Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Fever Ray a její hudební podobenství

Fever Ray a její hudební podobenství

Vydáno: 22.02.2018 10:00 v sekci Publicistika - Dan Hájek

Projekt Fever Ray, za kterým se schovává Karin Dreijer z The Knife, se chystá na svůj první koncert u nás - už 26. února dorazí do pražského Fora Karlín a představí tam desku "Plunge". V následujících řádcích se věnujeme vzniku tohoto fenoménu a všem jeho hudebním odbočkám. Vítejte v přísně nekonvenčním světě.

SDÍLET:    

"Pass This On" (The Knife)

Na začátku všeho, zhruba v roce 1999, byl vznik dua The Knife. V něm Karin Dreijer (která předtím sbírala zkušenosti v rockové kapele Honey Is Cool) funguje se svým bratrem Olofem. Jejich první album "The Knife" (2001) bylo odrazovým můstkem k pozdějším elektronickým experimentům a budování své vlastní tváře. Tu však často schovávali za masky, mystifikace a vesměs nikdy moc nekomunikovali s médii, vždy to byl uzavřený svět. O dva roky později vyšlo druhé album "Deep Cuts" s hity "Heartbeats", "Pass This On" a "You Take My Breath Away". Na něm přinesli už jasně definovaný zvuk s mixem odkazů na osmdesátá léta (dokonce jej přirovnávali k imaginárnímu soundtracku k nějakému béčkovému filmu z této éry) - odpovídala tomu i stylizace videoklipů, které v té době vypustili. Úspěchu "Heartbeats" pomohla i akustická verze Josého Gonzáleze, která se objevila i v reklamě na výrobky Sony. V klipu na "Pass This On" se objevuje švédský model Rickard Engfors převlečený za ženu.


"Like A Pen" (The Knife)

Rok 2006 přinesl potemnělou verzi synth popu The Knife na desce "Silent Shout". Ta nabídla i vyostřená témata, která se nakonec stala předvojem věcí následujících. Recenze se předháněly v superlativech a následné turné bylo zaznamenáno na "Silent Shout: An Audio Visual Experience". Následná spolupráce s Mt. Sims a Planningtorock "Tomorrow, In A Year" byla velký úkrok do experimentálnějšího teritoria. Jednalo se o elektronickou operu pro soubor Hotel Pro Forma a volnou variaci na téma "O vzniku druhů přírodním výběrem" Charlese Darwina. Zatím poslední položkou v diskografii The Knife je rozsáhlý komplet "Shaking The Habitual", který se zaměřoval na sociologická témata, queer a feministické odkazy a hudebně šel nekompromisně po hranách techna. Reakce byly velmi rozporuplné, i když se nedal vytknout originální tvůrčí přístup. Stejné ohlasy mělo i následné turné v podobě atypické performance. Ta vyšla loni na DVD "Live At Terminal 5".


"What Else Is There?" (Röyksopp)

Vedle toho Karin stíhala i další projekty a hostování. Jednou z hostovaček byla i vokální výpomoc ve skladbě "Slow" na desce "Vantage Point" skupiny dEUS. Nejvíce viditelná však byla kooperace s norským duem Röyksopp na dvojici nahrávek "The Understanding" a "Junior" - singly "What Else Is There?", "This Must Be It" a "Tricky Tricky" tak nesly její nesmazatelný rukopis. Ve fázi příprav svého prvního sóla, již pod jménem Fever Ray, stihla natočit i část soundtracku k nezávislému filmu "Dirty Diares" - sbírce třinácti krátkých příběhů převážně švédských autorů, jejichž ústředním tématem byla sexualita z feministického pohledu a nemálo příběhů sklouzávalo k otevřené pornografii. Podobnou zkušenost už měla se soundtrackem domovských The Knife k bijáku "Hannah Med H".


"When I Grow Up" (Fever Ray)

Debut "Fever Ray" vyšel nečekaně, nejdříve jen digitálně a zpětně i ve fyzické formě (stejný cyklus posléze prodělalo i "Plunge"). Deska přinesla propracované kompozice, které se proplétaly v pomalejších rytmech, jejich konstrukce však byla vrstevnatá a dynamicky uhrančivá. Nad tím vším vládl hlas Karin, často prohnaný nějakým tím speciálním efektem nebo navrstvený v několika úrovních (stejně tak pracovala s hlasem i na albech The Knife). Tajuplné texty, mysteriózní nálady a temná zákoutí, mnohé už tehdy naznačoval i první singl "If I Had A Heart". Geniálně vygradovaná "When I Grow Up" se dočkala i melodramatického videa; samotné recenze na "Fever Ray" nešetřily s pochvalami. Karin zde dospěla do umělkyně, jež se pevně drží předem vytyčeného konceptu a v týmu společně s Christofferem Bergem a Van Rivers & The Subliminal Kid ze sebe vykřesala to nejlepší.

Debut 'Fever Ray' pohledem Michaela Foreta

Fever Ray - Fever Ray
Živočišné zjevení ze severu. Po Björk a Kate Bush je žena jménem Karin Elisabeth Dreijer další umělkyní, která šíleně baví a u které mi zůstává otevřená huba snad pořád. A každým dnem se těším, co zase ta holka vymyslí, co si oblíkne, jaký zvuk použije a jak se vlastně bude chovat. Především za to může její první sólová deska, kterou vydala v roce 2009 pod přezdívkou Fever Ray. Ta vás totiž zvládne při prvním poslechu během deseti tracků bez obav nejprve kompletně zmrazit. Teprve až jste ready, vás při dalším poslechu hezky track po tracku rozpouští a vytvaruje podle své představy. Není slabšího momentu na této silné epické desce a buďte si jisti, že se na ní hraje pouze podle jejích pravidel. Na balast nemá čas ani prostor. Temné severské album plné skvělých tajuplných zvuků, předimenzovaných vokálů, zábavné rytmiky a barev vám zpracuje náladu a duši. Její umělecký rukopis je silný, což dokazuje nejen svým řezavým hlasovým projevem. Ten osobně považuji za jeden z nejoriginálnějších vůbec.

"Fever Ray" se vlastně valí takovým tempem, až se z toho občas tají dech. A to přitom nikam nespěchá. Je spíš pomalé, táhlé, zadumané, depresivní, krásně tajemné až křehké. Jako byste se šli v noci při svitu měsíce vykoupat do švédského jezera. Občas se ponoříte až na dno, pak se ale na krátkou dobu rozední a možná zasvítí i slunce. Ale jen lehce, zapomeňte na opalování. Občas si ale taky zadupete do rytmu, protože vás to baví a rajcuje. Rytmika je tady totiž jedna ze zásadních. Ostatně v celé tvorbě Karin je jedním z nejvýraznějších prvků. Její singly z tohoto alba vás dostanou taky obrazovou formou klipů. Není to nic nízkonákladového. První singlovou vykopávkou je mrazivá "If I Had A Heart", kde je Karin za matku smrti. Tedy minimálně v klipu, kde noční výlet na loďce jen podtrhuje propracovanou filozofii a atmosféru celého alba. Následují další skvělé singly, z nichž mě osobně hodně baví "Seven". Dejte si klip, ve kterém účinkuje šamanská stařena, kterou před očima možná uvidíte ještě i pár dnů po zhlédnutí videa. Při poslechu desky vlastně ani nedýcháte, a pokud zrovna máte pocit, že je Fever Ray na pár sekund snad i pozitivní, dejte si z deluxe verze song "Here Before". Je to krásná atmosférická píseň, ve které se muzikantka nechala inspirovat rodičovstvím. Natočila ji totiž po narození svých dětí. Nasamplované zvuky ovcí zde dodávají tu pravou nefalšovanou severskou atmosféru.


"Mercy Street" (Fever Ray)

Turné k "Fever Ray" přineslo speciální stage koncept plný starožitných lamp. Fanoušci se bohužel nedočkali doprovodného DVD, jen audio záznamu "Live In Luleå" (v digitální formě), CD záznam byl součástí jen americké rozšířené edice zmíněné prvotiny. Bonusy byly i dvě coverze: "Stranger Than Kindness" (v originálu Nick Cave & The Bad Seeds) a ambientně vyšperkovaná "Here Before" (v originálu Vashti Bunyan). Kromě těchto skladeb v závěru tour přidala ještě jeden klenot - to když připravila vlastní verzi klasiky "Mercy Street" Petera Gabriela z jeho mistrovského kusu "So" - zachovala původní atmosféru a rozechvěla ji temnými stíny v kontrastu vlastního vnímání Peterova textu.

Album 'Plunge' pohledem Michaela Foreta

Fever Ray - Plunge
Na toto album jsem čekal dlouho. Cítil jsem ho v kostech už před dvěma lety, kdy na Instagram postupně dávala tajuplné fotky divných nástrojů, zvláštních lidí atd. Čekal jsem řádnou FR II a volné pokračování jejích severských naturalistických příběhů plných fantazie a napětí. A tak, když na podzim loňského roku nechala na svých webovkách změnit grafiku a posléze na nich uveřejnila video jako předzvěst blížící se novinky, bylo to jasné. Začínal jsem se hodně těšit. Temné upoutávkové minivideo, bez zvuku a ve smyčce v podobě ležící postavy v nějaké kádi s hadičkami všude okolo, připomínalo úryvek traileru na nového "Vetřelce". Po pár dnech začala FR uveřejňovat další již konkrétnější videa i s novou muzikou. V jednom sedí za laptopem zahalená postava a za doprovodu rázné elektroniky s úžasným zpěvem Karin klepe něco do klávesnice. U další upoutávky zveřejněné po pár dnech jsem se ale trochu vyděsil. Spíš než hudební trailer to připomínalo lehce teatrální hororovou scénku hodnou kapelám typu Slipknot. Divnožena (zřejmě Karin) sedí v nějakém doupěti a pohrává si s gynekologickou pomůckou. Jde z ní strach, vypadá jako Joker, ale ta pozoruhodnost se nějak vytrácí. Muzika ovšem příjemně řeže a šlape, jen kdyby to tolik nepřipomínalo Björk. Ale ok, řekl jsem si, Karin je dál.

Když posléze vypustila první ofiko singl z alba "Plunge" - "To The Moon And Back" -, bylo mi jasné, že ta dřívější Fever Ray, ta éterická, spíše křehčí duše opírající se o atmosféru, je ta tam. Zpěvy plné neobvyklých filtrů zůstávají, texty jsou víc o lásce, sexu, současné společnosti. Nová Fever Ray spíše čerpá z hudby The Knife než ze své předchozí sólovky. Osobně jsem ale chtěl spíš tu písničkářku. Tu, co se dřív nebála předělat "Mercy Street" od Petera Gabriela. Ve výsledku jsem pak zklamaný ale nebyl. Druhá deska FR "Plunge", kterou jsem si šel pustit mezi prvními v noci z 26. na 27. října 2017, působí celistvě. Hudba je stále dobře vymáknutá, zajímavá. Má jasný cíl, je hravá a organická. A i když na mě místy Karin v projevu působí spíš smutně, je pořád freaky. Ozvěny skvělého debutu připomínají už jen songy "Mustn't Hurry", "Red Trails" a "Mama's Hand", jinak to jsou spíš The Knife. Je to celé prostě jinak. Jak se posunula ve svém osobním životě, tak se to jistě muselo podepsat i na její tvorbě. Stále čekám na nějaký silný a zadumaný severský klip, ale v případě současné Fever Ray se asi nedočkám. Nezbývá než si počkat, co Karin (zřejmě v převleku nějaké queer dominy) způsobí naživo. Trochu se bojím, ale jsem zvědavý. Jen tak trochu ve skrytu duše doufám, že nepůjde o pokračování posledního turné The Knife.


"Wanna Sip" (Fever Ray)

Osm let čekání, meziepizoda se "Shaking The Habitual" a dozvuky "Dirty Diares" znamenaly i velké změny v samotné Karinině tvorbě. Mnohem širší tvůrčí tým (Johannes Berglund, Peder Mannerfelt, Paula Temple, Tami T, Nídia Deena Abdelwahed), stylově rozevřená alternace k původním The Knife a krátké odskoky k debutu "Fever Ray" znamenaly mnohem pestřejší album "Plunge". Na něm je i divočejší škála témat - ta se tentokrát dotýkají politiky, feminismu a sexuálních menšin a úchylek, Karin v jednom z mála rozhovorů sebe sama označila za velmi otevřenou queer osobnost - tomu odpovídá i komplexní stylizace, včetně tematických, příběhových videí. Dějově spojené "To The Moon And Back" (výše) a "Wanna Sip" jsou toho důkazem - futuristický neonový vizuál a množství odkazů a parafrází na niterné sexuální pohnutky. Textové dvojsmysly shazují i onu čirou lidskou lásku a s dalšími uvolněnými video střípky je pozoruhodné sledovat, kam se Fever Ray vlastně sune a jaké karty chce ve finále ukázat a které naopak schovat. V následných letech se tak máme ještě na co těšit.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • uff (jarecek, 22.02.2018 11:29) Reagovat

    .. obratnost textu dh i mf na urovni slohovky ze stredni. presto palec nahoru za propagaci tehle nekompromisni umelkyne. jestli to z posluchacskeho plebsu ms.cz pritahne alespon jednoho peona, tak to melo smysl ..

  • Hrůůůůůůůza (Emma, 22.02.2018 18:58) Reagovat

    Kdo to je? Jestli to víte odpovězte mi. ☺☺☺☺☺

    • Re: Hrůůůůůůůza (Nasty, 22.02.2018 19:02) Reagovat

      Nevím zda si děláte prdel,ale rozhodně FR stojí za návštěvu koncertu-už se nemohu dočkat.Jinak tohle se běžně na Óčku nehraje,takže chápu,že je to pro Vás šok a že máte strach z nepoznaného.

      • Re: Hrůůůůůůůza (Anonym, 23.02.2018 20:59) Reagovat

        Well said:)

    • Re: Hrůůůůůůůza (Bezík, 23.02.2018 11:30) Reagovat

      Kdo to je ? Prostě umělkyně. A vy blbka ;-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Český mejdan s Impulsem, O2 arena, Praha, 13.10.2018
Naživo: Český mejdan s Impulsem přinesl zábavu decentní i pokleslou Už třetí rok si rádio Impuls přichystalo mejdan v O2 areně. Označuje ho jako výběr toho nejlepšího na naší hudební scéně. Berme to jako omluvu pro rozháranou dramaturgii, ta je však asi tím nejmenším problémem, který tato akce... čtěte zde
Vydáno: 15.10.2018 08:43 v sekci Naživo
4
Noah Cyrus - Good Cry 7/10
Recenze: Noah Cyrus se na "Good Cry" ubírá cestami smutku a melancholie Noah Cyrus svůj debutový singl "Make Me (Cry)" vydala už v roce 2016 a byl to hned zásah do černého. Od té doby sice sází jednu písničku za druhou, velké desky jsme se od ní však zatím nedočkali. Nyní nám to vynahrazuje alespoň... čtěte zde
Vydáno: 14.10.2018 12:30 v sekci Recenze
0
Zrodila se hvězda (film) 9/10
Recenze: "Zrodila se hvězda" s Lady Gaga a Bradleym Cooperem kromě filmové romance ukazuje i odvrácenou tvář hudebního průmyslu Přicházejí zlaté časy pro hudební filmy. Po dva roky starém oscarovém hitu "La La Land" a loňském trháku "Největší showman" vtrhl do kin další ambiciózní snímek, v němž se skoro stejně často zpívá, jako mluví. Příběh... čtěte zde
Vydáno: 13.10.2018 12:00 v sekci Recenze
14
Marta Jandová - Člověk je v mateřštině prostě nejlepší
Rozhovory: Marta Jandová - Člověk je v mateřštině prostě nejlepší Dlouho se na její sólový debut čekalo a ten správný čas přichází nyní. Marta Jandová na albu rozehrává všechny "Barvy" svého umu ať už po skladatelské nebo interpretační stránce. Jako osoba velmi milá, otevřená a povídavá... čtěte zde
Vydáno: 12.10.2018 09:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
9
Hana Zagorová - Na pódiu bych se pokaždé rozdala
Rozhovory: Hana Zagorová - Na pódiu bych se pokaždé rozdala Spousta o dvě generace mladších autorů přispěla na nové album Hany Zagorové "Já nemám strach". Titulní skladbu napsal Marek Ztracený, zapojili se ale i Xindl X, Radůza nebo Martin Chodúr. "Moje první otázka pokaždé byla: 'Proč si... čtěte zde
Vydáno: 11.10.2018 12:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
11
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fever Ray ruší turné (31.08.2018 09:45)
- Naživo: Fever Ray se Praze ukázala jako pravá královna ženského boje za vlastní identitu (01.03.2018 13:20)
- Fotogalerie: Fever Ray roztančila Forum Karlín (28.02.2018 09:39)
- Nové desky 8/2018 - od Tonyho Bankse přes Al Di Meolu po Dukes Of Orient (24.02.2018 21:22)
- Fever Ray odhalila členky své kapely v klipu "IDK About You" (23.02.2018 14:51)
- Video: Video "IDK About You" je předkoncertním rituálem Fever Ray (20.02.2018 09:43)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2017 podle musicserveru (40-31) (25.01.2018 13:00)
- Video: Temná sestrovražedná večeře Fever Ray ve "Wanna Sip" (25.01.2018 08:45)
- Fever Ray po osmi letech vyrazí na turné, v únoru vystoupí i v Praze (21.01.2018 19:51)
- Video: "To The Moon And Back" jako další sociologická sonda Fever Ray? (23.10.2017 08:31)

ALBUM TÝDNE 42/2018

Manon Meurt
MMXVIII

Každá doba potřebuje svoje básníky. Ty zasněné, zadumané osoby, které se citlivě noří do niter vlastních i cizích a dovedou dát tvar i v hloubce ukrytým emocím. Takoví jsou i rakovničtí Manon Meurt, kteří až nyní, po čtyřech letech od prvního EP, vydávají svůj regulérní debut "MMXVIII".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 16.10.
Carpet Cabinet (CZ/SK) (Metro Music Club, Brno)
Pá 19.10.
UpTONE: Solomon Grey (UK) (Cross Club, Praha)
So 20.10.
Definition House: Bioday + Cubik + Tibiza (Roxy, Praha)
Po 22.10.
Yellowjackets (USA) (Metro Music Club, Brno)
Čt 25.10.
The Black Queen (USA) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 25.10.
Jason Derulo + Marcus&Martinus (Tipsport Arena, Praha)
Po 29.10.
Stu Larsen (AUS) + Natsuki Kurai (JAP) (Vila Štvanice, Praha)
Út 30.10.
Dirty Loops (SWE) (Metro Music Club, Brno)
Čt 01.11.
[loveit] sound: Metric (CAN) (Roxy, Praha)
Pá 02.11.
Our Last Night + Hands Like Houses + Hawthorne Heights + Jule Vera (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Beyoncé Lady Gaga Coldplay The Cure Sia Ewa Farna Adele Kryštof Rihanna Madonna AC/DC Debbi Pokáč Britney Spears Voxel Linkin Park Avril Lavigne Metallica Marilyn Manson Tomáš Klus
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver