Břitvu 2017 ovládly návraty - První hoře, Lvmen či koncerty Master's Hammer

04.06.2018 20:27 - Tisková zpráva | foto: Tomáš Rozkovec / musicserver.cz

České rockové ceny Břitva, orientovanéna převážně tvrdší odrůdy metalu či hardcore punku,vyhlašují konečné výsledky za rok 2017, které stanovilo hlasování převážně takto zaměřených 36 publicistů z několika magazínů, fanzinů a webzinů.

Vítězové a ocenění, jejichž spektrum se rozprostírá od tvrděrockové moderny přes temný metal či ostřejšípunk až po posthardcorovou alternativu, poprvé v historii nebyli vyhlášeni formou koncertu, ale stalo se tak v pořadu Hard & Heavy na Radiu Beat, který moderoval Petr Korál.

Hlavní kategorii Album roku tentokrát ovládly spíše méně metalové nahrávky. Dlouhých 9 let od uctívaného alba „Lamento“ a po loňském návratu na scénu znovu nadchlo První hoře, jehož vysoce nápaditý rockový kabaret našel pokračování v podobě neméně skvělého alba „Křehký mechanismus pozemského štěstí“. Jen o něco dřívější návrat po letech však prospěl také alternativně hardcorovým Lvmen a jako tradičně se prosadila rovněž Insania.

17. ročník ankety Břitva nově zpestřují žánrové ceny, jež jsou však vymezeny spíše subkulturně než hudebně a jejichž pořadí není dáno samostatným hlasováním, ale pouhým rozčleněním kategorie Album roku. Tři zařazené žánrové oblasti reprezentují tři hlavní subkulturní proudy, které jsou v anketě dominantní a podporuje je nejvíce hlasujících, přičemž v případě shody s hlavní kategorií dotyčné soubory neobdrží dvě ceny, ale jedinou s uvedením obou triumfů.

Přestože názory na způsob realizace se mohly různit, po 15 letech mlčení a tvůrčím návratu v roce 2009 se na pódia vrátila mezinárodně proslulá blackmetalová legenda Master's Hammer. Stalo se tak na bronzově umístěných třech koncertech v Praze či Brně a především na tradičně vítězném festivalu Brutal Assault,tedy na akcích, pod nimiž jsou coby spojité nádoby podepsány břitevně taktéž vítězné firmy Obscure Promotion a Brutal Assault Agency. Není divu, že právě koncertní návrat dávného fenoménu se stal největším potěšením minulé sezóny.

Naopak největším zklamáním roku se již potřetí v historii stal slovutný pan inženýr Aleš Brichta, jenž takto neslavně triumfoval již v letech 2009 a 2015. Opravdu příšerný zpěv státní hymny, který tento zasloužilý rocker předvedl s Okamurovou sebrankou, byl smutnou ukázkou toho, jak hluboko může klesnout čím dál vyčpělejší rocková legenda.

Pokud jde o historicky významná jména, jim určenou Galerii legend, kterou dosud tvořilo 21 kapel, nově rozšiřuje mnoha personálními veletoči poznamenaný a přesto blackmetalově průkopnický Törr či jedna z mála předrevolučně vzniklých a stále syrově punkových skupin Zeměžluč. A také již 37 let nežijící zpěvák Jiří Schelinger, jehož hardrocková vzepětí se Skupinou F. R. Čecha byla tuzemsky prvními oficiálně vydanými monumenty žánru.

Pozoruhodný vítězný dvojboj prodělal za číslovkou 10 se skrývající zpěvák kapely Dark Gamballe, jejíž videoklip k písni Kult samorostu byl shledán loni nejlepším, zatímco stejným hrdlem řezající "Trny & žiletky" byly pro změnu prohlášeny za objev roku. Velké překvapení se děje v kategorii médií, kde za téměř tradičně vítězným Pařátem se nachází loni nově vzniklý a pro setrvalý zájem už dvakrát dotiskovaný fanzin Destruktorrr, který vydává Mičl z ostře palebné kapely Průmyslová smrt.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY