, vše poplatné době. Sekvenční smyčky à la Depeche Mode. Tohle že měli být Progres 2? Málo kdo by hádal, že se jedná o stejnou kapelu, která předtím točila tak barevná alba.

Ano, šlo o písničky a doba skutečně složité muzice nepřála. Nicméně ani po letech nemohu tomuto albu přijít na chuť. Mnohé naznačuje i vcelku nevkusný obal, který je asi nejhorší v celé historii formace.

Abych jen nehanil. Koncertní program "Změna!" jsem měl možnost vidět naživo kdysi v litvínovském kulturáku. Byl jsem nadšen. Písně zněly živě. Měly šťávu, náboj a na pódiu je hráli lidé, byť s podporou automatů. Zmíněný Nytra společně s Klukou rozjížděli show. Bavili tak diváky, včetně sebe samotných. Měl jsem i záznam z tohoto koncertu, který jsem sjížděl téměř denně. Když však vyšla nahrávka na vinylu, dostavil se pocit zklamaní, vystřízlivění. Deska ve mně vyvolává představu sexu s nafukovací pannou. Chladná, bez emocí a na konci chybí radost z... poslechu. Jednoznačně nejslabší zářez.

Některé skvělé písně, jako například "Koně s bílou hřívou" či "Vrať se zpátky, léto mé", se na desku bohužel nedostaly a další byly vydány v pozměněných aranžích. Přesto minimálně "Tajemství her", "Stroj na výrobu hluku", "Plátěnky na nohách" stoji za poslech.


Progres Pokrok - Otrava krve

Rok vydání: 1990/2008
Skladby:
Botostroj, Požár věžní těže, Nejlíp je doma, Tři dni boje, Dneska všichni tančí, Za vozem, Komár aneb hromadně vysávat, Naše srdce ohnivé jsou buchary, Pochod plášťů ve větru, Takové obyčejné štěstí, Dilema Viléma, Kapela Hyena, Všichni se budeme mít, Lavina, Otrava krve
Sestava: Zdeněk Kluka - bicí, zpěv, Libor Dunovský - basa, klávesy, zpěv, Mirek Sova - kytary, Pavla Dvořáčková - zpěv, Milan Nytra - klávesy
Top písně: Požár věžní těže, Tři dny boje, Za vozem, Komár..., Lavina, Otrava krve

Progres Otrava
Po nepříliš úspěšném projektu "Změna!" přichází další výměna hudebníků. Z původních členů zbyl jen Kluka. Ten společně s Milanem Nytrou postavil novou kapelu. Po dlouhé době došlo ke změně nazvu. Číslici 2 nahradil dovětek Pokrok. Což je zároveň krásnou slovní hříčkou, zejména v kontextu s připravovaným programem. Tím měly být skladby s prvky častušek a budovatelských písní. Ty byly koncipovány jako parodie nosných budovatelských písní, avšak s řádnou uměleckou progresí a cynickým šklebem na dosluhující politický režim.

Byť se tento nápad zdál sebebláznivější a netradiční, nutno dodat, že v roce 88 se jednalo o odvážný počin. A to jak směrem k posluchačům zvyklých na tvorbu Progres s jakýmkoli názvem, tak i k tehdejšímu režimu. Veškeré skryté i otevřené narážky na politické zřízení neunikly tehdejším mocipánům a koncerty byly pod pečlivým dohledem StB. Nicméně program byl schválen, a tudíž s ním mohla skupina vystupovat. Dodnes mám schovanou fotografii z tehdejší doby, kde pánové hrají na zimním stadionu v Jindřichově Hradci pod rudým transparentem, na kterém je napsané cosi o závěrech sjezdu KSČ. V kontextu s hraným programem se tomu říká kouzlo nechtěného.

Z muzikantů na pódiu čišela radost z hraní. Pryč byla studená elektronika. Kluka opět hrál na sadu klasických bicích. Nytra se ještě více stylizoval do role baviče. Vystupoval jako uvaděč jednotlivých písní. Tu jako úředník v klotových rukávech, jindy jako komár/upír vysavač, který létal mezi překvapenými diváky. Společně se Zdeňkem Klukou bavil návštěvníky koncertů a tentokráte k tomu ještě přibrali první ženu v historii Progresu, zpěvačku Pavlu Dvořáčkovou. Pásmo plné vtipu, převleků, sarkasmu bylo natočené živě pro rozhlas. Tato nahrávka pak byla puštěna na tehdejší stanici Vltava, konkrétně v pořadu "Větrník". Později byla využita jako podklad pro tvorbu CD s kompletním pořadem "Otrava krve".

V uvedeném materiálu je slyšet elán hrát znovu živou muziku, plnou rytmických zvratů. Zároveň je z desky cítit uvolněnost a nevídaná touha po svobodě a neotřelosti, která je prošpikována, v duchu zappismu, mnoha vtípky. Vše je v ostrém kontrastu s melodiemi s nádechem pochodových písní padesátých let. Krátce po sametové revoluci skupina ukončuje svoji činnost.

Otázka, která se oprávněně dere na mysl: Jsou to ještě Progres? Ale jistě. Jen trochu jiní. Od prvních desek kapely uplynulo téměř dvacet let. Na poli progresivní muziky se od té doby odehrálo mnohé. Že i tento projekt má v historii této formace své opodstatnění, dokazuje záznam z koncertu "Progres story", který vyšel ke čtyřicátému výročí skupiny, kdy si hudebníci neplánovaně prodloužili svůj set, za bouřlivých ovací diváků.


Mohlo by se zdát, že tady příběh Progres končí. Nikoli. Krátce po revoluci se Pavel Váně vrací s myšlenkou na vzkříšení legendy. Společně se Zdeňkem Klukou zakopává válečnou sekeru a přebírá od něj kapelnictví. V sestavě Borek Nedorost - klávesy, Ivan Manolov - kytara, Pavel Pelc - basa objíždějí koncertní sály a festivaly. Navštěvují Beat festy. Postupně se vracejí další původní členové a skupina začíná vystupovat v nejsilnější sestavě, která fungovala jen velmi krátce, před programem "Třetí kniha džunglí".

Progres 2 - Tulák po hvězdách
Váně, Kluka, Pelc, Dragoun, Morávek. Kruh se uzavírá. Navíc je tu slibovaná deska. Dne 2. listopadu po třiceti letech od posledního počinu pod hlavičkou Progres 2 vychází opět tematická nahrávka s názvem "Tulák po hvězdách".

My budeme u toho, abychom vám zprostředkovali nejen zážitky z koncertu k padesátému výročí vzniku skupiny, ale také dojmy z poslechu novinkového alba této bezesporu československé legendy.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Dobrý den. Jen pár slov k Dialogu. Ve výčtu uv... (milanmilan2, 30.10.2018 18:41) Reagovat

    Dobrý den. Jen pár slov k Dialogu. Ve výčtu uvádíte řadu písniček, které ale vydání z r. 1980 neobsahuje. Nebylo by od věci, kdybyste uvedli, které písně obsahuje LP, které SP - tj. Píseň o jablku - edit, Muzeum planety Země, a EP - Rozhovor s centrálním mozkem, Honička, Výkřik v Proxima Centauri. Proč tam máte dvě Honičky ? Proč je v Centauri na konci ypsilon ? Nechtělo by to si drobet ověřit fakta a pak článek publikovat ? Mimochodem, ani live vydání neobsahuje všechny písničky, které se v představení hrály. A Tisíce mých očí ? Do pořadu napsal k písničkám všechny texty Oskar Man, což jste nám poněkud zapomněli sdělit a právě zmíněná písnička je pouze na LP, musela být přetextována Vladimírem Čortem, jako jediná z celého Dialogu. Původní název je - Moře suchou nohou přešel jsem. Pokud budete mít zájem, jsem schopen a ochoten dohledat sled všech písniček tak, jak se hrály v pořadu za sebou. Lze jen litovat, že Panton couvl z možnosti 2 LP. Údajně panovaly obavy z neprodejnosti. V té době se vydaly 2 LP tak Gottovi, Helence a Haničce. Dialog je skutečně dodnes poslouchatelný a inspirativní. Pokud se nepletu, neb píši z hlavy, tak premiéra byla v listopadu 1978 v Brně. Nebyl to ale první velký komponovaný pořad, tím zřejmě bylo skvostné Planetárium - jako 2 LP vydané v r. 1977 - autorů Petřina, Rytíř, Neckářové ad. autoři.

    • Re: Dobrý den. Jen pár slov k Dialogu. Ve výčtu uv... (Tomáš Rozkovec, 30.10.2018 19:23) Reagovat

      Děkuji moc za koment. Pisne z Dialogu live jsou oznaceny hvezdickou a to z duvodu komplexnosti a rozsahu dila. Honicka je tam omylem a necham opravit. Diky. Chapu je v tom trochu zmatek, ale tech dodatku k dialogu bylo moc a cele dilo ztacelo smysl. Proto jsem radeji uvedl verzi Live, stejne jako u Otravy krve. Oskara Manna jsem zmínit měl. Ale cely Dialog by si zaslouzil celý obsáhlý článek. Neckar byl prave z těch umelcu, kteří mohli vydavat dvojalba. Byt Planetarium je úžasné, je jiné nez prave Dialog.

      • Re: dovoluji si doplnit obsáhlejší studii na téma Dialog s vesmírem, třeba to někoho bude zajímat ... (milanmilan2, 15.11.2018 19:19) Reagovat

        Progres 2 – Dialog s vesmírem
        Několik poznámek k záznamům rockové opery
        Motto – „ nám vládne král, má jméno …. Dialog „

        Cílem těchto poznámek není nijak hodnotit dílo jako takové. Jen výjimečně zmíním některé skutečnosti, aby bylo možné dílo zasadit do společenského kontextu. Pozornost bude zaměřena na jednotlivá oficiální i jiná vydání a jejich vzájemná porovnání, ať již ve studiové či v live verzi.
        Dialog s vesmírem nikdy nevyšel úplný ve studiové podobě. Bohužel ani live vydání nejsou úplná a i zde jsou poměrně podstatně jednotlivé písničky různě kráceny. Nejdelší oficiální vydání z r. 2006 je tak zkráceno o 17´04 oproti ideálnímu koncertnímu stavu z r. 1978, kdy se program odehrával kompletní a nezkracovaný.
        Rekapitulace jednotlivých vydání
        Oficiální -
        1980 – Panton, studio, SP+EP+LP (vše vinyl, zda bylo LP vydáno i na MC nezjištěno )
        1993 – Monitor, live, CD a MC
        1999 – Sony Music/Bonton, studio, CD, zda vydáno i na MC nezjištěno ) obsahuje nahrávky z SP,EP,LP a celkem 3 bonusy, podstatná je pouze Planeta Hieronyma Bosche ´99 ( takto je píseň pojmenovaná, ale jde samozřejmě o Planetu Hieronyma Bosche II ve verzi z roku 1999 – viz dále)
        2006 – FT Records, live, CD ( na MC již zřejmě nevydáno ), obsahuje jeden bonus – Mladé vdovy, které nijak s Dialogem nesouvisí
        2010 – FT Records, studio a live, 2 CD, studio verze obsahuje 4 bonusy, z toho jeden nesouvisející, tj. Roentgen 19.30, a tři z Dialogu – Píseň o jablku edit, Planeta Hieronyma Bosche II verze 1993, viz dále, a Píseň o jablku verze unplugged 1993, viz dále. Live verze obsahuje záznam již vydaný v r. 2006 včetně bonusu Mladé vdovy.
        Neoficální nahrávka z nezjištěného koncertu má délku 89´46 ale neobsahuje písničku Vesmírný kolotoč. Živý záznam vydaný v r. 1993, 2006 a 2010 neobsahuje píseň Dvojník. Málokdo má tedy možnost slyšet kompletní nezkrácený záznam.
        Žádný vydaný i nevydaný záznam však nejenže není úplný co do délky jednotlivých skladeb, ale ani neobsahuje všechny písničky, kterých má být správně 18.
        Firma Panton v r. 1980 rozhodla, že Dialog bude studiově zaznamenán nikoliv jako 2 LP, ale v podivné kombinaci SP, EP a LP.


        Pro orientaci uvádím přehled tak, jak byl koncertně uváděn -
        1. V zajetí počítačů
        2. Země 2555
        3. Píseň o jablku
        4. Odlet
        5. Planeta Hieronyma Bosche I
        6. Planeta Hieronyma Bosche II
        7. Velká noc
        8. Hlasy stínů
        9. Muzeum planety Země
        10. Moře suchou nohou přešel jsem
        11. Sen o modré planetě
        12. Vesmírný kolotoč
        13. Hymna robotů
        14. Rozhovor s centrálním mozkem
        15. Jízdní dráhy
        16. Dvojník
        17. Honička
        18. Výkřik v Proxima Centauri
        Toto je tedy úplný přehled všech 18 písniček, které tvořily Dialog s vesmírem, tak jak byl na československé scéně v letech 1978 až 1981 uváděn.
        Traduje se názor, že Dialog byl vydán postupně v roce 1980 a to v kombinaci SP, EP, LP. Uvedené mohu jednak potvrdit a jednak upřesnit. Uvedené tři nosiče se neprodávaly najednou, pospolu, byly uváděny na trh skutečně postupně, pořadí již nevím. Je na místě vyvrátit mýtus, že právě tyto tři nosiče až v r. 1980 zpřístupnily studiové nahrávky Dialogu. Není to pravda. Již v r. 1978 byl Pantonem vydán SP s úvodní písničkou Dialogu a to V zajetí počítačů. Teprve v r. 1980 byla vydána uvedená kombinace SP-EP-LP, přičemž úvodní písničkou Dialogu je právě V zajetí počítačů.



        Přehled vinylových vydání je tedy následující, vše u fy Panton
        1978 – SP V zajetí počítačů-Roentgen 19.30 – č. 440654
        1980 – SP Píseň o jablku edit -Muzeum planety Země – č. 81430058
        1980 – EP Rozhovor s centrálním mozkem-Honička-Výkřik v Proxima Centauri – č. 81330060
        1980 – LP nahráváno od 21. 5. 1978 až 31. 1. 1980, studio Dukla Čs. rozhlas Brno, produkce Kluka, Horáček, č. 81130130

        Poznámky
        V zajetí počítačů
        nahrávka z SP 1978 je totožná s nahrávkou z LP 1980
        Píseň o jablku – verze z SP 1980 označovaná jako edit není totožná s nahrávkou z LP 1980. Nejde totiž pouze o zkrácenou verzi, tak jak by název napovídal, ale o rozdílnou nahrávku.
        Moře suchou nohou přešel jsem – Oskar Man, tehdejší manažer kapely byl autorem všech textů Dialogu, ale uvedený text před komisí Pantonu neobstál a musel být nahrazen jiným, autorem byl Vladimír Čort. Název Čortovy verze – Tisíce mých očí. Ten, kdo poslouchá studiovou verzi, neuslyší Manův text, posluchač live verze přichází o nesporně zajímavý a do kontextu díla zapadající text náhradní.
        Pozornost si rozhodně zaslouží i nahrávky, které byly pořízeny až s odstupem času, protože jde o písničky z Dialogu, které ač byly nahrávány následně, tak určitým způsobem Dialog doplňují.
        Planeta Hieronyma Bosche II
        Velký problém a řada otazníků. Text byl zřejmě natolik kontroverzní, že nebyl nahrazen při vydání z r. 1980 jiným, jako Tisíce mých očí nahradily Moře suchou nohou přešel jsem. V r. 1980 tedy vychází s „ nesrozumitelným mumláním „ . Koncertně se ale text klidně zpívá a tak je tato melodie obecně známou pod názvem „ Heroin „ . Zdá se, že v některých slokách jsou skutečně zpívány pouze samohlásky původního textu. Na vydání z r. 1993 v live verzi je tedy první možnost slyšet původní text, ve studiové verzi by tak tomu bylo poprvé až v r. 1999. Není tomu tak. Tento mýtus je zapotřebí vyvrátit, viz níže u vydání CD Speciál 1993. Na vydání studio 1999 je nahrávka uvedena pod názvem – Planeta Hieronyma Bosche 99, správně by ale měla být doplněno římskou dvojkou – II. Dle bookletu byla nahrávka pořízena pro vydání v r. 1999 v únoru 1999 ve studiu Disk v Boskovicích, a to zřejmě v sestavě Kluka-Váně-Pelc-Morávek-Horký, alespoň booklet jiné hudebníky neuvádí. Na vnitřním obalu je pak foto skupiny, ovšem bez Morávka a Horkého, může sice jít o sestavu, ve které se tehdy koncertovalo, tj. s Nedorostem a Manolovem, viz dále. Každopádně je zde pouze sestava historická. Na vydání 2010 na cd studio je pak opět Planeta Hieronyma Bosche II s příznakem 93 s poznámkou nahráno ve studiu Pavla Váněho v r. 1993 a to v sestavě – Váně-g, Kluka-ds, Pelc-bg, Nedorost-kb, Manolov-g. Dle poslechu jde skutečně o dvě rozdílné nahrávky. Otázku, které konkrétní sestavy je natáčely, kromě Váněho, Kluky a Pelce, zůstává tedy nadále otevřená.
        Píseň o jablku
        Rovněž vydání studio 2010 obsahuje její studiovou verzi a to unplugged 93, historie a sestava stejná jako u Planety Hieronyma Bosche II verze 1993.
        Zbývá ještě zmínit dvě raritní vydání s písničkami z Dialogu. Tato vydání nemám k dispozici a vycházím pouze z dostupných zdrojů.
        V r. 1993 vydal Monitor kromě Dialogu live, ještě zvláštní
        CD Progres 2 Speciál k 25. výročí skupiny, kat. č. nezjištěno.
        Zde jsou 4 písničky, z toho 2 z Dialogu. Píseň o jablku unplugged 93 a Planeta Hieronyma Bosche II 93. Není tedy pravdou tvrzení, že až v r. 1999 došlo k vydání Planety ve studiové verzi s původním textem, to skutečně bylo možné již od vydání tohoto Speciálu v r. 1993.
        V r. 1995 vydal Popron
        CD Hudba ! ( sampler ), kat. č. nezjištěno
        CD obsahuje Píseň o jablku unplugged live. Žádné další podrobnosti k tomuto vydání se mi nepodařilo zjistit, cd nemám k dispozici, o jakou verzi se jedná je tedy nejasné. Je možné, že nejde o záměnu s verzí unplugged studio 1993 a pak je tato nahrávka jedinou nedostupnou. Tomuto přisvědčuje i to, že Pavel Váně zřejmě pro ostatní jednotlivá vydání poskytl veškeré nahrávky, které měl k dispozici a nahrávka vydaná Popronem v r. 1995 tak pro něho byla nedostupná.
        Karel Horký následně používá pseudonym Daniel Forró, jde tedy o téhož hráče na klávesové nástroje.
        Stručně závěrem.
        Firma Panton se skutečně příliš nevyznamenala při vydávání vinylového vydání. Ostatně, totéž dvakrát postihlo i Petra Nováka. V r. 1980 tak na LP vyšla pouze polovina Planety snů a zbytek ani nebyl natočen. Existují pouze poměrně nekvalitní live záznamy. V r. 1990 pak Memento, kde některé písně nebyly vydány vůbec, a další podstatně kráceny. Je otázkou, zda byly kráceny z celých verzí, či zda byly natočeny již zkrácené verze. Naopak Progresu 2 program Třetí kniha džunglí byl po Dialogu již jako 2 LP natočen a vydán. U Supraphonu v r. 1977 měl Václav Neckář a Bacily vydáno 2 LP Planetárium, u Opusu v r. 1983 Marika Gombitová rovněž 2 LP Mince na dne fontán. Jiná řadová dvojalba vydávána běžně nebyla. Olympické Prázdniny na Zemi, které jsou často s Dialogem srovnávány, byly v r. 1980 vydány u Supraphonu, rozsah odpovídal 1 LP. Takové štěstí již neměly Prázdniny na Zemi II, které byly uvedeny v r. 1991, rozsahem by odpovídaly ideálně rozsahu 2 LP či 1 CD, ale k vydání vůbec nedošlo, a to v žádné verzi.
        Lze jen vyslovit lítost a podiv nad tím, že ani Panton a ani další vydavatelé nikdy nevydali celou rockovou operu Dialog s vesmírem v úplné a nezkrácené live verzi, bylo by to 18 písní v délce 93´34. Proč ?
        milanmilan2 – srpen 2015 a listopad 2018









        rok vyd. firma kat. číslo druh záznamu kdy a kde natočeno počet písní

        1980 Panton LP81130130 studio 1978-79 Brno ČRo 12
        1993 Monitor 10213 live 27.2.1978 Brno premiéra 16
        1999 Sony Music Bonton 4929312 studio viz 1980 12
        2006 Ft Records FT0079-2 live viz 1993 17
        2010 Ft Records FT0115-2 studio/live viz 1999 a 1993 17/17

        Vydání z r. 1980 neobsahuje žádné průvodní slovo. Následná vydání obsahují sleevenote v pořadí Muller, Knechtl, a 2 x Gratias.


















        studio 1980 live 1993 studio 1999 live 2006

        1. V zajetí počítačů 3´07 ? 3´07 3´01
        2. Země 2555 4´07 ? 4´06 4´25
        3. Píseň o jablku 9´34 ? 9´32 7´27
        4. Odlet 5´42 ? 5´44 5´18
        5. Planeta Hieronyma Bosche I 4´38 ? 4´41 5´07
        6. Planeta Hieronyma Bosche II 6´20 ? 6´13 7´00
        7. Velká noc ne ? ne 4´16
        8. Hlasy stínů ne ? ne 5´49
        9. Muzeum planety Země 3´27 ? 3´30 3´11
        10. Moře suchou nohou přešel jsem 4´53 ? 4´55 4´17
        11. Sen o modré planetě ne ne ne 1´48
        12. Vesmírný kolotoč ne ? ne 3´48
        13. Hymna robotů 4´37 ? 4´42 4´04
        14. Rozhovor s centrálním mozkem 4´49 ? 4´50 4´41
        15. Jízdní dráhy ne ? ne 5´25
        16. Dvojník ne ne ne ne
        17. Honička 1´56 ? 1´58 1´11
        18. Výkřik v Proxima Centauri 6´05 ? 6´08 5´38

        celkový čas 60´15 76´31 59´26 76´28























        1. V zajetí počítačů 3´01
        2. Země 2555 5´11
        3. Píseň o jablku 9´38
        4. Odlet 5´57
        5. Planeta Hieronyma Bosche I 5´46
        6. Planeta Hieronyma Bosche II 6´43
        7. Velká noc 6´21
        8. Hlasy stínů 6´27
        9. Muzeum planety Země 3´31
        10. Moře suchou nohou přešel jsem 5´45
        11. Sen o modré planetě 3´03
        12. Vesmírný kolotoč ne
        13. Hymna robotů 4´40
        14. Rozhovor s centrálním mozkem 6´04
        15. Jízdní dráhy 6´06
        16. Dvojník 2´24
        17. Honička 2´08
        18. Výkřik v Proxima Centauri 7´01




        Vydání studio/live 2010 je s výjimkou bonusů totožné se studiem 1999 a live 2006. Záznam z koncertu má délku 89´46 a po doplnění písně Vesmírný kolotoč je tak kompletní live záznam v celkové délce 93´34.







  • Krásné (Lukáš, 31.10.2018 13:05) Reagovat

    Krásné shrnutí. Patřím k asi málo početné skupině fanoušků, kteří se narodili po vydání Dialogu. Takže jsem tuto hudbu objevil někdy až po roce 2010 na nějakém koncertu v Ostravě. Hned jsem v tom viděl kombinaci Pink Floyd, Genesis a Deep Purple, což jsou mé oblíbené skupiny. Dodnes navštěvuji všechny koncerty v okolí a tvrdím, že je to nejlepší česká skupina. Už se moc těšín na nové album, věřím, že mi ho Ježíšek nadělí. Doufám, že nebude trpět stejně jako pozdější tvorba výše uvedených skupin, kdy se z progresivních alb staly alba písniček.
    P.S. Možná kontroverzní - Jelikož jsem neprožil vývoj a dobu jednotlivých alb, je mi mnohem hudebně bližší Džungle než Dialog - ale je to jen můj osobní názor a obě alba jsou úžasná

  • Pavla (Jiří, 01.11.2018 09:15) Reagovat

    Dobrý den, jako velký fanda skupiny článek kvituji s povděkem a se vzpomínkou tehdy 16 letého "rockera" na neuvěřitelné a bombastické koncerty Dialogu s vesmírem....Jen jedno doplnění - Pavla se jmenovala Dvořáčková a Zdeněk Kluka jí zlanařil z Bokomary.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 46/2018 - od Michaela Bublého přes Mumford & Sons po Zaz
Nové desky 46/2018 - od Michaela Bublého přes Mumford & Sons po Zaz Další hvězdnou smršť tentokrát povedou Kanaďan Michael Bublé, britští Mamford & Sons, Damon Albarn a Little Mix, Francouzi Jean-Michel Jarre a Zaz, Američanka Mariah Carey, kytarový mág Mark Knopfler a po dlouhé době písničková... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2018 09:00 v sekci Novinky | Nové desky
2
Frank Turner & The Sleeping Souls, Roxy, Praha, 18.11.2018
Naživo: Frank Turner je písničkář, pod jehož pódiem vznikají circle pity Zní to zvláštně, že? Ale je to tak. Šestatřicetiletý Brit sice z desek zní jako vynikající zpěvák a muzikant, kterého by mohla hrát i rádia vedle všech těch Sheeranů a Ezrů, jenže jakmile jste na jeho koncertě, aranže se... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2018 00:57 v sekci Naživo
0
Behemoth - I Loved You At Your Darkest 9/10
Recenze: Album "I Loved You At Your Darkest" Behemoth je dotaženým testamentem Nergalova vidění světa Behemoth se v poslední pětiletce ocitli v pozici superhvězd extrémního metalu. Stojí za nimi silný příběh zmrtvýchvstalého frontmana Nergala, ale není to jen ono příslovečné story. Na výsluní se vrátili hlavně díky albu "The... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2018 00:00 v sekci Recenze
1
Tomáš Klus, Forum Karlín, Praha, 17.11.2018
Naživo: Tomáš Klus přehrál komplet celou desku, pokřtil mu ji překvapený Jiří Kučerovský Tomáš Klus po dvou letech zaplnil Forum Karlín. Představil zde všechny písně ze své poslední studiovky "SpOlu" a navrch v premiéře uvedl klip "Dobrodružce". Nové album zkraje koncertu pokřtil a ještě dostal z rukou Ivy Milerové ze... čtěte zde
Vydáno: 18.11.2018 20:48 v sekci Naživo
0
Kylie Minogue, Gasometer Bank Austria Halle, Vídeň, 14. 11. 2018
Naživo: Kylie Minogue ve Vídni dokázala, že i s málem jde nadělat hodně muziky Popová disco diva Kylie Minogue si ke svým padesátým narozeninám nadělila výborné album "Golden", a jak u ní bývá zvykem, vyrazila s ním i na světové turné. Prahu sice letos vynechala, ale Vídeň je pro mnohé blíže než naše... čtěte zde
Vydáno: 17.11.2018 20:00 v sekci Naživo
10
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Progres 2 předvedli, že do starého železa rozhodně nepatří (12.11.2018 10:58)
- Nové desky 44/2018 - od Prodigy přes Barbru Streisand po Wohnout (07.11.2018 09:04)
- Recenze: Progres 2 zůstali na albu "Tulák po hvězdách" věrni svému odkazu (05.11.2018 00:00)
- Label Indies představil podzimní novinky (28.10.2018 19:20)
- Progres 2 oslaví padesát let své existence v pražském Lucerna Music Baru (23.09.2018 12:59)
- Naživo: ... a pak Fanánek ukázal p**u (15.10.2010 15:28)
- Bigbít oslaví padesátiny koncertem v O2 Areně (07.04.2010 09:19)
- Naživo: Kultivované šílenství a mírumilovný nářez z Holandska (12.11.2006 14:00)

ALBUM TÝDNE 47/2018

Behemoth
I Loved You At Your Darkest

Behemoth se v poslední pětiletce ocitli v pozici superhvězd extrémního metalu. Stojí za nimi silný příběh zmrtvýchvstalého frontmana Nergala, ale není to jen ono příslovečné story. Na výsluní se vrátili hlavně díky albu "The Satanist" z roku 2014. A teď v jízdě pokračují s "I Loved You At Your Darkest".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.11.
Tomáš Klus (Dům kultury, Ostrava)
St 21.11.
Flying Horseman (BE) (Roxy/NoD, Praha)
St 21.11.
Tomáš Klus (Dům kultury, Ostrava)
St 21.11.
Low Roar (USA) (České muzeum hudby, Praha)
Čt 22.11.
Gary Numan (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 25.11.
Alex Clare (UK) (Roxy/NoD, Praha)
Čt 29.11.
Bryan Adams (CAN) (Ostravar Arena, Ostrava)
Pá 07.12.
Parcels (AUS) (Rock Café, Praha)
So 08.12.
Smokie - The Symphony Tour 2018 (Tipsport Arena, Praha)
Út 11.12.
Gregorian - Holy Chants Tour 2018 (Kongresové centrum, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Sia Lady Gaga Coldplay Rihanna Kryštof Ewa Farna Muse Imagine Dragons Adele AC/DC Madonna The Cure Queen OneRepublic Britney Spears Linkin Park Pokáč Debbi John Deacon
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver