Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

"Modrý vrch" Deža Ursinyho je melancholickou cestou do duše introverta

Vydáno: 16.05.2018 11:40 v sekci Recenze - Jiří V. Matýsek

Vydávání vinylových reedic desek slovenského rockového melancholika Deža Ursinyho pokračuje albem "Modrý vrch". Dostáváme se tak do období, kdy si hudebník začal prošlapávat nové cestičky pro svou tvorbu. Zároveň na této nahrávce pravděpodobně vyvrcholila jeho spolupráce s básníkem Ivanem Štrpkou.

SDÍLET:    
8/10

Dežo Ursiny - Modrý vrch (reedice 2018)

Vydáno: 22.2.2018
Celkový čas: 45:51

Skladby: Cestujúci, Lúka, Obrázok hráča, Modrý vrch, Pod hladinou, Pristátie v marci, Spomienky na drozda, Modrý vrch II, Nad riekou, Útok z hlbokého rána, Všetko vo vajci

Vydavatel: Provisorium

Rok 1980, respektive album "Modrý vrch" (vydáno až o rok později, 1981) byly do jisté míry zlomem v kariéře Deža Ursinyho. Poměrně rychle - vlastně už na svém druhém sólovém počinu - opustil angličtinu, zůstal však věrný artrockovému výrazivu. "Modrý vrch" vyznačuje období, kdy tento slovenský muzikant začal čerpat z lehčích žánrů, přesto však nijak výrazně neopustil pozice svého uměleckého výrazu a vidění světa.

Tento pohled se kongeniálně doplňuje s básnictvím Ivana Štrpky. Věřím, že se nemýlím, když řeknu, že Štrpka texty obsažené na "Modrém vrchu" nepsal se záměrem jejich zhudebnění. Volné verše se na papíře často lámou jinde, než kam zlomy klade Ursiny. Sám zpěvák je svým uvolněným frázováním tvaruje a dává jim výraz. Mnohý lepší zpěvák by si na nich vylámal zuby, hledaje básnický rytmus. Ursinymu stačí být svůj, jaksi ledabylý, uvolněný, schopný přirozeně se pohybovat na rovině slov.

Skvěle si však rozumí i s obsahovou rovinou Štrpkových textů. S jejich nezaujatou schopností pozorovat a vyzobávat momenty, které dýchají obyčejností. Jsou to jakési střípky života. Ne nadarmo je jedním ze zásadních motivů cestování, pohyb prostorem. Objevují se tramvaje, cestování coby prostředek ke splynutí duší: "Nehovor nič, len cestuj so mnou." Štrpkovy texty jsou pevně zakořeněné v městském prostředí. Zřejmý je pohled introverta, kterého úzké uličky svírají, pohybuje se po zasněžených chodnících, podél špinavých kanálů. Pokud dojde na přírodu, její krása i možnost úniku je zkalena přítomností civilizace: "Rieka se ďalej valí / … / Škrípúce bagre hlbia / pod riečnou špinou riečne dno."

Onen introvert, klasický básnický subjekt pro Štrpku a ideální postava pro rovněž introvertního Ursinyho, hledá únik. Ale únikem, zdá se, nemá být světlo, nýbrž tma. Nikoliv lidská společnost, ale její opuštění: "Mám izbu bez kl’úča, bez zámku, bez dverí / všetko v nej sa otvárá na dotyk. / Stiskneš vypínač a zo slunka je tma." Je onen titulní modrý vrch (ostatně, ne nadarmo je modrá spojována se svobodou a usmířením) symbolem právě této touhy po uvolnění se z tenat přítomného světa? Anebo je toto usmíření nakonec nalezeno v rodinném kruhu, který je plný tak zdánlivě obyčejných věcí, jako je šťavnaté jablko, jak napovídají dvě závěrečné miniskladby?

"Modrý vrch" je bytostně básnická výpověď, která, spíše než aby odpovídala, klade otázky. Ursiny záměrně přitahuje pozornost k textům. Hudba sama je podporuje, vykresluje atmosféru. Jakkoliv jsou verše nadčasové, jejich doprovod je ze značné míry produktem doby, který přece jen lehce zestárnul. To však neznamená, že by byl špatný nebo nedejbože nefunkční. Hodně si bere z dobového funku, dosti charakteristickou basovou kytarou (P. Daněk) kreslí hutné rytmické figury. Na ty jsou vršeny klávesy, které mají na albu dominantní podíl, svou hrou přispěl i mistr svého řemesla Marián Varga. Vzniklý celek pulzuje silným vnitřním napětím. Při letmém poslechu totiž může působit lehce, nezávazně, tak nějak dobově. Ursiny cestu posluchači nijak neulehčuje. Pouze pootevírá dveře do svého zadumaného vnitřního světa, nezve. Krok samotný je na posluchači, za ruku ho nikdo nepovede.

Těžko říct, podle jakého klíče vydavatelé reedic Ursinyho díla postupují. Kontrast mezi "Provisoriem" a "Modrým vrchem" totiž těžko mohl být větší. Lehce se tak vytrácí souvislosti a kontinuita. Ta vzniká teprve postupně. Doufám, že se tak hudebníkovo dílo nakonec podaří vydat kompletně.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • URSINY JE NEJLEPŠÍ (Vašek Vašák, 16.05.2018 15:12) Reagovat

    Ze začátku byl novátor (The Beatmen a The Soulmen), pak napsal skvělý televizní muzikál Neberte nám princeznu (s Marikou Gombitovou, Marií Rottrovou a Miro Žbirkou v hlavních rolích - 1981). Další jeho muzika se poznala podle neopakovatelné atmosféry. Podle mě byl Dežo Ursiny nejlepším slovenským skladatelem a hudební osobností. Škoda, že už není.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Progres 2, 19.1.2019, Žlutý pes, Pardubice
Naživo: Progres 2 přivezli do Pardubic hity i žhavé novinky O Progres 2 se zase jednou mluví. Skoro se dá říct, že jich je všude plno: po třiceti letech vydali nové, vřele přijaté album, v pozici hlavních hvězd se objevili na obnoveném Beat Festu v pražské Lucerně. Letos slaví padesát let... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2019 16:50 v sekci Naživo
2
Aurora, Forum Karlín, Praha, 17.1.2019
Naživo: Aurora vzala diváky v Praze na éterickou procházku norskou krajinou Zdá se, že české publikum si pořídilo nového miláčka. Vedle LP nebo Hurts, kteří u nás zažívají větší a větší úspěch, se včerejší večer zařadila Aurora. Její koncert se pro nečekaný zájem přesunul z Roxy do Fora... čtěte zde
Vydáno: 19.01.2019 08:36 v sekci Naživo
0
Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2018 podle musicserveru (40-31)
Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2018 podle musicserveru (40-31) Rok se s rokem sešel a jednadvacet redaktorů musicserveru opět zasedlo k pomyslnému kulatému stolu, aby vybrali nejlepší alba uplynulého roku. V jejich hledáčku se objevilo 195 zahraničních desek, ovšem pouze čtyřicítka jich prošla... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2019 16:00 v sekci Publicistika
9
Snow Patrol, Foy Vance, JC Stewart, Velodrom, Berlín, Německo, 16.1.2018
Naživo: Snow Patrol dali Berlínu lekci ze stadiónového poprocku Ne, nezdá se vám to. Ani sedmé studiové album po sedmileté tvůrčí pauze naše promotéry nezlomilo, a tak na českou koncertní premiéru Snow Patrol i po čtvrtstoletí existence ještě pořád marně čekáme. A tak jsme se na ně už... čtěte zde
Vydáno: 18.01.2019 09:00 v sekci Naživo
1
Nové desky 1-3/2019 - od ZAYNa přes Vídeňskou filharmonii po Zofie Dares
Nové desky 1-3/2019 - od ZAYNa přes Vídeňskou filharmonii po Zofie Dares Něco zbylých alb z úplného konce loňského roku a k tomu pár novinek vám představíme v letošním prvním vydání Nových desek. Vedle tradičního koncertu Vídeňské filharmonie představí druhé album ZAYN, sólový debut Žofie... čtěte zde
Vydáno: 16.01.2019 19:26 v sekci Novinky | Nové desky
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Dlouho nevydaný muzikál Deža Ursinyho "P + L" zapůsobí, své chyby ale má (02.01.2019 13:42)
- Vychází studiová verze nerealizovaného muzikálu Deža Ursinyho "P + L" (07.10.2018 14:24)
- Vydávání reedic alb Deža Ursinyho pokračuje deskou "Modrý vrch" (21.02.2018 15:36)
- Recenze: Vinylová reedice "Provisoria" je zdařilou připomínkou legendárního alba Deža Ursinyho (13.08.2017 14:44)
- Recenze: "Are Goin’ On" The Beatmen je autentická výpověď o zlatých letech československého bigbítu (08.05.2017 19:15)
- Rozhovory: Jana Kirschner - Moruše je symbolem nostalgie (06.03.2014 12:00)
- Karlovarský filmový festival přichystal i hudební program (02.07.2009 12:59)
- Filmový festival Finále nabídne i muziku (24.04.2007 08:03)

ALBUM TÝDNE 02/2019

Lenka Filipová
Oppidum

Po patnácti letech bez studiového alba by se na mnoho interpretů zapomnělo. Ne tak na Lenku Filipovou. Ta si mohla dovolit nejen takto dlouhou pauzu, navrch si troufla ukončit ji deskou "Oppidum", jejíž obsah možná konzervativního posluchače překvapí.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 22.01.
Jacob Lee (AUS) (Café V lese, Praha)
St 23.01.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 27.01.
Ghostemane (USA) (Roxy, Praha)
St 06.02.
The Neighbourhood (USA) (Forum Karlín, Praha)
Čt 07.02.
Animé (USA) (Roxy, Praha)
So 09.02.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (O2 Arena, Praha)
So 09.02.
IAMX (UK) (Fléda, Brno)
Po 11.02.
Good Charlotte (Forum Karlín, Praha)
So 16.02.
Twenty One Pilots (USA) (O2 Arena, Praha)
Út 19.02.
Tommy Cash (EST) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Sia Beyoncé LP Kryštof The Cure Coldplay Madonna Queen Ewa Farna Rihanna Adele AC/DC Linkin Park Lucie Muse Imagine Dragons Debbi Pokáč Ava Max
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver