Franz Ferdinand se na páté desce "Always Ascending" roztančili

26.02.2018 10:48 - Ondřej Hricko | foto: facebook interpreta

S novým albem si dali skotští rockeři Franz Ferdinand docela na čas. Nepočítáme-li projekt FFS, ve kterém se členové kapely spojili s veterány Sparks, tak poslední studiový počin vyšel v roce 2013. Po letech čekání přichází kvintet s hodně překvapivým zvukem, v němž místo kytar hraje prim elektronika.
8/10

Franz Ferdinand - Always Ascending

Skladby: Always Ascending, Lazy Boy, Paper Cages, Finally, The Academy Award, Lois Lane, Huck And Jim, Glimpse Of Love, Feel The Love Go, Slow Don't Kill Me Slow
Vydáno: 9.2.2018
Celkový čas: 39:52
Vydavatel: Domino Records
Už od eponymního debutu z roku 2004 patřili Franz Ferdinand k nejvýraznějším zástupcům evropských kytarovek. O to překvapivěji vyznívá v pořadí pátá deska "Always Ascending". Na ní pod producentským dozorem Philippa Zdara podlehli kouzlu elektroniky, které tentokrát dali přednost před klasickými kytarami. Přesto z toho album vyšlo více než dobře. Hitový potenciál totiž se žánrovou proměnou neztratili.

Velmi podobný příběh se psal nedávno v diskografii anglických rockerů Kasabian, kteří v roce 2014 na desce "48:13" zásadně změnili styl a namísto klasického kytarového rocku nabídli taneční elektro pop rock. Album příliš chvály nesklidilo a budilo hodně rozpolcené reakce.

Franz Ferdinand ovšem až tak daleko nezašli a vypluli z toho o poznání lépe. Novinka nabízí lehký odklon od kytar, ale úplně je neignoruje. Ty jsou velmi rafinovaně provázány s elektronikou a tvoří hitovou a zábavnou směsku vhodnou do rádií i na rockové koncerty. Nasměrovat je mohl i předchozí společný tvůrčí proces s artpopovými Sparks.

Nahrávka s každým poslechem ukazuje svou pestrost, barvitost i absenci slabých míst. Zaujme především mix The Black Keys a Davida Bowieho v písni "Lazy Boy", zadumanější "The Academy Award", která nejvíce připomíná právě Sparks, ale také "Huck And Jim" s nezvyklým rapovým partem. Jasně hitové parametry má předposlední singlovka "Feel The Love Go" s působivým saxofonem hostujícího Terryho Edwardse. Melancholicky mrazivou tečkou je pak závěrečná balada "Slow Don't Kill Me Slow".

Důležitým prvkem jsou i často hořkosladké texty zpěváka Alexe Kapranose, pro kterého slova nejsou jen nutnou výplní roztančených písní. V tomto ohledu zaujme právě "The Academy Award", kde aplikuje předávání Oscarů do života běžných lidí. Vtipnou, leč zamyšleníhodnou parafrází je skladba "Lois Lane" o trpké chuti kariérního úspěchu.

Páté album Franz Ferdinand je jiné, ale rozhodně ne špatné. Kapela si na něm zachovala svou schopnost psát hity a kytary obohatila o elektronický zvuk kláves a taneční rytmiku. To zapříčinilo i personální rošádu, kdy post kytaristy opustil jeden ze zakládajících členů Nick McCarthy, kterého nahradil Dino Bardot, a sestavu doplnil klávesák Julian Corrie. Kapranosova parta evidentně nehodlá přešlapovat na místě a tvůrčí progres vzala za správnou stranu. "Always Ascending" je povedeným počinem s inovativními nápady, moderním zvukem i úctou k vlastním kořenům. Franz Ferdinand dospívají statečně a jejich snažení můžeme navíc naživo ocenit už 9. března ve Foru Karlín.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY