shop.musicserver.cz
Akropolis Multimediale: Eivind Aarset Band, Live Remix Floex, Palác Akropolis, Praha, 22.11.2016

Tradiční norská kvalita z festivalu Punkt zazářila i na Akropolis Multimediale

Vydáno: 28.11.2016 17:09 v sekci Naživo - Radka Kellnerová | foto: Vojtěch Kubec / musicserver.cz

Úterní vystoupení norského kvarteta, tentokráte seskupeného okolo kytaristy Eivinda Aarseta, mělo v sobě příslib hudební i vizuální kvality. Do tradice živého remixu na festivalu Punkt meets Music Infinity se pak odvážně pustil domácí Floex se světelnou interaktivní instalací.

Live: Eivind Aarset Band+Live Remix Floex

místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 22. listopadu 2016
support: Floex, INITI.org
setlist: Close (for Comfort), Wanderlust, Surrender, Cameo, Homage to Greene, Rask, Hidden/Feral
Fotogalerie

Palác Akropolis tyto severské hudebníky a Floexe hostil i minulý ročník, jen pod jiným nosným jménem a s jinými projekty. Zatímco loni si Jan Bang zařádil (jinak se ani to jeho rozverné poskakování za DJským pultem nedalo nazvat) při remixování baladických skladeb z dílny české formace Clarinet Factory doplněné Floexem coby pátým klarinetem, letos se role protočily. Vůdčí pozici dostal kytarista Eivind Aarset.

Akropolis Multimediale: Eivind Aarset Band, Live Remix Floex, Palác Akropolis, Praha, 22.11.2016
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
Nativní talent elektroniky Jan Bang, společně s bubeníkem Erland Dahlenema a basákem Audun Erlienem, doprovodili kytarového mistra Eivinda Aarseta při komorně laděné seanci. Každý z nich by svým umem vydal za hlavní hvězdu večera se samostatným koncertem, jejich souhra pak nabídla vyloženě potěšení. Většina písňových motivů pocházela z posledních dvou alb "I.E." (2015) a "Dream Logic" (2007), výrazně však improvizovali. Obvykle začali pozvolna, jemně a beze spěchu rozvíjeli téma. Bylo obdivuhodné, do jaké míry se vzájemně hudebně respektovali. Střídavě, bez potřeby prosazovat ego, si předávali nápady a právo prvního stimulu. Harmonická spolupráce mezi nimi dávala tušit na letitou, ne-li celoživotní spolupráci.

Skladby postupně gradovaly ve vlnách až do mohutných rockových bouří, kdy celý sál vyplnil lomoz. V podstatě kromě jednoho momentu, který byl tak odvážně ruchově experimentální, že na malou chvíli potlačil muzikálnost do pozadí, byla celá jejich performance geniálně vybalancovaná mezi neotřelostí a opravdovou melodičností. Tvorba kvarteta, jejich nespočetné spolupráce se známými jmény (nejenom) elektronické scény a skvělé vydané kompilace potvrzují, že tihle lidé šli vždy progresivní cestou a poctivě hledali své vlastní vyjádření. Toto uskupení navíc tradičně používá vizualizaci promítanou i přes hudebníky samotné, což zvyšuje krásu náhledu na pódium.

Akropolis Multimediale: Eivind Aarset Band, Live Remix Floex, Palác Akropolis, Praha, 22.11.2016
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
Jejich muzika vyrůstá na kořenech klasickém jazzu, je podobně vyzrálá, inteligentní, ale nepřekombinovaná. Obsahuje spoustu osvěžujících prvků. Kromě mnoha kytarových efektů z rukou Eivinda například bubeník kromě klasické sestavy bohatě zapojil perkuse, zvonce a zvony, xylofon nebo celou skladbu odcinkal na činelech. Jan Bang si zase v reálném čase zapracovával prvky ostatních rovnou do svých aranží, což vytvářelo překvapivě veselou komunikaci na úrovni nástrojů. Navíc jsem ještě nezažila, aby někdo publiku představil i toho posledního technika, jako to udělal Aarset. Velmi lidské gesto. Nebylo s podivem, že část diváků aplaudovala vestoje, vyjadřující obrovské uznání.

Floex alias Tomáš Dvořák byl celou dobu přítomen, v zastrčeném koutku soustředěně nahrával jednotlivé útržky. Poté v krátké pauze s Danem Gregorem z projektu INITI.org nainstalovali světelný kužel, rozdělený na osm segmentů, každý se samostatnou zvukovou smyčkou odebranou od seveřanů.

Akropolis Multimediale: Eivind Aarset Band, Live Remix Floex, Palác Akropolis, Praha, 22.11.2016
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
INITI představila Netykavku poprvé v New Yorku, za doprovodu zpěvačky a tanečnice Tami Stronach. Tato dáma mimochodem ztvárnila dětskou císařovnu v legendárním "Nekonečném příběhu" před dvaadvaceti lety. Do Prahy si Floex přivezl instalaci samotnou a použil ji pro vizuálně názornější generování živého remixu než jen mačkání gombíků kdesi na pultíku. Floexovo jméno má pověst kvality vypracované do detailu a i nahrávky od Norského kvarteta, namapované do Netykavky, byly nádherné. Nicméně práce s Netykavkou bez možnosti si ji dopředu vyzkoušet pro konkrétní uspořádání je náročná. Kde předtím tónové podklady Netykavky doplnila Tami Stronach svým zpěvem a dodala mu tím dynamiku nebo výraz, zůstal nyní Tomáš Dvořák na všechno sám.

Hudba se na Netykavce spouští, když kamera zaznamená vyšší intenzitu světla odraženého od lidské paže v příslušném segmetu kužele. Vybrané zvuky pak Floex zafixoval, což se opticky projevilo v krásném mihotavém efektu na podlaze (kdo seděl, možná nezahlédl). Pak přidával další linky, včetně živého vstupu na klarinet. Přesto se ne vždy podařilo dosáhnout potřebný citový náboj. Záludnost improvizace na Netykavku si pak mohli naplno odzkoušet dva zájemci z publika, které hudebník pozval na pódium.

I když je takováto instalace v podstatě geniální nápad, zvláště pro festival Punkt meets Music Infinity ve spojení s Akropolis Multimediale, její provedení je nejspíše potřeba pojistit více hudebníky. Samotný Floex se po pódiu docela naběhal, aby načasování nástrojů a smyček klaplo. Další výpomoc na nástroje (ať už živé nebo digitální) by mu dodala potřebný kontrast.

Akropolis Multimediale: Eivind Aarset Band, Live Remix Floex, Palác Akropolis, Praha, 22.11.2016
© Vojtěch Kubec / musicserver.cz
Letošní ročník festivalu tak ukázal, že Eivind Aarset a jeho hudebníci jsou v Česku stále oblíbenou a vděčnou partou, jejichž řemeslně vynikající a pocitově intimní tvorba silně rezonuje s českou duší. Zároveň se organizátoři nebáli jít do experimentů a workshop skupiny Transforma, konaný před vlastním koncertem, stejně jako Floexí instalace po koncertu, naznačili nové a dost rafinované postupy v propojení hudby s technologií v zajímavě funkční celek, použitelný i v našem obýváku. Po malých krůčkách se tak reálně blížíme k lákavé multimediální budoucnosti.

NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
We Are Domi - Love Every Part Of It 9/10
Video: We Are Domi doplnili skvělý elektropopový song "Love Every Part Of It" netradičním videoklipem Trojice We Are Domi, jež se mnohým vryla do paměti v roce 2022 svojí účastí v Eurovizi, přichází s povedenou písničkou "Love Every Part of It". V ní se snaží bořit stereotypy a noří se do tlaků společenských očekávání ve... čtěte zde
Vydáno: 28.03.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner
Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner Už týden před Velikonocemi přišla do obchodů velmi bohatá nadílka novinek v čele se Shakirou, Elbow, Gossip nebo Alestorm. K nim se přidali například Gary Clark Jr., Fletcher, Kenny Chesney, Empress Of, Pnau, The Veronicas a zejména... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 22:00 v sekci Novinky | Nové desky
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes 7/10
Recenze: The Jesus And Mary Chain oslavují deskou "Glasgow Eyes" 40 let na scéně Píše se rok 2024 a je tak trochu zázrak, že The Jesus And Mary Chain stále tvoří hudbu. Když se totiž v roce 1999 rozpadli, málokoho napadlo, že bratři Jim a William Reidovi budou ještě někdy spolupracovat. A přece se teď vracejí... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 16:15 v sekci Recenze
Justin Timberlake - Everything I Thought It Was 8/10
Recenze: Justin Timberlake se na "Everything I Thought It Was" trochu zacyklil. Ale to nevadí Justinu Timberlakovi lze vyčítat ledacos, ale určitě nelze tvrdit, že neexperimentuje. Naopak - snahu vykročit ze zajetých trendů a vyšlapávat nové cesty ukazuje celou svou dospělou kariéru. A daří se mu. Kromě toho, že se stal... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 08:30 v sekci Recenze
Shakira - Las Mujeres Ya No Lloran 7/10
Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya Na Lloran" si drží solidní laťku Na obalu své dvanácté studiovky "Las Mujeres Ya Na Lloran" (česky "Ženy už nepláčou") je Shakira vyobrazena se slzami stékajícími po její tváří, které se mění v drahokamy. Předloňský rozchod s fotbalistou Gerardem Piquém sice ve... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Clarinet Factory píší s novou deskou další kapitolu své sonické cesty (14.02.2024 14:15)
- Recenze: Floex je na soundtracku "Shoulders of Giants" hrdinným strážcem hudební galaxie (06.02.2023 00:00)
- Nové desky 4/2023 - od Avy Max přes Sama Smitha po Uriah Heep (01.02.2023 18:30)
- Recenze: Orbital kompletem "30 Something" poukazují na vlastní důležitost (22.08.2022 00:00)
- Naživo: Procházka parkem a strhující horečka sobotní noci s Underworld. Takový byl závěr Metronome Prague (27.06.2022 16:09)
- Naživo: Floexova "Papetura" konečně naplno rozkvetla i naživo (29.04.2022 12:47)
- Orbital oslaví tři dekády existence rozsáhlou kompilací (22.04.2022 12:58)
- Floex chystá dvojí křest v pražské MeetFactory (20.04.2022 15:48)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Recenze: Dvojice Hodge & Floex na soundtracku "Je Suis Karl" reflektuje současnost (21.09.2021 17:05)

ALBUM TÝDNE 13/2024

Moimir Papalescu & The Nihilists
Mystery Women In The Acid Pools

Jedna z mnoha tváří Moimira Papalescu, projekt Moimir Papalescu & The Nihilists, dlouhá léta spal. V roce 2006 odešel po albu "Lewis Neptune" na vrcholu. Trojici protagonistů zaválo tvůrčí pnutí různými směry, po sedmnácti letech se ale spojilo pro nové album "Mystery Woman In the Acid Pools". Povedlo se?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 29.03.
Judas Priest (UK) / Saxon (UK) / Uriah Heep (UK) (O2 arena, Praha)
Út 09.04.
The Academic (IRL) (Futurum Music Bar, Praha)
Út 16.04.
Dave Matthews Band (US) (O2 Universum, Praha)
Út 16.04.
Lil Tracy (US) / Brennan Savage (US) (Fuchs2, Praha)
St 17.04.
Foreign Beggars (UK) (Bike_Jesus, Praha)
Čt 18.04.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (US) (Winning Group arena, Brno)
Ne 21.04.
Fletcher (SaSaZu, Praha)
Út 23.04.
Walter Trout (US) (Divadlo Archa, Praha)
St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Queen AC/DC Adele Kabát Karel Gott Rush U2 Bono Sia Paws Taylor Swift Madonna Télépopmusik Dua Lipa Lucie Vondráčková Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu