Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Steve Hackett - The Night Siren

Steve Hackett na "The Night Siren" dokazuje, že hudba nezná hranic

Vydáno: 20.04.2017 10:00 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec

Stylotvorný kytarista, skladatel a zpěvák Steve Hackett, kdysi člen slavných Genesis, vydává po dvou letech své již dvacáté páté album. Nehledě na další desky, na které přispěl jiným interpretům, je to úctyhodný počet. Projevila se tato nebývale velká produkce na nové nahrávce s názvem "The Night Siren"?

SDÍLET:    
8/10

Steve Hackett - The Night Siren

Vydáno: 24.3.2017
Celkový čas: 57:40

Skladby: CD: Behind the Smoke, Martian Sea; Fifty Miles from the North Pole, El Niño, Other Side of the Wall, Anything but Love, Inca Terra, In Another Life, In the Skeleton Gallery, West to East, The Gift

Vydavatel: Inside Out Music

Steve Hackett, vynikající kytarista, který bývá označován za toho, jenž začal hojně využívat ve své kytarové hře tzv. tappingu, Eddie Van Halen s tím přišel přeci jen až o několik let později, započal svou sólovou dráhu v roce 1978 po odchodu z Genesis. Ač lze v jeho hudební kariéře vysledovat několik tvůrčích etap, většinou se jeho desky držely nadprůměru. Posluchač si však mnohdy musel hledat k jeho tvorbě cestu, která nebyla vždy zrovna mramorem dlážděná. Hackett totiž našel zalíbení v mísení všech možných, mnohdy i hůře slučitelných, hudebních stylů a vlivů a tak s výjimkou dvou prvních alb, ta další, pokud nebyla kompletně věnovaná klasické hudbě, trpěla jakousi nekonzistentností. Přes uvedené zdánlivé překážky, stálo za to se k poslechu opakovaně vrátit. A nejinak tomu je i u nového počinu "The Night Siren".

Album, které přináší jedenáct kompozic, je hojně inspirováno zážitky z cestování a zároveň odráží společenskou a politickou situaci ve světě. Interpret, společně s manželkou, v uplynulých letech navštívil mnoho rozličných zemí. Ty ho inspirovaly natolik, že určité flashbacky z nich promítl do nové tvorby. Mnohé z nich pouze pocitově - prostřednictvím svého kytarového umu. Steve Hackett je kytarový mág, který dokáže na svůj nástroj vykouzlit mnohé. Jeho styl hraní je odlišný od ostatních špičkových hráčů a zároveň velmi snadno rozpoznatelný. Neudivuje jen rychloprstou ekvilibristikou, ale jeho hlavní síla spočívá v tom, že dokáže zkomponovat kytarová sóla tak, aby svými zvuky, často jen zpětnou vazbou, společně v tandemu s expresívními bicími, převyprávěla třeba pohnuté dějiny Skotska ("In Another Life"), zhmotnila pocity v oku hurikánu ("El Niño") či namalovala mrazivá pole s polární září na Islandu ("Fifty Miles from the North Pole").

Druhá část poznatků z cest se odráží v použitých hudebních nástrojích a vlivech, které jednotlivými skladbami prorůstají. To sice dělal již dříve, kdy se tu a tam na jeho nahrávkách objevila nějaká orientálně-východní tématika. Nová deska je jimi však doslova prosycena. Mnohdy skladbu jen uvádějí, aby pak na jejich základech mohla vyrůst klenutá kompozice typická pro britský progresivní rock. A tak vedle indických sitárů, které lehce evokují hru George Harrisona či španělské kytary, se objevuje peruánské charango ve skvěle vystavěné a vygradované "Inca Terra". Poměrně často se tu objevují středně východní motivy v podobě smyčcového orchestru. Bohužel četnost použití těchto motivů je na pováženou. Co se v jedné písni může zdát zajímavé a oživující, může už v dalších vadit.

Jak už bylo napsáno, Steve Hackett je skvělý instrumentalista. Nikterak však nezaostává ani jako zpěvák, byť jeho hlasový rozsah je limitující. Dokáže sobě napsat píseň tak, aby nebyl tento handicap nijak slyšitelný. Ve vícehlasech mu zdatně pomáhají další doprovodní hudebníci a zpěváci z různých koutů světa. Čímž chtěl interpret poukázat, že hudba, stejně jako pták nezná hranic. Toto motto je velmi zdařile shrnuto a podtrženo v nádherném finále alba v podobě písně "West to East", jak se původně měla nahrávka jmenovat.

Hodnotit "The Night Siren" není úplně jednoduché. Album, roste s každým přehráním, ale má i své mouchy. Poslouchá se dobře, byť působí lehce nesourodě. Je to možná daň za autorovu snahu dostat na nahrávku co nejvíce hudebních témat a nástrojů a tím podtrhnout téma oné svobody, hudby bez hranic, kdy zpěv sirén se vznáší a volně se šíří nade všechny zdi a bariéry.
Při opakovaných posleších lze nalézt skutečné perly. Některé z nich dají dokonce vzpomenout na tvorbu raných Genesis. Skladby jsou umně zkomponované, mají mnoho nástrojových vrstev a vynikají svou barevností, byť ona různorodost může někomu být na škodu. Ač nahrávka není čistě instrumentální, svá nejsilnější místa odkrývá právě v kytarových sólech, která skvěle podtrhují náladu kompozic a vždy posouvají poslech o pomyslné patro výše.

Má výtka, krom zmíněné nekonzistentnosti, směřuje k častému používání východních motivů. Nahrávce též příliš neprospělo, že odstup mezi skvělým albem "Wolflight" z roku 2015, není příliš velký a do nového repertoáru byl zapracován i materiál, který byl připravován pro zmíněnou desku. V úvodní kompozici "Behind the Smoke", byť se jedná o velmi silnou a emotivní skladbu, je slyšitelná podobnost s Wolfligtovskou "Corycian Fire" a je možné vysledovat i další, již dříve použité motivy, což může posluchače, znalého Hackettovy tvorby, uvést do podivného stavu déja vu.

I přes všechny výtky, pokud vše sečtu a podtrhnu (k tomu přidám pěkný obal), se překlápím od sedmi bodů k 8/10.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Thirty Seconds To Mars, Tipsport aréna, Praha, 19.4.2018
Naživo: Thirty Seconds To Mars by se už do Holešovic neměli vracet Dlouholetí fanoušci vědí, že Jared Leto a spol. jsou se svými koncertními výkony častokrát jako na houpačce. Výhrady padaly už u vystoupení na Prague City Festivalu i v Incheba aréně, na Rock For People naopak nadchli. Tentokrát se... čtěte zde
Vydáno: 20.04.2018 08:56 v sekci Naživo
17
Milky Chance - Někdy nám přijde, jako bychom vytvořili monstrum
Rozhovory: Milky Chance - Někdy nám přijde, jako bychom vytvořili monstrum Milky Chance se v únoru zastavili podruhé v Praze, aby naživo představili své poslední, rok staré album "Blossom". Tuto příležitost jsme využili k vyzpovídání německého dua, které se k nám letos ještě jednou vrátí na červnový... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2018 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Nové desky 15/2018 - od Jasona Aldeana přes The Manhattan Transfer po Bonfire
Nové desky 15/2018 - od Jasona Aldeana přes The Manhattan Transfer po Bonfire Hudebním novinkám tohoto týdne dominuje countryová hvězda posledních let Jason Aldean. Toho budou podporovat jazzové legendy The Manhattan Transfer, rapper Rich The Kid, čeští Dalekko, debutant Isaac Gracie, post klasik Goldmund či živák... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2018 08:13 v sekci Novinky | Nové desky
0
Pohled do českých hitparád - 15. týden 2018
Imagine Dragons ovládli nejen O2 arenu, ale i českou albovou hitparádu Dalo se čekat, že po pražském koncertě Imagine Dragons, který byl vyprodán dlouhé měsíce dopředu, půjde album "Evolve" v českém žebříčku nahoru. Jenže loňská deska zaznamenala zvýšený zájem už minulý týden, a tak... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 16:30 v sekci Novinky | České hitparády
0
Imagine Dragons, O2 arena, Praha, 16.4.2018
Naživo: Imagine Dragons se v Praze ukázali jako ostřílení profesionálové Ačkoliv poslední deska Imagine Dragons s názvem "Evolve" patřila spíše ke slabším loňským nahrávkám, koncert v O2 areně se i tak vyprodal takřka ihned. Čeští fanoušci totiž dobře ví, že skupina dokáže naživo i z průměrných... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 08:13 v sekci Naživo
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Steve Hackett vystoupí společně s Djabe v pražském Lucerna Music Baru (04.04.2018 17:58)
- Zaprášenosti: Genesis - ...And Then There Were Three... (15.03.2018 09:30)
- Nové desky 4/2018 - od Craiga Davida přes Machine Head po Ricka Springfielda (29.01.2018 23:53)
- Nové desky 12/2017 (26.03.2017 23:39)
- Nové desky 11/2017 (19.03.2017 09:27)
- Phil Collins vydá v říjnu doposud nejrozsáhlejší výběrovku (13.07.2016 19:08)
- Nové desky pro 25. týden (26.06.2016 12:53)
- Nové desky pro 13. týden (29.03.2015 09:50)
- Nové desky pro 40. týden (28.09.2014 23:28)
- Genesis budou koncem září opět rekapitulovat, tentokrát ale trochu jinak (18.09.2014 11:24)

ALBUM TÝDNE 16/2018

Lisa Stansfield
Deeper

Lisa Stansfield přichází po přiměřené pauze v rozsahu čtyř let s další deskou. Osmá řadovka dostala název "Deeper" a manchesterská rodačka na ní zúročuje nabyté zkušenosti, rekapituluje a odkazuje na dřívější tvorbu. "Deeper" je typicky stansfieldovská nahrávka s extra přidanou hodnotou.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 20.04.
Ritchie Blackmore's Rainbow (UK) (O2 Arena, Praha)
Pá 20.04.
NF (USA) (MeetFactory, Praha)
Ne 22.04.
Lucy Rose (UK) (Mono Fono, Praha)
Pá 27.04.
Roger Waters (UK) (O2 Arena, Praha)
Pá 27.04.
Ghostemane (USA) (Mono Fono, Praha)
So 28.04.
Roger Waters (UK) (O2 Arena, Praha)
St 02.05.
God Is An Astronaut (IE) (MeetFactory, Praha)
Čt 03.05.
Scott Bradlee's Postmodern Jukebox (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Pá 04.05.
Tender (UK) (Mono Fono, Praha)
Po 07.05.
Shame (UK) (Café V lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Sia Beyoncé Adele Lady Gaga Kryštof Metallica Coldplay Ewa Farna Rihanna Madonna The Cure Ed Sheeran Katy Perry Chinaski Amy Winehouse Justin Timberlake Ivan Mládek Mandrage Eminem White Lies
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver