Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Žižkovská noc, 22.-24.3.2018, Praha

Letem světem Žižkovem

Vydáno: 26.03.2018 14:51 v sekci Naživo - Jiří V. Matýsek

Žižkovská noc je extrémní festival. Když se totiž koná zároveň na třicítce scén a během tří dnů na něm zahraje přes pět stovek interpretů, je třeba se hned na začátek smířit s tím, že to člověk sám prostě neuběhá. Tohle je záznam jednoho takového běhání po žižkovských kopcích.

SDÍLET:    

Žižkovská noc

vystoupili: Don’t Ask, Don't Care, John Hayllor, Špinaví lůzři, Pris, Manon Meurt, The Rocket Doghz, Thot, Vypsaná fiXaa, Baro Chandel, První hoře, Dopelord, Hentai Corporation
místo: Palác Akropolis, U Vystřelenýho oka, U Zelenina..., Praha
datum: 22. až 24. března 2018.
Fotogalerie

Záznam je to logicky kusý, výběrový a subjektivní, byť jedním z kouzel celé akce je i možnost jít po ulici a náhodně zapadnout do některého z klubů.

Čtvrtek 22.3.

První večer byl přesně takový. Přijel jsem na blues a pak skončil u zasněného alternativního popu. Můj první cíl byl jasný - legendární hospoda U Vystřelenýho oka. Solidně zaplněná už od první kapely Don’t Ask, Don't Care, ale také solidně přetopená. Žhnoucí pec zatápěla hlavně muzikantům, ale nevypadalo to, že by to kterékoliv skupině v Oku vyloženě vadilo. Již zmínění Don't Ask, Don't Care si vystačili pouze ve dvojici kytara (ještě ke všemu velikostí poloviční, akustická, ale elektrifikovaná) a hlas. Ale jaký! Zpěvačka sice o pauzách působila značně nesměle, na emotivním projevu to ale znát nebylo.

Žižkovská noc, Špinaví lůzři
© Jiří Vladimír Matýsek
O kvalitách chrudimských John Hayllor jsem měl již jakés takés povědomí. Pověst neotřelé formace naživo jen potvrdili. Dostatečně tvrdí, vybaveni vlastním anglicky zpívaným repertoárem, výborně sehraní, sebejistí. Holt, když kapela vznikne spontánně a je v ní chemie, okamžitě se to pozná. Následující Špinaví lůzři na tom co do energie a nasazení nebyli jinak. Přiznám se ale, že na mě více fungovaly převzaté věci, včetně takové "Lady Madonna" od The Beatles. Vlastní česky zpívané písně byly přece jen textově i hudebně slabší. Potenciál zde ale rozhodně je.

Na cestě do Paláce Akropolis jsem zapadl do podniku s lákavým názvem U Zelenina. Ten večer zde patřil zasněnému alternativnímu popu. Barevná světla, z osmdesáti procent dívčí kolébající se publikum, čtveřice mladíků Good Times Only. Zůstal jsem, zasnil se v barevném pomalu se vlnícím světě - jaký to kontrast proti živočišné energii ve Vystřeleným Oku - a zmizel, doufaje, že stihnu Načevu v Akropoli. Nestihl. Tečka za čtvrtkem tedy patřila Folkotronce, polské mladé dámě, která si vystačila s počítačem, MIDI klávesami a mikrofonem. Špatné to nebylo.

Pátek 23.3.

V pátek jsem začal tam, kde jsem ve čtvrtek skončil. Akropole patřila rocku v oné modernější, alternativnější podobě, která od žánru čeká přece jen trochu více. Mladý objev Pris nedávno vydal debut, v Akropoli ukázal, že jeho potenciál dlí v živém hraní. To, co bylo na desce poněkud bez šťávy, mělo live úplně jiné grády. Svůj podíl na tom určitě měl i důkladně ohulený zvuk, který trochu pohřbíval zpěv, zato libě vibroval útrobami. Neméně intenzivní byli i Manon Meurt, zdatně navazující na to nejlepší ze shoegazeu. Hodně stavěli na atmosféře, svoje hudební kusy nehnali nijak divoce dopředu, kreslili je sice rozmáchlými, zato přepečlivými tahy.

Z kopce pod kopec, ve Stormu to zrovna roztáčeli The Rocket Dogz. Jak výstižný to název! Rockabilly se absolutně hladce spojilo s punkem a tahle hrubozrnná divočárna měla celý klub okamžitě na lopatkách.

Žižkovská noc, Baro Chandel
© Jiří Vladimír Matýsek
Nijak neubrali ani Belgičané Thot. Ty sice z pozice headlinerů dne vytlačila domácí klubová stálice Vypsaná fiXa (na spoustu zájemců se ani nedostalo), byla to však škoda. Thot jsou totiž příjemným závanem v rockové muzice, který je rozhodně hodný pozornosti. Z omezené - časem i prostorem - klubové show dokázali vytěžit maximum. Pódium si vyšperkovali světelnými tyčemi, dámská polovina kapely nasadila na hlavy zdobené čelenky. Za promyšlenou světelnou show se však skrývala i poctivá hudební smršť, která publikum poměrně rychle strhla. Set se opíral o poslední desku "Fleuve", která je poctou evropskému vodstvu a kultuře, v muzice se tak prolínaly různé styly, hudba mohutněla i slábla, přibírala nové a nové přítoky i vlivy, byla proměnlivá, set nenudil. Až jednoho zamrzelo, že byli Belgičané v programu letošního roku utopeni poměrně hluboko a na headlinera byla pasována fiXa, kterou na domácích pódiích není problém ulovit.

Sobota 24.3.

Podobná situace se opakovala i v sobotu v Paláci Akropolis. Ale nepředbíhejme. Pokud v pátek patřila Akropole alternativnějšímu pojetí rocku, sobota byla výrazně dřevní, stojící téměř výhradně na ostrých kytarách. Mladíci Baro Chandel zaujali už svým nedávno vydaným a nutno říct, že vyzrálým debutem, v sobotu navíc potvrdili pověst výborné živé kapely ze staré školy. Tvrdý stoner rock, výrazné riffy, neúnavný vokál a hlavně velmi energické vystoupení, které vyloženě strhávalo - to byly hlavní prvky jejich show.

Zážitkem z poněkud jiného soudku byli První hoře. Ti se vydali cestou bizarní rockové muziky, cestou, kterou prošlapával třeba Pražský výběr. Jevišti dominoval křepčící šašek s akordeonem, kterému na čepici místo rolniček svítily diody, zahanbit se nenechal ani klávesák a vokalista v podobě jakéhosi indického gurua, který uzavřel smlouvu s Ježíšem. Prapodivné, hudebně chaotické, vizuálně vděčné.

Pořadatelé u polské sludgeové úderky Dopelord avizovali, že poteče krev z uší. Cítím se trochu zklamán. Ani v první lajně nebylo potřeba sahat pro špunty do uší. Jejich vystoupení postavená na pomalých, těžkých hypnotických riffech tak akorát zvučela v kostech a drtila vnitřnosti, ale nebylo to nic extrémního. Hluková očistná masáž přikovala k zemi a udržela solidně našlapanou Akropoli.

Žižkovská noc, Dopelord
© Jiří Vladimír Matýsek
Otázkou ovšem je, kolik lidí už v té době čekalo na Hentai Corporation. Přiznám se, že tahle formace, o níž se hodně mluví, mě baví ve své studiové podobě. Naživo mi jejich záměrně humpolácký styl úplně nesedí. Ale to je samozřejmě věc vkusu, protože na plnou (doslova) Akropoli - a to ještě spousta lidí čekala venku - působili strhujícím dojmem. Kouzlo manýristického frontmana, zdá se, funguje dobře a ta atmosféra byla skvělá, to se musí nechat. Jen škoda toho přebasovaného, zahuhlaného zvuku.

Žižkovská noc to dělá dobře. Lidí bylo všude plno, kdo chtěl přebíhat, přebíhal, kdo se naopak zaměřil na jedno místo a jeden styl, byl rovněž spokojen. Tenhle festival je unikátní v tom, kolik toho člověk může objevit. A to jsem se úplně vyhnul divadelní a literární sekci.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat
Rozhovory: Robin Mood - Jsem rád za každou příležitost, kde se můžu otrkat Za jménem Robin Mood se skrývá producent, kytarista Eddie Stoilow a nově také zpěvák Jakub Lenz. Jeho nový pseudonym odkazuje na Robina Hooda ne náhodou. Sám říká: "Tak jako Robin Hood šířil dobro sekyrou, já ho šířím muzikou a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2018 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Kodaline, Lucerna, Praha, 16.10.2018
Naživo: Kodaline teplotu v tradičně vyhřáté Lucerně nezvedli Irské pop-rockery Kodaline máme v České republice rádi. Hit "All I Want" zněl z mnoha dětských pokojíčků už před pěti lety a od té doby se skupinu naučili znát jak návštěvníci letních festivalů, tak i rádioví dramaturgové,... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 22:34 v sekci Naživo
1
Pohled do českých hitparád - 41. týden 2018
Twenty One Pilots triumfují s deskou "Trench", v rádiích díky Mirai a Lipovi boduje česká hudba Zatímco rádiím aktuálně kralují tuzemští interpreti, jako jsou Mirai a Lipo, v albovém žebříčku naopak září zahraniční hvězdy. Pomyslné zlato si mohou na krk pověsit Twenty One Pilots, kteří uspěli se žhavou novinkou... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 15:30 v sekci Novinky | České hitparády
1
Jess Glynne - Always In Between 7/10
Recenze: Jess Glynne zpívá i na druhé desce "Always in Between" pořád tu samou písničku. Ale pěknou! Po obřím úspěchu debutové desky nesešla Jess Glynne z cesty a ani na albové dvojce neskrývá ambice vyhrávat ze všech rádií. Novinkou "Always In Between" si určitě pojistí svou pozici na evropském trhu, snad jen škoda, že při její... čtěte zde
Vydáno: 17.10.2018 08:10 v sekci Recenze
1
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou
Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou Aktuálním hudebním novinkám vévodí debutující Tom Morello s albem plným hostů, jemuž sekunduje vánoční Eric Clapton, debut Marty Jandové, po nemoci se navrátivší Elvis Costello, Angličanka Jess Glynne, australští Parcels a Dorota... čtěte zde
Vydáno: 16.10.2018 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
5
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Manon Meurt v obrazech (18.10.2018 10:13)
- Nové desky 41/2018 - od Toma Morella přes Erica Claptona po Martu Jandovou (16.10.2018 08:00)
- Recenze: Manon Meurt se na albu "MMXVIII" pohybují ve světlech i ve stínech (15.10.2018 00:00)
- Audio: "Figure It Out" je uhrančivá návnada z dílny Manon Meurt (27.09.2018 12:49)
- Manon Meurt se po čtyřech letech vracejí s albem "MMXVIII" (06.09.2018 17:28)
- "Létající peřina" Loutek v nemocnici vyletí ze studia už za pár dní (22.08.2018 14:51)
- Naživo: Brutal Assault, den třetí: A pak přišli Behemoth a svět se zastavil (18.08.2018 11:45)
- Fotogalerie: Brutal Assault, den třetí: Tvrdý direkt od Behemoth aneb Peklo na zemi (17.08.2018 12:06)
- Noiserockový tandem Death From Above 1979 přijede poprvé do Česka (17.08.2018 09:44)
- Břitvu 2017 ovládly návraty - První hoře, Lvmen či koncerty Master's Hammer (04.06.2018 20:27)

ALBUM TÝDNE 42/2018

Manon Meurt
MMXVIII

Každá doba potřebuje svoje básníky. Ty zasněné, zadumané osoby, které se citlivě noří do niter vlastních i cizích a dovedou dát tvar i v hloubce ukrytým emocím. Takoví jsou i rakovničtí Manon Meurt, kteří až nyní, po čtyřech letech od prvního EP, vydávají svůj regulérní debut "MMXVIII".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 19.10.
Peter Bjorn and John (SWE) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 19.10.
UpTONE: Solomon Grey (UK) (Cross Club, Praha)
So 20.10.
Definition House: Bioday + Cubik + Tibiza (Roxy, Praha)
Po 22.10.
Yellowjackets (USA) (Metro Music Club, Brno)
Čt 25.10.
The Black Queen (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 25.10.
Jason Derulo + Marcus&Martinus (Tipsport Arena, Praha)
Po 29.10.
Stu Larsen (AUS) + Natsuki Kurai (JAP) (Vila Štvanice, Praha)
Út 30.10.
Dirty Loops (SWE) (Metro Music Club, Brno)
Čt 01.11.
[loveit] sound: Metric (CAN) (Roxy, Praha)
Pá 02.11.
Our Last Night + Hands Like Houses + Hawthorne Heights + Jule Vera (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Lady Gaga Coldplay Sia Ewa Farna The Cure Kryštof Adele Rihanna Madonna AC/DC Debbi Pokáč Britney Spears Linkin Park Voxel Jananas Tomáš Klus Avril Lavigne Marilyn Manson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver